Gå til innhold

Små prikker i lakken etter polering


Duke

Recommended Posts

Hallo! 
 

La ut en tråd igår om samme problemstilling, men ble litt sjabert formulert så prøver på nytt. 
 

Jobber på en Le Mans blå BMW E90, men etter polering har det kommet stygge pittesmå runde hull i lakken. Bilen er lakkert opp på sjåførside, hvor jeg også starta jobben. Trudde først dette var en dårlig lakkjobb, men ble i tvil når de samme skadene viser seg å være på bakluka også. 
 

Det ser ut som pittesmå steinsprang. Vises på bildene. Kameraet klarer ikke å fange opp skikkelig, så prikkene ser mye større ut på bildene enn de er i virkeligheten. Men de vises godt for blott øye og det kryr av dem. 
EA47C15D-2085-4EE7-9464-F2185E32FCFD.thumb.jpeg.aa05cfc7f981937ee00ee81863d69012.jpeg

Fullstendig vask, samt clay, for så å polere med DA og lilla Scandicshine pute og CG v36 etterfulgt av oransje Scandicshine pute med v38. Prøvde også med roterende med lilla pute og v34 uten at det hjalp noe særlig. Gikk over flere ganger med DA for å sjekke om det ble bedre, men nada forskjell. 

Ble feig da det er opplakkert og jeg ikke har tilgang til lakkdybdemåler, derfor litt rolig kombo. 

 

 

Er det noen som har noen formening om hva dette kan være? Selv tror jeg det er såkalt solvent pop, fisheye eller rett å slett steinsprang, men har helt ærlig ikke peiling. Aldri sett noe lignende før. 
 

tips til løsninger?

Jeg er ikke komfortabel med å gi ifra meg denne bilen før jeg er sikker på at det er ingenting jeg kan gjøre for å få det "bra" eller "bedre". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riccird1

Jeg tror bakluken også har vært lakkert hvis det kun er på dør og bakluke det skjer ... Ser ut som klarlakken som ikke ligger "flatt", men nærmet som månelandskap (om du ser på den i mikroskop)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoppa på bakluka når jeg så det var samme problemet der. Får vell bevege meg over til motsatt panel å se hvordan det blir. 
 

Men bakluka var relativt myk i lakken den å, så kan stemme at den også er lakkert. Eier opplyste om sjåførside og bakfanger. 
 

På bildet er skadene mye mindre en i virkeligheten, men det var vanskelig å få skikkelig bilde. Prikkene er knøttsmå, og det kan se ut som noen har stukket en nål i lakken på en måte. 
Helt klart merkelige saker. 

Endret av Duke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som det som kan kalles "gassing" eller "popping".
Det er flere ting som kan ha forårsaket dette under lakkering men mest sansynlig så har overflaten på klarlakken tørket og lukket seg før tynneren/løsemidlene i basen eller klarlakken har rukket å fordampe.
Gassen vil da presse seg igjennom overflaten og etterlate bitte små hull i lakken.

https://www.paint.org/coatingstech-magazine/articles/automotive-coatings-application-defects/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mest trolig at det er det som har skjedd ja. Har man en form for garanti om det er tilfellet? Kjenner jeg blir litt irritert når jeg ser slurving som dette. Det er vell ikke første gangen lakkeringsverksted slurver i håp om at det ikke oppdages. 
 

Har titta litt i sola og det kan se ut som eier er heldig, og at defektene ikke vises så alt for godt i sollys. Under halogen og LED vises det jo såklart alt for godt, noe som er veldig kjipt. 

Litt skeptisk til glaze egentlig, men må nok ty til alle mulige midler for å få dette bra. 
Noen formening om beste kombo her? Vurderer glossworkz og Fusso for holdbarhet, men kanskje bedre med en tradisjonell carnavoks i dette tilfellet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...