Gå til innhold

Peugeot 5008 - lakkrens / korrigering - Vestby-ish


AT

Recommended Posts

Har en ny Peugeot 5008 2020-modell, grå platinum, som har blitt utsatt for en lite omtenksom maler. 
 

Det vil si, naboen har fått huset malt og min bil har blitt pepret med små malingsdråper. 
 

Bilen har går 5k. Lakken er i god stand. Jeg la på meguiars hybrid Ceramic Wax etter ca 2k. Vasker med høytrykk og skum, bruker Autoglym polar-serien. Så har forseglet et par ganger med polar Seal. Så, bilen har blitt holdt ren, er kun håndvasket og lakken er fin.
 

Malingsdråpene sitter godt nok fast til at de ikke går vekk med vanlig høytrykksvask. Ser ikke ut til at prickbort løser dem opp heller. Eneste som funker er mekanisk fjerning. Litt pirking med en negl så løsner de. Har fjernet en del selv, men jeg gir litt opp. 
 

Har sett noen som har fiksa dette med clay og påfølgende polering osv, men det har jeg ikke utstyr eller kompetanse til selv. 
 

Trenger forslag til hva som kreves her og gjerne et tilbud på jobb så får jeg vurdere om jeg skal bruke kveldene på å pille eller bare sette bort jobben. Holder til i Vestby.
 

Legger ved noen bilder som eksempel. Det er små dråper, bildet av et av vinduene viser at det er en del. Er både på taket, rails, vinduer, dører osv. har fjernet en del av dem selv dog.

 

Gi meg gjerne en PM

 

 

A5E08283-B75E-44BF-8FCC-2F4B1AB4E60E.jpeg

EA64ECFF-D63F-46C3-90F4-45D2E3898D20.jpeg

0519B711-04A5-4AC6-9498-CF7226B58C50.jpeg

C0705744-DCA5-4125-B547-E4E1E6A5B93C.jpeg

EC5E30B4-D45C-4F4A-9680-9CBC25BB7B14.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Vinduene fikser du enkelt selv. Vask ruta og bruk en ren skrape av den typen mange bruker på kjeramisk eller induksjonstopper. Ev et barberblad. Da vil det gå lett av og du tar hele ruta på under 1 minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, olav framvik skrev:

Vinduene fikser du enkelt selv. Vask ruta og bruk en ren skrape av den typen mange bruker på kjeramisk eller induksjonstopper. Ev et barberblad. Da vil det gå lett av og du tar hele ruta på under 1 minutt.

Takk for svar, det har du selvfølgelig rett i, jeg har forsåvidt begynt litt på det allerede. Vinduene er det ikke så farlig med, men lakken er det fint å få gjort en ordentlig jobb på. 
 

jeg har gått litt rundt bilen og fjerna en god del av disse malingsprikkene fra lakken også, men jeg har bare brukt neglen og tar 1 og 1. det blir for mye jobb også lager jeg sikkert noe riper. Må være sikker på at jeg får alt fullstendig bort liksom :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

clay bar og om det sitter skikelig kan du vaske vekk lakkbelegg som sitter på lakken og ikkje har skada lakken. Er aston. mulig. men forsiktig. alla neglelakk fjerner. den har litt olje i seg. men då må ny voks på etterpå. clay må poleres etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, trogha skrev:

Denne regninga burde vel strengt tatt sendes til naboen eller firmaet som malte...

Joda, har snakka med naboen, vi hadde en enighet der. Men nå har jeg bestemt meg for å fikse dette helt selv etter litt googling 😉 malingen er vannbasert, dråpene går ganske lett av med litt mekanisk hjelp. Fått bort en del med å gjøre en litt tyngre vask, resten tar jeg mekanisk. Så polerer jeg lett for hånd hvis/der det trengs. Hadde jo beskyttelse på bilen så det gjør ting litt enklere. Har jo nylig begynt å styre med bilstell, så jeg tar dette som en liten utfordring/fritidssyssel da det viste seg å ikke være like kritisk som jeg først fryktet 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...