Gå til innhold

EU kontroll, rust på dempertårn


XRoberts

Recommended Posts

Hei dere. Har nettopp hatt bilen til EU kontroll og den blev ikke godkjent :( feilen er korrosjon på bærende element, nærmere betegnet venstre demper tårn. Han sa at skaden er i begynnelsesfasen så det er ikke så voldsomt endnu.

Bilen er en Rav4 fra 2002 kjøpt for 2,5 år siden med 220000 km. Hadde dere investert i å reperere hvis prisen er over 10.000?

Har lagt til bilder. 

IMG_20200624_140323.jpg

IMG_20200624_140330.jpg

IMG_20200624_140337.jpg

IMG_20200624_140345.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syns jeg kontrolløren har vært i overkant streng mtp rustens omfang. Men dette bør ikke koste mye å fikse, kappe ut og sveise inn helt stål.
Ingen heksekunst å holde bilen på veien noen år til mener jeg.

Vi har selv en 04-modell til konebil, og jeg mener bilen er verdt 10k i påkost da tilsvarende BRA bil vil koste oss minst 30-50k i innkjøp.
Feks en slik: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=182693306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian

Slik jeg ser det er det nok bedømt for strengt, men ser jo ikke det som er under den plastkanalen.

Du kan få kontrollen overprøvet hos Statens Vegvesen, du må betale for den kontrollen men verkstedet plikter å refundere deg for sin kontroll viss SV sin kontroll fører til at bilen blir godkjent.

Du kan vurdere om du har en sak ut i fra SV veiledning om bedømming av rust.

https://www.vegvesen.no/_attachment/2354658/binary/1268394?fast_title=Bedømming+av+rustskade.pdf

Uansett bør skaden repareres om bilen fortsatt skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kristian skrev:

Slik jeg ser det er det nok bedømt for strengt, men ser jo ikke det som er under den plastkanalen.

Du kan få kontrollen overprøvet hos Statens Vegvesen, du må betale for den kontrollen men verkstedet plikter å refundere deg for sin kontroll viss SV sin kontroll fører til at bilen blir godkjent.

Du kan vurdere om du har en sak ut i fra SV veiledning om bedømming av rust.

https://www.vegvesen.no/_attachment/2354658/binary/1268394?fast_title=Bedømming+av+rustskade.pdf

Uansett bør skaden repareres om bilen fortsatt skal brukes.

 

17 timer siden, Knutis skrev:

Her syns jeg kontrolløren har vært i overkant streng mtp rustens omfang. Men dette bør ikke koste mye å fikse, kappe ut og sveise inn helt stål.
Ingen heksekunst å holde bilen på veien noen år til mener jeg.

Vi har selv en 04-modell til konebil, og jeg mener bilen er verdt 10k i påkost da tilsvarende BRA bil vil koste oss minst 30-50k i innkjøp.
Feks en slik: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=182693306

Hvordan kan dere si at dette er i overkant strengt?

Det er jo tross alt to synlige hull rett gjennom dempertårnet på ene bildet.

 

image.png

Endret av Lyngaas

- 2016 LR D4 3.0SDV6 HSE

- 1995 AR GTV 2.0TS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Lyngaas skrev:

Hvordan kan dere si at dette er i overkant strengt?

Det er jo tross alt to synlige hull rett gjennom dempertårnet på ene bildet.

Vel, nå sitter vi og mener på internett, basert på et bilde som er lagt ut.
Basert på min erfaring med biler og rust som har vært inne til kontroll, mener jeg basert på bildet at dette kan være strengt vurdert.
Bruker vi eksemplet du la ut, mener jeg at bildet ikke viser over 25% svekkelse.

Jeg står uansett også bak vurderingen min at dette ikke nødvendigvis er en kostbar fix, med mindre det viser seg at hele demperinnfestingen under lakken er fullstendig krokan.
Men skal jeg vite det med sikkerhet må jeg ta bilen i øyesyn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Knutis skrev:


Vi har selv en 04-modell til konebil, og jeg mener bilen er verdt 10k i påkost da tilsvarende BRA bil vil koste oss minst 30-50k i innkjøp.
Feks en slik: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=182693306

Jeg leter etter en konebil som kun skal brukes til småkjøring, med automat, bensin og 4x4.

Har du prøvd å lese ut feilkoder på din rav?

 

Vet flere som ikke får lest av feilkoder på 2004 modellene til rav 4, selv på merkeverksted. 

 

Beklager for OT.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, trogha skrev:

Jeg leter etter en konebil som kun skal brukes til småkjøring, med automat, bensin og 4x4.

Har du prøvd å lese ut feilkoder på din rav?

 

Vet flere som ikke får lest av feilkoder på 2004 modellene til rav 4, selv på merkeverksted. 

 

Beklager for OT.

 

Vi har 2.0 diesel i vår, jeg bruker Toyota's Techstream til å lese av feilkoder på landcruiseren, men har aldri prøvd på Rav'en.
Kan gjøre et forsøk når fruen er tilbake fra ferie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Knutis skrev:

Vi har 2.0 diesel i vår, jeg bruker Toyota's Techstream til å lese av feilkoder på landcruiseren, men har aldri prøvd på Rav'en.
Kan gjøre et forsøk når fruen er tilbake fra ferie. :)

Ifølge merkeforhandler gjelder dette kun 2004 modellene til rav 4, når man plugger inn diagnoseapparat får den ikke kontakt med ecu eller andre hjerner. Usikker på om det er en feil som kommer med årene, dog rart om de skulle være slik fra de var ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
25.6.2020 - 13.51, trogha skrev:

Ifølge merkeforhandler gjelder dette kun 2004 modellene til rav 4, når man plugger inn diagnoseapparat får den ikke kontakt med ecu eller andre hjerner. Usikker på om det er en feil som kommer med årene, dog rart om de skulle være slik fra de var ny.

Fikk kontakt med 5 moduler og fikk lest av bl.a feil på EGR, startsperre og cruisecontrol.

 

A8B5A9A5-4397-4370-BB9A-3F570C12545B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...