Gå til innhold

Test av Salt-X og Salty


einarhelge

Recommended Posts

einarhelge

Ønsker først å gjøre oppmerksom på at Gloss Factory Salty er blitt tilsendt uten betaling fra Garasjetid. Dette for å prøve produktet og kunne gi en tilbakemelding.

 

Salt-X har jeg kjøpt selv hos Bilxtra.

 

Hva er Salty og Salt-X?

Produkt for å fjerne salt og forhindre korrosjon.

 

IMG_2565.JPG

 

Dette er min bil, kjøpt av meg og således ikke et sponset produkt fra volkswagen.

Bilen er kjørt på vintervei.

 

IMG_2560.JPG

 

IMG_2563.JPG

 

IMG_2562.JPG

 

Blandet ut produktene etter anvisning fra bruksanvisning.

 

Salty er veldig enkel, 1:100

Salt-X blandes 1:64.

 

IMG_2564.JPG

Salty kommer uten doserings-kammer. Brukte en sprøyte for å blande ut med 1L vann.

 

IMG_2575.JPG

Salt-x har eget doseringskammer som gjør det svært enkelt å blande ut riktig. Jeg har jukset og skrevet med tusj hva som jeg skal blande for å få det riktig. Ikke alltid jeg klarer å tenke hva 1:64 på en liter vann blir, hehe!

 

IMG_2567.JPG

 

IMG_2568.JPG

 

Sprayet på møkkete bil, lot produktene virke i noen minutter. Avspyling med varmt vann.

 

IMG_2576.JPG

 

IMG_2577.JPG

 

IMG_2579.JPG

 

IMG_2581.JPG

 

Min erfaring er at Salty sprer seg lettere over lakken, krevde ikke like mye produkt for å dekke panelene.

 

Min erfaring er at det kreves rundt 2 liter for å dekke hele bilen.

 

Bilen blir ikke ren bare ved å bruke produktene alene. Det er heller ikke hensikten.

 

Jeg syns det er vanskelig å se nytten til produktene, siden man ikke kan se noen forskjell ved å bruke de.

 

En må derfor være villig til å tro på at produktene kan hjelpe mot korrosjon ved å fjerne salt.

 

Noe jeg ikke har bilde av er test av produktene i spylervæsken.

Selv syns jeg det var fantastisk bra for å få rene ruter når det er salt på veien. Det forbedrer sikten og jeg trenger ikke å bruke like mye spyleevæske før ruten er ren igjen. På langtur så merker jeg det er vindusviskerne som må renses for å opprettholde god sikt.

 

Jeg har tatt en kork med Salt-X i 6 forskjellige biler og Salty i 6 andre. En nabo merket så stor forskjell at han kjøpte sin egen flaske. Noen syns det funket helt greit. Andre merket ingenting.

 

En konklusjon jeg sitter igjen med er at de to produktene gjør en god jobb i spylervæsketanken.

Bilens eksteriør har ikke vondt av å få det på seg og jeg syns det ikke gjør noe å legge til et ekstra steg i bilvasken. Kanskje helst etter bilen er ferdig vasket.

Ulempen med produktene er at man ikke ser effekten slik man ser med f.eks Iron X som blir lilla når den finner metallpartikler. Hadde noen funnet opp en indikator som ble lilla når det fant salt, tror jeg det hadde vært obligatorisk å bruke for alle på DCN, hehe!

 

 

 

 

 

 

  • Liker 10
  • DCN Poeng 1

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

///Jacobsen

Flott test!

Jeg fikk også tilsendt en flaske Salty av Garasjetid. 

Har ikke testet på lakk selv enda, men enig i observasjoner ang. bruk i spylervæsken.

Synes ruta er lettere å holde ren nå, ved bruk av mindre spylervæske enn før.

Mercedes Benz W211

Suzuki GSXR1000 K7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Conlogo / Terje

Liker at du legger til at folkevogna ikke er sponset av vw :D

 

Fin test og jeg opplever det samme som deg. Syns det er et ekstremt bra tilskudd til spylevesken på vinterstid. Men føler liksom at jeg klarer å fjerne saltet fra før med en standard DCN-vask. :thumbup:

www.conlogo.no

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett tester på denne. men då var det på reint jern. då hadde det bra effekt. lakk er eg usikker på. kanskje eg skulle ha i spylerveska.

fyller ein gang året..faktisk. (hjelper med glassforsegling)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I spylervæsken er sånt stoff genialt, men også for rens av påhengsmotor, her er bilde av en gjennomspyling på en motor som en kollega har. Først ble det spylt med vann, da kom det bare vann i bøtta. Med saltx kom det store mengder salt..

salt.jpg

  • Liker 2
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
6.2.2020 - 11.22, TerjeH skrev:

I spylervæsken er sånt stoff genialt, men også for rens av påhengsmotor, her er bilde av en gjennomspyling på en motor som en kollega har. Først ble det spylt med vann, da kom det bare vann i bøtta. Med saltx kom det store mengder salt..

salt.jpg

For å mix dette, hva trenger en og hvor kjøpe? 

En SALT-X AutoMix Unit ? Og hvem selger det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...