Gå til innhold

Hans Marius sin garasje v2


Hans Marius

Recommended Posts

Hans Marius

Etter å ha blitt lurt med av dama på visning på nabohuset i vinter så endte det plutselig med kjøp. Bare en uke etter jeg fikk det siste av kjøkkeninnredningen på plass i den gamle garasjen :ph34r:

 

Det nye huset har eksisterende dobbeltgarasje som er ganske så nøyaktig like stor som den jeg har i dag, men med noe brattere vinkel på takstolene som gir et noe større rom på loftet. Jeg var tidlig klar på at om det skulle være aktuelt å legge inn bud på boligen skulle det enten være tomt til å bygge garasje, eksisterende garasje som var stor nok eller mulighet for å bygge på. I dette tilfellet trodde jeg lenge det ikke var mulighet å utvide, da tomta er på 660 kvadrat og bruttoareal på huset er 240. Med en reguleringsplan som tillater 35% utnyttelsesgrad skulle det i teorien ikke være mulig å bygge på. Men etter flere telefoner til kommunen fikk jeg bekreftet at det var mulig, da over 50% av underetasjen var under det som var regnet som grunnplan. Da skulle kun halvparten av bruksarealet i underetasjen telles med og det var i så måte nesten 24 kvadrat igjen å bygge på :) Når også banken ga oss klarsignal ble bud gitt og etter en liten runde ble huset vårt.

 

Overtakelse er ikke før 1. Juli, men for å være sikker på at jeg kan starte med byggingen med en gang så ble søknadsprosessen startet for ca 1 måned siden. Fulgte guiden til direktoratet for byggkvalitet og laget skisser selv i google sketchup, så etter 3-4 dager så var alt av vedlegg klart. Gikk en runde med naboene som heller ikke hadde noen innvendinger og sendte søknaden inn 30. Mars. Allerede 2 uker etter tikket godkjennelsen inn :D Så da er jeg klar til å bygge til 1. Juli.

 

Planen som ble sendt inn ser ut som følger:

image.png.0109c8471680ab0b91ffd5d895dc89b0.png

image.png.3a1229683de9820d0d0e6a87040529e9.pngimage.png.934ff6e55c396d6fad3afbc9fcfcb659.png

image.thumb.png.c5deab020b872870b4c78ea99428770b.png

image.thumb.png.ec607f81641cdc0370a33cb31954d5e2.png

image.thumb.png.899e64653c138273a02ad5e81b7173cd.png

image.thumb.png.a496767b1f086e7c4a1fec12922cffe4.png

image.thumb.png.184ac50f486afedb2a076b2a80ec05b9.png

 

Garasjen slik den står i dag er satt opp ganske idiotisk, da veggen portene er på er vegg med skråtak. Det er i dag 2 single porter og jeg ønsker å gjøre samme greia som på forrige garasje, slik at jeg setter inn en dobbel port på 5,5 meter. Dette går ikke i dag da stolpen imellom de to portene er bærende for taket. Planen er dermed å ta av tak og takstoler og snu dem 90 grader.

 

I tillegg er planen å bygge på garasjen i lengderetningen med 210 cm. Når taket er snudd vil dette være relativt enkelt ved å støpe en ny plate, sette opp reisverk og 3-4 nye takstoler.

 

Når vi uansett tar av det gamle taket så er også planen å heve taket i selve garasjerommet med 70 cm for å få god høyde til å løfte med bukk :) Vi bytter i tillegg sutaksplatene som garasjen i dag er bygget med, med vindtettplater. På denne måten vil det bli mulig å isolere skråtaket i stedet for gulvet på loftet og dermed også få isolert loft.

 

I stedet for å skjære til vindtettplater imellom stendere slik det ble gjort på den gamle garasjen tar vi like greit av all kledning og fester dem utvendig og kler på nytt. På denne måten vil jeg få noen ekstra cm bredde, og muligens isolere med mer enn 15 cm i vegger som det ble gjort på forrige.  

 

Innvendig blir det mye likt som i den forrige, med Ikea innredning på veggen i bakkant. I det nye gulvet i fremkant sørger jeg for å støpe inn rist på innsiden av porten for å ta unna smeltevann og resten av gulvet kommer til å bli avrettet med fall mot porten. Vurderer om jeg også skal legge gulvvarme i samme slengen. Jeg er heller ikke sikker på hva jeg ender på av topplag på gulv denne gangen. Epoxy, fliser eller gummifliser som i den gamle er alternativene det står mellom. Det blir også skjært ut i den eksisterende betongen slik at jeg kan felle inn en Techlift S7 sakseløfter. Med hevingen av taket skal det være mulig å nesten utnytte maks løftehøyde på en normal stasjonsvogn. 

 

Planen er å kunne gjøre det aller meste av denne jobben i sommerferien sammen med brodern, rett etter vi tar over. Jeg har dog på følelsen av at jeg kommer å til å få det travelt, så avretting, varmekabler og bukk må gjøres i runde 2. 

 

Det er to tinge jeg grubler mest på om dagen.

Den første er hvordan grunnforholdene er under garasjen og der jeg skal støpe ny plate. Jeg har et lite håp at jeg skal slippe fjell, men siden gata heter Gneisen så er det vel en stor sjanse for at det ikke skjer :P Plata til garasjen er trolig ikke mer enn maks 15 cm, så jeg må helt sikkert senke nivået på de drenerende massene der jeg skal pigge opp gulvet til bukken for deretter å støpe ny plate under.  

 

Det andre er hvilken port jeg skal gå for. Siden jeg skal inn med bukk ønsker jeg selvsagt å utnytte takhøyden maks, så å kunne slippe den tverrgående stanga som portåpnermotoren sitter på er et must. Det gjør også at jeg må ha en motor som kan festes på alternativ måte. Har sett en del på forumet her at det er flere løsninger på problemet, men ikke helt kommet frem til hva jeg bør gå for. Porten blir som sagt 5,5 meter bred, så motoren må kunne løfte såpass. Noen som har forslag her?

 

Ellers så er ikke alle planer klare her og det blir helt sikkert endringer etterhvert som tiden går :) 

image.png

Endret av Hans Marius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niebelheim

Jeg gikk for Novoferm port.

Porten min er 5.5x2.25m

Motoren står på og følger skinnen.

En kompis har likedan port, og han har brukt den problemfritt i 2 år nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
24.4.2020 - 18.04, Niebelheim skrev:

Jeg gikk for Novoferm port.

Porten min er 5.5x2.25m

Motoren står på og følger skinnen.

En kompis har likedan port, og han har brukt den problemfritt i 2 år nå.

 

Se der ja :) Men ser fortsatt det er en tverrgående bjelke i bakkant. Har du den montert hos deg? Ser det er noen som har laget egne braketter i hvert hjørne der den tverrgående bjelken ville vært festet, så det er kanskje også en mulighet her🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niebelheim
34 minutter siden, Hans Marius skrev:

Se der ja :) Men ser fortsatt det er en tverrgående bjelke i bakkant. Har du den montert hos deg? Ser det er noen som har laget egne braketter i hvert hjørne der den tverrgående bjelken ville vært festet, så det er kanskje også en mulighet her🤔 

De kommer og monterer den om et par uker, men jeg snakket med de om denne bjelken, og den kunne man fjerne etter at skinnene var montert. Denne hadde kun en funksjon om å holde riktig avstand under montasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hvilket program har du tegnet i? Sketchup? Sitter og funderer på å begynne å tegne garasjedrømmen selv :)

Audi S4 B5 Santorin Blue Facelift

Audi 80 B4 2.0E quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Hans Marius
4.8.2020 - 12.15, Froggzy skrev:

Hvilket program har du tegnet i? Sketchup? Sitter og funderer på å begynne å tegne garasjedrømmen selv :)

Google Sketchup ja :) Veldig intuitivt og enkelt å komme i gang med.

 

Når det kommer til status på garasjen så har jeg kommet godt i gang. Har tatt en del bilder også, så skal se om jeg får oppdatert litt bedre om litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hans Marius

Da er det endelig på tide å oppdatere denne tråden med litt fremdrift og bilder :)

Først, noen bilder av utgangspunktet:

50417340276_3cbeba5362_k.jpg

50417340196_cac17619a9_k.jpg

50416646958_23d1e4b30a_k.jpg

50416645823_03504f9326_k.jpg

50417503227_e1a01d100c_k.jpg

 

Vi tok over det nye huset egentlig den 1. Juli 2020, men pga litt velvilje fra de gamle eierne fikk vi lov til å starte med bygging av den nye garasjen allerede den 30. Juni. Planen var å bruke nesten 2 uker av ferien i år på bygging.

Jeg startet med en gang å markere ut den ekstra plata som skulle støpes og gikk i gang med å grave ut området. Da prosessen foregikk med hakke, spade og trillebår gikk det ikke superfort og med en rygg med prolaps i tillegg var det vel kanskje ikke det smarteste jeg har gjort :P Var som sagt litt spent på grunnforholdene, men jeg hadde flaks da det var fine masser som gikk greit å grave bort for hånd, med unntak av 2-3 relativt store steiner. Ingen fjell å se, men heller ingen leire eller lignende, så trengte ikke å tenke på masseutskifting for å få drenerende masser. Da jeg hadde fått gravd ned nok ble det lagt på noe av den grusen som før lå oppå duken for å få gode masser å kunne komprimere på toppen. Leide meg hoppetusse og fikk det komprimert før det var klart for støp. Lagde forskaling klar og med god hjelp av brodern fikk vi med nød og neppe lagt på XPS og EPS før betongbilen kom. Valgte å gå for ferdig armert betong slik at vi slapp å tenke på det. Når vi hadde fått på betongen dyttet vi også ned samme type renne som jeg brukte i den gamle garasjen. Også denne gangen fløt renna opp, så brukte paller og trevirke med noen grove granittelementer til å holde de nede. 

Så litt bilder av prosessen. Ble dessverre ingenting av gravingen:

50417339281_a779090985_k.jpg

50417339156_7289920be4_k.jpg

50417502487_cd8607a704_k.jpg

50417503397_b07efd328a_k.jpg

50416645673_3110944a70_k.jpg

50416645613_81e128dedf_k.jpg

50417338766_9f00d7feb0_k.jpg

50416645548_53874f1cb1_k.jpg

50416645463_872aefd584_k.jpg

 

Når støpen var ferdig var det bare å gå på riving av kledningen. Fikk med meg svigers nesten en hel uke som håndlanger, noe jeg setter stor pris på. Ellers hadde jeg nok ikke rukket så mye jeg hadde ønske om igjennom ferien. Prøvde å rive kledning så skånsomt som mulig, slik at det var mulig å bruke noe av det igjen når vi skulle ha på kledning igjen.

 

50417502872_93da02cce2_k.jpg

 

Takstein ble også demontert og tatt vare på til den skal opp igjen.

50416645303_6477af03b6_k.jpg

50416645268_6222b32d5b_k.jpg

50417338361_81ee6f4911_k.jpg

50417502672_da691eadc0_k.jpg

 

Så skjer det plutselig en hel del frem til neste bilde :P Fikk med brodern og fattern en helg i tillegg til svigers og da fikk vi gjort mye. Takstolene ble demontert og nytt reisverk ble bygget oppå det gamle for å få økt høyden med 70 cm. Vi bygget dobbelt toppsvill på den gamle høydenog den nye høyden. Deretter ble takstolene montert på nytt men med riktig vinkel. Jeg hadde ikke fått svar fra produsenten av takstoler tidsnok, så fikk heller ikke levert de siste 4 takstolene jeg trengte før litt over en måned etter denne seansen. Vi fikk dermed kun montert vindtettplater på den gamle delen av garasjen. 

50417338241_b8227543fa_k.jpg

 

Neste runde fikk vi opp reisverk på den nye delen av garasjen og montert vindtettplater på alle vegger.

50416645093_54d8b3667b_k.jpg

50417338056_d3f5d8386f_k.jpg

 

Ser at jeg ikke har noen flere bilder av garasjen nå, men de siste takstolene er nå montert og tak og vegger er tette med vindtett. Det er også ferdig med sløyfer og lekter og jeg har fått på ca 40% av panelen. Har også fått opp en del av taksteinen så den ligger på taket. Jeg endte på en Novoferm port, så den ligger også klar til montasje i garasjen. Det kommer riktignok til å ta litt tid før den blir montert. Målet nå er å bli ferdig med utvendig kledning og takstein før snøen kommer, så jeg har slik sett ikke veldig god tid :P Så får jeg heller pusle med isolering, trekking av strømkabler og montering av plater igjennom vinteren.

Endret av Hans Marius
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ser ut til at du kommer til å få en flott garasje. Jeg har. nettopp fått montert Hörmann porter i min nye garasje - den ene porten er nesten 5,5 meter bred. Jeg valgte aksling-motor slik at jeg slipper den kjeden som går bakover i taket. Meget fornøyd med disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hans Marius

Det går dessverre litt tregt med oppdatering av tråden, men har siden sist oppdatering gjort meg nesten helt ferdig utvendig. Har også rukket å operere ryggen, så satser på at jeg kan få opp tempoet på byggingen etter den blir helt 100% :) Rakk akkurat å legge på det jeg hadde av takstein dagen før jeg ble operert, så etterpå har det ikke skjedd så mye. Men sist helg fikk jeg komplettert med de 20 stenene jeg manglet, montert vindski og isbord. Så det eneste som mangler utvendig nå er hjørnekasser, gesims og sette inn vinduer. Pri nå blir å få satt opp port, men for å kunne gjøre det må jeg få lagt opp litt elanlegg, satt opp takplater og veggplater på veggen porten er, slik at jeg har noe å feste skinnene til porten i :ph34r:

 

De siste bildene jeg har er før snø og ferdig tak. Prøve å knipse noen til i morgen når det er lyst :)

 

50699295321_e588b5dbac_k.jpg

50699376917_ee7fa7aa5a_k.jpg

50699295581_88c1e871a5_k.jpg

50699377227_3a42c3a5ec_k.jpg

Endret av Hans Marius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Hans Marius

Begynner å bli en stund siden jeg har oppdatert her nå, men det har heller ikke skjedd så mye på en stund. Men tok meg ferie uka før påske og fikk bestilt isolasjon og plast til loftet så har kommet en del lenger nå 😊 Ser riktignok at jeg ikke har lastet opp bilder av det som ble gjort før snøen kom, så starter med de. 

 

Ble akkurat ferdig med å legge takstein i November i fjor før jeg skulle inn til ryggoperasjon. Etter det var det 2 uker uten tunge løft og innen den tid hadde det kommet snø, så da var det bare å vente til en dag med fint vær i Januar og få måkt av såpass snø at vi fikk på vindski og isbord. Gesims ble også montert ila vinteren. spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.png

 

Som dere kanskje ser så står det ikke en RS6 i garasjen på de siste bildene  bildene som er tatt i Februar. Det gjør den ikke nå heller... Har ventet i 7 uker på at forhandler skal få programmert acc på bilen nå så er bra lei av å vente. Men det er en helt annen sak.

 

I forrige uke stod altså isolasjon og plastring av loftet for tur. Siden veggene er bygget med 48x96 og lektet ut med 48x48 ble det 150 mm Glava i vegger. Takstolene var 175 mm og ble derfor lektet ned med 23 mm lekt for å få plass til 200 mm glava i tak. Isolering og plastring av skråtak var en deilig jobb, men i det minste greit å gjøre nå før det blir alt for varmt å drive på loftet 😅 Siden det er A takstoler valgte jeg å plastre inn hanebjelken for å ikke måtte skjære opp dampsperra i toppen. Den lille ekstra takhøyden mellom takstolene fikk jeg heller ofre. Ved kneveggen ønsket jeg derimot p kunne utnytte plassen helt inn til taket, så der skar jeg opp dampsperra og tapet igjen i skjøter og rundt alle kneveggbjelkene med dampsperretape. For å beskytte dampsperra brukte jeg en del 11x36 lekter på hanebjelke og i hver gavl. Kommer nok til å ha på litt til på langveggene også etter hvert, men det blir nok det jeg har av rester etter resten av garasjen er ferdig 😊 De tre lysarmaturene som opprinnelig var i garasjen ble også montert på den ene skråveggen, sammen med to stikkontakter. 

 

Så litt bilder 😄

spacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.png

Loftet er jeg slik sett veldig nærme ferdig med. 

 

Veggene i selve garasjen er ferdig isolert, og jeg har fått trukket det meste av rør til det elektriske, samt trukket en del kabel i dem. Trakk det jeg hadde igjen av PN fra forrige garasje, men mangler noe som må tas når jeg får påfyll med elmateriell. 

spacer.pngspacer.png

 

De siste dagene i påsken har jeg fått på figaroll og festet mønepanner ordentlig, samt fått på isbordbeslag, hjørnekasser på portenden og listet rundt vinduene utvendig. Utvendig mangler det nå kun hjørnekasser på endeveggen, montere takrenne på hjørnekasse, bytte dør og liste rundt, montere port og liste rundt, samt montere ventil på loftet. Det er fortsatt en del snø her, så må vente til det er borte før jeg får gjort alt ferdig utvendig.

 

Neste på planen er nå å få bestilt elmateriell og få montert veggbokser, sikringsskap, trekke kabler osv. Har lista klar som en kompis i Otra skal få lov til å bryne seg på 😉 Med varmegrader fremover satser jeg på å få gjort litt mer fremover. Skal prøve å være litt flinkere til å oppdatere her også 👍

Endret av Hans Marius
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hans Marius
  • 2 weeks later...
Hans Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Hans Marius

Det har igjen skjedd litt saker og ting siden sist. Elmateriell har kommet, så har fått det meste av k-rør på plass, samt trekt det aller meste av kabler i rørene og montert stenderbokser. 6 kvadrat til elbillader er også trekt og k-rør med PLS kabler til spotter er trekt. Har også fått plastret 3 av 4 vegger, men har ikke bilder av det ser jeg. Fra garasjen ble bygget ble det støpt ned 2 rør i gulvet på garasjen, hvor det ene røret går inn i sikringsskapet i huset som det er trukket en 2,5 kvadrat TFXP. Plasseringen av disse rørene er helt idiotisk, da de kommer igjen 2 cm ut fra murveggen inn på gulvet. Lånte med meg peileutstyr fra jobben og fant igjen røret på utsiden av garasjen der jeg ringskjærte røret med strømkabel i og skjøtte på et k-rør som jeg borret inn i veggen der sikringsskapet skal stå. Jeg hadde et håp om at det andre røret også skulle ende i et av de ledige rørene i sikringsskapet i huset, men etter å ha prøvd å både stake igjennom og blåse igjennom med trykkluft måtte jeg innse at dette ikke stemte. Etter å ha peilet frem enden på dette røret også fant jeg ut at det var avsluttet midt på plenen... Dermed endte jeg med å grave en ny trase med 20 mm k-rør inn til teknisk rom i huset og trekke cat 6 kabel i dette. Forrige eier har fra før fått gravd en 6 kvadrat TFXP til garasjen for å bruke til elbillader, så denne kommer jeg til å koble om til trefas for å kunne gi nok effekt til det jeg trenger i garasjen :) Valgte derfor å ikke legge med ekstra rør eller kabler i den nye grøfta. Fikk til slutt koblet om den første 16A kursen fra huset til garasjen så den går via bryter nede i garasjen og opp til loftet. Der skal denne kursen stå for lys på loftet samt 2 stikkontakter hvorav en skal brukes til kompressor. Så da fikk jeg sjekket hvordan lyset fra de 3 gamle armaturene ble også, og må si det ble bra lys der :D 

 

Så litt bilder av prosessen. 

KTB9Vz8.jpg

IJMMfuF.jpg

Pc4mLng.jpg

H9HJOty.jpg

CiTFqjw.jpg

rJzgHOO.jpg

vcehKTk.jpg

MjDxgFD.jpg

8Xw3Omy.jpg

5s1twOA.jpg

cjvON35.jpg

KRkDNBc.jpg

naHQrVs.jpg

aNQHHBZ.jpg

25jhdjf.jpg

 

Det neste som står for tur nå er å bytte inngangsdør til en som er isolert, få plastret den siste veggen og starte med takplater. Får dør, plast og plater neste fredag, så renger med det blir påstartet om ikke så alt for lenge. Har også kjøpt inn maling, så venter på oppholdsvær så jeg får malt alt av utvendig kledning i lik farge. Veggplater var det leveringstid på, så det blir nok ikke gjort før i sommerferien. Men skal da ha noe å gjøre da også ^^ Fortsettelse følger.

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Hans Marius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Hans Marius

Hadde en ny runde i garasjen helga for to uker siden da jeg fikk bistand fra en kompis til å montere takplater. Siden det er over 3 meter takhøyde valgte jeg å montere ett element av stillasen som vi flyttet med oss rundt i garasjen. Da kunne vi sitte i stillasen og ha ok arbeidshøyde med platene. Gikk for forestia premium ceiling for å få slett tak og god skrufasthet i taket. Har dratt pls i rør mellom dragerne, så mangler bare å bore hull til spotter og håpe at jeg har dratt kabler til riktig sted 😅

Litt bilder av prosessen:

 

a9oqJsp.jpg

dZbmHqW.jpg

9L2pDbL.jpg

muVPKQ5.jpg

JMlCiRd.jpg

Loftsluken skar vi ut av plata etter montasje med sirkelsag, så da måtte jeg ty til slalombriller for å unngå spon i øynene 😛 Godt med en kald en til jobben 😉

gtfIfs8.jpg

itr6qyH.jpg

wTlpvpQ.jpg

z2mwtlu.jpg

WufbsRq.jpg

T4oinNH.jpg

4sMfrYf.jpg

Ikke helt i boks med maling av garasjen utvendig, men kom litt lengre denne helga og planen i morgen er å bli helt ferdig med dette.

y4GPLMG.jpg

Har brukt en del av dagen på å bytte den gamle garasjedøra med en ny helisolert dør for å unngå for mye varmetap her.

Zs8WstJ.jpg

 

Fortsettelse følger 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hans Marius

Lenge siden sist oppdatering nå, men har fått gjort mye ila ferien :D 

 

Startet med å få malt ferdig garasjen utvendig. All ubehandlet panel ble grunnet med  Tinova Wood Base Oil og Tinova Primer Exterior før hele garasjen fikk 2 strøk med Nordsjø one super tech i aske sort som er samme farge som huset. Satser på at jeg slipper å male noe utvendig på garasjen nå med det første :)

FAJ9Mac.jpg

S7ctwPo.jpg

TYt2A1c.jpg

 

Har brukt en del tid på å fundere på farger i garasjen. Siden jeg i utgangspunktet ønsker at lyset i garasjen skal komme direkte fra spotter og armaturer og minst mulig gjenskinn var det mørke farger som var fokuset. På veggene har planen hele tiden vært å bruke baderomsmaling uten grunning og sparkel for å få en viss vann/fuktresistens. Taket derimot var det ikke så farlig med, da jeg anser det som mindre utsatt for sprut og fukt. Hadde stående ganske mye restmaling fra vi malte soverommet i huset i fjor, i fargen St Pauls Blue. Fant ut at jeg ville teste hvordan denne fargen ville passe, selv om det i utgangspunktet er en veggmaling og kunne være noe værre å få jevnt. Testet først på takluken og siden det så ganske bra ut gikk jeg i gang med resten av taket også :) Malte først ett strøk før jeg pusset alle skjøter og avsluttet med et strøk nr 2. Etter første strøket så det nok noe ujevnt ut, men etter andre strøk ble det veldig bra. Kan nok se noen steder at det er ujevnt, men satset på at det ble lite synlig etter armaturen kom opp. Med det kraftige lyset fra taket er det heller ikke mange som ser direkte opp ;)

 

hRNqgl3.jpg

xGmMIFi.jpg

0LI5Znn.jpg

0G0pTe4.jpg

cy6GZJY.jpg

zoZMm2k.jpg

 

Så til et evig tilbakevendende tema for oss som driver med polering, nemlig LYS. Etter å ha testet med lysarmatur i forrige garasje konkluderte jeg med at det ikke ga bra nok direkte lys. Det ble rett og slett for dust og du klarte ikke å se noe mer enn strukturen i lakken. Brukte flere uker på å tråle YouTube og andre forumer, samt at jeg var i kontakt med både grossister og produsenter av LED belysning for å finne svar. Kom over filmer fra Ammo NYC sitt studio der de hadde montert LED armatur/barer formet i bikubemønster som både så bra ut og som i alle fall ga godt lys til å vise struktur i lakken, samt godt lys til å se coating før buffing. Sjekket priser på disse men la det raskt ifra meg, da det kom til å koste skjorta om jeg skulle ha i den dimensjonen jeg ønsket. Var også innom SG sine Sense TW LED panel med justerbar kelvin og styrke, men etter å ha fått et testpanel oppdaget jeg raskt at det ville bli samme problem som med andre armaturer at det ble for lite konsentrert lyskilde til å se riper. Jeg likte allikevel godt hvordan SG hadde gjort styringen av panelet og muligheten til å justere fargetemperatur mellom 2700 og 6500K. Etter litt mer dialog med SG fikk jeg se at de også hadde spotter med samme funksjonalitet. Siden spotter har en mye mer konsentrert lyskilde fant jeg ut at dette måtte være veien å gå, men igjen var størrelsen i garasjen et problem. Det ville være behov for 40 spotter for å gi det lyset jeg ønsket ifølge lysberegningen til SG. Det var også litt i overkant av budsjettet jeg ville få igjennom hos frøkna, så fortsatte å undersøke om dette kunne kombineres med andre løsninger. Kom etter hvert over en noe billigere løsning av LED barene som Ammo NYC bruker til en mer fornuftig penge. Disse var nok betydelig billigere i byggekvalitet og enkelhet ved montering, men til gjengjeld hadde de fått såpass mange gode reviews at jeg tok sjansen. Med dette bikubemønsteret kunne jeg få den generelle lysstyrken jeg ønsket, samt det direkte lyset i form av spotter i midten av hver bikube. Da ble det kun behov for 15 spotter, som også passet bedre til budsjettet. Når LED barene kom bare 4 dager etter bestilling fra Kina og spottene var på plass var det bare å sette i gang ;) 

 

Test av LED barene før montering.

azeoHLT.jpg

Startet med ramma rundt. Her måtte det litt måling til for å få det midt i rommet fra sideveggene, men nærmere porten. Ramma vil være ca omrisset av der bilen vil stå når den står på bukken, men litt ekstra lys ut på hver side. 

pkMufUx.jpg

eoFidIt.jpg

rm3j68e.jpg

Sjekk at ramma virket :)

iuKMzyL.jpg

BYpZjRE.jpg

Start av montering av bikubemønsteret. Her ble det også en del måling får å få det riktig. Disse var nok betydelig med tungvinne å montere enn de Ammo NYC har, da disse kommer med kontakter som må klipses inn i hverandre i skjøtene. I tillegg fulgte det ikke med montasjeklips til taket. Disse er nok mer beregnet på å henge fra taket, men jeg endte opp med å borre opp plastfestene slik at jeg fikk slått inn en spiker i hvert feste som holdt de oppe, samt at jeg limte skjøtestykkene til taket.  

DUe60ML.jpg

5n1o9DD.jpg

Tada :D

SOtz5Mh.jpg

Så var det klart for spottene. Gikk for to stk "piller" slik at jeg kunne styre hhv 9 og 6 spotter via hver av pillene. 

To6yr8b.jpg

dVcHv7g.jpg

Ferdig resultat :)

y2R89Pa.jpg

unJmzNx.jpg

Lys på! Meget fornøyd med resultatet :D Litt vanskelig å se på bildene, men her er den ene kursen stilt inn på varmt lys (gult), mens den andre kursen er stilt inn på kaldt lys (hvitt).

kohJHBA.jpg

yRN5fRz.jpg

Elj0uNX.jpg

tVYJ6Ib.jpg

Har ikke fått testet ordentlig hvordan lyset ser ut på lakken siden jeg ikke har fått plass til en hel bil inne i garasjen enda, men den lille testingen jeg har gjort ser ut til å virke som ønsket :) Jeg kommer nok uansett til å måtte ha med meg en dedikert detailing lampe rundt, men det vil være mindre avhengig av kun denne med dette lyset. 

 

Brukte også en del tid på å tape alle veggbokser. 

PoCZidN.jpg

95nwl3R.jpg

wizNpsk.jpg

32DGaY8.jpg

zQ8m4OC.jpg

JR1lmMw.jpg

KU08Kta.jpg

 

Så var det klart for veggplater. Har ventet litt på Walls2Paint platene i 3 meters lengder pga stor etterspørsel nå om dagen, men de kom heldigvis 2 dager etter forventet levering og fortsatt tidlig i ferien. 

mRpIFI7.jpg

tNZYTQg.jpg

WxPlYze.jpg

kIxwXVb.jpg

LGE1XcS.jpg

NsFuTKj.jpg

YWuBJKS.jpg

Har fått montert alle plater med unntak av fra sikringsskap og ut denne veggen. Vil bli ferdig med å koble i sikringsskapet før jeg lukker veggen her :P 

 

Det siste jeg fikk gjort før ferien var ferdig var å male to strøk på veggene. Her endte jeg opp med Jotaproff sin Aquatech i fargen dempet sort. Må få pusset skjøtene og malt ett strøk til, men tror dette kommer til å bli veldig bra :D

HAWkui2.jpg

JmB9In5.jpg

ZSkD2OI.jpg

mlvMBjN.jpg

54sh2YZ.jpg

50JqYZe.jpg

bPkcNSz.jpg

 

Det begynner å nærme seg at jeg kan ta i bruk garasjen nå. Har handlet inn lister og utforinger og porten ligger klar til montering (noe den har gjort i snart ett år :P). Litt elektrikkerjobb og få på de siste veggplatene så er vi der. Varmekabler, flytsparkling, fliser/epoxy og bukk har jeg nok innsett må komme til neste år, da verken tid eller penger kommer til å strekke til. Satser allikevel på å få montert en varmepumpe ila høsten, slik at det holder seg relativt varmt i garasjen ila vinteren :) 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe av det sykeste jeg har sett 😮

 

Holder på med garasje tiltenkt bilpleie jeg også.

 

Har 2 spm:

1: Ser du har lagt veggplater rett på plasten, hvordan løste du det ift. å ikke skulle punktere dampsperre? Tenker om du skal feste noe på veggen og der du har stikkkontakter..

2: Hvordan gikk du frem for å beregne hvor og hvor mange kontakter du trenger? Jeg skal også ha skjult anlegg, så er jo ikke like enkelt å utvide etterhvert.

 

Endret av Joakim Roer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
9 timer siden, Janko skrev:

har du link til di ledbjelkene? 

Det har jeg :) Kjøpte disse. Design GE9001.

9 timer siden, Joakim Roer skrev:

Dette er noe av det sykeste jeg har sett 😮

 

Holder på med garasje tiltenkt bilpleie jeg også.

 

Har 2 spm:

1: Ser du har lagt veggplater rett på plasten, hvordan løste du det ift. å ikke skulle punktere dampsperre? Tenker om du skal feste noe på veggen og der du har stikkkontakter..

2: Hvordan gikk du frem for å beregne hvor og hvor mange kontakter du trenger? Jeg skal også ha skjult anlegg, så er jo ikke like enkelt å utvide etterhvert.

 

Takk for det :) De gale har det godt er det vel noe som heter :P

 

Ja jeg endte opp med å sette veggplatene rett på plasten for å bygge minst mulig inn i rommet og stjele plass i bredden. Det er allerede litt for smalt fra før, så ville ikke lekte ut ekstra plass til veggboksene. For å ikke punktere dampsperra tok jeg hull til alle veggboksene som jeg tapet godt rundt med egen dampsperretape. Dette er samme tape som er brukt i skjøter på dampsperra og skal være godt nok til å holde det tett rundt hullet til veggboksen. Jeg har også valgt Walls2Paint som er laget av spon, så det er relativt godt hold i de alene. Så om jeg skal heng opp noe så må jeg bare sørge for å bruke skruer som ikke går mer enn ca 1,5 cm inn i plata. Skal jeg henge opp noe som trenger mer feste må jeg uansett feste i stender. Har tatt masse bilder slik at jeg har mulighet til å vite ganske nøyaktig hvor trekkerørene ligger :) 

 

Når det kommer til antall stikkontakter og plassering av dette så er nok dette ganske individuelt. Jeg brukte Ikea sin kjøkkenplanlegger som er et ganske enkelt program å få tegnet opp et rom og legge inn brytere og stikkontakter for å få et bilde på hvordan det vil se ut. Ellers så har det litt med erfaring fra forrige garasjebygg. Har vel funnet ut at det er bedre med en for mye enn en for lite da det som du sier er litt tungvint å utvide skjultanlegg pent i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...