Gå til innhold

LSP - hvor mye glans kan hentes frem?


Anterialis

Recommended Posts

Anterialis

Jeg har kun kjennskap til noen carnubavokser (collonite) og Fusso, som vel er en slags voks/sealer hybrid?? Jeg er veldig uerfaren på området og ikke flink til å skille nyanser, men jeg kan ikke huske å ha sett en merkbar forskjell i glans eller andre positive lakkforandringer etter å ha lagt på LSP. Jeg merker stor forskjell i hvor enkel voksen/sealseren er å legge på og bøffe samt varighet, men utseende på lakken syns jeg er relativt uendret. 

 

Er dette riktig? Eller pleier gode vokser å endre dyphet/glans i lakken, litt som et siste-steg ved maskinpolering?? Hva handler det om her, fylling av mikroriper? Enda et rengjøringssteg? Hva gjør i så fall lakken penere/dypere/våtere i utseende?

 

Også lurte jeg på om noen har erfaring med SV shield. Jeg har som skrevet brukt Collonite 815 (?) og Fusso, men lurer på å kjøpe inn SV shield. Den er vel enda lettere å legge, men varer litt kortere enn Fusso. Vil den vare vesentlig kortere enn Fusso? Blir lakken penere enn med Fusso? 

 

Tusen takk for svar!

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utseendet kommer hovedsaklig fra selve poleringsjobben, en "komplett" korreksjon av lakken sørger for god glans og dybde. Nå er dette et tema hvor mange har forskjellige meninger, men å skille nylagt LSP på nypolert lakk er nesten umulig. Har sett blindtester fra utlandet hvor de ikke klarer å se forskjell på collinite 845 og vokser til fem siffrede beløp, så ikke bruk altfor mye energi på å skulle finne den voksen som gir best utseendet. Voks handler egentlig mest om hvor mye penger du er villig til å bruke for å få godfølelse når du legger den som prikken over i'en etter en lang poleringsjobb. Noen legger Fusso og synes det er helt ok, jeg legger swissvax concorso selv om jeg vet at vokser til veldig mye mindre penger hadde gitt meg bedre holdbarhet, men ikke i nærheten av samme brukeropplevelse/feeling. Jeg har testet mye rart opp igjennom årene, og har lagt mye forskjellig side om side på bilene mine uten å få noe aha opplevelse i.fht pris kontra utseendet. Fusso er vel eneste voksen jeg har prøvd som jeg synes blir litt blass i utseendet/overflaten etter noen vask, men ikke ta det som en fasit, ei heller resten av innlegget mitt da dette er basert på personlige meninger og erfaringer. Collinite 845 er fortsatt min "go too" billigvoks som gir knall holdbarhet og vannskrekk samtidig som den er lett å jobbe med.

  • Liker 5
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G

Bruker stort sett Swissvax på sommer bilen fordi jeg liker å jobbe med Swisswax.

 

Har hatt problemer med skjolder med alt av voks, inkl SV, men det er mindre kjangs for skjolder når jeg legger SV enn når jeg legger noe annet. 

 

Noe du kan gjøre for å minske kjangs for skjolder er å fuke aplikator, dette gjør at aplikatoren "glir" bedre når du legger voks og jeg tror også dette hindrer voksen litt i å gå for langt inn i aplikatoren. 

 

En annen ting ved voks legging e å tørke av voksen før den tørker (selv om det står på boksen at den skal tørke først). Dette har jeg prøvd flere ganger og synes ikke jeg merker noen forskjell på holdbarhet. Når du tørker vosksen før den tørker på lakken er at du fordeler den litt mer samtidig som du tørker den av. 

 

Grunnen til at jeg snakker om dette er at hvis du får skjolder så får du mindre glans i lakken enn du hadde rett etter polering. Som du sier er det vanskelig å se forskjell fra voks til voks, men  får du skjolder ser du god forskjell på vokset lakk VS lakk som bare er polert. 

 

Jeg la nylig Fusso på sommerbilen da dette er en veldig bra voks. Vanskrekken på denne voksen er helt rå og holdbarheten er noe av det beste du kan få fra en voks. 

Nå er bilen full av skjolder og jeg angrer for at jeg ikke la Swissvax Mirrage/Shield/Concorso som jeg pleier å bruke. 

Når jeg likevel må legge voks  ganger er det bedre å legge SV 2 ganger enn å legge Fusso for så å rydde opp ved å legge Fusso igjen eller å legge SV

 

Fusso er egentlig helt ålreit å jobbe med, men den tørket veldigfort. Dette var jeg ikke forberedt på  og dette kan også være årsaken til at jeg har skjolder på bilen nå. 

La også merke til at Fusso støver når den har tørket. Det gjor ikke noen av de ande voksene jeg har. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Øyvind G skrev:

 

En annen ting ved voks legging e å tørke av voksen før den tørker (selv om det står på boksen at den skal tørke først). Dette har jeg prøvd flere ganger og synes ikke jeg merker noen forskjell på holdbarhet. Når du tørker vosksen før den tørker på lakken er at du fordeler den litt mer samtidig som du tørker den av. 

 

Med enkelte hybridvokser er dette en sikker oppskrift på nettopp skjolder, altså å ikke buffe før den er klar. Når det kommer til holdbarhet påvirkes den mest ved å la voksen tørke for lenge før man buffer. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
olav framvik
18.4.2020 - 20.44, Øyvind G skrev:

Bruker stort sett Swissvax på sommer bilen fordi jeg liker å jobbe med Swisswax.

 

Har hatt problemer med skjolder med alt av voks, inkl SV, men det er mindre kjangs for skjolder når jeg legger SV enn når jeg legger noe annet. 

 

Noe du kan gjøre for å minske kjangs for skjolder er å fuke aplikator, dette gjør at aplikatoren "glir" bedre når du legger voks og jeg tror også dette hindrer voksen litt i å gå for langt inn i aplikatoren. 

 

En annen ting ved voks legging e å tørke av voksen før den tørker (selv om det står på boksen at den skal tørke først). Dette har jeg prøvd flere ganger og synes ikke jeg merker noen forskjell på holdbarhet. Når du tørker vosksen før den tørker på lakken er at du fordeler den litt mer samtidig som du tørker den av. 

 

Grunnen til at jeg snakker om dette er at hvis du får skjolder så får du mindre glans i lakken enn du hadde rett etter polering. Som du sier er det vanskelig å se forskjell fra voks til voks, men  får du skjolder ser du god forskjell på vokset lakk VS lakk som bare er polert. 

 

Jeg la nylig Fusso på sommerbilen da dette er en veldig bra voks. Vanskrekken på denne voksen er helt rå og holdbarheten er noe av det beste du kan få fra en voks. 

Nå er bilen full av skjolder og jeg angrer for at jeg ikke la Swissvax Mirrage/Shield/Concorso som jeg pleier å bruke. 

Når jeg likevel må legge voks  ganger er det bedre å legge SV 2 ganger enn å legge Fusso for så å rydde opp ved å legge Fusso igjen eller å legge SV

 

Fusso er egentlig helt ålreit å jobbe med, men den tørket veldigfort. Dette var jeg ikke forberedt på  og dette kan også være årsaken til at jeg har skjolder på bilen nå. 

La også merke til at Fusso støver når den har tørket. Det gjor ikke noen av de ande voksene jeg har. 

Skjoldene du snakker forsvinner vel etter en vask. Jeg legger fusso på haugevis av biler og har ennå ikke opplevd at skjoldene ikke forsvinner ved vask. De skjoldene jeg refererer til er oljer som svetter ut av voksen etter legging og synes enkelt ved at du flytter de rundt på lakken med microfiberklut og fjerner de lett ved vask.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G
1 time siden, olav framvik skrev:

Skjoldene du snakker forsvinner vel etter en vask. Jeg legger fusso på haugevis av biler og har ennå ikke opplevd at skjoldene ikke forsvinner ved vask. De skjoldene jeg refererer til er oljer som svetter ut av voksen etter legging og synes enkelt ved at du flytter de rundt på lakken med microfiberklut og fjerner de lett ved vask.

 

Vasket bilen idag, det hjalp ikke. 

La ny Fusso der det var skjolder på liggende paneler (likt løser likt). Dette pleier å fungere, men det var like ille hvis ikke verre. 

 

Endte opp med å kjøre en runde med gul Rupes med Duetto og legge Swissvax Mirrage. Da ble det helt strøkent. 

 

Det er synd jeg ikke kan bruke Fusso for vannskrekken på denne voksen er helt rå. 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Strøkenlakk

Har god erfaring med Polish Angel Viking Coat eller KC 1K Nano. Disse gir god dybde i lakken, og har lang holdbarhet alt etter bruk. 

 

Min erfaring for å unngå skjolder, er å bruke lite produkt.

Endret av Strøkenlakk
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...