Gå til innhold

HJELP! Felglakkering


Ramm

Recommended Posts

Har hatt et aldri så lite påskeprosjekt, nemli lakkering av felger. 
 

Felgene er ferdig lakkerte nå, og i morgen skal jeg på med 2k klarlakk. 
men det jeg lurer på er om jeg bør håndpolere felgene, før klarlakk? 
Skal selvfølgelig tørke over med WipeDown og silikonfjerner før klarlakken. 
 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niebelheim

Optimalt skal klarlakkert legges så fort basen er støvtørr. Etter ca. 10-20 min.

Om du venter for lenge, så kan du risikere at klarlakken slipper etter en stund. Og ikke rør basen etter den er lagt. Begynner du med wipedown eller noe sånt, så er det store sjanser for at du ødelegger for deg selv. Blås heller over med trykkluft, eller om du må, så går du over med en lakk støvklut (tack cloth).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Så noen videoer av klarlakken jeg bruker, og de mente at det ikke er så nøye med når legger klarlakken, men at baselakken skal være støvtørr. Så får håpe det ikke skaper noe trøbbel :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lakkert 3 strøk med ColorMatic høyglans klarlakk, men den blir ikke så glansfull. Noen steder er den litt matt. Hva gjør jeg feil? Jeg sprayet på alle felgene med 2 minutter mellom mellom hvert strøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ramm skrev:

Har nå lakkert 3 strøk med ColorMatic høyglans klarlakk, men den blir ikke så glansfull. Noen steder er den litt matt. Hva gjør jeg feil? Jeg sprayet på alle felgene med 2 minutter mellom mellom hvert strøk. 

Hadde også en avstand på 15-20cm fra felg til dyse, slik som produsenten sa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis boksen har levert jevnt trykk hele veien kan det være at du ikke har lagt nok lakk der slik at den ikke har fått flyte ordentlig ut. Er ingen lakkerer men har lakkert en del smådeler opp igjennom årene, og det kan være litt tricky å legge siste laget med klarlakk perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en prat med et par lakkerings verksteder og kommet frem til at jeg skal slipe på de verste stedene (matt og lakkstøv), for så å polere opp igjen. De mente at 2-3 strøk på felgene er nok, og at problemet var at jeg ikke la tykt nok.
Men hva gjelder egentlig som et strøk? Det er jo forskjellig hvor mye man legger på og da mener jeg strøk er en dårlig «veiledning».

 

Felgene er jo helt klart blanke, det er ikke snakk om så matt som en baselakk, men jeg ble ikke helt fornøyd.

 

Fremgangmetoden blir som følger:

1. Slipe med 2000 pusse pad

2. Slipe med 4000 pussepad

3. Polere med Koch Chemie H8.02 på medium felg cone. 
4. Polere med Menzerna 3800 på fin felg cone

 

Så får vi se hvordan det blir :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste "strøk" med klarlakk skal være så tykt at lakken flyter fint ut men ikke så tykt at du får renninger. Dette finner du ut av når du har prøvd og feilet litt, heldigvis kan man rydde opp i en hel del med sliping og polering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...