XRoberts 0 Skrevet 24 Juni, 2020 Rapporter Share Skrevet 24 Juni, 2020 Hei dere. Har nettopp hatt bilen til EU kontroll og den blev ikke godkjent :( feilen er korrosjon på bærende element, nærmere betegnet venstre demper tårn. Han sa at skaden er i begynnelsesfasen så det er ikke så voldsomt endnu. Bilen er en Rav4 fra 2002 kjøpt for 2,5 år siden med 220000 km. Hadde dere investert i å reperere hvis prisen er over 10.000? Har lagt til bilder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 24 Juni, 2020 Rapporter Share Skrevet 24 Juni, 2020 Her syns jeg kontrolløren har vært i overkant streng mtp rustens omfang. Men dette bør ikke koste mye å fikse, kappe ut og sveise inn helt stål. Ingen heksekunst å holde bilen på veien noen år til mener jeg. Vi har selv en 04-modell til konebil, og jeg mener bilen er verdt 10k i påkost da tilsvarende BRA bil vil koste oss minst 30-50k i innkjøp. Feks en slik: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=182693306 Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
XRoberts 0 Skrevet 24 Juni, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet 24 Juni, 2020 Hei! Tak for svar! hadde du tatt en ny kontroll hos et annet verksted? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 24 Juni, 2020 Rapporter Share Skrevet 24 Juni, 2020 Nå som resultatet av kontrollen er oversendt SVV, er det ikke vits å ta ny kontroll uten at feilen er utbedret. Men jeg hadde kanskje ikke tatt kontroll hos dette verkstedet ved en senere anledning. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
XRoberts 0 Skrevet 24 Juni, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet 24 Juni, 2020 Mak tak for svar. Hjalp mye Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian 26 Skrevet 24 Juni, 2020 Rapporter Share Skrevet 24 Juni, 2020 Slik jeg ser det er det nok bedømt for strengt, men ser jo ikke det som er under den plastkanalen. Du kan få kontrollen overprøvet hos Statens Vegvesen, du må betale for den kontrollen men verkstedet plikter å refundere deg for sin kontroll viss SV sin kontroll fører til at bilen blir godkjent. Du kan vurdere om du har en sak ut i fra SV veiledning om bedømming av rust. https://www.vegvesen.no/_attachment/2354658/binary/1268394?fast_title=Bedømming+av+rustskade.pdf Uansett bør skaden repareres om bilen fortsatt skal brukes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lyngaas 11 Skrevet 25 Juni, 2020 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2020 (endret) 15 timer siden, Kristian skrev: Slik jeg ser det er det nok bedømt for strengt, men ser jo ikke det som er under den plastkanalen. Du kan få kontrollen overprøvet hos Statens Vegvesen, du må betale for den kontrollen men verkstedet plikter å refundere deg for sin kontroll viss SV sin kontroll fører til at bilen blir godkjent. Du kan vurdere om du har en sak ut i fra SV veiledning om bedømming av rust. https://www.vegvesen.no/_attachment/2354658/binary/1268394?fast_title=Bedømming+av+rustskade.pdf Uansett bør skaden repareres om bilen fortsatt skal brukes. 17 timer siden, Knutis skrev: Her syns jeg kontrolløren har vært i overkant streng mtp rustens omfang. Men dette bør ikke koste mye å fikse, kappe ut og sveise inn helt stål. Ingen heksekunst å holde bilen på veien noen år til mener jeg. Vi har selv en 04-modell til konebil, og jeg mener bilen er verdt 10k i påkost da tilsvarende BRA bil vil koste oss minst 30-50k i innkjøp. Feks en slik: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=182693306 Hvordan kan dere si at dette er i overkant strengt? Det er jo tross alt to synlige hull rett gjennom dempertårnet på ene bildet. Endret 25 Juni, 2020 av Lyngaas Siter - 2016 LR D4 3.0SDV6 HSE - 1995 AR GTV 2.0TS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 25 Juni, 2020 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2020 54 minutter siden, Lyngaas skrev: Hvordan kan dere si at dette er i overkant strengt? Det er jo tross alt to synlige hull rett gjennom dempertårnet på ene bildet. Vel, nå sitter vi og mener på internett, basert på et bilde som er lagt ut. Basert på min erfaring med biler og rust som har vært inne til kontroll, mener jeg basert på bildet at dette kan være strengt vurdert. Bruker vi eksemplet du la ut, mener jeg at bildet ikke viser over 25% svekkelse. Jeg står uansett også bak vurderingen min at dette ikke nødvendigvis er en kostbar fix, med mindre det viser seg at hele demperinnfestingen under lakken er fullstendig krokan. Men skal jeg vite det med sikkerhet må jeg ta bilen i øyesyn selv. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 25 Juni, 2020 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2020 19 timer siden, Knutis skrev: Vi har selv en 04-modell til konebil, og jeg mener bilen er verdt 10k i påkost da tilsvarende BRA bil vil koste oss minst 30-50k i innkjøp. Feks en slik: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=182693306 Jeg leter etter en konebil som kun skal brukes til småkjøring, med automat, bensin og 4x4. Har du prøvd å lese ut feilkoder på din rav? Vet flere som ikke får lest av feilkoder på 2004 modellene til rav 4, selv på merkeverksted. Beklager for OT. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 25 Juni, 2020 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2020 9 minutter siden, trogha skrev: Jeg leter etter en konebil som kun skal brukes til småkjøring, med automat, bensin og 4x4. Har du prøvd å lese ut feilkoder på din rav? Vet flere som ikke får lest av feilkoder på 2004 modellene til rav 4, selv på merkeverksted. Beklager for OT. Vi har 2.0 diesel i vår, jeg bruker Toyota's Techstream til å lese av feilkoder på landcruiseren, men har aldri prøvd på Rav'en. Kan gjøre et forsøk når fruen er tilbake fra ferie. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
XRoberts 0 Skrevet 25 Juni, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2020 Jeg har lest av feilkoder på min fra 2002. Jeg bruker bare Mobilscan + app. Tak for alle svar i øvrigt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 25 Juni, 2020 Rapporter Share Skrevet 25 Juni, 2020 2 timer siden, Knutis skrev: Vi har 2.0 diesel i vår, jeg bruker Toyota's Techstream til å lese av feilkoder på landcruiseren, men har aldri prøvd på Rav'en. Kan gjøre et forsøk når fruen er tilbake fra ferie. Ifølge merkeforhandler gjelder dette kun 2004 modellene til rav 4, når man plugger inn diagnoseapparat får den ikke kontakt med ecu eller andre hjerner. Usikker på om det er en feil som kommer med årene, dog rart om de skulle være slik fra de var ny. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 7 Juli, 2020 Rapporter Share Skrevet 7 Juli, 2020 25.6.2020 - 13.51, trogha skrev: Ifølge merkeforhandler gjelder dette kun 2004 modellene til rav 4, når man plugger inn diagnoseapparat får den ikke kontakt med ecu eller andre hjerner. Usikker på om det er en feil som kommer med årene, dog rart om de skulle være slik fra de var ny. Fikk kontakt med 5 moduler og fikk lest av bl.a feil på EGR, startsperre og cruisecontrol. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 8 Juli, 2020 Rapporter Share Skrevet 8 Juli, 2020 8 timer siden, Knutis skrev: Fikk kontakt med 5 moduler og fikk lest av bl.a feil på EGR, startsperre og cruisecontrol. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.