Gå til innhold

Lydisolering av garasje


BC160

Recommended Posts

Hei!

i dag da jeg polerte, dukket ei jævla sur nabokjerring opp og klagde på støy og at hun ville anmelde meg hvis ikke bråket sluttet. 
Garasjen har 100mm glava i veggene og 18mm OSB-plater. Taket et kledd med 150mm glava og 12mm OSB. Jeg mistenker at det kommer en del støy gjennom garasjeporten selv om den er lukket. Er  det noen vet om lydisolerende plater som jeg kan feste på innsiden av porten for å dempe støy? Jeg tror jeg må gjøre noen tiltak før snuten dukker opp på døra og jeg må stoppe geskjeften 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Winter

Du kan sjekke med https://www.akustikksenter.no/ for å få kompetent hjelp mtp hvor mange plater du trenger/hvor stort område du bør dekke for å dempe tilstrekkelig. Du trenger kanskje ikke nødvendigvis å kjøpe derfra, kun betale for den tjenesten. Platene de har er meget gode, men også dyre. Alternativet er feks https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=studio+sound+insulation&_sop=12 - De funker sånn nogen lunde, men nok vanskeligere å beregne akkurat hvor mye de demper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_
6 timer siden, BC160 skrev:

Hei!

i dag da jeg polerte, dukket ei jævla sur nabokjerring opp og klagde på støy og at hun ville anmelde meg hvis ikke bråket sluttet. 
Garasjen har 100mm glava i veggene og 18mm OSB-plater. Taket et kledd med 150mm glava og 12mm OSB. Jeg mistenker at det kommer en del støy gjennom garasjeporten selv om den er lukket. Er  det noen vet om lydisolerende plater som jeg kan feste på innsiden av porten for å dempe støy? Jeg tror jeg må gjøre noen tiltak før snuten dukker opp på døra og jeg må stoppe geskjeften 😳

Hva slags maskin er det som støyer sånt? 🙈

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Ellers får du forskjellig lyddemping relativt billig på feks ebay.

Ensolite er et stoff som jeg har brukt mye, til feks støydemping av skap der kompressor står i garasjen og har også brukt det i bil, siden det veier lite.

Fungerer veldig bra til å dempe støy, men til en her garasjeport er jeg i tvil på hvor mye det vil lønne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy
11 timer siden, BC160 skrev:

Rupes mini, Rupes mk2 15 og Rupes mk2 21 mm😳

Her er det helt klart nabokjerringa det er noe galt med

 

  • Haha 2

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Vedr lyddemping mellom boliger med trevegger er dette doble isolerte vegger med luftspalte mellom. Veggene er platekledd med dobbel gips (mot brann) Brudd i støpt gulv der lydveggene står for å hindre flanketransmisjon. Fuget i alle skjøter. Dette demper ca 50-54dB.

 

Alternativt er det du trenger en tykk vegg og himling av dødt materiale. Betong f.eks.

 

Kan hende naboen din bor slik til at hun er der lyden treffer "hardest". 

  • Liker 1

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Mr.rs4 skrev:

Ta noen målinger inne i garasjen, og så utenfor og noen målinger i nærheten der dragen bor.

Mens det er polerings aktiviteter da😁

Er det snakk om vegg i vegg? 

Det er nok sikkert nærmere 20m til dragen😀Det er på andre siden av veien, og det er en hekk mellom oss. Kjørte en test i går hvor kona stod i garasjen med porten igjen og startet den ene maskinen, og jeg stod intill hekken. Det er litt noe lyd, men ikke voldsomt. Nå skal jeg innrømme at jeg tidligere hadde porten åpen relativt ofte når jeg polerte, men det har jeg sluttet med. Tipper at begeret rant over nå i pinsen for ho🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_
3 timer siden, BC160 skrev:

Det er nok sikkert nærmere 20m til dragen😀Det er på andre siden av veien, og det er en hekk mellom oss. Kjørte en test i går hvor kona stod i garasjen med porten igjen og startet den ene maskinen, og jeg stod intill hekken. Det er litt noe lyd, men ikke voldsomt. Nå skal jeg innrømme at jeg tidligere hadde porten åpen relativt ofte når jeg polerte, men det har jeg sluttet med. Tipper at begeret rant over nå i pinsen for ho🤪

 

11 timer siden, Tommy skrev:

Her er det helt klart nabokjerringa det er noe galt med

 

Ja, for at Rupes maskinene bråker jo ikke i det hele tatt 🙈🙉

 

3 timer siden, BC160 skrev:

Det er nok sikkert nærmere 20m til dragen😀Det er på andre siden av veien, og det er en hekk mellom oss. Kjørte en test i går hvor kona stod i garasjen med porten igjen og startet den ene maskinen, og jeg stod intill hekken. Det er litt noe lyd, men ikke voldsomt. Nå skal jeg innrømme at jeg tidligere hadde porten åpen relativt ofte når jeg polerte, men det har jeg sluttet med. Tipper at begeret rant over nå i pinsen for ho🤪

Jeg tror jeg ville tatt en prat med henne og funnet en løsning. Spesielt hvis du tar andre sine biler for polering og vask. Man vet jo ikke hvem hun kan plutselig finne på å "tipse". Så hvis du også vasker hjemme(jeg vet ikke det) og selv om det foreløpig ikke er forbudt i Norge så kan det være greit å ikke komme i en stor konflikt. 

Det jeg bodde tidligere så vasket jeg kun egne biler og polerte både utenfor og i garasjen. Hadde også en slik dame nabo som klaget på høytrykk og all slags. Hun kunne finne på å ringe kommunen ang min vask. Heldigvis så vasket jeg og polerte andre sine biler en annen plass en hjemme.. Men med 3 egne biler og konebil var det nok å gjøre på hjemme.. 

Kjeringa kunne finne på å ringe kommunen for at det hun mente var for mye skum som rant ut av min oppkjørsel til kommunal vei. Jeg brydde meg lite om det og "bråket" til 21:59 når det passet meg. 

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Haakon O

Litt sent til samtalen her, men lager man "støy" på pinsesøndag, den rødeste av røde helligdager (eller noe sånt) så kommer nok rytterne av helligdagsfreden kjapt på sine høye hester :D

 

...og da har de faktisk politiet på sin side. Men sånn ellers er det vel bare å polere i vei ;) 

 

Så det er vel mer et spørsmål om timing enn om støy dette bunner ut i, akkurat i dette tilfellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...