Jump to content
morpheusbd

nybegynner med detaling. bil med mye folie

Recommended Posts

morpheusbd

Hei. jeg har en 2007 Volvo v70 som er delfoliert. folie har vært på bilen i litt over 1 år å har da selvfølgelig fått sin andel med små riper.

bilen blir vasket jevnlig med skum og vaskehanske. har ikke brukt noen form for avfetting da jeg er redd for å ødelegge folien på bilen. 

nå har det kommet til det stadie at jeg kunne tenkt meg å friske opp folie og resten av bilen før man legger på coating for mer beskyttelse.

det jeg lurer på er fremgangsmåte her. kan jeg polere folien med maskin? eller lønner det seg med håndpolering?

hvilke produkter kan jeg bruke som ikke spenger lommeboka totalt? (vet at ceramic coating kan koste litt)

det jeg også lurer på er fremgangsmåte ved videre vask. 

avfetting som er skånsom mot folie? 

beste skumsåper for folie? 

folie består av en blanding av avery og 3m folie. 

ingen folie på bilen er printet men lagt i flere lag. (legger ved bilde av bilen)

håper noen smarte hoder her har noen lure svar :) ønsker å ha bilen så ren som mulig :)

2019-05-05 11.13.54.jpg

olav framvik

Du kan polere på folie som på lakk. Dvs ikke kjør hardt med roterende men normal polering med ocilerende går fint. Du får kjøpt egen såpe for folie. Tror ferrobet har en. Men vanlig såpe og avfetting fungerer fint.

morpheusbd
1 minutt siden, olav framvik skrev:

Du kan polere på folie som på lakk. Dvs ikke kjør hardt med roterende men normal polering med ocilerende går fint. Du får kjøpt egen såpe for folie. Tror ferrobet har en. Men vanlig såpe og avfetting fungerer fint.

hei å takk for svar. det jeg er redd for med poleringsmaskin er at den skal ta tak i folien og løsne den. såpe har jeg brukt autoglym polarblast og maguiars hyperwash  for det meste. 

er det noen spesiell avfetting som er skånsom mot folie eller er det bare å bruke det man vil?

olav framvik

Jeg har bare brukt vanlig men ville nok vært forsiktig med sitrus da det løsner lim og hold litt avstand med høytrykken

morpheusbd
23 minutter siden, olav framvik skrev:

Jeg har bare brukt vanlig men ville nok vært forsiktig med sitrus da det løsner lim og hold litt avstand med høytrykken

okey. da har jeg litt mer å gå på i hvertfall. alltid hatt avstand med høytrykken. gjør alt for å ikke ødelegge folie :)