Jump to content
Sign in to follow this  
dopus

Black Saphire Metallic lakk (hard lakk) Hvilken kombo??

Recommended Posts

dopus

Har en 2013 bmw 5 serie med lakktypen Black Saphire Metallic lakk, hard lakk, keramisk klarlakk tror jeg.

Problemet er at produktene jeg har prøvd til nå ikke "tar" vaskeripene på bilen. Har Prøvd Rupes Uhs med tilhørende puter, og Koch Chemie p6.01 med tilhørende puter. Begge disse er såkalte onestep. Bilen ser jo blank ut etterpå, men tar man fram lykten og lyser så ser man at vaskeripene, Swirlene, er der enda. Jeg har i utgangspunktet gitt opp disse onestep poleringsmidlene da dem ikke biter nokk i fra seg på den lakktypen jeg har på bilen min.

Bilen er klargjort for høsten og vinteren med en skikklig vask og et lag med Fuzzo, så det blir ikke polering før til våren. Men ønsker i mellomtiden å gå til innkjøp av det jeg trenger,

Dette har jeg nå:

Shinemate 603 80mm bakplate, maksinen har 12 mm utkast,

en billig carwise 120 (tror jeg) med 8mm utkast, men denne er helt håpløs, rister og bråker noe så inn i hæ2#¤"#%te.

padking myk finishing puter (grønn) 80mm

Rupes UHS puter til begge maskinene

Koch chemie all in one pute 80mm ( prøvde disse med litt lett trykk på maskinen, men det likte ikke puta)

FLEX Polersvamp Ø 80mm Lilla hard 2pk

poleringsmiddel:

Rupes UHS

Koch Chemie P6.01

Seal Clean Professional Fast Cut

Menzena super finish plus 3800

Har enda ikke tørt å teste grov polish med grov pute, Da jeg ikke vet hvor grov kombo jeg trenger for å få ønsket effekt på denne lakktypen. Jeg har vel nå innsett at jeg i hvertfall må over på 2 steg for å få ønsket effekt.

Hvilken komboer har folk erfaringer med på slik hard tysk lakk???

Har lest meg litt opp på microfiber puter, og det virker litt interessant. Rupes blå og gul microfiber for en 2 stegs polering, Hvilken poleringmiddel annbefales til disse putene? Vil microfiber avslutte fint nok??

Ser også at bilnerden har litt microfiber puter, Buff and shine Uro-fiber puter, north detailing puter og flexipads puter i forskjellige utgaver. Disse er stort sett billigere enn Rupes ( ja rupes leveres som 2 pakning), men er det stor forskjell i kvalitet på putene??

alle tilbakemeldinger mottas med stor takk.

Edited by dopus

Magnera

Sapphire black trenger ikke være hardlakk, under har du to eksempler, en hard og en myk. Uavhengig av hvor hard den er skulle sett klare forbedringer med komboene du bruker. 

Så det er mulig du har noe å hente på teknikken.

Men la oss anta at du har hardlakk, da kan du oppgradere til Rupes blå polish eller Koch Chemie Heavy cut. Så kan du evt., gitt behov, ta en ensteg med UHS eller P6.01 som steg 2 som du allerede har. Du trenger ikke være redd for grov polish og pute. Skulle du oppgradert fra skumputer vil jeg anbefale ull putene til Rupes. Både ull og microfiber krever luftkompressor for å blåse padene rene. 

• Like 1

dopus

Takk for svar.

Ser at du på 116i`en har litt samme resultat som meg med Rupes UHS. Ser bra ut men tar ikke vaskeripene.

"Blå kombo avslutter også fint, noe slørete blir det så vi ender opp med Gul kombo som finsteg."

Du brukte grov, så medium fra rupes. Litt hva jeg hadde tenkt også, i hvertfall med tanke på puter.

Du anbefaler ullputer. Er disse å foretrekke over microfiber puter??

Har ikke kompressor, men det kan jeg få lånt meg. Har luft på sprayboks da, men sikkert ikke nok trykk i disse.

Det er sikkert mye å hente på teknikk, for all del, men jeg tror ikke jeg gjør ting veldig feil. skal vel også litt til med en DA maskin.

Diverse guider der ute varirerer litt med om en skal ha trykk på maskinen eller ikke, Har prøvd begge deler, og ja bakplaten er merket, slik at jeg vet at den hele tiden roterer, Renser putene med jevne mellomrom. Gjør alt etter guidene på nett, og lakken ser jo fin og blank ut fram til en går over med lykt og da ser at så og si alle vaskeripene fremdeles er der.

En annen grunn til at jeg tror det er hard lakk på denne er at når man har fått steinsprut i lakken, så lager den ikke bare hakk i lakken, men den tar biite små flak, min gamle saaab med relativ myk lakk gjorde ikke det.

Tusen takk for mye nyttig info, og for at du tok deg tid til å svare meg.

Edited by dopus

_Makki_
25.9.2020 - 2.50, dopus skrev:

Har en 2013 bmw 5 serie med lakktypen Black Saphire Metallic lakk, hard lakk, keramisk klarlakk tror jeg.

Problemet er at produktene jeg har prøvd til nå ikke "tar" vaskeripene på bilen. Har Prøvd Rupes Uhs med tilhørende puter, og Koch Chemie p6.01 med tilhørende puter. Begge disse er såkalte onestep. Bilen ser jo blank ut etterpå, men tar man fram lykten og lyser så ser man at vaskeripene, Swirlene, er der enda. Jeg har i utgangspunktet gitt opp disse onestep poleringsmidlene da dem ikke biter nokk i fra seg på den lakktypen jeg har på bilen min.

Bilen er klargjort for høsten og vinteren med en skikklig vask og et lag med Fuzzo, så det blir ikke polering før til våren. Men ønsker i mellomtiden å gå til innkjøp av det jeg trenger,

Dette har jeg nå:

Shinemate 603 80mm bakplate, maksinen har 12 mm utkast,

en billig carwise 120 (tror jeg) med 8mm utkast, men denne er helt håpløs, rister og bråker noe så inn i hæ2#¤"#%te.

padking myk finishing puter (grønn) 80mm

Rupes UHS puter til begge maskinene

Koch chemie all in one pute 80mm ( prøvde disse med litt lett trykk på maskinen, men det likte ikke puta)

FLEX Polersvamp Ø 80mm Lilla hard 2pk

poleringsmiddel:

Rupes UHS

Koch Chemie P6.01

Seal Clean Professional Fast Cut

Menzena super finish plus 3800

Har enda ikke tørt å teste grov polish med grov pute, Da jeg ikke vet hvor grov kombo jeg trenger for å få ønsket effekt på denne lakktypen. Jeg har vel nå innsett at jeg i hvertfall må over på 2 steg for å få ønsket effekt.

Hvilken komboer har folk erfaringer med på slik hard tysk lakk???

Har lest meg litt opp på microfiber puter, og det virker litt interessant. Rupes blå og gul microfiber for en 2 stegs polering, Hvilken poleringmiddel annbefales til disse putene? Vil microfiber avslutte fint nok??

Ser også at bilnerden har litt microfiber puter, Buff and shine Uro-fiber puter, north detailing puter og flexipads puter i forskjellige utgaver. Disse er stort sett billigere enn Rupes ( ja rupes leveres som 2 pakning), men er det stor forskjell i kvalitet på putene??

alle tilbakemeldinger mottas med stor takk.

Utfordingen ligger i maskinene hos deg i kombinasjon med den harde lakken som Black Saphire Metallic er. Bilene jeg husker i hvert fall 5 serie, X3 og X5 med Black Saphire Metallic hadde ganske hard lakk.

12mm utkast og 8mm utkast på DA maskin er ganske håpløst for å ta effektiv korrigering her. Da skal du kjøre saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakte, veldig sakte maskinbevegelse. 

Koch Chemie P6 skal ta ganske bra på denne lakken med rett maskin og tilgang på tilhørende pute. Viktig med P6 og puta som hører til den er at skum blir myk hvis ikke du roterer på flere puter, blåser de rent osv. Når denne puta blir myk og kanskje fylt med poleringsmiddel så er det kun glans du sitter igjen med. Det skummet er laget for å kunne korrigere mens den er hard og ikke alt for varm for å så etter hvert gi glans i samme steg. Kjører man den for lenge uten å gi skumet en pause så blir det glanspolering ;) Du kan bruke P6 med andre puter også for bedre korrigeringseffekt men jeg er redd for at du sitter igjen med haze.

Koch Chemie P6.01 er ganske så grovt poleringsmiddel. Teoretisk sett er den faktisk grovere enn medium polish F6.01 til Koch Chemie. P6.01 med en god maskin og riktig teknikk sliper opp riper etter P2000 papir. Mens F6.01 sliper "bare" opp fra P2500.

• Like 1

dopus

8mm på den carwisen er jo litt lite ja, men er i utgangspunktet en maskin jeg ikke bruker lenger, da den bråker og rister betraklig mer enn Shinemate maskinen.

Shinematen bruker 80/100 mm puter. Synes dennne fungerer ganske bra, da størrelsen passer bra  på min bil da bilen har en del kanter og overganger, og jeg synes "vanlig" størrelse blir for stor, spesielt på panser/forskjermer. Følger tommelfinger regelen om at man skal bevege den et par cm i sekundet, og 5-6 pass på hvert område. Ting tar lenger tid med liten pute, men jeg synes det er litt tryggere enn store puter, Har litt bedre kontroll. Med tanke på utkast på denne, så har også Rupes Mini 12mm utkast.

Renser puta med børste for hvert panel, og flere ganger på litt større område slik som panser..

Sprer ut poleringsmiddel på lav hastighet, for deretter å kjøre opp turtallet til fullt. Har det noe å si for disse poleringsmidlene og tilhørende puter? er turtallet for høyt??

kc puta til P6,01 likte ikke å ha trykk på maskinen, dem begynnte å løse seg opp der skummet og "borrelåsen" møtes.

Takk til dere som tar dere tid til å svare meg. Setter stor pris på det.

Kan sikkert få lånt meg en Rupes bigfoot med 15 mm utkast for å bruke på større flater slik som tak osv.

Edited by dopus

_Makki_
26.9.2020 - 23.33, dopus skrev:

8mm på den carwisen er jo litt lite ja, men er i utgangspunktet en maskin jeg ikke bruker lenger, da den bråker og rister betraklig mer enn Shinemate maskinen.

Shinematen bruker 80/100 mm puter. Synes dennne fungerer ganske bra, da størrelsen passer bra  på min bil da bilen har en del kanter og overganger, og jeg synes "vanlig" størrelse blir for stor, spesielt på panser/forskjermer. Følger tommelfinger regelen om at man skal bevege den et par cm i sekundet, og 5-6 pass på hvert område. Ting tar lenger tid med liten pute, men jeg synes det er litt tryggere enn store puter, Har litt bedre kontroll. Med tanke på utkast på denne, så har også Rupes Mini 12mm utkast.

Renser puta med børste for hvert panel, og flere ganger på litt større område slik som panser..

Sprer ut poleringsmiddel på lav hastighet, for deretter å kjøre opp turtallet til fullt. Har det noe å si for disse poleringsmidlene og tilhørende puter? er turtallet for høyt??

kc puta til P6,01 likte ikke å ha trykk på maskinen, dem begynnte å løse seg opp der skummet og "borrelåsen" møtes.

Takk til dere som tar dere tid til å svare meg. Setter stor pris på det.

Kan sikkert få lånt meg en Rupes bigfoot med 15 mm utkast for å bruke på større flater slik som tak osv.

Med en så svak maskin så ville jeg anbefalt deg kanskje 1cm per sek i hastighet på maskinen. 

Ang Koch Chemie P6 pute så skal verken maskin eller pute ha press/trykk. Det du skriver om her om borrelås og skum går fra hverandre er brukerfeil. Kjørt alt for lenge på maskinen om gangen. Eller for stor hastighet på maskinen. 

Ser at du holder til på Haugalandet.

Du er velkommen til oss i Sveio så kan vi se om det er noe vi kan hjelpe deg med. Vi har maskiner på lager i alle prisklasser og kan også gi deg tips mtp polering.

https://www.facebook.com/makkiscarspa

dopus

Takk for svar. 

Ser chemical guys stort sett anbefales at det skal bruke lett trykk i sine videoer, andre videoer viser at man ikke skal ha trykk. Har da prøvd begge deler, og disse putene likte ikke trykk. 

Skal huske på å prøve lavere turtall og ingen trykk på maskin, og lav cm/s. Men det blir til "vårpussen". 

Siden du holder til ikke så alt for langt i fra mitt bosted, så kan det godt være jeg tar turen innom og kikker på vareutvalget. 

Har du åpningstider, eller er det kun etter avtale??