Gå til innhold

Fikse rustskader i lakk


olesr90

Recommended Posts

Hei! Sitter og funderer en del på hva jeg skal gjøre med noen begynnende rustproblemer i lakken på min 2011 modell Passat. Har en del steinsprutskader foran på panseret (stort sett ikke mer enn 1-2 mm i diameter) som det har gått rust i, samt et større område nede i hjørnet ved passasjerdøra, en flekk ved dørhåndtaket på passasjerdøra og noe som ser ut som sinkslipp (?) på sidepanelet bak passasjerdøra.

 

Litt usikker på hvor omfattende det blir å fikse opp i dette. Har fått et verksted til å se på det, og de anslo 9-10 000 for å utbedre disse skadene. Jeg syns det er litt råflott å bruke 10 000 kroner på å fikse noen rustflekker på en snart 10 år gammel bil, så vurderer å gjøre det sjøl, hvis det kan bli et akseptabelt resultat. Har ingen forventninger om at det skal bli perfekt, men at angrepet kan bremses litt, om ikke annet. Slike rustskader utvikler seg jo urovekkende fort.

En ting er lakkskaden på døra, der ser jeg for meg at det mest fornuftige er å pusse ned rusten og litt rundt, ha på rustfjerner og så en 2K primer, kjøre på med noen strøk lakk og så noen strøk 2K klarlakk på toppen. Fortrinnsvis spray. Er derimot litt mer usikker på de små steinsprutskadene foran - frykter at jeg ved å slipe bort skadene gjør jobben unødvendig komplisert fordi jeg da må pusse utover selve steinspruten, og dermed lakkere større områder, som kan gjøre at det hele blir veldig "flekkete". Alternativet er å bare prikke på noe akkurat i selve steinsprutskaden (har to små flasker med originallakk og klarlakk med sånne små pensler) men samtidig blir det jo vanskelig å få bort rusta i de små steinsprutene uten å pusse. Og det å lakke oppå rusten har jo lite for seg. Går det eventuelt å ha på litt owatrol i de bittesmå steinsprutene på panseret, og så lakke over? Eller vil det da boble videre etter kort tid?

Har dere noen tanker på hva som kan være riktig framgangsmåte her? Som sagt skal ikke dette bli helt perfekt, men målet er å få bremsa angrepet så ikke lakken ruster i filler når bilen ellers er i god stand. Må ta et forbehold om at jeg ikke har gjort dette før, men er forholdsvis flink med henda/verktøy og regner med at jeg skal få til dette.
 

spacer.png
Små steinsprutskader med rust på panseret. Det er flere av dem utafor bildet.

 

spacer.png
Rust på venstre passasjerdør. (Førerdør skal skiftes pga en parkeringsskade, så lakken som flakker av der er ikke noe å bry seg om).

 

spacer.png

 

spacer.png

 

Endret av olesr90
Korrigerte noen feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

///Jacobsen

Forsikringssak med tanke på døra som skal byttes? 
Om det skal monteres en fabrikk-ny dør, må jo denne lakkes. 

Om ikke det er de samme du har hørt med, som skal bytte døra ville jeg hørt med dem om kostnad for å ta det samlet. 
 

Mercedes Benz W211

Suzuki GSXR1000 K7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er førerdøra som skal byttes pga en parkeringsskade, gjennom forsikring, men rustskadene er på passasjerdøra på samme side. Den rusta har - så vidt jeg vet - ingenting med skaden på førerdøra å gjøre. Førerdøra skal vel da lakkeres, muligens også skyggelakkering av tilstøtende paneler, men når det er rust på passasjerdøra regner jeg ikke med de bare har tenkt å lakke rett over dette. Spørsmålet blir jo om verkstedet da utbedrer rustskaden før de skyggelakkerer, eller om de lar være å skyggelakkere pga. rustskaden.

Uansett er rustskadene på panseret og over hjulbua bak et problem som ikke blir borte selv om førerdøra blir bytta.

Endret av olesr90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...