Gå til innhold

Koch Chemie - Valg av/forskjeller mellom


Ferdinand

Recommended Posts

Ferdinand

No nerma kanskje våren seg og det er då tid for vårrengjøring av bilparken. Det er då påtide å utvide produktporteføljen til dette spesielt på interiør og motor for et enda bedre resultat en tidlegare år.
Har etterkvart endt opp med å favorisere Koch Chemie produkter til bilpleie, men produktene flyter ofte over i kvarandre og valget mellom dei kan ofte bli vanskeleg.
Trenger difor litt hjelp med avklaring av kva som er forskjellen mellom dei forskjellige produktene, kva som er "must have", "bør ha" og "kjekt å ha" samt pris and cons.

 

Plast- & gummifornyere
PSS - har eg allereie kjøpt inn, men enda ikkje fått prøvd ut enda. Har forstått det slik at matter og pedala kan bli litt vell glatte etter behandling med denne, og har difor vurdert innkjøp av Gummifix.

 

Gummifix - har er forstått er "go to" produktet for å unngå glatte pedaler og matter, men er det andre områder den er et bedre val en PSS?

 

Motorplast - er som eg forstår det best egna under panseret som namnet tilseie. Men kan eg like gjerne under panseret bruke PSS eksempelvis?

 

Felgrens
Felgenblitz syrefri - har eg allereie i hylla og syntes det er den beste felgrensen eg har prøvd, men syntes kanskje den virka litt hard for bremseskiver og klosser til vanleg vask. Har difor vurdert AWC til vanleg vedlikeholdsvask.

 

Alkaline Wheel Cleaner - er veldig billig i bruk då den kan blandast ut og en får då også justert styrken til bruken. Vil denne vere et betre alternativ til vedlikehols-/helgavasken? Lurte også på om denne er egna på lakk som erstatter for surfex før skum, istaden for å køyre to runder VorrB på veldig skitten bil?

 

Interiør
Mehrzweckreininger - har eg inntrykk av at den kan brukast til alt innvendig i bil utan om skinn og på alle typer flekka/skit. Har også forstått at denne kan vere fin direkte i tepperenseren eg har (SC5100) (også sofa og tepper inne?).

 

Green Star - har eg tenkt på som alternativ til surfex som eg idag bruka som APC både på gulvteppet i bilen og som nemnt før VorrB i kanon. Men kan denne også dekke bruken til Mehrzweckreininger innvendig i bilen på samme nivå?
Er det dette som er det beste alternativet til surfex eller kan en stort sett bruke VorrB på alt det same som surfex?

 

Ser fram til å høyre dokkers tips til val av produkt som eg trenger eller kan vere kjekt å ha. Kom gjerne med tips om andre produkt som ikkje er nemnt om du meina det bør ha sin plass i bilvasken. 

På forhånd mange takk! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenHaa

Plat og gummi - PSS utvendig, men må ikke brukes innvendig, både pga at den blir veldig glatt, og så er det noe HMS inn i bildet da denne er (om jeg ikke husker helt feil) løsemiddelbasert. Gummifix er ett godt valg til matter og pedaler. Top Star kan også evnt brukes, men her er det viktig å bruke lite produkt og tørke bort produktrester da denne blir noe glattere enn gummifix.

Felgrens - Felgenblitz er som du sier hard mot både bremseskiver og galvaniseringen på caliperne. AWC er en veldig god erstatning til den "daglige" vasken, og så bruker du heller felgenblitz ved behov. AWC kan i teorien også brukes på lakk da det er samme produkt som PrewashB.

 

Interiør - MZR er en veldig god APC og min favoritt på interiør. Kan også brukes i tepperenser, men anbefaler alltid rent vann i tepperenseren, og så bruker du heller en sprayflaske med MZR og jobber inn først, før du suger det opp med rent vann. Jeg har ikke sett behov for GreenStar når jeg har MZR og VorB.

Håper det ga oppklarte litt for deg, og lykke til med vårvasken! 😊

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdinand

Takk for godt og utfyllende svar. 

 

På plast og gummi blir det då kjøpt inn Gummifix til innvendig bruk. Motorplast ser eg du ikkje har kommentert, og det er et produkt eg ser på som interessant på grunn av brukervennlighet. Kan eg f.eks. bruke PSS på motor med samme fremgangsmåte som Motorplast, spray på, la tørke også tørke av? Og vil den også gje noko beskyttelse til slangar også? 

 

Tenker då også at AWC må inn då den både er billigare i drift og meir skånsom. Har du tips til blandingsforhold til vedlikeholdsvask på både ubeskytta og voksa (Fusso) felga? 

 

Bruker du VorrB berre i skumkanon eller også på sprayflaske/pumpekanne ved behov? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenHaa
4.4.2020 - 11.26, Ferdinand skrev:

Takk for godt og utfyllende svar. 

 

På plast og gummi blir det då kjøpt inn Gummifix til innvendig bruk. Motorplast ser eg du ikkje har kommentert, og det er et produkt eg ser på som interessant på grunn av brukervennlighet. Kan eg f.eks. bruke PSS på motor med samme fremgangsmåte som Motorplast, spray på, la tørke også tørke av? Og vil den også gje noko beskyttelse til slangar også? 

 

Tenker då også at AWC må inn då den både er billigare i drift og meir skånsom. Har du tips til blandingsforhold til vedlikeholdsvask på både ubeskytta og voksa (Fusso) felga? 

 

Bruker du VorrB berre i skumkanon eller også på sprayflaske/pumpekanne ved behov? 

Har ikke noe erfaring med motorplast, og bruker selv Scholl Boost istedet. Vil ikke anbefale PSS i motorrom da den kategoriseres som veldig brannfarlig.
1:10 er fint blandingsforhold på AWC. Bruker kun VorB i skumkanon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...