Jump to content
Bjorni11

Maskinpolering - hva skal jeg kjøpe?

Recommended Posts

Bjorni11

Hei. 

Som overskriften tilsier lurer jeg på hva jeg bør kjøpe for å drive med maskinpolering på bilen min (Audi a3).  

Ser det er noen ferdige pakker på forskjellige nettsider. Her er en jeg har komt over:

https://bilnerden.no/komplett-poleringspakke-pda-15-v2

Budsjettmessig er jeg ikke nazi, men helst ikke over 5000 for en pakke med det jeg trenger. Jeg er nybegynner. 

Har dere noen innspill? Takk for svar! 

Andreas Winter

Ser ut som en solid starter-pakke! Her har du det du trenger. Jeg er meget fornøyd med PDA-15. Alternativt kan du bruke denne pakken som mal, og kjøpe hver ting separat slik at du kan kombinere forskjellige merker. Eksempelvis beholdt det meste som satt opp her, men byttet til poleringsmiddel fra Koch Chemie og pads fra Rupes. Da hadde du egentlig kun trengt Koch Chemie Heavy Cut H9.01 og Koch Chemie Fine Cut F6.01 (Det holder lenge med de små flaskene) + Gul skumpads fra Rupes (2-3 stk) og enten blå skumpads fra Rupes eller "Rupes Microfiber Cutting" (2 stk). Ofte får du et godt resultat med kun Gul rupes + Koch Chemie Fine Cut. Ellers går du over med Heavy cut + Cutting pad først, så avslutter med gul rupes og Fine Cut. 

Det fins utallige kombinasjoner og merker som er gode. Jeg har god erfaring med denne komboen selv, så derfor denne anbefalingen. Om du er flink til å børste padsene ofte holder det med 2-3 stk. (Bare la pad'en spinne på maskinen og legg børsten inntil for å få vekk rester som er i paden. Pass på å ikke presse for hardt når du polerer, og ikke legg på for mye poleringsmiddel). 

Ta en kikk på videoer til f.eks. AMMO Nyc eller Obsessed Garage på youtube, for å skjønne litt av gangen i det, hvor mye produkt du bør bruke etc. Bare vær klar over at du ikke MÅ følge alt de gjør, for her kommer det an på hvor nøye du selv ønsker å være. Men det er greit å skjønne teknikken og hvordan man håndterer selve poleringen.

Conlogo / Terje
14 timer siden, Bjorni11 skrev:

Hei. 

Som overskriften tilsier lurer jeg på hva jeg bør kjøpe for å drive med maskinpolering på bilen min (Audi a3).  

Ser det er noen ferdige pakker på forskjellige nettsider. Her er en jeg har komt over:

Budsjettmessig er jeg ikke nazi, men helst ikke over 5000 for en pakke med det jeg trenger. Jeg er nybegynner. 

Veldig fin pakke som dekker det meste du trenger for å komme igang med maskinpolering. Maskinen er ålreit og holder lenge! Det mangler dog en beskyttelse, her har Bilnerden mye snadder og velge mellom. Fusso er et greit billig valg som gir bra resultat om du ønsker å legge for hånd, ellers kan Power Lock være et godt valg om du ønsker å legge beskyttelse med maskin. 

Bjorni11

Ok, herlig! Jeg lurer også på om dere har noen anbefalinger til avfettere?

Bjorni11

Ok!

Hva tenker dere om en hurtigforsegling, som rapid aqua wax fra autoglym? Ville det vært helt idiotisk av meg å bruke en slik istedet for klassisk voks? 

Silenhag

Holdbarheten er vanligvis mye bedre på non-qiuck-detailer-lsp...

trogha
18 timer siden, Bjorni11 skrev:

Ok!

Hva tenker dere om en hurtigforsegling, som rapid aqua wax fra autoglym? Ville det vært helt idiotisk av meg å bruke en slik istedet for klassisk voks? 

Legg voks e.l etter polering også bruker du hurtigforsegling/QD når vannegenskapene til voksen begynner å bli slapp.

Hofsoe
18.6.2020 - 18.40, Bjorni11 skrev:

Hei. 

Jeg kjøpte akkurat denne pakken her når jeg skulle ha min første maskin. Dette er ett par år siden og ser de har gjort noe om på pakken. Men jeg er veldig fornøyd med valget. Det gjør jobben og du skal ta en bil eller tre i året.