Jump to content
Sign in to follow this  
jdidds

Prøvde for første gang vask av bilen hjemme

Recommended Posts

jdidds

Tenkte jeg skulle prøve for alle første gang vask av bilen hjemme. Hadde ikke lyst å legge inn så mye penger på produkter siden det var første gang (kan nok hende jeg bruke mere senere). Jeg også hadde ikke lyst å prøve på nye bilen min, så hentet ut vraken fra garasjen og prøvde frem. 

Hadde de tingene her til disposisjon etter innkjøp. Kostet til sammen cirka 1000kr:

Utstyr

2 vaske bøtter med rist nede 

10x bilvaskesvamp (europris) 

1x microfiber vaskevått (biltema) 

4x microfiber klutter (Rema) 

2x tørkeklutt til bil (biltema) 

1x felgebørste

1x silikon bilnal

1x hageslange

Produkter 

Prickbort

Insektfjerner (biltema) 

Billig Bilsjampo (biltema) luktet synsykt godt da 

Turtle Wax Hard Wax 

Interiør rens

Silikon stift 

Textile rens 

Metode

- Avfetting med prickbort 

La den virke i cirka 2 minutter. Sprayet hele bilen nederst til øverste på taket

- Avspyling med hageslange 

- Berørings vask med svamp og Bilsjampo 

- Avspyling m/ hageslange 

- brukte bilnal til å fjerne mest mulig vann fra bilen

- brukte microfiber til tørking til slutt 

Etter det prøvde jeg med vox. Burde ha polert bilen egentlig, og det trengs, men så mye tid gadd jeg ikke å bruke på denne bilen. 

Har reinet her hele natt og bilen stå parkert ute. Var en deilig syn da jeg hadde fikk denne fantastiske perleeffekt til tross for billig utstyr/produkter. Vannet bare rant av da jeg kjørte den på jobb. 

Så dette trivdes jeg veldig med og komme til investere litt i bedre produkter etterhvert når det komme til nybilen. 

Men jeg har noen spørsmål 

1) Først, har dere noen tips? Noe jeg kunne gjørt bedre? Noen alvorlige feil? 

2) Etter avfetting og spyling med hageslange var det fortsatt et brun belegg på dørene og nederst på bilen. Var det feil da å begynne med berøringsvask? Blir det da riper av slik når jeg brukte svampen? (er derfor jeg valgte å prøve på gamlebilen først) 

3) hvor mye prickbort er det vanlig å bruke? Neste halve flasken var tøm etter bare en bil 

4) Lakken nederst føltes grov ut etter jeg var ferdig vask. Noe av det var sikkert bremsestøv osv men den hadde en del hvite prikker som jeg klarte å fjerne med fingeren (vet det var feil, hadde ikke gjort det med nybilen) men hva var de? Hvordan blir jeg kvitt med bremsestøv og nupper på lakken? 

Takk for at du leste! 😊 

20200930_143352.jpg

Edited by jdidds
Lagt til et spørsmål

Kenneth Nilsen

Hei, 

Velkommen til forumet. 

Moro at du har fattet interessen for å vedlikeholde bilen din på en best mulig måte. 

Når det er sagt ville jeg anbefalt å droppe følgende utstyr:

• Silikon-nal (kan til nøds brukes på glass (panoramatak, frontrute, etc.) etter siste avspyling
  • Svamp (dette er det delte meninger om. Personlig føler jeg meg mer komfortabel med diverse vaskehansker. Selv bruker jeg Gold Nugget.

Du bør med fordel legge til et par ting på listen din:

• Kaldavfetting (Biltema sin er OK)
  • Prickbort kan med fordel ligge på litt lenger 
  • Metallpartikkelfjerner, type Iron X eller lignende

Vaskemetode med produktene over blir slik:

1. Prickbort på tørr bil (5-10 minutter så lenge den ikke tørker)
  2. Spyle
  3. Kaldavfetting/alkalisk avfetting (5-10 minutter)
  4. Spyle
  5. Metallpartikkelfjerner (5-10 minutter)
  6. Spyle
  7. Håndvask med to bøtter og gritguard er fint (unngå svamp)
  8. Tørk hele bilen med microfiber tørkehåndkle

Steg 1-5 kan med fordel gjentas om dørene fortsatt kjennes ut som sandpapir.

Som du sier bør du unngå berøringsvask inntil du er sikker på at du har fått fjernet så mye som mulig med kjemi. Og spesielt en standard svamp vil dra dette rundt og ripe.

Forbruket med Prickbort (egen erfaring) er 3-5 dl pr. bil, så det er helt normalt at halve flasken er brukt opp. 

Hvis du ønsker å kjøpe produkter over disk i Hamar så har BilXtra på Midtstranda en del fra CarPro for eksempel. Da kan du kjøpe deres Iron-X og bli kvitt metallpartiklene på lakken din. 

Lykke til!

• Like 1

jdidds

Takk for grundig svar Kenneth. Sette veldig pris på det! 😊 

Er prickbort regnet som kaldavfetting? Eller er prickbort og kaldavfetting to helt forskjellige ting? 

Edited by jdidds

Tommy

Prickbort er en petrokjemisk avfetting. Kaldavfetting er som regel alkalisk..

Ville også vært litt forsiktig med microfiberkluter kjøpt i dagligvare, ettersom noen av disse som er beregnet for bruk på kjøkken ol. inneholder microskopiske glasspartikler for en skurendes effekt, å det vil du ikke ha på lakken.

trogha
26 minutter siden, Tommy skrev:

Prickbort er en petrokjemisk avfetting. Kaldavfetting er som regel alkalisk..

En kaldavfetting er i de fleste tilfeller petroleumsbasert, altså petrokjemisk. Prickbort er en kaldavfetting selv om det i nyere tid ofte kalles petrokjemisk.

• Like 1

_Makki_
12 timer siden, Tommy skrev:

Kaldavfetting er som regel alkalisk..

Mulig at det gjelder kun Bryne da det er mye rart av bilpleie begrep som brukes i det området 😂  

Neguah

Surfex HD er alkalisk og fungerer fint som avfetting til den vanlige vasken. Du får kjøpt Surfex HD ufortynnet, og kan blande den selv avhengig av hvor sterk du ønsker den skal være. Bruk gjerne mild hvis du vasker bilen ofte (1-2 ganger i måneden). Er bilen veldig skitten kan du øke styrke. Last ned appen "Blandingsforhold", så kan du regne ut hvor mye mengde Surfex HD du trenger. Du trenger veldig lite når du blander svakt. 

Prickbort er også kaldavfetting, men den tar uorganisk materiale asfaltrester, olje, veisalt. Surfex HD tar organiske materiale som søle, leire, jord, fugleskit, insekter.

Surfex kan sprayes over hele bilen, men Prickbort er greit å ta på den nedre delen av bilen. Prickbort er ganske sterkt, og det er i grunnen unødvendig å legge dette på hele bilen da det sjelden er asfalt på øvre delen av bilen. Prickbort brukes heller ikke hver gang. Jeg bruker det bare når bilen blir nuppete, og dette ikke forsvinner med Surfex HD.  

Iron X brukes for å fjerne metallpartikler, og brukes stort ikke så ofte hos meg, men av og til gjennom vinterhalvåret - og spesielt etter piggdekksesongen. 

Dersom bilen fortsatt er nuppete etter gjentatte behandlinger (jeg gjentar sjelden mer enn to ganger da de kjemiske produktene sliter på lakken. Etter gjentatte behandler kan det være en fordel å polere) bruker du clay bar. Dette er en slags bar av leire som skånsomt fjerner partikler som sitter fast i lakken. Det er derfor lakken på bilen din føltes grov. Du vasker bilen på vanlig måte, så det siste du gjør er å bruke clay. Jeg anbefaler deg å se video av hvordan denne brukes. Veldig effektivt!

Jeg skjønner godt du ikke føler du orker å ta deg tid til å behandle bilen skikkelig. Det tar veldig lang tid. Jeg anbefaler deg å behandle bilen skikkelig. Polere og lakkbeskytter. Når du har gjort dette, kan du være lat igjen. Det finnes enormt mange vedlikeholdsprodukter som forlenger varigheten til en godt behandlet bil.