Gå til innhold

Hologrammer


Yngvar

Recommended Posts

Hei!

 

Sliter med holos... Har en 15mod A4 Allroad med Mythossort lakk og etter å ha kjørt ut Rupes Gul/Gul + buffing + IPA så oppstår hologrammer. Noen tips? Haster litt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yngvar skrev:

Hei!

 

Sliter med holos... Har en 15mod A4 Allroad med Mythossort lakk og etter å ha kjørt ut Rupes Gul/Gul + buffing + IPA så oppstår hologrammer. Noen tips? Haster litt....

Kommer det av kjøringen eller av buffingen? 
Har du finere kombo å kjøre?
Det du evt kan prøve er å ta et pass over med helt lav speed på maskinen og relativt raske armbevegelser avslutningsvis. Også i noen tilfeller der lakken er ømfintlig for slikt, la den kjøle seg før du tørker av polish og går på med ipa
Evt er det andre her som har mer erfaring med rupes sine produkter enn meg :) 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kommer av buffingen; altså finere kombo vil ikke hjelpe... Har prøvd å la polish tørke, tørke vekk polish med IPA, tørke umiddelbart, osv osv uten hell... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Niebelheim skrev:

Hva slags kluter bruker du?

Prøvd forskjellig. Prøvd noen veldig myke fra CG, diverse B-vare kluter (etter min mening av god kvalitet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Yngvar skrev:

Takk for svar. Kommer av buffingen; altså finere kombo vil ikke hjelpe... Har prøvd å la polish tørke, tørke vekk polish med IPA, tørke umiddelbart, osv osv uten hell... 

Hvis du har prøvd å buffe på alle mulige måter med og uten wipedown/IPA, så høres det mer ut som om hologrammene er der før du starter med buffingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, trogha skrev:

Hvis du har prøvd å buffe på alle mulige måter med og uten wipedown/IPA, så høres det mer ut som om hologrammene er der før du starter med buffingen.

 

13 timer siden, Yngvar skrev:

Takk for svar. Kommer av buffingen; altså finere kombo vil ikke hjelpe... Har prøvd å la polish tørke, tørke vekk polish med IPA, tørke umiddelbart, osv osv uten hell... 


Høres ut som dette over her, at det er der før buffing. Men rett og slett er at oljene dekker det og kommer ikke frem før etter buffing. 
Prøv gjerne slik jeg sa med maskinen og se om det utgjør noe forskjell. For meg har det gjort underverk på noen typer lakk. Men aldri vært borti en sær svart audi 😅
Hatt samme problemet med BMW, da ble det ultrasoft pute og noe antiholo. 
Har god erfaring med Kc antiholo og myk pad :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buffing av polish skal strengt tatt ikke lage hologrammer, isåfall handler det om at man ikke klarer å buffe polishen ordentlig. Hvis hologrammene endrer retning/form når du drar kluten i forskjellige retninger over panelet, er det garantert oljene etter polish som ser ut som hologrammer. Da kan det være at polishen ikke er kjørt helt ut, evt. at man har brukt litt for mye polish. En løsning kan også være å prøve en "fabrikklaget" wipedown da enkelte lakktyper ikke liker IPA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14.8.2020 - 11.31, trogha skrev:

Roterende eller DA?

DA

14.8.2020 - 17.52, trogha skrev:

En løsning kan også være å prøve en "fabrikklaget" wipedown da enkelte lakktyper ikke liker IPA.

 

Har prøvd Gyeon Prep; samme resultat.

 

14.8.2020 - 2.28, Stian1991 skrev:

helt lav speed på maskinen og relativt raske armbevegelser avslutningsvis. Også i noen tilfeller der lakken er ømfintlig for slikt, la den kjøle seg før du tørker av polish og går på med ipa

Skal prøves!

 

14.8.2020 - 17.52, trogha skrev:

Hvis hologrammene endrer retning/form når du drar kluten i forskjellige retninger over panelet, er det garantert oljene etter polish som ser ut som hologrammer.

Etter IPA/Gyeon Prep endrer hologrammene ikke retning/form nei...

 

 

 

Takk for svar alle! :) 

 

Får prøve å gå på med finere kombinasjon. Tenkte å prøve Rupes Gul og KC Antiholo; vil vel kunne fjerne eksisterende hologrammer samt ikke lage nye på Audi-lakk..?

 

Måtte ut av garasjen jeg stod i så det ble lagt Fusso etter buffing av polish men tenker å gjøre nytt forsøk, da med å legge coating. Skal legge Gyeon Syncro. Ser de har en primer for coatinger (Q2 Primer) som fungerer som en fin-polish. Noen med erfaringer med enten Syncro eller Primer fra Gyeon?

 

Igjen, takk for svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16.8.2020 - 9.48, trogha skrev:

Hvis du kan legge ut et bilde blir det kanskje enklere å tolke hva som skjer.

 

Hologrammene var der før du la Fusso?

Skal gjøre det når bilen går inn i garasjen igjen.

 

Kunne ikke se hologrammene før påføring av Fusso nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenHaa

Ok så om jeg tolker deg riktig her så oppsto det hologrammer til deg etter at du hadde lagt Fusso? Det var ingen hologrammer etter finsteget og wipedownen?
Isåfall så har du nok svaret ditt der. Fusso har en tendens til å legge igjen ett gråslør og, kall det "voks hologrammer", pga svetting. Dette vises ofte godt på sort lakk, og er intet ukjent :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MortenHaa skrev:

Ok så om jeg tolker deg riktig her så oppsto det hologrammer til deg etter at du hadde lagt Fusso? Det var ingen hologrammer etter finsteget og wipedownen?
Isåfall så har du nok svaret ditt der. Fusso har en tendens til å legge igjen ett gråslør og, kall det "voks hologrammer", pga svetting. Dette vises ofte godt på sort lakk, og er intet ukjent :) 

Litt misforståelse her🙈

På grunn av at jeg fikk holos ved bruk av wipedown så la jeg Fusso uten wipedown først. Ja vet det ikke er gunstig og man ikke får optimalt resultat, men var eneste raske løsning da jeg måtte ut av garasjen jeg stod i. Etter noen vask av bilen så vil jeg tro svetting og eventuelle polishrester er borte, og per nå kan jeg ikke se hologrammer (har ikke hatt bilen innendørs for grundig sjekk). 

 

Har iallefall bestilt Gyeon Q2 Primer som er en fin polish/grunning til Gyeon Syncro. Denne håper jeg skal greie å fjerne eventuelle holos før legging av coating.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenHaa
2 minutter siden, Yngvar skrev:

Litt misforståelse her🙈

På grunn av at jeg fikk holos ved bruk av wipedown så la jeg Fusso uten wipedown først. Ja vet det ikke er gunstig og man ikke får optimalt resultat, men var eneste raske løsning da jeg måtte ut av garasjen jeg stod i. Etter noen vask av bilen så vil jeg tro svetting og eventuelle polishrester er borte, og per nå kan jeg ikke se hologrammer (har ikke hatt bilen innendørs for grundig sjekk). 

 

Har iallefall bestilt Gyeon Q2 Primer som er en fin polish/grunning til Gyeon Syncro. Denne håper jeg skal greie å fjerne eventuelle holos før legging av coating.

Da forstår jeg! Svetting osv forsvinner etter noen vask ja.
Rart egentlig at du sliter med holos på denne lakken da det er en veldig grei og flott lakk å jobbe med, så jeg tror nok det er noe annet som forårsaker det uten at jeg klarer å sette fingeren på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MortenHaa skrev:

Da forstår jeg! Svetting osv forsvinner etter noen vask ja.
Rart egentlig at du sliter med holos på denne lakken da det er en veldig grei og flott lakk å jobbe med, så jeg tror nok det er noe annet som forårsaker det uten at jeg klarer å sette fingeren på det.

Ja synes også det er rart. Hadde følgende fremgangsmetode på 2-steg:

 

1-steg

- Rupes LHR15

- Flexipads Ull

- Koch Chemie H8.02 

- 6 x putestørrelse cirka på arbeidsområde

- Kjørte 4-6 pass til polish gikk fra hvit til oljete slør

- Hastighet mellom 4 og 5

- Blåste ren pad med trykkluft for hver gang

 

2-steg

- Rupes LHR15

- Rupes Gul pad

- Rupes Gul polish

- 6 x putestørrelse cirka på arbeidsområde

- Kjørte 4-6 pass til polish gikk fra grå til oljete slør

- Hastighet 6

- Blåste ren pad med trykkluft for hver gang

 

All buffing ble gjort med B-vare mikrofiber fra BPK (ser ut til å være noe Swisswax-kluter, sorte kluter med rød søm)

Prøvde IPA (50:50 og 30:70 blanding) samt Gyeon Prep

 

Noe du ser som kan forårsake holos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_
11 timer siden, Yngvar skrev:

Ja synes også det er rart. Hadde følgende fremgangsmetode på 2-steg:

 

1-steg

- Rupes LHR15

- Flexipads Ull

- Koch Chemie H8.02 

- 6 x putestørrelse cirka på arbeidsområde

- Kjørte 4-6 pass til polish gikk fra hvit til oljete slør

- Hastighet mellom 4 og 5

- Blåste ren pad med trykkluft for hver gang

 

2-steg

- Rupes LHR15

- Rupes Gul pad

- Rupes Gul polish

- 6 x putestørrelse cirka på arbeidsområde

- Kjørte 4-6 pass til polish gikk fra grå til oljete slør

- Hastighet 6

- Blåste ren pad med trykkluft for hver gang

 

All buffing ble gjort med B-vare mikrofiber fra BPK (ser ut til å være noe Swisswax-kluter, sorte kluter med rød søm)

Prøvde IPA (50:50 og 30:70 blanding) samt Gyeon Prep

 

Noe du ser som kan forårsake holos?det er

Det er ikke hologramer/kjørespor det er snakk om her da slikt oppstår ved bruk av roterende maskin.. Så det er ikke problemet her siden du ikke har brukt roterende. Samtidig kunne ikke hologramer vært der fra før, i så fall ville du fjernet det med den maskinkjøringen du har gjort her. 

Så du må enten ta bilder eller kalle problemet riktig eller blir denne tråden svært lang.. 

Er som å gå til sjaman eller snåsamannen her, ingen som vet hva det snakkes om her 😆

Er det mikroriper som er problemet eller produktrester? 

Hvis du feks har brukt Prep så skal ikke den gi ugang i lakk (mikroriper) så lenge det brukes gode mikrofiber.

Jeg tviler på at det ligger ugang fra 1steget igjen men kan ellers anbefale deg å kjøre finpolering med mye lavere hastighet på maskinen enn 6. Holder massevis med 4. 

 

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, _Makki_ skrev:

Det er ikke hologramer/kjørespor det er snakk om her da slikt oppstår ved bruk av roterende maskin.. Så det er ikke problemet her siden du ikke har brukt roterende. Samtidig kunne ikke hologramer vært der fra før, i så fall ville du fjernet det med den maskinkjøringen du har gjort her. 

Så du må enten ta bilder eller kalle problemet riktig eller blir denne tråden svært lang.. 

Er som å gå til sjaman eller snåsamannen her, ingen som vet hva det snakkes om her 😆

Er det mikroriper som er problemet eller produktrester? 

Hvis du feks har brukt Prep så skal ikke den gi ugang i lakk (mikroriper) så lenge det brukes gode mikrofiber.

Jeg tviler på at det ligger ugang fra 1steget igjen men kan ellers anbefale deg å kjøre finpolering med mye lavere hastighet på maskinen enn 6. Holder massevis med 4. 

 

Takk for svar. 
 

Som nevnt tidligere; det kommer bilder når bilen går i garasjen igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her kommer en liten oppdatering:

 

Har tatt bilen inn i garasje igjen og skal gjøre et nytt forsøk. Har funnet iallefall en synder og muliggens løst problemet.

 

For å oppklare litt fra forrige garasjeopphold så skal jeg forklare fremgangsmetode og problem.

 

Fremgangsmetode: 

1-steg

- Rupes LHR15

- Flexipads Ull

- Koch Chemie H8.02 

- 6 x putestørrelse cirka på arbeidsområde

- Kjørte 4-6 pass til polish gikk fra hvit til oljete slør

- Hastighet mellom 4 og 5

- Blåste ren pad med trykkluft for hver gang

 

2-steg

- Rupes LHR15

- Rupes Gul pad

- Rupes Gul polish

- 6 x putestørrelse cirka på arbeidsområde

- Kjørte 4-6 pass til polish gikk fra grå til oljete slør

- Hastighet 6

- Blåste ren pad med trykkluft for hver gang

 

LSP

- Fusso uten wipedown først. Dette var fordi jeg fikk hologrammer ved bruk av IPA/Gyeon Prep med mikrofiber.

 

Problem:

Det oppstod hologrammer ved wipedown. Jeg prøvde mange forskjellige mikrofiber sammen med IPA (blandet både 30:70 og 50:50), med samme resultat.

 

 

I går prøvde jeg å polere med Gyeon Q2 Primer med sort hex-pute fra Padboys (hastighet 3). Jeg buffet og brukte Gyeon Prep med den samme mikrofibern som jeg brukte forrige gang og fikk samme resultat; hologrammer. Legger ved bilde av dette.

 

Deretter polerte jeg opp samme område med samme kombo. Jeg buffet og brukte Gyeon Prep med en ny veldig myk og langhåret mikrofiber (den røde på bildet). Med denne kombinasjonen kunne jeg ikke finne hologrammer i ettertid. Derfor mistenker jeg at det var den gamle mikrofiberen som skapte problemer. Synes det er rart på Audi-lakk, men correct me if im wrong :)

 

 

IMG_2174.jpeg

IMG_2175.jpeg

Endret av Yngvar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...