Gå til innhold

Utseende vs. Beskyttelse


desses

Recommended Posts

Hei,

Har lenge gått og fundert på en ting.

La oss si Truls er en ihugget detailer med fokus på glans, wet look og den helt prima piano lakken. Så har du Bjarne som ikke bryr seg så mye om utseende, han er mer opptatt av å holde bilen fri for rust, unngå problemer med bremser, låser osv.

 

Er det forskjell på hvordan Truls og Bjarne behandler bilen?

 

Av egen erfaring, selv ved bruk av ledendw produkter, har jeg opplevd utvasking av bremser, låskomponenter, og også lagt merke til at ved bruk av f.eks. metallfjernere angripes også til dels utsatt metall på bilen, dette kan være steinsprut eller andre eksponerte deler av bilen.

 

Mulig det er et litt merkelig spørsmål, og det er helt sikkert nyansert, men har altså gått og tenkt på dette en stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg opptatt av både teknisk og kosmetisk vedlikehold, og uansett hvor bra eller dyre produkter man bruker må man også bruke de rett på de forskjellige overflatene på bilen. F.eks ved bruk av metallpartikkelfjernere, alkalisk og petrokjemisk forvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Winter

Jeg får iallefalle 2-for-1 med min prosedyre - både fin bil og en topp vedlikeholdt bil. Jeg leverte nettopp inn en leasingbil (hybrid) vi har hatt i 3 år, som eksempelvis notorisk har problemer med MYE rust på bremser/bremseskiver. Min fikk null anmerkninger på dette, og det ble heller bemerket hvor utrolig fin stand den var i. Både kosmetisk og teknisk/rust/lignende. 

 

Min vaskeprosess er følgende: 

 

Sommer

Først vasker jeg over felger og dekk med P&S Brake Buster og Gyeon Tire Cleaner. Jeg gjør det relativt nøye, med børster fra Wheel Woolies, Swissvax og Four Finger mitt fra Flexipads. Jeg spyler av ofte, og kjører ofte 2 runder med Brake Buster (først touchless så runde nr 2 med børster). Avslutter med å spraye Bilt Hamber Atom-Mac på bremseskivene og komponentene rundt. Dette beskytter og forhindrer at du får et rustlag på skivene.

 

Så bruker jeg Koch Chemie Teerwäsche bak og på sidene, og topper dette med Bilt Hamber Surfex HD, så til slutt et lag med skum. Spyler av dette og vasker for hånd med 2 bøtter (1 til skylling, 1 med såpe). Om bilen ikke er så skitten dropper jeg Teerwäsche, eller bruker det kun der hvor jeg ser asfaltflekker. 

 

 

Vinter

Likt som sommer-vasken, men jeg bruker Koch Chemie Felgenblitz på felgene istedenfor Brake Buster. Tar alltid først en runde og kun sprayer godt på alle felgene, lar det virke, så spyle av. Så tar jeg enda en runde hvor jeg bruker Felgenblitz + børster og vasker over dekksidene med Gyeon Tire Cleaner. 

 

Jeg bruker også alltid Teerwäsche om vinteren, og tar et ekstra godt lag. Jeg er ofte innom selvvaskeanlegg og har med Teerwäsche, Surfex HD og Felgenblitz, og tar en "kattevask". Slik får jeg ofte av all møkk og asfalt og salt. Bilen er ikke fullt så ren gjennom vinteren, sånn estetisk sett. Men den er godt vedlikeholdt.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar vare på både og, bryr meg om alt som har med bil å gjøre :)
Også har du de som liker at bilen ser ren ut, men som ikke har peiling som bare vasker på uten å helt vite hva de gjør = lovemarks

Min stefar er godt eksempel, flink til å vaske i den forstand at han får det gjort, utover det er det ikke så bra😂 så tar jeg meg en tur innimellom med bilen (Tesla mX) for å høre og sjekke om det er noe gale teknisk 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig bruk er naturlig nok en forutsetning ja. Godt å høre at det er flere som er opptatt av bilen og ikke kun utseende.

Jeg har selv en del bakgrunn med bil og er kanskje derfor hakket mer opptatt av selve bilen enn akkurat utseendet, men på en annen side gjør det heller ikke noe at det ser bra ut.

 

Er det flere som har oppdaget uheldige virkninger av produkter? Kan også være feilbruk, så andre kan lære av dette.

Jeg har f.eks. opplevd at BH Korrosol brukt såpass høyt at det når inn i dørhåndtak gir avrenning fra metallpartikler i selve håndtaket. Det kan ikke være gunstig. Er derfor nå nøye med å unngå metallfjernere i nærheten av dørhåndtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, desses skrev:

 

Jeg har selv en del bakgrunn med bil og er kanskje derfor hakket mer opptatt av selve bilen enn akkurat utseendet, men på en annen side gjør det heller ikke noe at det ser bra ut.

 

Å ta vare på lakken (og de andre overflatene på bilen) handler jo strengt tatt mest om å ta vare på selve bilen. Regelmessig polering og voksing er viktig for å f.eks forebygge rust og vil over lengre tid forebygge verditap til en viss grad. For lakken sin del er det ikke nødvendig med 50 timers korrigering, det handler mest mest om utseendet. Men en kjapp runde med poleringsmiddel (hånd eller maskin) og voks vil ta vare på lakken selv om den er full av vaskeriper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det  går og på at ein brukjer midre tid til å få bilen bra når ein vasker. skiten vil sleppe lettare og du ahr då meir tid til det du vil. eler må ha tid til i ein travel dag. og...meir tid til å faktisk kjøre bilen.

Mekanisk er vell så viktig etter min meining. det er det som koster når det ikkjer er i god stand over tid. utpå kan ein komme langt utan for store utgifter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Helt enig med dere begge, gode poenger. Har bare lagt merke til noen bieffekter og mulige bieffekter med mye vask og bruk av enkelte kjemikalier og tenkte kanskje det var andre som hadde opplevd uheldig virkninger av det å være opptatt av utseendet. Jeg tror også de positive sidene overveier de negative, kanskje også med god margin, ikke minst letter de det daglige og gir mer tid og energi til f.eks bieffektene og utbedring av de (som allerede nevnt av hans k).

 

Men jeg kan kanskje bruke et eksempel; samboeren vasker bilen kanskje tre ganger i året (....), og finnes ikke opptatt av utseendet. Hun ønsker heller ikke at jeg skal bruke tid på hennes bil. "Det er en bruks-bil". Bremsene på denne bilen er noe av de herligste jeg har opplevd på en slik 10 år gammel bil. Min bil på ca. samme alder (8år) derimot er ikke i nærheten, og jeg vasker regelmessig og får sannsynligvis litt vann inn både her og der. Både bremser, foringer, mansjetter etc. lider nok litt av vaskingen over tid. Slik har jeg alltid behandlet mine biler, og det er altså første gangen jeg har kommet over en 10 år gammel bil, som overhodet ikke har blitt vedlikehold mekanisk, som er så tight og fin i understell og bremser.

 

Er jeg helt på bærtur her som tror dette kan være relatert til vaskeintensitet/intervall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig tilfeldig, det kan også være stor forskjell på de forskjellige bilmerkene og hvordan bilene har blitt brukt. Jeg har en 9 år gammel bil som jeg har hatt siden den var nesten ny og gått litt over 20.000km. Jeg har byttet skiver og klosser foran og bak + et hjullager, og den føles like tight og fin ut som den dagen jeg kjøpte den. Den har fått vann og vaskekjemi ukentlig alle årene jeg har hatt den, jeg ser ikke helt hvordan foringer/understell tar skade av vasking, kanskje hvis man kryper under bilen og dynker all gummi i petrokjemisk avfetting hyppig over tid(?).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...