Gå til innhold

Rustne skiver og klosser 2 år etter nye ble skiftet?


Rustne bremser bak.

Recommended Posts

Rustne bremser bak.

Hei I juni 2018 kjøpte jeg en VW Polo fra Møller i Ålesund, bilen var gått 17000 km. I oktober samme år var bilen inne til EU kontroll hos NAF og hadde så rustne bremseskiver og bremseklosser bak at jeg fikk mangel og måtte skifte dette. Ettersom bilen nylig var kjøpt, tok Møller inn bilen og hevder at de skiftet nye skiver og klosser i desember 2018. Nå har jeg igjen vært inne til EU kontroll med bilen hos NAF. Jeg fikk igjen mangel på bilen fordi bremseskiver og bremseklosser bak var så rustne at de måtte skiftes, altså under 2 år etter at Møller hevder at de skiftet nye skiver og klosser på bilen. Både skivene og klossene var så rustne at NAF ikke kunne forstå at dette hadde vært skiftet for under 2 år siden. Jeg kjører bilen hver eneste dag, minst 2 ganger per dag, og jeg kjører helt vanlig. Jeg holder fartsgrensene og kan ikke påstå at jeg bråbremser spesielt ofte. I følge Møller kunne en årsak være at bilen ikke ble kjørt tilstrekkelig, eller at man kjørte for forsiktig, eller at det skyldtes at veiene ble saltet. Jeg skulle selvsagt ha fått reparasjonen gjort hos Møller og deretter fått den kontrollert hos NAF etter at reparasjonen var utført, men ettersom Møller godkjente bilen etter at feilen var utbedret, tenkte jeg ikke noe mer over det før jeg altså nå, under 2 år senere må skifte bremsskiver og bremseklosser bak på grunn av svært mye rust. Jeg har kjørt VW i 30 år, foreldrene mine har en VW, broren min har en VW og jeg har flere venninner som også kjører VW av ulike modeller. Selv har jeg ALDRI måttet skifte skiver og klosser på grunn av rust, og ingen andre jeg kjenner som kjører VW har vært borte i noe som dette. Er det virkelig sånn at bremseskiver og bremseklosser bak kan ruste så mye på under 2 år at de må skiftes? Ettersom jeg har kjørt VW omtrent siden jeg fikk sertifikat for over 30 år siden sier det seg selv at jeg har vært svært fornøyd med bilen, men langt i fra spesielt fornøyd med Møller i Ålesund. Jeg føler nesten at de lurer meg, at de hevder å ha skiftet bremseskiver og bremseklosser uten å ha gjort noe som helst og bare har EU godkjent bilen. Det kan jo umulig være sånn at man annet hvert år skal betale kr. 1295,- for EU kontroll og i tillegg hvert andre år måtte betale cirka kr. 4600,- for å skifte til nye bremseskiver og klosser bak. De hevdet også at salting av veiene kunne føre til mer rust, men det er jo merkelig at ingen andre jeg kjenner har måttet gjøre dette med under 2 års mellomrom, i tillegg til at det både vinteren 2018/2019 og vinteren 2019/2020 knapt var snø her i Ålesund. Kan man få en uavhengig vurdering av bremseklossene og bremseskivene og hvorvidt så mye rust kan oppstå bare i løpet av 2 år?? Jeg bad om å få skiver og klosser med meg når jeg dro fra NAF, som altså ikke kan forstå at dette var skiftet for under 2 år siden, hvilket vil si at jeg har det gamle som skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En billig forsikring mot rust på bremseskiver, spesielt bak, er å ta noen harde nedbremsinger fra landeveisfart med jevne mellomrom. Hvis man kjører veldig rolig og forsiktig er det stort sett bare forbremser som tar tak og holder seg fin.

Dog høres det ille ut å måtte skifte de etter bare 2 år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis skivene faktisk ble byttet , ( du så flunka nye skiver med dine egne øyne ) så er det veldig uvanlig at du har fått rust som er så ille at det ikke blir godkjent. Da tror jeg det er noe galt med kanskje 1 kaliper men ikke alle, send oss noen bilder, jeg er helt forvirret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiver som ruster i hytt og pine er desverre et ganske vanlig problem.
Å måtte bytte igjen etter to år er et ekstemt tilfelle, men ikke uhørt - de salter veien selv om det ikke snør, så om du aldri bremser hardt, og spyler bilen lite gjennom vinteren vil ikke bremsene bli skikkelig rene, og rusten får lov til å grave dype spor.

Det kan godt hende at skivene hadde glidd igjennom kontrollen om du hadde tatt noen runder med hard nedbremsing før du leverte bilen, men om de er dekket av mye rust under kontrollen så blir det automatisk stryk, og enkle penger for verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bremsene er byttet på møller som du sier så bør det i utgangspunktet være ok kvalitet på stålet. Dette varierer veldig fra merke til merke på skiver.
Høres ut som du rett og slett bremser for lite, man må vell på 30% eller mer bremsekraft for å ha god effekt på bakbremsene. Gjør man ikke dette med gjevne mellomrom så oppstår slike problemer.
Hadde en tur senest i går med min kjære mor sin 2 mnd gamle cityGo, bremsene så ikke særlig bra ut. Hadde tre nedbremsinger fra rundt 80-20 der man virkelig bremser bestemt og kontrollert. Rett og slett for å slite av litt på bremsene :) veldig vanlig på elbiler, men også vanlige biler som er lett og krever lite bremsekraft for da å stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustne bremser bak.

Møller "hevder" at de skiftet bremseskiver og bremseklosser bak for 1 år og 10 måneder siden uten at jeg har noen som helst tiltro til Mølle Ålesund, men ettersom bilen var under 5 år gammel og jeg hadde kjøpt den i juli samme år som EU kontrollen skulle gjennomføres, altså i oktober 2018, godtok Møller å ta bilen inn og skifte skiver og klosser bak. Dette har de altså gjort i desember 2018. MEN, de kan jo bare ha hevdet at de gjorde det og godkjent bilen. Jeg kjører bilen bilen hver eneste dag, minst 2 ganger daglig og vedkommende som utførte reparasjonen hos NAF her i Ålesund sa at han tvilte på at skivene og klossene var skiftet for under 2 år siden ettersom det var svært mye rust på dem. Siden desember 2018 har jeg kjørt cirka 18 000 km og vil bare nevne at det omtrent ikke har vært milde vintre og lite snø her de siste 2 årene, vinteren 2018/ 2019 måket jeg snø en gang og vinteren i 2019/ 2020 måket jeg snø maks 5 ganger, hvilket vil si at veiene ikke har vært saltet i betydelig grad. Jeg bad NAF Ålesund om å ta bilder før og etter, men har ikke sendt meg bildene selv om jeg har etterspurt dem flere ganger både i går og i dag. Men jeg har skivene og klossene som ble skiftet ut og skal forsøke å laste opp bilder av dem her?? De er betydelig rustet. Det er ikke det at jeg skjønner at det kan komme rust på bremsene og at problemet er størst på bakbremsene, men det er jo et stort problem dersom man annet hvert år må betale kr. 1295,- for EU kontrollen og i tillegg kroner 4 til 5000 hvert annet år for å skifte bremser. Har som sagt kjørt VW hele mitt liv og har vært superfornøyd med Volkswagen, selv om jeg har vært super misfornøyd med Møller Ålesund. Men lurer jeg på om VW er i ferd med å miste den gode kvaliteten og tilliten de har hatt i så mange år. Føler nesten at det er blitt en Made in China bil : ((

IMG-2841.JPG

IMG-2840.JPG

IMG-2839.JPG

IMG-2838.JPG

IMG-2837.JPG

IMG-2836.JPG

IMG-2834.JPG

IMG-2835.JPG

IMG-2833.JPG

IMG-2832.JPG

IMG-2831.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra bildene, så vil jeg nok konkludere med at du bare må ta et par heftige nedbremsinger fra tid til annen for å rense vekk rust fra bakskivene - ser ikke ut til at de er brukt stort.
om bremseskivene hadde vært veldig gamle ville det nok fort vært en synlig leppe på kanten hvor den hadde blitt slitt ned, men her ser det ut som om den hovedsaklig har spor fra rusten som har gnagd seg inn i bremseklossen.
bremseklossene har også rimelig masse tykkelse igjen, så de er heller ikke mye brukt.

Som jeg skrev i forrige post, så salter vegvesenet enten det snør eller ei, så saltlake kjører man i uansett på vinteren (i alle fall i byene)
Faktisk kan en mild vinter ofte være verre for bilen, siden vannet på bilen aldri fryser, men blir liggende og jobbe på rusten døgnet rundt uten å fordampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss dem f.eks har brukt rimelige skiver og klosser så ruster de ganske kjapt dessverre så jeg velger bevist coated skiver og selv der legger jeg et lag sort lakk der de er mest utsatt(ikke bremseflaten så klart) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustne bremser bak.

Ok : ) 1000 takk for tilbakemeldinger. Jeg får kjøre mindre forsiktig og bruke bremsene mer, enda jeg som har lagt inn ett ekstra gir for å kjøre mer forsiktig og sånn sett være en mer ansvarlig og hensynsfull bilfører i trafikken. Synes likevel at kvaliteten burde være bedre enn at man må bruke flere tusen kroner annet hvert år på grunn av dårlig kvalitet. Finnes det ikke skiver og klosser i rustfritt stål??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det nå slik at skivebremser må brukes aktivt for å overleve, men heldigvis holder det med et par kraftige nedbremsinger i måneden - men det er en grunn til at trommelbremser på bakhjulene fortsatt ikke er utdødd, og spesielt på småbiler - de bryr seg ikke om rust, og lever tilnærmet evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rustne bremser bak. skrev:

Ok : ) 1000 takk for tilbakemeldinger. Jeg får kjøre mindre forsiktig og bruke bremsene mer, enda jeg som har lagt inn ett ekstra gir for å kjøre mer forsiktig og sånn sett være en mer ansvarlig og hensynsfull bilfører i trafikken. Synes likevel at kvaliteten burde være bedre enn at man må bruke flere tusen kroner annet hvert år på grunn av dårlig kvalitet. Finnes det ikke skiver og klosser i rustfritt stål??

Det er fullt mulig å være ansvarlig og hensynsfull i trafikken samtidig som du tar en hard oppbremsing innimellom. Sjekk at du ikke har biler bak deg og ta en hard nedbremsing fra landeveisfart av og til. Selv bremseskiver av god kvalitet ruster, man kan se overflaterust oppstå bare mens man vasker bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som de klossene og skivene er ganske nye ja , men desverre ser det ut som de har brukt den billigste drittkvalitet skivene de fikk tak i ( det ser du på at det er flasser av på toppsiden av skiven der du uansett ikke kommer til med bremseklossene. det skal se sånn ut etter 7 år ikke 2 hvis du har premiumskiver). Du får begynne å gjøre som nevnt over av andre. Annen hver uke får du kjøre deg en tur til butikken en sen kveld med få biler på veien , sjekk at det ikke er noen bak deg og brems ned fra 60-70 km/t og helt ned til 0 ganske aggresivt men uten å låse hjulene. Det holder med en eller to sånne annen hver uke hvis du ellers kjører rolig

Endret av mammut89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kvalitet på skivene er alfa omega :)
Men disse ser ut til å ha levd et forsiktig liv, litt for forsiktig :P Selv om jeg mener de gjerne ikke burde sett så gale ut etter to år da forsåvidt.

Mine original skiver fikk 120-30k km før de ble byttet, litt på overtid gjerne, men fortsatt mindre rust på enn disse. 
Jeg kjøper alltid ebc green eller yellowstuff, ekstremt gode klosser som tar godt i skivene. Yellowstuff biter enda litt ekstra etter en god nedbremsing fra 80-0 :D 
Husk alltid coatede skiver, er must, evt lakkere de selv men det slipper gjerne litt fortere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikke med et par nedbremsinger i måneden for å fjerne rust fra skivene. Det hjelper bare for de som allerede har en relativt analog og hard kjørestil og dermed sliter mye på bremsene med "vanlig" kjøring. Hvis rust rekker å sette seg på bremsene mellom hver nedbremsing, så sliter rusten mer på klossene, som igjen gir ujevn slitasje som til slutt medfører mer rust på skivene.

 

Jeg kjører selv i3 og har en meget hard nebremsing fra ca 120 km/t til ca 20 km/t omtrent hver dag. Det skyldes en idiotisk kort avkjøringssone fra en motorvei. Nedbremsingen er av typen som får bremselysene til å blinke. Bortsett fra dette, så kjører jeg på motorvei (åpenbart uten å bremse) samt rolig på lokale småveier hvor bilen regenererer og dermed svært lite bruk av bremsene.

 

Det tilsvarer at jeg har 1 kraftig nedbremsing ca hver 150 km. Allikevel måtte jeg bytte skiver og klosser bak etter ca 35000 km pga rust og nå etter 45000 er bremseklossene foran utslitt (slitasjevarsler melder om at det skal byttes innen noen få tusen km). Altså erkjenner bilen at jeg står på bremsen og sliter de ut dobbelt så raskt som vanlig, men jeg bremser ikke ofte nok og da rekker rusten å bygge seg opp for hver gang jeg kjører.

 

Til sammenligning bruker vi nesten ikke den andre bilen vår, men den er det såvidt får litt beige bremseskiver etter en bilvask. De blir speilblanke etter å ha kjørt som en bestemor et par km.

 

Det eneste som hjelper for rustne skiver bak, er enten

 

1) litt ufin kjøring til daglig. Ikke nødvendigvis fort, men en kjørestil svigermor hadde synes var ubehagelig. Tenk fort inn mot kryss og rett fra gasspedal til bremsepedal.

2) kjøpe ordentlige bremseskiver. Selv BMW kjøper billig drittstål til i3. De kaller det miljøbremser, men er bare søppel.

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...