Gå til innhold

Høytrykk eller ikke


jdidds

Recommended Posts

Hei, leser litt blandet meninger på forumet her. Er det helt nødvendig med høytrykk eller kan man klare seg fint med kun hageslange?

 

Hvis HT er nødvendig. Hva burde jeg ser etter? Leser at det er anbefalt minimum 500 l/h, men de er stortsett det doblette pris av de som er lavere l/h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive litt om egen erfaring.

 

Har i flere år vasket med høytrykk og tilhørende skumkanon. Fikk meg så en leilighet med begrenset bodplass, og jeg bestemte meg for å droppe spyleren. Tenkte det skulle bli herlig å slippe slanger og skjøteledninger.

 

Begynte å bruke lavtrykkskanne med avfetting, samt at jeg kjøpte fancy pistol til hageslangen (Svisswax Aqua Revolver).

 

Etter å ha vasket bilen et par ganger, så begynte savnet etter høytrykkspyleren å bli ekstrem. Jeg brukte evigheter å spraye avfetting på bilen, og jeg brukte evigheter å spyle det av igjen. Jeg fikk ikke spylt skikkelig i kriker og kroker. Det var rett og slett ikke nok trykk i slangen til å få spylt vekk skitten effektivt, og jeg likte dårlig at svampen ble skitten ved berøringsvask, til tross for masse avspyling og masse avfetting. Felgvask ble en skitten affære.

 

Tok meg selv i å kikke på høytrykk i kompaktformat. Det endte med tur til IKEA for å få tak i nye reoler til boden. Bod er nå bygget om, og den gamle spyleren min er på plass der den hører hjemme. 🤣

 

Så ja, det er fullt mulig å bruke kun hageslange, men det er mer effektivt og tidsbesparende med høytrykkspyler (Jeg tok tiden på meg selv, og sparte glatt en halvtime, tre kvarter med høytrykk). Anskaffer du deg spyler, så går du antakeligvis ikke tilbake til kun hageslange igjen. 🙂

  • Liker 1

1995 Toyota Corolla - Rød (Solgt)
2010 Skoda Superb - Titanium Grey (Solgt)

2017 Volkswagen Golf - Tungsten Silver

2005 Opel Vectra - Beige Metallic (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge deler rullet ut, på nypolerte biler bruker jeg ofte bare hageslangen for der sitter ikke møkka like godt.
Men på ubehandlede biler og felger foretrekker jeg høytrykk. I tillegg kommer det ut mer møkk fra bak listverk og plast om man bruker høytrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine beste invisteringer inne bilpleie ( og til andre formål også da), var da jeg kjøpte den Stihl Re 129 som er nevnt lenger oppe i tråden, Det blir noe helt annet å vaske bilen med høytrykk kontra spylerslange (slik jeg gjorde før på mine eldre biler). Du har ikke sjangs til å få vekk like mye dritt med vanlig hageslange, jo mer du får vekk før berøringsvask, jo tryggere blir berøringsvasken med tanke på swirls og vaskeriper. Hadde ikke gått tilbake til hageslange.

 

Anngående den Stihl maskinen nevnt lenger oppe i tråden, så må jeg si meg ganske fornøyd med den. Har vel hatt den 3-4 år nå, og den har blitt brukt mye.

 

noen bakdeler har den.

 

Trekker mye strøm, du bør helst ha en 16a kurs, eller en treg 10a, ellers så slår den ut sikringen når du slår den på.

slangetrommel mekanismen kunne hatt høyere sidevegger, slik at slangen ikke kunne havne utenfor slangetrommel under innsveiving.

o-ringen som er mellom håndtak og lanse, lekker litt hos meg, men den er lett å skifte, må  bare finne rett størrelse. trykk må justeres på enden av lansen, ikke ved håndtaket på lansen slik som på en del andre modeller.

 

Ellers så virker den veldig holdbar og har ikke hatt noe problemer med den bortsett fra den ene o-ringen, som det drypper litt fra.

Følger med turbodyse, men den skal for all del ikke brukes på bil ( er mer til betong/asvalt osv)

Står stabilt

lang slange til lanse, krøller seg ikke, slange er ikke "plastikk" som på billige ht spylere.

Bruker nilfisk kobling, lett å få tak i utstyr (skumkanoner osv)

 

Så dersom du bestemmer deg for å gå for Ht spyler, så er den re 129 fra stihl et godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...