Gå til innhold

Hjelp til valg av maskin


Apex Detailing & Custom

Recommended Posts

Apex Detailing & Custom

Hei, jakter maskin til bil og mc. 
 

tenker da og starte med en liten maskin som funker til mc først. 
hva burde jeg velge? Kjekt om det også er enkel tilgang på puter osv. 
 

er helt fersk men tanker om og holde på endel

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niebelheim

Til mc ville jeg gått for en 75mm maskin.

Roterende er litt enklere å kontrollere inn mot kanter og trange steder.

Ellers så er Rupes Nano helt fantastisk på mc, men litt dyr og kanskje ikke noe om du skal ha en maskin.

75mm blir litt for smått til bil igjen. Iallefall om du skal ta hele bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apex Detailing & Custom
2 timer siden, olav framvik skrev:

Det har kommet en ny liten maskin som er på størrelse med nano og koster under halvparten.

Sett på den. Og blir den når den er på lager igjen :) 

 

men skulle gjerne hatt en grei maskin til bilen også. Litt liten og bruke en 30-40mm pad tenker jeg på en hel bil :P 

 

men ønsker da helst en maskin som

jeg fint kan polere endel med. Kan fort bli 1-2 biler i mnd i gjennomsnitt. Så ønsker en grei maskin som er lett i bruk, og holdbar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niebelheim
18 minutter siden, Mayham skrev:

Sett på den. Og blir den når den er på lager igjen :) 

 

men skulle gjerne hatt en grei maskin til bilen også. Litt liten og bruke en 30-40mm pad tenker jeg på en hel bil :P 

 

men ønsker da helst en maskin som

jeg fint kan polere endel med. Kan fort bli 1-2 biler i mnd i gjennomsnitt. Så ønsker en grei maskin som er lett i bruk, og holdbar. 

Da ville jeg kjøpt en Rupes. 

Det er mulig å komme over en god deal på Finn om man følger med litt også, om budsjettet ikke tilsier ny maskin.

Selv har jeg en LHR15 som jeg syns er veldig god. Lite vibrasjon og støy i forhold til mange billigere maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apex Detailing & Custom
1 time siden, Niebelheim skrev:

Da ville jeg kjøpt en Rupes. 

Det er mulig å komme over en god deal på Finn om man følger med litt også, om budsjettet ikke tilsier ny maskin.

Selv har jeg en LHR15 som jeg syns er veldig god. Lite vibrasjon og støy i forhold til mange billigere maskiner.


har egentlig ikke satt noe spesifikt. Budsjett. 
 

men den lille maskinen kommer på ca 4000 med noen pads. 
 

så kan gjerne bruke like mye på en stor også. Kan sikkert fort svi av mere om det er en god investering for langsiktig tanke gang. 
 

har endel venner og familie etc som ønsker jeg skal hjelpe med dems biler også. 
 

så har et ENK som blir åpnet for også poleringsjobber. 
 

så blir jo fort 12-30 biler totalt i året. 
 

er fersk så vil jo da ha en maskin som er enkel i bruk. 
 

 

blir og ta kurs når korona faen er over for og få sertifisering (trolig nivå 3 fra scandicshine. Og noen andre på sikt) 

 

så har satt av et totalt budsjett på 50.000 over en periode på 6mnd-2 år med alt fra maskin, rens, kompressor osv osv. 
 

blir en liten ekstra jobb vedsiden av 4 års studie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik
2.4.2020 - 12.49, Mayham skrev:

Sett på den. Og blir den når den er på lager igjen :) 

 

men skulle gjerne hatt en grei maskin til bilen også. Litt liten og bruke en 30-40mm pad tenker jeg på en hel bil :P 

 

men ønsker da helst en maskin som

jeg fint kan polere endel med. Kan fort bli 1-2 biler i mnd i gjennomsnitt. Så ønsker en grei maskin som er lett i bruk, og holdbar. 

Jeg driver firma og tar ganske mange biler i året. Jeg har roterende, ocillerende og ocillerende med tvungen rotasjon. + en liten nano. Og tro det eller ei den nanoen er den jeg bruker mest for den er genial til å ta små riper og pianolakken mellom vinduene med. Så er det en maskin som betaler seg ned fort så er det den minste. Folk betaler gladlig noen hundrelapper for å få fjernet en ripe eller to.....så er det bare å gange opp. Jeg måtte ansatt ganske mange hvis jeg skulle maskinpolere alle bilene jeg tar. Jeg fikser defektene og får opp glansen kjemisk og folk er kjempefornøyde. Men av og til må jeg jo polere når utgangspunktet er krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apex Detailing & Custom
6 timer siden, olav framvik skrev:

Jeg driver firma og tar ganske mange biler i året. Jeg har roterende, ocillerende og ocillerende med tvungen rotasjon. + en liten nano. Og tro det eller ei den nanoen er den jeg bruker mest for den er genial til å ta små riper og pianolakken mellom vinduene med. Så er det en maskin som betaler seg ned fort så er det den minste. Folk betaler gladlig noen hundrelapper for å få fjernet en ripe eller to.....så er det bare å gange opp. Jeg måtte ansatt ganske mange hvis jeg skulle maskinpolere alle bilene jeg tar. Jeg fikser defektene og får opp glansen kjemisk og folk er kjempefornøyde. Men av og til må jeg jo polere når utgangspunktet er krise.

Takk for godt tips :)

 

ser på nano og den fra liquid elements. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apex Detailing & Custom
6 timer siden, olav framvik skrev:

Jeg driver firma og tar ganske mange biler i året. Jeg har roterende, ocillerende og ocillerende med tvungen rotasjon. + en liten nano. Og tro det eller ei den nanoen er den jeg bruker mest for den er genial til å ta små riper og pianolakken mellom vinduene med. Så er det en maskin som betaler seg ned fort så er det den minste. Folk betaler gladlig noen hundrelapper for å få fjernet en ripe eller to.....så er det bare å gange opp. Jeg måtte ansatt ganske mange hvis jeg skulle maskinpolere alle bilene jeg tar. Jeg fikser defektene og får opp glansen kjemisk og folk er kjempefornøyde. Men av og til må jeg jo polere når utgangspunktet er krise.

Er LHR21 fra rupes en ok nybegynner maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik
1 time siden, Mayham skrev:

Er LHR21 fra rupes en ok nybegynner maskin?

Jeg bruker 15 men det er smak og behag. Men skal du bare ha en maskin så vil nok den bli litt stor mange steder

1 time siden, Kjetil- skrev:

Hvis Rupes nano er innenfor budsjett, har du vurdert Flex PXE 80?

Har rimelige maskiner i den størrelsen. bruker de veldig sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apex Detailing & Custom
18 minutter siden, olav framvik skrev:

Jeg bruker 15 men det er smak og behag. Men skal du bare ha en maskin så vil nok den bli litt stor mange steder

Har rimelige maskiner i den størrelsen. bruker de veldig sjelden.

Da blei det en nano og lhr 15 mk3 :)

 

samt en lys pakke fra bilvelgerhjelpen med den rimligste pakka med arb lys og hodelykt. 
 

 

men lurer på. En lakkdybdemåler. Er de billige noe funksjon?  Så en tokya ctg-1. 
 

funker den for en rookie? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik
5.4.2020 - 0.23, Mayham skrev:

Da blei det en nano og lhr 15 mk3 :)

 

samt en lys pakke fra bilvelgerhjelpen med den rimligste pakka med arb lys og hodelykt. 
 

 

men lurer på. En lakkdybdemåler. Er de billige noe funksjon?  Så en tokya ctg-1. 
 

funker den for en rookie? 

Jeg kjenner ikke til den. Men de fleste fungerer men de kan være kresne på at du må holde veldig rett for å få en grei måling. Og så må du kalibrere de av og til. Du har kjøpt gode maskiner som vil fungere meget bra i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apex Detailing & Custom
2 timer siden, olav framvik skrev:

Jeg kjenner ikke til den. Men de fleste fungerer men de kan være kresne på at du må holde veldig rett for å få en grei måling. Og så må du kalibrere de av og til. Du har kjøpt gode maskiner som vil fungere meget bra i mange år.

Takk for hjelp. Satser på dette blir bra :) valgte en lakkmåler som jeg ser har gått igjen her. Prodig tech gl8 :)

 

samt 40 kg med varer. Og detailer start pakke med lys fra scangrip :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik
Takk for hjelp. Satser på dette blir bra [emoji4] valgte en lakkmåler som jeg ser har gått igjen her. Prodig tech gl8 [emoji4]
 
samt 40 kg med varer. Og detailer start pakke med lys fra scangrip [emoji4]
Det blir nok kjempe bra. [emoji41][emoji106]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...