LaMariola 36 Skrevet 3 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 3 April, 2020 (endret) S&S Volvo XC90 D5 R-Design 2014 Sapphire Black Metallic Eiern av denne Volvoen ønsket en enkel oppfriskning av bilen da den ikke har fått en sikkelig vask på mange år. Bilen bar preg av mange steinsprutskader og en sliten lakk som kjente godt til hva en maskinvaske er. Vi ble enige om 1 stegs polering, rens av interiøret og en enkel motorvask. Dette ble gjort: - Grundig rengjøring, samt få vekk mest mulig riper og swirls - uten å måtte gå for hardt til verks mtp sliping av lakk. - Beskyttelse av hele bilen ved bruk av SW voks. - Oppfriskning av motorrommet - Støvsuging og rens av interiør samt rens av alt skinn. Bilen ble hentet og kjørt rett til Bilia for bestilling av lakkstift, og nye emblemer til front grillen. Bilen ble kjørt til garasjen der jeg startet med å støvsuge interiøret mens jeg ventet på at det skulle bli varmere utendørs. CRC Cockpit Shine og MF ble brukt til å fjerne småflekker som ble møtt på underveis Så fort temperaturen ute hadde steget noen grader begynte jobben med DCN vaskeprosess. Starter med et godt lag med Prick Bort. Legges nedenfra og opp til rutene. Felgene spyles godt ned. Jobber bra. Carpro IronX legges på felger i kombinasjon med Prick Bort. Bilen spyles av og en ny runde med Iron X og PB legges på panelene. AG Polar Blast legges over og hjelper med å løsne smuss fra alle kriker og kroker. Polar Blast legges over motorrommet, glemte å ta bilder av dette. Statusen i motorrommet var ille, mye fin støv som lå over hele området. Bilen spyles godt av. Brukte mye tid på underspyling av bilen da det var et tykt lag med gjørme og annet skit som var i hjulbuer og på understellet. AG Polar Wash legges på hele bilen og arbeid med SW Detailer Brush. Jobber i alle områder der vaskehansken ikke kommer til. Fortsatt mye møkk som renner av selv etter mange runder med avspyling.... trodde det aldri skulle ta slutt... Ny runde med AG Polar Wash og jobben med vaskehanske begynner for fult. Gardintrapp brukes for å nå hele taket. Spyles godt av, tørkes og bilen kjøres inn i garasjen for videre arbeid med Clay. Selv med en meget nøye forvask så fant Clayen mye dritt... Måtte faktisk kaste en Clay og begynne med ny da den først ble helt svart og full av møkk. Tas med ut etter mange runder med Clay, spyles godt av med høytrykk. Tørkes godt av med fluffy og god MF. Trykkluft i kriker og kroker der MF ikke kommer til. Maskeres med Scotch 3434 Dørene åpnes. Varmevifta settes på maks effekt så bilen for tørket godt før videre arbeid. Utstyret klar til bruk. Videre arbeid med inspeksjon av lakken, og her var det ekstremt mye rart. Alt fra klarlakk som hadde sprukket, lakkbobler, små og store riper, og andre store lakk skader som skulle by på en rekke utfordringer.. Lyktene trengte en god del omsorg. Lakkskade under grillen. Lakk hadde flasset av og her måtte det gjøres en god del arbeid. Dag to begynte jeg med å utbedre alle større lakkskader da alle disse trenger minst 48 timer tørke tid før jeg skulle gå over med poleringsmaskinen for å blende inn eventuell reparasjon med resten av lakken. Arbeidsområdet maskeres, slipes lett ned med fin pussepapir og renses med IPA. Dro til Bila og hentet lakkstiften som jeg hadde bestilt dagen før. Lakken påførs i flere tynne lag med en tøkeperiode på mellom 10-15 min mellom hvert strøk. Jeg brukte varmepistol på lav effekt for å redusere herdetiden. Avslutter prosess på samme måte, men nå med klarlakk på sprayboks. Resultaten ble ikke som om det hadde vært hos et proft firma, men det var heler ikke ønsket til eieren av bilen. Mens lakken tørker begynte jeg med det groveste jeg hadde og det ble Rupes blå/blå. Kjørte denne komboen på store deler av bilen, men byttet etterhvert til gul pad med blå polish da det ikke var like ille slitasje på lakken på øvre deler av bilen. Grunnet mangel på lakkdybdemåler var jeg veldig forsiktig med å ikke jobbe for mye på bilen underveis. Jeg er ikke villig til å fjerne eventuelle dype riper hvis risikoen er at man plutselig skulle brenne lakken/fjerne for mye lakk på et område. IPA Wipedown mellom hvert steg for å sjekke status. Håndpolering på steder der maskinen ikke kommer til. En liten 50/50 på første passering på panseret. 50/50 Venstre bakskjerm Baklykt. Ble igjen noen kraftige riper som jeg ikke fikk gjort noe med. Høyre bakdør Høyre framskjerm. Maskerte av området som skal tørke i 48 før polering og blending av ny og gammel lakk. Etter mange timer med polering avslutters dag to med å buffe av bilen og blåse vekk eventuelle poleringsrester som hadde lagt seg på bilen. På dag tre forsetter jeg med polering av alle detaljer som er å finne på bilen. Har kjøpt meg Rupes Mini og er kjempe fornøyd med denne maskinen, skulle ønske jeg hadde den når jeg jobbet med min egen Volvo... Pianolakken kom sakten men sikkert tilbake også. Chrom deler ble polert med egen gul pad - som nå er svart, og Meguiars Chrome Polish. All utvendig plast blir behandlet med AG Vinyl & Rubber Care. 50/50 Vinyl & Rubber Care på plast detaljen på taket. Deretter var det den store jobben med frontlyktene. Startet med P800 og tørrpussing Fortsetter med P800 og våtpussing. Deretter ble det to runder med pussepadd fra Rupes. Først en runde med P2000 og deretter P3000. Begge disse gjennomføringene med meget fuktige pads. Avsluttes med to runder med Rupes gul/gul. Fornøyd med resultatet. 50/50 av prosessen på venstre lykt. Dekksider påføres med AG Instant Tyre Dressing. Skilt poleres for hånd med Rupes gul og egen påføringpad. Området som er blitt lakkert pusses ned for hånd ved bruk av våt P2000 og P3000 pad. Turte ikke å bruke maskinen da jeg ikke er villig til å ta den risikoen. En av titalts steinsprukskader som jeg prøvde å utbedre. Bedre enn hva det var... Avslutter med å polere området med gul pad og blå middel før videre arbeid med voks. SW Blau Weiss blir brukt da jeg har nok av det. Legges på for hånd, ovenfra og ned. "Deler" bilen i fire seksjoner og jobber med en og en seksjon. Buffes av etter 15-20 min med myk MF. 50/50 av den prosessen. Glansen kommer godt frem. På endestussene brukte jeg PB og en liten skuresvamp for å få vekk mest mulig fastbrent eksos. Vaskes med varmt vann og poleres med Meguiars Metal Polish. Bruker en gammel pad som kun brukes til dette formålet. SW Autobahn legges på. Legger det på alle varmeutsatte områder slik som endestusser, felger etc. Påføres på ytre deler av felgen og buffes av med egen MF. SW Leather Care Kit brukes til å rense alt skinninteriør. 50/50 Førerstol. Mens skinnet tørker etter vasken fortsetter jeg med AG Vinl & Rubber Care på alle deler som trenger en oppfriskning. Alt stoff blir sprayet ned med AG Interior Clean. Børsten brukes for å løfte opp smuss, og avslutter med fuktig MF for å dra av møkka. God kok. Prøvde meg på kun to erter med SW Leather Milk på førerstolen, men her måtte jeg bruke mye mere produkt for et best mulig resultat. Mattene skummes ned med AG Polar Blast, SW Detailing Brush brukes for å løfte opp mest mulig møkk før avspyling. Legger på AG Vinyl & Rubber Care mens mattene er fuktige, tørker av med MF. Ble ikke helt fornøyd med resultatet, men mattene var generelt veldig slitte og vanskelige å få fine igjen. Alle ruter vaskes med SW Crystal og med egen MF glassklut. Når rutene har fått tid til å tørke legges Rain-X som siste finish på rutene.. Emblemene i grillen byttes ut med nye. Grillen vaskes for hånd og tørkes av med MF. Grillen og de nye emblemene poleres for hånd med Rupes Gul. SW Blau Weiss legges på for hånd, buffes av etter 15-20min. Bilen settes på vedlikeholdslading på en lader fra 80 tallet? Uansett så gjør den jobben og virker godt selv etter mange års bruk. Over til noen ferdig bilder. Tidsbruk på denne ble ca 40 timer over fire dager. Takk for titten. Endret 4 April, 2020 av LaMariola Endring i tekst 7 16 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre 209 Skrevet 6 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2020 For en turnover! Nydelig jobb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gizmo 6 Skrevet 7 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 7 April, 2020 Stor jobb på stor bil. Nydelig resultat Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LaMariola 36 Skrevet 7 April, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7 April, 2020 21 timer siden, Sondre skrev: For en turnover! Nydelig jobb Takk for det 2 timer siden, Gizmo skrev: Stor jobb på stor bil. Nydelig resultat Ja dette var en stor jobb, men kunne lett ha brukt enda flere dager da lakken var ekstremt sliten. Takk for tilbakemelding Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 7 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 7 April, 2020 Flott stykke arbeid dette. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 7 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 7 April, 2020 Hard jobbing, tålmodighet og grundighet som gir topp resultat! Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LaMariola 36 Skrevet 7 April, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7 April, 2020 6 timer siden, Tommy skrev: Flott stykke arbeid dette. Takk for det 5 timer siden, rogersolmyr skrev: Hard jobbing, tålmodighet og grundighet som gir topp resultat! Ja, det har jeg kjent på kroppen med en så stor bil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Herr_Eklund 0 Skrevet 10 April, 2020 Rapporter Share Skrevet 10 April, 2020 Veldig bra jobbat du er duktig! Hur upplevde du lakken på denna? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LaMariola 36 Skrevet 10 April, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 April, 2020 6 timer siden, Herr_Eklund skrev: Veldig bra jobbat du er duktig! Hur upplevde du lakken på denna? Takk for det. Lakken er hard, men man ser fort resultater selv etter en passering, men jeg kjørte med grov polish med medium pad og ble fornøyd med det resultatet 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.