Jump to content
Sign in to follow this  
BrokeBoi

Polering nødvendig før ny lakkbeskyttelse?

Recommended Posts

BrokeBoi

Standard prosedyre for meg har alltid vært å ta en lett maskinpolering av bilen før jeg legger på et nytt lag med LSP. Jeg har da som regel brukt gul Rupes Pad sammen med Rupes Kermamik Gloss Polish. På enkelte paneler har jeg som regel nesten ingen riper, så jeg synes i grunn at det egentlig er dumt å fjerne klarlakk på områder som er nærmest feilfrie. Jeg lurer derfor på om det finnes noen som har oppnådd god holdbarhet på LSP ved å kun strippe lakken med en sterkere blanding av Surfex HD samt en sterkere blanding av bilshampoo for berøringsvask (f.eks. Citrus Wash & Gloss)? 

Cookiey

Om det ikke er mye riper å du ikke legger coating så er det jo strengt tatt ikke nødvendige å polere mener da jeg. Men kan jo for all del kjøre rupes hvit/hvit også da.

Det jeg har pleid å gjøre før jeg legger ny voks er å vaske grundig.

Peteo kjemi, alkalisk forvask, jernpartikkel fjerner også håndvask. Etter at bilen er tørr tar jeg wipedown på hele bilen med Sonax paint inspection eller Carpro ereaser for å fjerner alt også legger jeg ny voks

• Like 2

BrokeBoi
22 hours ago, Cookiey said:

Om det ikke er mye riper å du ikke legger coating så er det jo strengt tatt ikke nødvendige å polere mener da jeg. Men kan jo for all del kjøre rupes hvit/hvit også da.

Det jeg har pleid å gjøre før jeg legger ny voks er å vaske grundig.

Peteo kjemi, alkalisk forvask, jernpartikkel fjerner også håndvask. Etter at bilen er tørr tar jeg wipedown på hele bilen med Sonax paint inspection eller Carpro ereaser for å fjerner alt også legger jeg ny voks

Det er den fremgangsmåten jeg som regel bruker før maskinpolering. Da tar jeg sjansen på å droppe poleringen denne runden. Eventuelt kan jeg polere halve panseret for å sammenlikne en eventuell forskjell i holdbarhet på LSP.

Tommy

Det fungerer helt fint å bare ta en grundig nedvask, før du legger et nytt lag voks eller sealer (skal du legge coating så bør du polere, å da gjerne bruke primeren til den aktuelle coatingen du skal legge) Det å ta en runde med maskin, og en fin polish/pute som du nevner, vil ikke fjerne noe særlig med klarlakk, å du vil nok ikke engang kunne måle det, men i motsetning til bare nedvask, så får du renset porene i lakken skikkelig. 

• Like 2

BrokeBoi

Jeg får nok bite i det sure eplet og tvinge meg selv til en runde med lett maskinpolering. Det er nok verdt det på lang sikt mtp holdbarhet. Har nettopp skaffet meg bakplate på 150 + 150/180 pads, så da bør det gå noe kjappere enn før.

trogha

Det spørs vel om det er lenge siden forrige runde med maskinpolering og om det kun er vedlikehold med samme voks som sist fordi den er blitt slapp. Har du gjort en polering i.fbm vårshine i år, og du skal legge samme voks, kan du fint bare ta en skikkelig nedvask og legge voks. Så ville jeg heller tatt en kjapp runde med maskin og ny voks før vinteren. Dog gir det litt mer godfølelse og legge voks etter en kjapp runde med maskin, og med finpolish er det som nevnt ikke målbart med lakk som fjernes. Hvis det ikke er lenge siden forrige runde med maskin, blir ikke holdbarheten nødvendigvis bedre hvis du skal legge samme voks, dog får du jo evt. fjernet de mikroripene som evt. har kommet siden sist.

BrokeBoi
1 hour ago, trogha said:

Det spørs vel om det er lenge siden forrige runde med maskinpolering og om det kun er vedlikehold med samme voks som sist fordi den er blitt slapp. Har du gjort en polering i.fbm vårshine i år, og du skal legge samme voks, kan du fint bare ta en skikkelig nedvask og legge voks. Så ville jeg heller tatt en kjapp runde med maskin og ny voks før vinteren. Dog gir det litt mer godfølelse og legge voks etter en kjapp runde med maskin, og med finpolish er det som nevnt ikke målbart med lakk som fjernes. Hvis det ikke er lenge siden forrige runde med maskin, blir ikke holdbarheten nødvendigvis bedre hvis du skal legge samme voks, dog får du jo evt. fjernet de mikroripene som evt. har kommet siden sist.

Jeg skal faktisk legge på ny type voks/sealer, så da kan det være like greit å strippe vekk alt av det gamle produktet. Skal merkelig nok gå fra AG UHD Wax til Fusso Coat 12 Months. Det skal dog nevnes at jeg aldri har benytter Fusso før, så jeg ønsker å teste ut holdbarheten på denne mot AG HD/UHD Wax.

Robbie's

Det skal dog nevnes at jeg aldri har benytter Fusso før, så jeg ønsker å teste ut holdbarheten på denne mot AG HD/UHD Wax.

Du blir uten tvil fornøyd med ny Fusso. Når det kommer til holdbarheten den ligg godt på topen av lista.