Gå til innhold

Jeg bygger drømmegarasjen!


Bjørnar68

Recommended Posts

Her kommer min garasje på ca 180m2 (17x10,8m). Den skal fullisoleres og jeg tenker jeg blir å gå for isolert Hörmannport. Jeg har lagt varmekabler i gulvet på badet, et oppholdsrom og under garasjeportene. Ja, det blir både dusj og toalett i min nye garasje. Det blir 4 meters innvendig tak og jeg blir å gå for varmepumpe for å holde behagelig temperatur. Som dere ser av bildene så er formen for saksejekk nedfelt i gulv der også. Denne garasjen kommer til å bli brukt til mye trivelig :-)

 

Jeg har lagt ut en liten YouTube video av prosessen så langt med grunnarbeid, forberedelser samt støping av gulv: https://www.youtube.com/watch?v=r0xL8npGvSo

 

Kikk gjerne på den, og jeg vil sette pris på kommentarer for ting og tang jeg bør tenke på. Hyggelig om du også trykker på "liker" hvis du liker videoen. I løpet av året med vil jeg legge ut en Youtube-video som viser bygging av garasjen - satser på at jeg blir ferdig utvendig i løpet av sommeren. 

1BBF846C-EDE8-4AA2-ABB0-254FFA3321FF.jpeg

CA50A6A0-B057-413E-AD4A-68368809ACB6.jpeg

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garasje som er større enn en gjennomsnittlig bolig! I like it! 😄

 

Sørg for god ventilasjon i garasjen, da. Slipper du fuktansamling også. Sluk innvendig i gulvet?

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ventilasjon har jeg planlagt å ha. Fukt er verste sort inne i en garasje. Siden det ikke er "helt tillatt" å ha sluker innvendig i garasjen og rørleggeren ikke ville gjøre den delen av jobben, så har jeg offisielt ikke noen sluker i garasjen, bortsett fra på badet. Jeg kommer til å legge ut flere bilder her på forumet etter hvert som arbeidet skrider fram, men det er pause i byggingen fram til våren kommer fram her oppe etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger spillvanns-rørene rett på "jorden"? Ser det ligger gruspute under på hovedstrekket, men de burde da vel ha gruspute ved forgreiningene også? 

Nå er det allerede støpt da, men kan være lurt å tenke på å få fall på gulvet mot porten eller eventuell sluk/slukrenne slik at du har vann-avrenning og det ikke blir liggende i dammer. 

Sånn uoffisielt så kan man jo ha slukrenne koblet til drens-rør som drenerer til grunn dersom det er noenlunde porøse masser å drenere til. Det blir jo tilsvarende som å stå utendørs med bilen, rent miljømessig.. Ser for meg at ideen med å ikke koble seg til spillvanns-nettet med slukene har med at olje og annen forurensing som det kommunale renseanlegget ikke er bygget for å håndtere ikke skal komme på spillvannsanlegget.

Endret av Riccird1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding. 

 

Spillvanns-rørene har gruspute hele veien.., det ble gjort på slutten før vi la på masser for enklere å få rett vinkel dit rørene skulle. Offisielt så har jeg ikke sluk i garasjen, og heller ikke fall mot disse :-) Og hadde det vært sluk der, så måtte jo denne være koblet til en plass slik at vannet som kom ned i sluken hadde en plass å gå.

 

Slik jeg ser det så er det miljømessig akkurat det samme om vann og snø renner av bilen utendørs eller om den står inne og vannet renner i en sluk. Selvfølgelig greit om sluken har sandfang slik at ikke rørene går tett..!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Admins
truhaa

180m2.. Da snakker vi 👍

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Da er omsider det meste utvendig ferdig, mangler enda et lite tak som skal gå langs hele fronten, men det blir ikke gjort i år. Ting tar tid, spesielt når jeg har gjort det aller meste av byggingen alene. Og det tok - selvfølgelig - mer tid enn jeg trodde. Nå framover så blir det jobb innvendig, og som dere ser så er det plenty som gjenstår her..! Første bud blir å få garasjen isolert slik at jeg kan sette på litt varme - det ble "plutselig" vinter... 

IMG_2126.thumb.JPG.b61ccf7047081839947290bafb8bc8e4.JPGIMG_2171.thumb.JPG.a281ba0fc532f595927a68e1efdf396f.JPGIMG_2172.thumb.JPG.f28d484a6a11d8219cc2c32b78a3b257.JPGIMG_2175.thumb.JPG.a3bd50c0d3d00796bb8c6f0c119012a9.JPG

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen gode ideer til innvendig belysning? Har sett litt på disse: https://www.elektroimportoren.no/led-munch-high-bay-150w/3202198/Product.html?Path=005118000&Event=pathlist

 

Disse har 17.790 lumen og jeg tenker at noen av disse (4 stk?) burde holde til å lyse opp garasjen som er ca. 180 kvm og har 4 meters takhøyde? Kanskje plassere de der vegg møter tak og skråstille dem? Da slipper jeg arbeidet med uttak til lys i taket..! Noen formeninger om dette?

 

En av fordelene jeg ser med akkurat denne typen er at de kan dimmes, og det kan jo være greit når venner kommer innom og man skal ha noe kaldt og drikke og bare sitte og prate om løst og fast...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bjørnar68 skrev:

Er det noen som har noen gode ideer til innvendig belysning? Har sett litt på disse: https://www.elektroimportoren.no/led-munch-high-bay-150w/3202198/Product.html?Path=005118000&Event=pathlist

 

Disse har 17.790 lumen og jeg tenker at noen av disse (4 stk?) burde holde til å lyse opp garasjen som er ca. 180 kvm og har 4 meters takhøyde? Kanskje plassere de der vegg møter tak og skråstille dem? Da slipper jeg arbeidet med uttak til lys i taket..! Noen formeninger om dette?

 

En av fordelene jeg ser med akkurat denne typen er at de kan dimmes, og det kan jo være greit når venner kommer innom og man skal ha noe kaldt og drikke og bare sitte og prate om løst og fast...

 

 

Jeg ville heller gått for flere lys med lavere styrke. Blir fort veldig ubehagelig med så sterkt lys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Heiti skrev:

 

Jeg ville heller gått for flere lys med lavere styrke. Blir fort veldig ubehagelig med så sterkt lys. 

Ja, du har kanskje rett..! Men disse kan dimmes...! Kanskje jeg skulle bestille ett slikt lys bare for å teste, kan jo kjøre det på egen bryter om det skulle bli for sterkt til daglig bruk...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vsbilpleie

ingen erfaring på feltet. men hvis lyset kan dimmes nok så tenker jeg for sterkt lys ikke vil være noe problem. men hvis du må dimme masse ned, vil det da bli jevnt lys og hele rommet du skal ha det i?? 

 

ser ut til å bli en utrolig fet garasje da... kjenner jeg blir en smule misunnelig her..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vsbilpleie skrev:

ingen erfaring på feltet. men hvis lyset kan dimmes nok så tenker jeg for sterkt lys ikke vil være noe problem. men hvis du må dimme masse ned, vil det da bli jevnt lys og hele rommet du skal ha det i?? 

 

ser ut til å bli en utrolig fet garasje da... kjenner jeg blir en smule misunnelig her..

 

Godt spørsmål, må nok sjekke litt rundt dette med hvordan lyset er når man dimmer det ned. Siden det er 4 meters takhøyde i garasjen, så tenkte jeg det kunne bli enklere å montere disse der vegg møter tak og slippe å tre kabel i taket med tilhørende bokser - det skal være skjult anlegg i hele garasjen. Satser på at det blir en passe fet garasjen når den omsider blir ferdig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...