Gå til innhold

Hvilken hund?


truhaa

Recommended Posts

  • Admins
truhaa

Er noen her hjemme som gjerne vil ha en hund, har ikke mye "viten" om hund eller hundehold, så da er det greit å spørre dere her som har hund om hvilken type hund som er barnevennlig, god gemytt og "forholdsvis" rolig. (ikke hoppe på biler feks ;)

Hva skal en være obs på mht hunder og det å ha hund? utsatte for sykdom ol..

Har sett på bla Border Collie, ønsket er en medium str hund.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • truhaa

    6

  • rudilgr

    6

  • Fredster

    3

  • Torby

    3

Mest aktive i dette emnet

Bilder i dette innlegget

Jeg vil si at dere bør se på bruksområde (jakt, vakt, kos, utstilling etc), lynne, familietre/oppdretter og sykdomshistorikk blant rasene.

I tillegg bør du begynne å overbevise kona om at dette er et dyr og ikke en baby allerede nå dersom hun har gitt uttrykk for at "hun gjerne vil ha en baby". Greia med hunder er at de ikke må få overtaket hjemme og dermed bli deres leder. Da blir det vanskelig å komme tilbake på riktig spor. Bikkja må fra dag 1 vite hvem som er sjefen - og det er dere to. Dressur er viktig.

Jeg har ikke hatt bikkje selv ennå, men min tante har i alle år drevet med huskyer, og hadde på et tidspunkt opp mot 17 samtidig. Jeg har lært veldig mye i løpet av den tiden jeg har vært rundt dem, og har også vært borti litt forskjellige raser. Familien har i alle år vært "stappet" med hunder.

Dersom dere ønsker dere aktivitet og har plass til å ha bikkja ute, så vil jeg varmt anbefale husky (både sibirsk og alaska). Dette er utrolig flotte hunder, men kommer til å kreve mye mosjon. Det er dog utrolig moro hvis det er en slik bikkje dere kunne tenkt dere. De er også flinke med barn. Hva med å bli dratt rundt på en olabil på sommeren, eller på en spark på vinteren...de elsker det! En slik hund er dog umulig å ha inne...;)

Du nevner forøvrig Border Collie. En slik hadde fetteren min, og det er også flotte hunder. Veldig smarte, de har stort potensiale mtp dressur og er generelt sett veldig aktive hunder. De krever jo derfor sitt. Flinke med barn fikk jeg inntrykk av at de var også, og alltid happy for å møte nye mennesker. Syntes ikke det er en spesielt egnet hund dersom den vil være mer inne enn ute, men her er det jo ikke jeg som bestemmer.

Det er nok lurt å google litt for å få litt input fra eksperter også. Fant denne i farta f.eks.; http://home.online.no/~niols/hundeartikkel.htm

Lykke til!

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrocx

collien e jo en gjeter hund, og ganske "livlig" av seg, selfølgelig blir de til det du gjør de til, men generelt sett e det ganske ivrige hunder, som styrer på :P Men de e jo snill som dagen e lang, så lenge de blir opplært skikkelig (ikje hoppe på biler osv...) men tror det lureste du gjør truls, e å lese en del om hunder, snakke me "erfarne" folk osv, og ikje hør på det en enkelt person mener... For noen det e vel me hunder som biler, noen mener at det finnes bare 1 "bra" hund (sånn som enkelte mener om biler) så mitt tips til deg e å lese en god del, og etter å ha lest mye om hunder, så kan du begynne å lese om forskjellige hunderaser eventuelt ka som passer deg/dere.. ;)

Hunder er levende vensner, å det tristete eg ser e folk som faktisk aldri skulle hatt hund, men har det bare fordi det er en "mote" el.l. Ska du ha hund må du være villig til å gi den mye av din tid, så har du en trofast bestevenn :)

Mvh en som skal ha hund, men ikje endå, livssituasjonen min tillater ikje det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i samme situasjon selv, men har nok allerede bestemt oss for labrador eller golden retriever.

Ang Border Collie, så er dette en hunderase som krever enormt mye, det er en arbeidshund, og den må ha en jobb å gjøre til enhver tid, ellers kan den nok finne på å hoppe på Evo'n :)

Har en onkel som trener border collie til gjeting, og det er fantastisk å se på, skal prøve å laste opp noen bilder her imorgen. Nydelige hunder, men dessverre ingen familiehund, som klarer seg med en tur i nabolaget om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å studere denne linken litt:

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php

Vi har selv en tispe som er blanding mellom Border Collie og Labrador. Det er en svært aktiv hund som krever minst en skikkelig runde med mosjon hver eneste dag. Hvis ikke hun får det blir hun ekstremt rastløs og masete. Det henger jo litt sammen med hvordan man har oppdratt dem men det er store forskjeller på raser.

Border Collie generelt er gode familiehunder, men de har en tendens til å utvikle negativ adferd hvis de ikke får kjørt seg litt innimellom. Rasen krever mye mosjon og aktivitet! får de ikke tilstrekkelig aktivitet kan de f.eks begynne å gjete på biler, unger og andre som ikke er lederfigurer, bjeffe på alt som rører seg og tygge på alt mulig rart. De blir imidlertid ikke agressive. På den positive siden er de lynende inteligente og lærer utrolig kjapt, samt at de er snille mot barn.

Generelt bør du tenke gjennom noen hovedtrekk. F.eks størrelse, aktivitetsnivå, sykdomsbilde og gemytt.

Blandingshunder blir minde syke. Enkelte raser har store problemer med HD, noe som arves hvis både mor og far har den "feilen". Blandingshunder får sjelden slike arvede sykdommer. De har ofte snillere gemytt og er rundere i kantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill her. Har selv vokst opp med hund, men har dessverre ikke en livssituasjon som gjør at jeg kan ha hund selv enda, selv om både jeg og samboeren har veldig lyst på hund.

Uansett, man må være forberedt på at hund tar veldig mye tid, krever masse oppmerksomhet, og at de mest sannsynlig blir 10-15 år gamle (avhengig av rase selvsagt). Med andre ord, 14 dagers sydenferie er bare å glemme, med mindre man har noen man stoler 110% på til å passe hunden. Dessverre er det alt for mange som kjøper valp med sløyfe på til unga til jul, og så skal man plutselig på ferie om sommeren og da blir hunden avlivet/solgt/satt på kennel.. Ikke bra.

For min egen del, så har jeg sansen for både norske og japanske spisshunderaser, og hvis jeg kunne ha fått meg hund i dag ville det nok mest sannsynlig blitt Norsk Buhund, Lundehund eller Shiba Inu. :)

Lykke til med valg av hund! :)

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, så er det å se på bilder av valper det "dummeste" du gjør når du finner ut at du skal ha deg hund ! Hvorfor.....? Tenk deg godt om....har NOEN gang sett en stygg valp ?? Nei, jeg tenkte meg vel det ! Se på disse av min Jack Russell Terrier f.eks.:

post-203-1247213356_thumb.jpg

post-203-1247213845_thumb.jpg

post-203-1247213543_thumb.jpg

Se heller på hvordan de blir seende ut når de er voksne, for valpefasen går (altfor) fort over..... Forøvrig passer definitvt ikke en JRT til en familie med små barn. Terriere i utg.pkt. mener jeg du bør se bort i fra, da dette er hunder med temperament og krever UTROLIG med trening - ikke minst psykisk ! Min Lacy er forøvrig en ekte jakthund til tross for sitt uskyldige uteseende ! Hun og de fleste andre Terriere er hi-hunder, dvs. at de er avlet opp til å gå ned i hiene til f.eks. rev og grevling, for å jage de ut..... Tenk bare på hvor "små-gale" de da kan bli når de går i jakt-modus !

Slike ting bør du huske på når du nå ser deg om etter den perfekte hunden for FAMILIEN din, og husk at dere får ikke bare en hund i huset, men dere får et helt nytt familiemedlem. En som ikke har NOEN forutsetninger for å forstå noen ting av hva vi gjør og sier, men som prøver så godt den kan å tolke oss. Det samme forventer den at vi gjør.... HUSK DET !!! Av de tusenvis (ja tusenvis ja) av signalene en hund sender ut, så kan vi oppfatte maksimalt kanskje en prosent. Så hvis den f.eks. tisser inne eller bjeffer, så ikke bli sint - forsøk heller å forstå hva det er den forsøker å formidle. Herregud.....jeg kunne holdt på i timesvis med dette, men jeg gir meg for denne gang.

Bare spør hvis det er noe du lurer på, så skal jeg svare etter beste evne ! Hund-psykologi er et tema som jeg syntes er utrolig fasinerende, samtidig som det like frustrende og irriterende å se og høre hvor mange idioter som TROR de kan oppdra en hund bare fordi den gjør som de sier. Det er lett å få en hund til å gjøre som du vil fordi den er redd for konsekvensene hvis den ikke gjør det (fysisk avstraffelse - noe jeg har skambanket en fyr for å ha gjort. Tok han på fersken når han slo løs på hunden sin med en skistav fordi den ikke ville ligge stille i snøen. Han endte opp med 7 sting i øyebrynet, en brukket tommel og ble fratatt retten til å ha hund for resten av sitt liv ! Det var nemlig ikke første gang noe lignende hadde skjedd), men det utrolig mye mer givende å oppleve at en hund gjør det du ber den om fordi den har lyst til å glede sin eier og syntes det er morro..... Der var jeg i gang igjen, men NÅ gir jeg meg !

post-203-1247213480_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandicshine.no

Enig i mye av det som blir sagt her! Viktig å huske at en hund krever MYE tid, spesielt som valp. Da kan man ikke sette hunden igjen hjemme, mens man drar på jobb.

Det er plutselig ikke så enkelt å stikke på ferier osv osv!

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det også kan være forskjell på hunder innen samme rase. Noen er mer viltre enn andre. Vi har en Golden Retreiver som er veldig rolig, men jeg har sett andre av samme slag som er skikkelig villbasser. Generelt er rasen både godlynte, rolige og barnevennlige. Kan gjøre hva som helst med vår uten at han viser noen form for aggresjon. Han sitter pent og venter til jeg har rullet ut "løperen" før han hopper ut av bilen. Han hopper heller ikke opp på bilen når man kommer hjem. Ulempen er at de røyter mye men hårene er enkle å fjerne. Spesielt med Meguiars hundehårs børsten. Denne sommeren har vi klippet Billy. Ser mer ut som en Labrador. Fordelen for han er at han har det mye bedre i varmen (hvor ble det av den forresten). Fordelen for oss er at han ikke røyter svære "kaniner"

post-513-1247225453_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

Selv har jeg en Rottweiler Am-staff blanding. Passe lat, passe aktiv, hopper aldri på biler, snill med barn, snill med voksne. Aldri noe problem. Går heller ikke av gårdsplassen, hun har da aldri bånd på seg :D

Største betydning er dressuren fra hunden er valp, gjøres det riktig spiller det ikke SÅ stor rolle hva type hund man har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

Jeg og samboeren har kjøpt oss hund for ikke lenge siden. Vi har valgt en krevende hund da den kommer til og bli min kjæres hobby mens jeg detailer :lol:

Rasen er en Nova Scotia Duck Tolling Retriever og er i slekt med Golden Retriever. Den er mere kjent som Toller. Den blir litt mindre enn en Golden Retriever og er supersnill. Er vel en av de hundene som lærer fortest og har mest intelligens av hunderaser.

Utdrag:

Tolleren er en meget utholdende og energisk hund, og en meget dyktig svømmer og apportør. Den er en allsidig brukshund med en rekke flotte egenskaper som gjør den velegnet for så å si alle hundesporter. For mange utgjør den dessuten en god og stødig familiehund, som også har vakthundegenskaper, men det må understrekes at tolleren ikke er avlet med tanke på vokting og det er store individuelle forskjeller når det gjelder vaktinstinkter.

Tollerens spesialitet er som rasenavnet tilsier såkalt tollingjakt/lokkejakt på ender og gjess, der den med sitt lekfulle vesen og bevegelsesmønster lokker viltet inn på skuddhold for så å apportere det fra vann eller land. Det er denne typen jakt som rasen er avlet fram for, men den kan også brukes til alt fra duejakt til storviltjakt (da hovedsakelig ettersøk).

Den er en særdeles god sporhund og rasen har hatt stor fremgang som ettersøkshund på skadet vilt, redningshund, m.m. Tolleren er dog meget allsidig, og egner seg også godt til f.eks. lydighet, agility, freestyle og andre aktiviteter.

Vi har planer om å stille vår ut i både utseende, lydighets og agility-konkurranser.

Her er et eksempel på hva de kan lære seg (se bort ifra bekledningen pls.) :P

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

knall bra info her, tror da border collie kan falle fra mht hunderase her hjemme, bare så det er sagt så er dette her helt i startfasen ang dette, så er "grønn" mht til hundhold, men frykt ei dere som tenker "huff" ang det, er vel mer glad i dyr innimellom en mennesker jeg også, og vet jo hva som kreves av stell, ferier osv.

Rottweiler har jeg fått inntrykk av at er en helt annen hund en jeg generelt trodde, de fleste jeg har pratet med sier den er ufattelig snill, rolig og glad i barn og er en "kosehund" mulig den er mer mannehund en konehund da kona syntes den er alt for stor... he he

JRT er også en hund som jeg alene kunne hatt, men vet den kan være aggresiv og og er ivrig, et barn på 7 år (vel og merke med vett i hodet) gjør nok at den faller bort. men jeg liker type hund terriere er, kraftfulle og ivrige..

pr i dag har jeg vel satt grense mht hunder som bare "ser på innbrudstven og peser og logrer med halen" men jeg vet ikke om det er noe som kan kombineres med en som også er snill mot barn og "rolig"... det er ikke noe vakthund vi ønsker primært, men gjerne en som skåner og verner oss som familie også..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

Rottweilere behøver ikke bli så store... min som da er blanding med amstaff er tispe, og har høyde på 61cm og veier i overkant av 40kilo... Ligger i perfekt høyde til rasestandard på rottweilertispe. Logrer og er glad når det kommer folk så lenge vi selv er hjemme, uvisst om vi ikke er det, aldri testet :P Bilen passer hun sinnsykt på. INGEN skal ta på bilen eller nærme seg den for mye når ikke jeg eller samboern er tilstede, ikke engang mine besteforeldre :P da sitter tennene i vinduet tvert, hehe. skal si farmor og farfar skvatt da gitt... Er nok en type rase som krever en del ekstra jobb i barndomstiden sin for å få dem bra, men mener det absolutt er verdt arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Var det jeg også fikk beskjed om mht rottweiler, viktig med dresur på de, men det er vel generelt noe som er viktig og morro med hund.

Hvor krevende føler du Rottweiler er mht dresur?

gullfisk er vel like sosialt som kaninen vi har her nå :)

Katt og hund fra begge er valper er best?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr
Var det jeg også fikk beskjed om mht rottweiler, viktig med dresur på de, men det er vel generelt noe som er viktig og morro med hund.

Hvor krevende føler du Rottweiler er mht dresur?

Katt og hund fra begge er valper er best?

Katt og hund fra begge er meget unge er det beste ja...

Syns vel ikke det var noe sinnsykt hardt å dressere min rottis, men vi har hatt våre feider, ved ca ett års alder og rundt to års alder. Det er de verste periodene hvor hunden vil utfordre deg som eier og forsøke ta leder-rollen. det gjelder jo og om du har en chiuaua eller noe sånn, men en rottweiler er sterk så den må muligens tas litt hardt for å bli jenket ned igjen, min måtte det... etter 2års "krangelen" har det ikke vært noe. Mtp lydighet måtte jeg vel ikke egentlig jobbe så hardt med det, men hadde problem med innkalling, og kommandoen "bli" en stund. alt funket når dressurlina var på, men "glemt" så fort lina ble koblet fra. Plutselig rundt 2års alder kom minnet tilbake og kommandoene virket uten dressurline så det var kun egenhet og stahet fra hundens side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Toller Whiplash! :)

Hva med fugl da? Har 2 stk undulater i hus, og de er artig selskap!

Dette er Ozzy, en 5 år gammel hann, som er flink til å plystre på damene..

SG1L8785.jpg

Ellers så skal man ikke være redd for blandingshunder. Svigers har en 10 år gammel valp som er border-gatemix. Vannvittig snill og artig hund.

SG1L1133.jpg

Endret av Torby

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...