Jump to content
tp

Noen som har tips/råd/anbefaling - shining av B-Stolper

Recommended Posts

tp

Trenger sårt tips, råd og anbefaling fra noen som har peiling på B-Stolper 

Jeg holder på med en MB SLK Cabriolet om dagen og saken er at B-stopene ser pokker ikke ut, så her må det jo gjøres noe... 

MEN hva????
Jeg har til nå IKKE holdt på med en bil som har såååå stygge B-stolper som dette... 🙈 
Iallefall ikke sånn at det blir SÅ synlig som det gjør på akkurat denne typen.

Så her tas ALT av tips, triks, råd etc.  imot med stor takknemlighet. 😎

Det hadde jo vert kjekt om B-stolpene kunne fått lov til å stå i stil med resterende arbeid 😇

Det ser forsåvidt ut til at det har vært en luring som har prøvd seg på litt diverse fra før... 😣 Som ikke gjør saken noe lettere...

20200914_201938.jpg

20200914_184331.jpg

20200914_183655.jpg

20200914_183140.jpg

BTW: Sortimentet mitt med bilpleie produkter består for det meste av Meguiar`s... 

PerL

Prøv vanlig tannkrem på et lite område. Tannkrem har noe slipemiddel i seg, men ikke så mye at det lager riper i plast. Alternativt det fineste slipemiddelet du har.

Edited by PerL

trogha

Så lenge det er høyglans og ikke matt polerer jeg de med maskin (nesten) som resten av bilen. Lakken er ofte noe tynnere (og mykere) på stolpene enn resten av bilen, så start med fin polish og pute. Hvis du er usikker kan du evt. prøve for hånd med slipende polish. Tannkrem har ingenting å gjøre på en bil, den skal på tannbørsten.

• Like 6

PerL

Helt greit å ha OCD, men det er ikke greit å legge dette på andre. ;) Folk som ikke bare MÅ ha en tube av et bestemt merke til 500 kroner, har brukt tannkrem på bilen i  tiårsvis.Tannkrem er et vidundermiddel for polering av mindre områder. Ikke bare har den skånsomme poleringspartikler som ikke lager riper i plastreparasjoner i munnen, i tillegg kan innholdet av fluor forsterke overflaten på lakken, slik den gjør for emaljen på tenner. Parkeringsriper der lakken bare har smittet over fra den andre bilen, poleres bort på få sekunder med tannkrem, og det uten å ødelegge lakkbeskyttelsen under.

Jeg er sikker på om noen hadde fylt vanlig tannkrem på en fancy boks og klistret på en lapp med beskrivelse av dens gode egenskapene, så hadde folk her gladelig betalt en tusenlapp.

trogha
1 time siden, PerL skrev:

Helt greit å ha OCD, men det er ikke greit å legge dette på andre. ;) Folk som ikke bare MÅ ha en tube av et bestemt merke til 500 kroner, har brukt tannkrem på bilen i  tiårsvis.Tannkrem er et vidundermiddel for polering av mindre områder. Ikke bare har den skånsomme poleringspartikler som ikke lager riper i plastreparasjoner i munnen, i tillegg kan innholdet av fluor forsterke overflaten på lakken, slik den gjør for emaljen på tenner. Parkeringsriper der lakken bare har smittet over fra den andre bilen, poleres bort på få sekunder med tannkrem, og det uten å ødelegge lakkbeskyttelsen under.

Jeg er sikker på om noen hadde fylt vanlig tannkrem på en fancy boks og klistret på en lapp med beskrivelse av dens gode egenskapene, så hadde folk her gladelig betalt en tusenlapp.

Dette handler ikke om å "legge ocd" på andre, det handler om å bruke sunn fornuft😁

Du får ca.100ml slipende polish av god kvalitet du kan bruke for hånd eller med maskin for en drøy hundrelapp, og du får da et produkt som er laget for formålet. Jeg har også korrigert en og annen b-stolpe med maskin i løpet av årene, og jeg kan love deg at du må bruke veeeldig mye mer tid om du skal korrigere dette til en akseptabel finish med tannkrem. Og om man skulle kjøpe en fancy polish til 500.-, har man fortsatt 97% igjen i flaska når stolpene er ferdig polert. Du bruker nok veldig mye mer enn 500.- på tannkrem på en slik jobb hvis det i det hele tatt er gjennomførbart. 

vsbilpleie
2 timer siden, PerL skrev:

Jeg skjønner ikke helt tanken din bak disse kommentarene dine.

Skal ikke starte krangel og du er sikkert litt ironisk, men ble bare litt provosert av holdningen din som nytt medlem som har vært medlem her i 19 timer... 

du melder deg inn i ett forum spesielt fokusert på bilpleie på høyt nivå av entusiaster som har dette som hobby og jobb. så er det første du gjør er å komme med ett "kjerringråd" som å polere med tannkrem. mulig det funker, men det blir litt som å si at zalo også er ett bra vaskemiddel til bil. blir sikkert reint men....Ok, var sikkert ment som ett godt råd i utgangspunktet.

Men når tipset ditt ble justert til noe annet så er vi plutselig fulle av ocd for å bruke vår kompetanse til å gi trådstarter ett godt råd? som heller ikke var ett råd om å kjøpe noe som helst nytt spesialmiddel annet enn egentlig bare bruk det du har.... 

sier til trådstarter det samme som trogha. dropp tannkremen og bruk de samme produktene du bruker ellers på bilen. bare vær litt mer forsiktig. Det har jeg gjort i alle år og har ingen egne spesielle produkter til høyglans lakkerte deler. 

tp - hva bruker du ellers på bilen? DA eller roterende? hva slags produkter har du tilgjengelig?

• Like 5

PerL
19 timer siden, vsbilpleie skrev:

ble bare litt provosert av holdningen din som nytt medlem som har vært medlem her i 19 timer... 

du melder deg inn i ett forum spesielt fokusert på bilpleie på høyt nivå av entusiaster som har dette som hobby og jobb. så er det første du gjør er å komme med ett "kjerringråd" som å polere med tannkrem.

Så om produktsjefen i [hemmelig] melder seg inn her for å gi dere et lite tips, så bør han som nytt medlem værsågod vise litt ydmykhet overfor dere glade amatører? Avslutter mitt bidrag med å informere om at to av bilpleieproduktene som hylles verden over, hvorav ett er i aller øverste prisklasse, er basert på virkestoff fra nettopp tannkrem. Den som er litt om seg kan finne ut hvilke, det er bare å legge sammen to og to.

Adjø og takk for meg. :)

• Haha 1

Niebelheim
23 minutter siden, PerL skrev:

Så om produktsjefen i [hemmelig] melder seg inn her for å gi dere et lite tips, så bør han som nytt medlem værsågod vise litt ydmykhet overfor dere glade amatører? Avslutter mitt bidrag med å informere om at to av bilpleieproduktene som hylles verden over, hvorav ett er i aller øverste prisklasse, er basert på virkestoff fra nettopp tannkrem. Den som er litt om seg kan finne ut hvilke, det er bare å legge sammen to og to.

Adjø og takk for meg. :)

Jeg må si meg enig med de andre her.

Det spiller ikke om du er produktsjef eller hva du måtte være. Tannkrem hører hjem i kjeften, ikke på bilen.

Og hvordan i allverden skal fluor hjelpe å beskytte lakken? Det er en helt annen kjemisk sammensetting på tennene enn hva det er på lakken. At du tror fluor "styrker" lakken sier vel litt om hvor kunnskapsnivået ligger.

At det kan være enkelte virkestoffer i tannkrem som i polish kan så være, men det betyr ikke at man bør bruke det på bil fordi.

Hvis man begynner å ser på innholdsfortegnelse på ting, så kan man finne mye av de samme stoffene i mange forskjellige produkter. Kjemi er litt snedig sånn. Man kan ha akkurat de samme komponentene i forskjellige blandinger og få forskjellige produkter.

Det er en gjeng med glade amatører her inne, men også flere proffer som har flere tiår med erfaring. Det handler om å vise respekt for faget, og å komme med gode råd til nye amatører.

Det finnes en del av den "gamle" skolen som polerer med tannkrem og bruker lampeolje på lakken. Det man prøver i dette forumet er å få bort en del av alle gamle myter og teknikker, og lære opp riktige produkter til riktig bruk.

Tommy

Dette viser hvorfor DCN er i toppklasse når det gjelder seriøse brukere, når "nett trollene" kommer innom, og finner ut at de ikke har noe å stille opp med, og forlater oss igjen. 😂

Så får vi bare håpe at vi ikke hører mere oppgulp fra "produktsjefen" i hemmelig/colgate.

Edited by Tommy

Tommy

Men til trådstarter, Polering av disse B stolpene går helt fint, men kan ta litt tid, ettersom disse ikke er lakkert, men er gjennomfarget sort høyglans plast. Her kan du begynne med et litt grovt produkt, for å ta det værste, så finpolering etterpå, men poler i korte omganger, da denne plasten ikke liker for mye varme.

• Like 1

tp
21.9.2020 - 22.08, vsbilpleie skrev:

Jeg skjønner ikke helt tanken din bak disse kommentarene dine.

Skal ikke starte krangel og du er sikkert litt ironisk, men ble bare litt provosert av holdningen din som nytt medlem som har vært medlem her i 19 timer... 

du melder deg inn i ett forum spesielt fokusert på bilpleie på høyt nivå av entusiaster som har dette som hobby og jobb. så er det første du gjør er å komme med ett "kjerringråd" som å polere med tannkrem. mulig det funker, men det blir litt som å si at zalo også er ett bra vaskemiddel til bil. blir sikkert reint men....Ok, var sikkert ment som ett godt råd i utgangspunktet.

Men når tipset ditt ble justert til noe annet så er vi plutselig fulle av ocd for å bruke vår kompetanse til å gi trådstarter ett godt råd? som heller ikke var ett råd om å kjøpe noe som helst nytt spesialmiddel annet enn egentlig bare bruk det du har.... 

sier til trådstarter det samme som trogha. dropp tannkremen og bruk de samme produktene du bruker ellers på bilen. bare vær litt mer forsiktig. Det har jeg gjort i alle år og har ingen egne spesielle produkter til høyglans lakkerte deler. 

tp - hva bruker du ellers på bilen? DA eller roterende? hva slags produkter har du tilgjengelig?

Heisann. Jeg falt vist litt ut av "diskusjonen" her, da bilen ble ferdig og tilbakelevert før de fleste kommentarene ramlet inn (dvs. jeg falt ut etter at tannkrem ble nevnt) 😅

Resultatet ble et GODT stykke unna ønsket, til tross for at det ble bedre enn hva det var. 

Å ramse opp alt av produkter jeg har vil jo bli en hel jobb i seg selv 🤣 Men det går for det meste i Meguiars og med tiden har det blitt en del Autoglym også.

Bruker "så klart" DA maskin 🤩 

Kjøpte en roterende for noen år siden, men den liggende nok fremdeles i orginal esken sin som bare står å samler støv 🙈

Uansett, B-stolpene ble som nevnt noe bedre.
Men som jeg fortalte eier siden de var såpass "fu*ka" : 
om de vil ha dem helt strøkne kan de som det "enkleste" alternativet og seff det beste få seg nye stolper

eller som et annet rimeligere alternativ rett å slett foliere dem, så ser det iallefall bedre ut 😉

Legger ved et bilde av hvordan de så ut etter at jeg gikk bananas med både det ene og det andre.

Ble faktisk så irritert på de fordømte B-stolpene at jeg konkluderte med at vis det skulle gå fullstendig galt så fikk jeg heller stå for kostnaden for nye 🤪

Så gikk løs på de med både maskin og for hånd, brukte blant annet div Rubbing, Scratch Remover, div Plastic Restorer, div Compound, div Polish, div forseglings prod, både carnauba og polymerer +++++) 

Slutt konklusjonen ble at i dette tilfellet så var det Meguiars Plastic Restorer som hadde best effekt...

Til tross for diverse forsøk....

20200919_181942.jpg

vsbilpleie

beklager at spørsmålet / tråden din ble litt ødelagt av en annen diskusjon. jeg (og andre) ble bare litt provosert av holdningen til denne "produksjonsjefen".

burde egentlig hørt med han om tannkrem mot hull er bra mot rust...🤣. null hull...

men fra revolver til spøk som jeg velger å si, så ser det jo ut som du har prøvd mye og fått til ett ok resultat med tanke på utgangspunktet. det nest verste som kan skje er jo at man bare får mer erfaring selv om det kan gå en kule varmt.