Gå til innhold

Diverse nybegynnerspørsmål


Anterialis

Recommended Posts

Anterialis

Hei! Jeg har laber erfaring, har kanskje polert 5-6 biler med maskin, 1-2 steg. Jeg tok forleden min 330E og noen spørsmål dukker opp. Beklager lang post og litt frustrasjonspreg... Utstyret mitt er en DAS 6-Pro DA, men for denne gangen har jeg også lånt en BigFoot LHR 21 maskin. 

 

1) Denne BMWen har nok meget hard lakk. Bilen er 4 år, aldri vært i maskinvask, kun vasket på DCN-måten. Således syns jeg lakken er fin, lite riper. Jeg tok fatt på årets poleringsrunde og begynner med å forsøke å forstå hvilke produkter jeg skal starte med (medium polish på medium pute? Grov polish på medium? Grov på Grov pute? Grov polish på ullpute? Jeg forsøkte alle kombinasjonene, men ser ingen forskjell. Selv med 50/50 (maskeringsteip), like pen lakk på begge sider. Jeg ser minimal forskjell i glans på 50/50 ull+grov polish/ubehandlet lakk. Den beste glansen kom egentlig med enten Menzerna heavy cut 400 (?) på ullpute eller grov skumpute fra Uber. Hvordan kan det ha seg at jeg får best glans med grov polish på ullpute, og ingen særlig bedring selv om jeg går over med e.g. Menzerna 2500 på medium pute etterpå for å løfte glans?? For meg stemmer ikke dette med teorien. Er lakken så hard

 

2) Halos. Disse syns jeg også det er svært vanskelig å finne med dedikerte lamper/lys. I sola er det relativt lett å se både riper og halos, men altså får jeg det ikke frem med lampa mi. Kanskje lyskilden som er for liten? Jeg bruker Scangrip sunmatch. De eneste haloene jeg ser - som er veldig enkle å se - er fra oljene i polishen. Jeg har forstått at dersom haloen endrer retning avhengig av hvilken vei jeg drar mikrofiberkluter over panseret, så er det halo fra oljen på panseret (logisk..). Et tilbakevendende problem er dog at selv med litervis med IPA eller Menzernas egen kontrollspray, får jeg ikke vekk denne haloen... Hva gjør jeg galt her? 

 

3) For et par dager siden trodde jeg eneste måten å polere på var å korrigere for hånd (slitsomt, mye gnikking..) eller med maskin. På denne måten slites klarlakken litt ned og ripene blir mindre/borte. Jeg har oss en Mini Cooper (blå) fra 2017 som har kjørt lite. Etter å ha maskinpolert min BMW orket jeg ikke ny runde på Minien, så da falt valget på SV cleaner fluid etterfulgt av Fusso. Jeg har forstått at man ikke skal "gnikke" så mye med denne, bare påføre. Jeg hadde ingen tro på at dette skulle hjelpe, mekanisk slit og svette må vel til??? Jeg ble skikkelig imponert over resultatet! Er dette også en slags polering? Har jeg forstått riktig at polering kan gjøres på to forskjellige måter, ved å korrigere lakken eller ved å fylle inn ripene med oljer? Jeg begynner jo å lure på om jeg har kastet bort 14 timer på BMWen og like så godt kunne brukt SV cleaner fluid her også... MINIen var unnagjort på 4-5 timer inkl. full vask/klargjøring. 

 

Tusen takk til den/de som orket å lese igjennom denne og komme med svar 😃 Det virker kanskje ikke helt slik på denne posten, men jeg opplever stadig økende grad av motivasjon. Dette er gøy! Men mitt store mareritt er uoppfylt potensial...  Det værste jeg vet er å sitte 14 timer og finne ut at jeg kunne brukt 5 timer på like så godt resultat. Men det beste er å vite dette til neste gang, at 4-5 timer er nok på akkurat denne lakken😃 

 

Ha en flott påske!

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkenlakk

Hei ! 

Når det gjelder maskinpolering finnes det utrolig mye variasjoner, hva gjelder valg av produkt og puter. Ikke minst hvilket resultat og tidsbruk man ser for seg. Hvilken maskin har du benyttet her, LHR 21?, hvor stort arbeidsområde jobbet du på av gangen?. Når det gjelder kjørespor, er min erfaring at dette oppstår dersom man har en ugunstig hastighet, vinkler maskinen eller har for lite polish slik at maskinen hopper eller vibrer, rett å slett teknikk. Min erfaring er at hologrammer og kjørespor krever korrigering for å få det fjernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anterialis

kjørte både med lhr21, das6 pro og en duetto. 

Jeg syns nesten Minken ble finere, den tok jeg bare SV cleaner fluid på... Finere fra avstand i alle fall 😛 dypere glans...

 

Er det mulig å legge Cleaner fluid etter polering for å hente glans? Tar jo vesentlig kortere tid enn et tredje steg med maskina...

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkenlakk

Jeg kan ikke svare hva gjelder Swissvax Cleaner fluid, da jeg selv aldri har brukt denne. Vanligvis henter man glans i lakken med polering. Dersom jeg har forstått deg riktig, oppnår du ikke resultater eller ser forskjell i lakken ved polering. Foreslår at du setter opp en oversikt over puter og produkter du har, så kan noe her inne komme med tips og råd som kanskje vil fungere. Hvor stort arbeidsområde jobbet du på ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anterialis skrev:

Hei! Jeg har laber erfaring, har kanskje polert 5-6 biler med maskin, 1-2 steg. Jeg tok forleden min 330E og noen spørsmål dukker opp. Beklager lang post og litt frustrasjonspreg... Utstyret mitt er en DAS 6-Pro DA, men for denne gangen har jeg også lånt en BigFoot LHR 21 maskin. 

 

1) Denne BMWen har nok meget hard lakk. Bilen er 4 år, aldri vært i maskinvask, kun vasket på DCN-måten. Således syns jeg lakken er fin, lite riper. Jeg tok fatt på årets poleringsrunde og begynner med å forsøke å forstå hvilke produkter jeg skal starte med (medium polish på medium pute? Grov polish på medium? Grov på Grov pute? Grov polish på ullpute? Jeg forsøkte alle kombinasjonene, men ser ingen forskjell. Selv med 50/50 (maskeringsteip), like pen lakk på begge sider. Jeg ser minimal forskjell i glans på 50/50 ull+grov polish/ubehandlet lakk. Den beste glansen kom egentlig med enten Menzerna heavy cut 400 (?) på ullpute eller grov skumpute fra Uber. Hvordan kan det ha seg at jeg får best glans med grov polish på ullpute, og ingen særlig bedring selv om jeg går over med e.g. Menzerna 2500 på medium pute etterpå for å løfte glans?? For meg stemmer ikke dette med teorien. Er lakken så hard

 

2) Halos. Disse syns jeg også det er svært vanskelig å finne med dedikerte lamper/lys. I sola er det relativt lett å se både riper og halos, men altså får jeg det ikke frem med lampa mi. Kanskje lyskilden som er for liten? Jeg bruker Scangrip sunmatch. De eneste haloene jeg ser - som er veldig enkle å se - er fra oljene i polishen. Jeg har forstått at dersom haloen endrer retning avhengig av hvilken vei jeg drar mikrofiberkluter over panseret, så er det halo fra oljen på panseret (logisk..). Et tilbakevendende problem er dog at selv med litervis med IPA eller Menzernas egen kontrollspray, får jeg ikke vekk denne haloen... Hva gjør jeg galt her? 

 

3) For et par dager siden trodde jeg eneste måten å polere på var å korrigere for hånd (slitsomt, mye gnikking..) eller med maskin. På denne måten slites klarlakken litt ned og ripene blir mindre/borte. Jeg har oss en Mini Cooper (blå) fra 2017 som har kjørt lite. Etter å ha maskinpolert min BMW orket jeg ikke ny runde på Minien, så da falt valget på SV cleaner fluid etterfulgt av Fusso. Jeg har forstått at man ikke skal "gnikke" så mye med denne, bare påføre. Jeg hadde ingen tro på at dette skulle hjelpe, mekanisk slit og svette må vel til??? Jeg ble skikkelig imponert over resultatet! Er dette også en slags polering? Har jeg forstått riktig at polering kan gjøres på to forskjellige måter, ved å korrigere lakken eller ved å fylle inn ripene med oljer? Jeg begynner jo å lure på om jeg har kastet bort 14 timer på BMWen og like så godt kunne brukt SV cleaner fluid her også... MINIen var unnagjort på 4-5 timer inkl. full vask/klargjøring. 

 

Tusen takk til den/de som orket å lese igjennom denne og komme med svar 😃 Det virker kanskje ikke helt slik på denne posten, men jeg opplever stadig økende grad av motivasjon. Dette er gøy! Men mitt store mareritt er uoppfylt potensial...  Det værste jeg vet er å sitte 14 timer og finne ut at jeg kunne brukt 5 timer på like så godt resultat. Men det beste er å vite dette til neste gang, at 4-5 timer er nok på akkurat denne lakken😃 

 

Ha en flott påske!

Hei!

 

Første innlegg fra meg på lenge her, men skal prøve å svare deg med mine erfaringer.

 

1. Ja, lakken kan faktisk være så hard. Keramisk klarlakk, som brukes på litt dyrere bilmerker, kan være så hard at det er nesten umulig å korrigere den uten spesiell rubbing beregnet for formålet. Da vil man heller ikke oppnå merkbar glansforbedring med f.eks Menzerna 2500. Ullpute er generelt sett det som tar mest, men generer lite varme. Hvis du bruker normale foampads og grovt middel, så kan du kjøre til lakken er ganske varm, men min tommelfingerregel er at jeg klarer å holde hånda på lakken etterpå. Her får de mer proffe eventuelt korrigere. Hvis du ikke får resultater med både grov pute og grovt middel, så ville jeg vurdert å se etter middel for keramisk klarlakk, men vær obs på at dette er skikkelig grove saker, og det er fort gjort å slite seg gjennom på kanter der lakken er tynn.

 

2. Halos / kjørespor. Min erfaring er at dette kun synes skikkelig i sollys eller halogenlys. LED lamper synes jeg funker dårlig til dette formålet, uten at jeg har prøvd mye. Riktig som du sier at halos forårsaket av oljer endrer retning avhengig av hvordan du tørker av. Beste måten å bli kvitt kjørespor er med DA maskin og ganske fint middel mener jeg. Men noen lakktyper er nesten håpløse å bli kvitt kjørespor på, måtte selv gi opp på en blanksvart SAAB en gang..

 

3. Korrigering vil si å fjerne ripene, og det gjøres mekanisk ved å slipe bort pittelitt klarlakk, slik at overflaten blir helt glatt. Det finnes haugevis av produkter som fyller ripene, og dermed gir inntrykk av at ripene er borte. Dette er typisk for AIO (all in one) produkter som på folkemunne kalles polish, og som utføres for hånd. Resultatet kan bli meget bra, men etter noen avfettinger og vask, så er man tilbake der man var...

 

Lykke til med BMW’n og god påske!

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anterialis

Tusen takk for god tilbakemelding!

 

Men om e.g. lakken på BMWen min er relativt ripefri, men jeg ønsker mer glans. Kan jeg like så godt bruke noe tilsvarende SV cleaner fluid for å rengjøre lakken, for så å legge voks/sealer? Dette tar jo mye mindre tid enn om jeg skulle kjørt 1-steg med DA maskin og fin polish... Kan resultatet bli ca. det samme, så lenge jeg ikke ønsker å korrigere riper?

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkenlakk

Personlig ville jeg ikke tatt meg bryet med å polere kun for å hente frem litt mer glans i lakken dersom den er relativ grei fra før. Dersom du legger en voks eller forsegling, vil mange produkter gi god glød og dybde i lakken. Forutsatt at man har vasket etter anbefalte metode,  tror jeg du kommer langt med en god beskyttelse. Her finnes det mange varianter. Sist brukte jeg Polish angel viking coat, og resultatet ble kjempebra, maskinpolerte ikke, kun nedvask. Det skal nevnes at det finnes mange gode forseglingsprodukter å velge mellom.  Et tips er å ikke claye bilen dersom du ikke skal korrigere lakken. Det kan bli små riper som kalles marring. 

 

Jeg ville etter nedvask også gått over med en eraser for å sikre god heft til beskyttelsen du måtte velge :)

 

Endret av Strøkenlakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har selv BMW og har erfart hvor hard lakk det er. Bruker bla. KC heavy cut H9.01/Flexipads ull for grov korrigering. Sjelden at jeg utfører 1-steg og har god erfaring med Rupes gul/gul etter grovkorrigering før det avsluttes med hvit rupes pute og AW Redemtion (synes dette gir en fin glans/avslutning) 

Bil ble vasket i dag, og ser at det er på tide med en ny runde.

 

God påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anterialis

takk for gode svar! 

Jeg syns SV cleaner fluid pluss Fusso ga mer glans i MINIen sammenlignet med bare Fusso.. Kanskje SV CF er løsningen på den lakken...

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anterialis

Et lite spm. til:

 

Jeg kunne ikke se noen holos etter maskinpoleringa. Men. etter å ha lagt Fusso, syns jeg det er noen holos. Dersom jeg bruker en QD og drar over holoen, blir den enten borte, eller den skifter retning. Derfor mistenker jeg at holoene ikke er pga. feil i lakken, men oljer/fett oppå. 

 

Dersom min mistanke stemmer, at det er Fussoen som har gitt holos. Gjør jeg noe feil når jeg pålegger Fussoen? Jeg trodde det å legge voks var enkelt, kan dette gjøres feil? Hvordan fjerner jeg slike olje-Holos??

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...