Peavey

Det evige spørsmålet: Hvilken type maskin?

Har da funnet ut at en eller annen type maskin skal jeg ha meg. Nå er det bare å finne ut hvilken.

Er veldig redd for å ødelegge lakken med en rotary maskin, men ser samtidig at dere ikke anbefaler DA pga liten korreksjonsevne.

Så har man Flex, slik jeg forstår det har den DA funksjonen og tvungen rotasjon. Leste her at noen her hadde korrigert med en slik og var fonøyd med det.

Bilen min er en Audi og har lest flere steder her at Audi har hard lakk (stemmer det?)

Når det gjelder lakken på min bil er det ikke store riper. Er vaskeswirls og småtteri.

Mulig jeg tar andre biler etterhvert (synes det er skøy å drive med slikt :)) som har mer behov for korrigering, men det får vi ta når den tid kommer ;)

Tror de fleste her kommer til å anbefale rotary, men husk; jeg er helt nybegynner på maskinpolering!

Leste i en tråd her at Flex hadde 90% korrigeringsevne til rotary. Hvis dette stemmer lurer jeg på å gå for en slik.

Vil gjerne ha tips og innspill på dette. Er Flex noe å satse på? Eller er det rett på rotary som gjelder uansett?

Jaggu ikke lett dette:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå for roterende.

Så begynner du med en fin finish polish på fin pad og går gradvis over på grovere saker når du føler deg sikker.

Om du ikke tør å begynne med din egen bil så lån en gammal bil eller finn ett panel på huggern og prøv på.

Du lærer ikke roterende med DA og det går treigere å få ett bra resultat som aldri kommer til å bli like bra som med en roterende om du har over medium hard lakk.

Men Flex sin DA skal være god om det er DA du har bestemt deg for

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA med trøkk er flex sin, den er vel overlegen alt annet der ute mht DA maskiner. Så har du litt kr å bruke på maskin så ville jeg def tatt den.

Roterende er ikke helt håpløst det, men anbefaler uansett å teste litt på gamle paneler ol så du får det i hendene og ikke får en bil sella med kjørespor eller microswirls ettetpå.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmmm... det gjorde jo saken mye lettere :P

For å si det sånn, jeg tør ikke ta store sjanser med A8'n min, utrolig nok ;)

Vet ikke om det er helt rett bil å begynne på med roterende. Derfor jeg heller litt over mot Flex DA.

Som dere sier, begynn på en gammel bil eller et panel fra høggern.

Men en gang må jeg bruke den på bilen, og det er da jeg er bekymret :huh:

For å stille et annet spørsmål da; Hvor vanskelig er det med roterende?

Noe godt svar på det?

For å si det sånn så har jeg ikke peiling på hvilke produkter som har lite slipeevne osv, så føler at jeg er litt ute på glattisen

hvis jeg skal prøve rotary med tanke på dette også. Mulig jeg tar feil, men tenker at Flex DA er idiotsikkert :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig er det akkurat ikke om du har holdt i el.verktøy før og tenker på hva du holder på med

Beste er å prøve, begynne rolig og få en feeling.

Men like idiotsikkert som DA er det ikke, men du skal være virkelig grønn og nesten ha ett ønske om å skade bilen om du gjør det med roterende.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du velger å starte med roterende start med produkter med lite cut og gå heller over panelet flere ganger, hvis dette er hobby og ikke jobben din så spiller vell tiden mindre rolle.

Når du føler deg trygg kan du bruke grovere produkter for å få jobben gjort raskere.

Hvis du passer deg for kontuer i karroseriet så skall det mye til for å gå i gjennom lakken., men hvis du føler for å jobbe litt ekstra på et lite område kan du gå igjennom fortere en du tror, selv med mild rubbing, derfor har jeg bestilt meg 75mm pads til slike plasser.

Mange her liker å gå på med mye kutt i compound og pad for å fjerne defekter fort og effektivt, men er du fersk med maskin er det bedre med better safe than sorry tankegang.

Eks 3M fin compound med til hørende padd fikk glansen opp på den matte bakfangeren min relativt lett, før jeg prøvde var jeg sikker på at det måtte lakeres, jeg har også fjerna små riper og merker med 3M maskinpolish med bare noen få pass.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gikk rett på roterende på egen bil.. Ble ingen skade, tror det med roterende er veldig hypet. Maskerer du lister og ikke holder maskinen rolig så er det ikke farlig! Sikkert noen her på forumet som vil hjelpe deg med å komme igang også ;)

Men sikkert fin den DA maskinen til flex, men roterende mener jeg er veien å gå :) Lykke til videre hvertfall!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

X2! Er egentlig ikke så farlig/vanskelig som folk skal ha det til. Bare du bruker hodet og ikke holder maksina på et plass for lenge er det som regel ikke noe problem. Men skjønner godt at du ikke vil prøve på din egen med en gang. Så få tak i et panser på høggern så kan du teste så mye du vil :) Når vi sier middler med lite cut tenker vi på produkter som f.eks Meguiars MG#80, MG#83, Scholl S40, Scholl S30+, Menzerna PO85RD ellerMenzerna PO 106FF.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive