Gå til innhold

Motorvask av Peugeot 207, 2006 mod?


laam

Recommended Posts

Heisan.
 
Jeg er eier av en 2006 modell Peugeot 207, og har noen spørsmål rundt dette her med motorvask og vask av motorrommet. Jeg har kjøpt egnede produkter for motorvask, men har ikke turt å sette i gang. Kan man bare kjøre på, eller må man ta noen forholdsregler? Skal man bruke hageslange eller høytrykksspyler? Er det noe som bør eller må dekkes til, eller anbefales det ikke med motorvask i det hele tatt?
 
Hva er deres opplevelse når det kommer til motorvask? Hender det at det oppstår problemer i etterkant, eller er dette sjeldent? Er franske biler noe mer utsatt, da disse har et rykte på seg? Hva pleier dere å dekke til, om noe?
 
Jeg legger ved et par bilder av motorrommet i bilen min. Det ser ikke så aller verst ut akkurat nå, men har muligens et par lekkasjer som kanskje vil være lettere å oppdage med et helt rent motorrom. Har uansett et ønske om å ta en motorvask etter vinteren, så kom gjerne med tilbakemeldinger om hva dere ville ha gjort i mitt tilfelle, og sett gjerne ring rundt det som dere eventuelt ville ha passet ekstra godt på. Mange eksponerte ledninger og kontakter på akkurat denne bilen her :)
 
Takker for svar!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

Endret av laam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe entydig svar. Mange forskjellige erfaringer og meninger. Jeg har hatt flere forskjellige biler, nye og gamle. Jeg har aldri dekket til en eneste komponent i motorrommet når jeg har tatt motorvask, og har aldri hatt et eneste problem etter motorvask. Bruk sunn fornuft. Ikke hold hold munnstykket 5 cm over elektriske komponenter uten bevegelse i flere sekunder. Kjenner ikke bilen du har, men tror det skal være veldig enkelt å fjerne plasten over motorblokka. Tar du av dette kommer du mye enklere til selve motoren, både for vask og for sjekk av lekkasjer. Motorrom med tilhørende komponenter er konstruert for tøffe forhold, så min mening er, ha bevegelse i munnstykket når du spyler og kjør på. Har du tilgang på trykkluft er dette en effektiv måte og tørke motorrommet på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, RogerO skrev:

Det finnes ikke noe entydig svar. Mange forskjellige erfaringer og meninger. Jeg har hatt flere forskjellige biler, nye og gamle. Jeg har aldri dekket til en eneste komponent i motorrommet når jeg har tatt motorvask, og har aldri hatt et eneste problem etter motorvask. Bruk sunn fornuft. Ikke hold hold munnstykket 5 cm over elektriske komponenter uten bevegelse i flere sekunder. Kjenner ikke bilen du har, men tror det skal være veldig enkelt å fjerne plasten over motorblokka. Tar du av dette kommer du mye enklere til selve motoren, både for vask og for sjekk av lekkasjer. Motorrom med tilhørende komponenter er konstruert for tøffe forhold, så min mening er, ha bevegelse i munnstykket når du spyler og kjør på. Har du tilgang på trykkluft er dette en effektiv måte og tørke motorrommet på.

Tusen takk for svar, Roger! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine yngre dager hadde jeg en honda civic fra 92 som jeg greide å glemme å stenge oljelokket på etter litt etterfylling. Kjørte noen kilometer før jeg innså hva som hadde skjedd, men hele motorrommet var fyllt med oljesøl.

 

Den tok jeg å dynket i avfetting (petrokjemisk), ventet ca 10min og spylte med  HT og kort avstand, rinse and repeat til den var tilstrekkelig fri for oljesøl. Dekket ikke til noe som helst. Benyttet bilen i mange år etter dette, uten noe trøbbel.  

 

Sier ikke at det er noe fasit, og det jeg gjorde i ungdommen var selvsagt uomtenksomt og lite lurt, men som nevnt over - bruk sunn fornuft. Det er ingen dårlig idé å dekke til det du anser som lite motstandsdyktig for vanninntrengning. Da er du i alle fall sikrere mot skader. 👍

 

Edit:

Gjerne bruk en børste/kost på områder med mye gris som sitter så slipper du forhåpentligvis mange runder. Jeg pleide å benytte avfetting og kost/børste på problemområder og på plast, skumlegge, spyle av og gå over med såpe og felgsvampen og ny avspyling. Deretter tørke av vannet på plast og andre lett tilgjengelige overflater, starte motoren og få den driftsvarm, for så å sette inn plastdeler med plastfornyer ved behov.

 

Uansett er det lurt å starte bilen rett etter for å få opp tempen nedi der og fordampe evt vann som har kommet til på litt ymse plasser.

Endret av Klykken
  • Liker 1

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Klykken skrev:

I mine yngre dager hadde jeg en honda civic fra 92 som jeg greide å glemme å stenge oljelokket på etter litt etterfylling. Kjørte noen kilometer før jeg innså hva som hadde skjedd, men hele motorrommet var fyllt med oljesøl.

 

Den tok jeg å dynket i avfetting (petrokjemisk), ventet ca 10min og spylte med  HT og kort avstand, rinse and repeat til den var tilstrekkelig fri for oljesøl. Dekket ikke til noe som helst. Benyttet bilen i mange år etter dette, uten noe trøbbel.  

 

Sier ikke at det er noe fasit, og det jeg gjorde i ungdommen var selvsagt uomtenksomt og lite lurt, men som nevnt over - bruk sunn fornuft. Det er ingen dårlig idé å dekke til det du anser som lite motstandsdyktig for vanninntrengning. Da er du i alle fall sikrere mot skader. 👍

 

Edit:

Gjerne bruk en børste/kost på områder med mye gris som sitter så slipper du forhåpentligvis mange runder. Jeg pleide å benytte avfetting og kost/børste på problemområder og på plast, skumlegge, spyle av og gå over med såpe og felgsvampen og ny avspyling. Deretter tørke av vannet på plast og andre lett tilgjengelige overflater, starte motoren og få den driftsvarm, for så å sette inn plastdeler med plastfornyer ved behov.

 

Uansett er det lurt å starte bilen rett etter for å få opp tempen nedi der og fordampe evt vann som har kommet til på litt ymse plasser.

Mye god hjelp å få her. Tusen takk for gode tips og råd. Har kjøpt et motorvask kit ifra garasjetid.no. Meguiars Engine Clean, Koch-Chemie Motorplast og en detailer børste. Tenker at jeg surrer litt klebrig plastfolie rundt de mest eksponerte kontaktene, og holder konstant bevegelse i og god avstand med HT-spyleren. Har også tilgang til trykkluft slik som RogerO tipset om. Kan det være en idé å la motoren gå driftsvarm med panseret oppe, slik at den også "lufttørker" i tillegg? Eller er det best å lukke det igjen? Bare en tanke som falt meg inn akkurat nå. Uansett, igjen, takk for gode svar! :)

Endret av laam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petecomplete

Jeg vet ikke om det er noe spesielt på med akkurat denne bilen men tror neppe du trenger å ta så voldsomme forholdsregler. Om du er nervøs kan du pakke inn kontakter osv i plastfolie og tape rundt endene med eltape. Det meste er nevnt, hold HT ett stykke unna, spyl ovenfra og ned. 

 

jeg har en audi A1 diesel jeg har vasket motorom på maaange ganger, har også tatt denne på søstra mi sin skoda fabia  før denne skulle selges. Min rutine er petrokjemi om det er grusomt møkkete (gummislanger osv liker ikke petrokjemi så dropper dette om jeg kan, vasker ofte nok nå til at jeg kan droppe det). Skumme ned eller påføre med trykkkanne, alkalisk forvask relativt sterkt blandet (typ 1:10 har jeg brukt), la virke 5-10 min mens jeg gnur løs møkk med en malepensel der det trengs i kriker og kroker. Detter spyler jeg med HT ovenfra og ned med god avstand og høy spredning på dysa. Detter går jeg over med klut og quickdetailer om det r noe jeg har oversett, tørker bort mest mulig vann, og bruker gummifornyer (3D magic blue bruker jeg)på en klut som jeg påfører på alt av plast og gummi (forsiktig og ikke få det på dynamo reima), så starter jeg motoren umiddelbart og lar den gå seg bruksvarm så vannet fordamper. Ferdig!

Endret av Petecomplete
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Petecomplete skrev:

Jeg vet ikke om det er noe spesielt på med akkurat denne bilen men tror neppe du trenger å ta så voldsomme forholdsregler. Om du er nervøs kan du pakke inn kontakter osv i plastfolie og tape rundt endene med eltape. Det meste er nevnt, hold HT ett stykke unna, spyl ovenfra og ned. 

 

jeg har en audi A1 diesel jeg har vasket motorom på maaange ganger, har også tatt denne på søstra mi sin skoda fabia  før denne skulle selges. Min rutine er petrokjemi om det er grusomt møkkete (gummislanger osv liker ikke petrokjemi så dropper dette om jeg kan, vasker ofte nok nå til at jeg kan droppe det). Skumme ned eller påføre med trykkkanne, alkalisk forvask relativt sterkt blandet (typ 1:10 har jeg brukt), la virke 5-10 min mens jeg gnur løs møkk med en malepensel der det trengs i kriker og kroker. Detter spyler jeg med HT ovenfra og ned med god avstand og høy spredning på dysa. Detter går jeg over med klut og quickdetailer om det r noe jeg har oversett, tørker bort mest mulig vann, og bruker gummifornyer (3D magic blue bruker jeg)på en klut som jeg påfører på alt av plast og gummi (forsiktig og ikke få det på dynamo reima), så starter jeg motoren umiddelbart og lar den gå seg bruksvarm så vannet fordamper. Ferdig!

Jøss, høres ut som grei skuring. Mange takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er at etter du er ferdig med motorvask så kjører du en god tur :) Da vil motoren bli varm og du damper ut vann fra alle steder som ikke skal ha det. 

Jeg jobber forøvrig i Garasjetid men her er 15 tips rundt motorvask, du har allerede kjøpt produkter så dette er kun teknikkene jeg vil vise deg: 

 

  • Liker 2

Per Christian Nilsen

CarPro C.Quartz Finest & Professional Sertifisert - Rupes BigFoot Specialist - Fenice Skinnreperasjon sertifisert - Flex Certified - Meguairs Advanced Mirror Glaze - Jotun Yachting Paint School - Autoglym Bilklargjøring - Colourlock Skinnreperasjon

 

BMW E93 320i 08mod

BMW E92 330DAX 09mod

BMW F30 335i ESS tune & MPE 12mod

Audi A3 E-tron 17mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Pec skrev:

Trikset er at etter du er ferdig med motorvask så kjører du en god tur :) Da vil motoren bli varm og du damper ut vann fra alle steder som ikke skal ha det. 

Jeg jobber forøvrig i Garasjetid men her er 15 tips rundt motorvask, du har allerede kjøpt produkter så dette er kun teknikkene jeg vil vise deg: 

 

Selveste! Fantastisk :D 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandicshine.no

Som flere over sier, så er det forskjell fra bil til bil. Har tatt mange 100 motorvask og aldri fått noen problemer. Man bør selvfølgelig ikke spyle direkte på komponenter med høytrykk på full gass. :) 

  • Liker 1

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Scandicshine.no skrev:

Som flere over sier, så er det forskjell fra bil til bil. Har tatt mange 100 motorvask og aldri fått noen problemer. Man bør selvfølgelig ikke spyle direkte på komponenter med høytrykk på full gass. :) 

Takker for svar! Skal bli spennende å prøve det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Er det bensinmotor du har? Jeg har akkurat vasket 207 1,4 HDI her. Dusjet vått motorrom med Scholl Boost og skriver DCN mens det tørker ca. 15 min. Jeg tok av motordekselet og dusjet godt med prickbort. Surfex 1:15 etter noen minutter og skumla motorrom og panserets underside. Hadde tatt frem børste, men det var ikke verre enn at jeg bare spylte med ht uten å børste noe som helst. Jeg var forsiktig rundt dynamo og multireima, og elektriske kontakter på div sensorer. Ellers er det som nevnt over, bruk hodet. Har du tilgang til varmtvann ht så løsner inngrodd dritt og olje lettere. Lykke til. Bilde før jeg har tørket over Scholl Boost

04BE1744-3A28-400C-AAA5-0C8191CFFF38.jpeg

  • Liker 1

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, challenger skrev:

Er det bensinmotor du har? Jeg har akkurat vasket 207 1,4 HDI her. Dusjet vått motorrom med Scholl Boost og skriver DCN mens det tørker ca. 15 min. Jeg tok av motordekselet og dusjet godt med prickbort. Surfex 1:15 etter noen minutter og skumla motorrom og panserets underside. Hadde tatt frem børste, men det var ikke verre enn at jeg bare spylte med ht uten å børste noe som helst. Jeg var forsiktig rundt dynamo og multireima, og elektriske kontakter på div sensorer. Ellers er det som nevnt over, bruk hodet. Har du tilgang til varmtvann ht så løsner inngrodd dritt og olje lettere. Lykke til. Bilde før jeg har tørket over Scholl Boost

04BE1744-3A28-400C-AAA5-0C8191CFFF38.jpeg

Jøss, så utrolig flott det ble! Det er en bensinmotor jeg har ja, og jeg har hørt rykter om at dette muligens kan by på litt flere problemer. Men, etter å ha lest inne på forumet her, og fått mange gode tips og triks, føler jeg meg nå mye tryggere. Gleder meg til å prøve, og satser på et like fint resultat! Tusen takk for svar :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det store spørsmålet er trenger du vaske så mye her, det ser rimelig greit ut. En fiberklut med vaskemiddel er til stor hjelp og du slipper masse vannsøl. Alt her er laget for å tåle fukt ellers hadde bilen stoppet om vinteren, når man på nyere biler dekker til med plater så er det kun dynamo som er utsatt. Ta en pose over dynamo og gladpakk over utsatte kontakter så er du safe med mye søl. Det var et problem på eldre biler at man fylte vann ned i hull til tennplugger og fikk overslag, fordeler fikk fukt og fusket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MB190E skrev:

Det store spørsmålet er trenger du vaske så mye her, det ser rimelig greit ut. En fiberklut med vaskemiddel er til stor hjelp og du slipper masse vannsøl. Alt her er laget for å tåle fukt ellers hadde bilen stoppet om vinteren, når man på nyere biler dekker til med plater så er det kun dynamo som er utsatt. Ta en pose over dynamo og gladpakk over utsatte kontakter så er du safe med mye søl. Det var et problem på eldre biler at man fylte vann ned i hull til tennplugger og fikk overslag, fordeler fikk fukt og fusket. 

Takk for svar :D
Det så ikke så ille ut den dagen jeg tok bildene nei, jeg er enig der. Men, jeg ser for meg at det blir motorvask etter vinteren, så da ønsker jeg å være klar. Nå føler jeg meg mye tryggere, takket være gode tips og råd, så takk for det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke tar av deksel over motor når du vasker, så ta det av etter vask og fjern alt vann som har fylt opp alle "hull", kriker og kroker. Alt er laget for å tåle vann, men når du spyler vil det samle seg mye vann på plasser du aldri får vann under kjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, trogha skrev:

Hvis du ikke tar av deksel over motor når du vasker, så ta det av etter vask og fjern alt vann som har fylt opp alle "hull", kriker og kroker. Alt er laget for å tåle vann, men når du spyler vil det samle seg mye vann på plasser du aldri får vann under kjøring.

Takk for tips 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...