Gå til innhold

Blandingsforhold Gloss Factory skumkanon


Goodleik

Recommended Posts

Hei! Helt ny her, og forholdsvis ny innen litt mer "seriøs" bilpleie. Skal prøve å gjøre spørsmålet mitt så kort som mulig;

 

Nylig kjøpt ny skumkanon, type Gloss Factory. Fulgte guiden jeg fant fra både bilpleiekongen og garasjetid som er like. Stilte justeringsskruen på midten, målte opp 1L vann i flasken til skumkanonen og spylte med spyleren i en bøtte frem til skumkanonen var tom. når kanonen var tom for vann, så hadde jeg spylt 54L F-E-M-T-I-F-I-R-E liter vann. Tømte 15l bøtta flere ganger.

 

Spyleren jeg har er en helt ny Nilfisk Premium 190. 190bar 570-650l vann. Av trykk så er det vel oppgitt at skumkanonen skal tåle trykk opptil 220bar.

 

Hva er det jeg gjør galt!??

 

Mvh en smule forvirra nybegynner.

Endret av Goodleik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Winter

Jeg ordner alltid skumkanonen på slump. Bare test deg fram. Jeg ville kjørt skruen helt ned (maks skum), fylt opp ca 2-3 cm med såpe og resten vann. Veldig greit å først fylle såpe, så dyppe skumkanonflaska i en bøtte med vann for å fylle den, istedenfor å fylle via kran. Da bobler det over. Rist og "snurr" litt på flaska for å blande ut før du setter igang. Om du føler du trenger mer skum justerer du bare menge såpe til neste gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_
3 timer siden, Goodleik skrev:

Hei! Helt ny her, og forholdsvis ny innen litt mer "seriøs" bilpleie. Skal prøve å gjøre spørsmålet mitt så kort som mulig;

 

Nylig kjøpt ny skumkanon, type Gloss Factory. Fulgte guiden jeg fant fra både bilpleiekongen og garasjetid som er like. Stilte justeringsskruen på midten, målte opp 1L vann i flasken til skumkanonen og spylte med spyleren i en bøtte frem til skumkanonen var tom. når kanonen var tom for vann, så hadde jeg spylt 54L F-E-M-T-I-F-I-R-E liter vann. Tømte 15l bøtta flere ganger.

 

Spyleren jeg har er en helt ny Nilfisk Premium 190. 190bar 570-650l vann. Av trykk så er det vel oppgitt at skumkanonen skal tåle trykk opptil 220bar.

 

Hva er det jeg gjør galt!??

 

Mvh en smule forvirra nybegynner.

Ved å stille justeringsskruen på ca midten får du veldig mye vann ja. Ved å leke med denne skruen frem å tilbake mister du fullstendig oversikt på blandingen.

Jeg bruker å anbefale å ha denne skruen på maks/sterkest blanding. Og bare beholde den der. Da får du kontrolert blanding på kjemi, spesielt hvis du bruker flere produkter på skumkanon enn bare forvasksåpe.

Jeg ville ikke fokusert så mye på hvordan skum ser ut på bilen etter påføring med kanon. Heller se på anbefalte blandingsforhold fra produsent som ofte er blandingen som "lander" på bilen altså det som kommer ut av skumkanon. Ikke det som blandes i kanonbeholderen.

Det finnes mange forskjellige produkter på markedet som typisk forvasksåper. Noen kan brukes på skumkanon mens andre er bedre på lavtrykk. Noen skummer dårlig, andre kjempemasse. Så det er viktig å fokusere mere på rett blanding enn å se på hvordan skum ser ut på bilen. Viktig å nevne også at noen gode produkter til forvask vil fungere veldig bra selv om disse skumer dårlig, selv med riktig blanding i skumkanon. Og omvendt, finnes masse på markedet som skummer utrolig bra og ser flott ut men fungerer dårlig ;) 

  • Liker 1

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, skal teste utregningen i dag ved å ha skruen på max "uttak" fra skumflaska. Eneste grunnen til at jeg har vært opptatt av å regne litt på det, er kun fordi jeg er engstelig for at blandingen blir for sterk med skumsåpa jeg bruker, så den angriper voksen/forseglingen :) Bruker skumsåpa fra bilnerden (north detailing) som skal være safe, innenfor anbefalt blanding. Har tatt det på slump frem til nå og fungert helt fint, ble bare så forbauset da jeg fulgte den "guiden" og endte opp med 54 liter vann 🤣

Endret av Goodleik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_
3 timer siden, Goodleik skrev:

Takker for svar, skal teste utregningen i dag ved å ha skruen på max "uttak" fra skumflaska. Eneste grunnen til at jeg har vært opptatt av å regne litt på det, er kun fordi jeg er engstelig for at blandingen blir for sterk med skumsåpa jeg bruker, så den angriper voksen/forseglingen :) Bruker skumsåpa fra bilnerden (north detailing) som skal være safe, innenfor anbefalt blanding. Har tatt det på slump frem til nå og fungert helt fint, ble bare så forbauset da jeg fulgte den "guiden" og endte opp med 54 liter vann 🤣

All alkalisk forvask produkt kommer til å svekke eller fjerne beskyttelsen på bilen.

Eneste måte å være sikker på er å bruke pH nøytrall produkt. Og det er heller ikke noe garanti mot f.eks carnauba vokser.

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...