Gå til innhold

Nybegynner med nybil


Sander B.

Recommended Posts

Jeg sitter å venter på en nybil tesla model 3 (pearl white multi-coat). Har alltid vasket tidligere bil med Avfetting(ved behov), skum ,berøringsvask med vaskehanske og tørket den godt etterpå. Skjønt at maskinvask er fyfy.

 

Med nytt bilkjøp og dypgraving av forum har jeg skjønt at jeg ikke er veldig dreven. Har vurdert og sende den inn til keramisk lakkbehandling, men har skjønt at flere utrykker at dette er en dyr behandling som gir lite igjen i forhold til å holde bilen selv.

 

har igjen ikke så mye peiling på dette feltet, men kom over Autoglym Polar Bundle som visstnok er en 3-stegs vask som skal være enkel, men god for oss idioter som ikke har satt oss helt inn i det. Er dette et produkt som kan anbefales eller har dere noe annet som vil være mye bedre for en nybegynner som meg.

 

har også sett litt på å kunne vokse bilen selv. Er dette noe som man trenger god erfaring i eller er det noe som man kan gjøre som en nybegynner uten å «spolere hele lakken«? Eventuelt om dere også har en voks som er god men ikke koster like En hel formue.

 

På forhånd, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Gratulerer med ny bil. Vil ikke fraråde polar men det virket på meg når jeg så på det som dyrt og unødvendig. Et enkelt og rimelig oppsett for bilhold vil bære. Avfetting: prickbort eller tilsvarende. Og surfex hd for insekter vanskelige flekker gummi osv. Skumsåpe: bilthamber liker jeg godt. Bilsåpe: jeg bruker bilnerden sin egen såpe. Den er rimelig og god. Metallstøv: corrosol eller bilnerden sin. Lakkrens kjemisk: sw sin cleanerfluid er drøy og holder til mange år på egen bil. Og så avslutter du med fusso(den nye) for lyse biler eller menzerna powerlock. Fusso vinner nok på utholdenhet men menzerna er enklest å legge. Det er min anbefaling iallefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, olav framvik skrev:

Gratulerer med ny bil. Vil ikke fraråde polar men det virket på meg når jeg så på det som dyrt og unødvendig. Et enkelt og rimelig oppsett for bilhold vil bære. Avfetting: prickbort eller tilsvarende. Og surfex hd for insekter vanskelige flekker gummi osv. Skumsåpe: bilthamber liker jeg godt. Bilsåpe: jeg bruker bilnerden sin egen såpe. Den er rimelig og god. Metallstøv: corrosol eller bilnerden sin. Lakkrens kjemisk: sw sin cleanerfluid er drøy og holder til mange år på egen bil. Og så avslutter du med fusso(den nye) for lyse biler eller menzerna powerlock. Fusso vinner nok på utholdenhet men menzerna er enklest å legge. Det er min anbefaling iallefall.

er enig med olav her eg. hold det enkelst mulig. då gidder du også å vaske ofte nok og voks i tide. blir det for avansert. kan det bli anstrengane over tid. spes. om du pluteslig får mindre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hva som er best eller mest hensiktsmessig kommer litt an på hvor mye du har lyst å gjøre selv fremover.

Du får blank og fin bil (dog ikke ripefri) med Swissvax cleanerfluid og en voks fra swissvax, voksene til swissvax er langt enklere å jobbe med enn Fusso, de lukter godt og gir skikkelig godfølelse selv om Fusso har bedre holdbarhet.

Jeg grøsser litt av tanken på å bruke masse penger på ny bil for så å skulle "kose" meg med Fusso, men det er selvfølgelig smak og behag.

 

Du kan kjøpe deg en voks, poleringsmaskin, noen puter, kluter og finpolish. Så får du fjernet litt vaskeriper før du legger voks, og det er mye enklere og mer motiverende å fyke over bilen med maskin enn å ta lakkrensen for hånd.

 

Siste alternativet er å betale noen som vet hva de driver med til polere bilen og legge en god coating, så kan du vedlikeholde med vask og et "top up" produkt for å holde coatingen og vannskrekken ved like. Da kan du ha blank bil som er enkel å gjøre ren i flere år uten et veldig tidkrevende vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...