Jump to content
G.R.

Spørsmål etter første forsøk...

Recommended Posts

G.R.

Jaja, skulle visst bli godt voksen før man prøvde seg på noe annet enn å legge voks for første gang. Ble lei av å vente på proffpolering og røska med meg en billig 15 mm DA og omtrent tilfeldige produkter i farten før full påskestenging. Det ble noen skumpads fra tema'n i tre forskjellige hardheter, noen syntetpads, Flexipads PRO-wool, og Menzerna Heavy cut 1000 og medium 2500.

Vet ikke helt hva jeg driver med, i forhold til fart, trykk og mengde produkt, men kjørte iallfall over to pass med 1000, et pass med 2500 og tørka over etterpå med Meguiars cleaner wax med mikrofiberklut. Syns forsåvidt resultatet ble OK, men ser at det er en god del riper igjen enda.

1. Kjører jeg ikke lenge nok med 1000? Flere pass? Skulle jeg hatt grovere produkt? Så Menzerna hadde både 300 og en 400 som skulle være noe "all-in-one" greier som også tok finishen etterhvert. Eller finere produkt etter 2500? Syns egentlig det ser ut som de minste ripene forsvinner? Andre pads?

2. Har ikke tykkelsesmåler. Er det fort gjort å slipe gjennom klarlakken med DA og 1000, eller er det på den trygge siden?

2. Det støver mye når jeg kjører med Menzerna Heavy cut 1000. Ikke i lufta akkurat, men fyker godt utover panelene på bilen. Er det normalt eller tegn på at jeg gjør noe galt? Kjenner det blir lunk i panelet, men ikke varmt. Er det i så fall OK å kjøre videre når det blir tørt og støver, eller er det tegn på at man må legge på mer produkt?

Før:

IMG_5024.thumb.jpg.e26e02e42d5d48a442c55d80a9d28247.jpg

IMG_5025.thumb.jpg.2490e577a63afefdbc2d4dde52f610cb.jpg

Etter (ok da, ikke helt samme sted, men samme panel, og hele bilen ser ut som over):

IMG_5026.thumb.jpg.c7ed60ea70eacd647af6f42f9d571ea0.jpg

IMG_5030.thumb.jpg.28be8f43092a5d8c31dec995fd00a415.jpg

Ser det spesielt mellom lysrefleksjonene på nest siste bilde.

Edited by G.R.

Tyggern

Det lukter V12 her 😍

Menzerna er diminishing produkter og passer nok best til roterende maskin, men går også på DA.

1-2 erter spres på lav hastighet en størrelse på 6-8 ganger padstørrelse er et greit utgangspunkt i cutting steget.

så skal den kjøres på medium hastighet ++ til det blir en klar film som skal tørkes av før neste steg.

det skal veldig mye til å gå igjennom med DA så lenge en holder seg vekk fra panelskjøter og skarpe kanter.

hvor holder du til?

støver det mye tyder det på for mye produkt eventuelt for stort arbeidsområde. Det skal bli litt lunk..

noen ganger kan det bli så varmt at det er ubehagelig å ta på.

Edited by Tyggern

G.R.

Hehe, well spotted. :)

Brukte nok mer produkt enn det der, gitt, får prøve med litt mindre.

Hadde lest en del om at Menzerna ble brukt på DA, så var ikke klar over at de var best egnet til roterende, men ser ikke ut om det er krise iallfall. Hadde egentlig tenkt å kjøre på med roterende med en gang, men fant ut at for en gangs skyld skulle jeg ta den trygge ruta og gå hele newbie-veien, er så utrolig kjipt å komme krypende til proffene for å få rettet opp i ødelagt lakk.

Dette er ett pass med heavy og ett med medium. Egentlig overrasket over hvor stor forskjell det utgjør, selv fargen på bilen endres og blir mørkere (men en del av det på bildet er fordi det er en individualfarge som skifter veldig farge etter lys). Allikevel er det fortsatt ikke ripefritt, så må nok prøve å kjøre litt mer.

IMG_5032.thumb.jpg.bf200f4fe05487e7f5f6fcd99a0605d6.jpg

Holder til i Sandnes.

Stig J

Gunnar the detailer? ;) Må bare spørre om du lurer på noe eller vil stikke innom for litt tips og triks :) 

Hva heter lakken på 850en din? De sorte til BMW har jo en tendens for å være rimelig harde. Kjørte selv Menzerna HCC 400 som 1-stegs på en Sophistogrå F11. Den ble meget bra til slutt. 

Får inn en Karbonsort E60 for 2-stegs polering på torsdag. Så er bare å ta turen om du vil. 

Edited by Stig J

Tommy

Du er godt i gang Gunnar, må bare øve litt mere, å det går helt fint å bruke Menzernaproduktene på DA maskin. Jeg vil tro at Menzerna 400 med Rød menzerna heavycut pute vil rydde greit opp i grovsteget, så avslutte med en finpolish, og en LSP på toppen, å på lik linje med Stig, så vet du hvor jeg bor, om du trenger mere veiledning 🙂