Gå til innhold

Steinsprut - Blande metallic lakk med klarlakk?


BrokeBoi

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Jeg har lest litt rundt omkring, både i dette forumet og på utenlandske detailerforumer angående reparasjon av steinsprut. Det ser ut til at en del foretrekker og blande lakk med klarlakk før påføring, da det forenkler prosessen betraktelig. Argumentet for dette er at man da ikke ender opp med å slipe vekk all klarlakk når man våtsliper for å få reparasjonen til å bli "flush" med resten av lakken. Det er derimot enkelte som påpeker at man ikke skal gjøre dette med metallic lakk, da det vil føre til en fargeforskjell. Er det noen som har erfaring med dette? Lakken på min bil er Sophistogrå Metallic (BMW). 

 

Ved blanding har jeg også hørt om noen som sliter med klumping få sekunder etter blanding, da gjerne med BMW lakk, noe som gjør påføringen en umulig oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir klumper når man blander må man bruke de hver for seg. Det blir litt enklere/mindre jobb hvis man blander de, men da tynner man også ut baselakken slik at fargen ofte blir litt lysere. Noe fargeforskjell vil det alltids bli, spesielt med metalliclakk da metallicflakene vil ligge annerledes enn om de ble påført med lakksprøyte. 

  • Liker 1
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_
7 timer siden, BrokeBoi skrev:

Hei folkens,

 

Jeg har lest litt rundt omkring, både i dette forumet og på utenlandske detailerforumer angående reparasjon av steinsprut. Det ser ut til at en del foretrekker og blande lakk med klarlakk før påføring, da det forenkler prosessen betraktelig. Argumentet for dette er at man da ikke ender opp med å slipe vekk all klarlakk når man våtsliper for å få reparasjonen til å bli "flush" med resten av lakken. Det er derimot enkelte som påpeker at man ikke skal gjøre dette med metallic lakk, da det vil føre til en fargeforskjell. Er det noen som har erfaring med dette? Lakken på min bil er Sophistogrå Metallic (BMW). 

 

Ved blanding har jeg også hørt om noen som sliter med klumping få sekunder etter blanding, da gjerne med BMW lakk, noe som gjør påføringen en umulig oppgave.

Det kommer an på hva slags lakk det skal brukes.. 

Kan ikke blande vannfortynnbar base f.eks med klarlakk som er løsemiddelbasert. Da blir det bæsjgrøt :P;)

Også varierer det om du bruker lakkstifer eller kjøper det lakk "løst" osv.

Det beste er å høre der du skal handle lakk.

  • DCN Poeng 1

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, _Makki_ said:

Det kommer an på hva slags lakk det skal brukes.. 

Kan ikke blande vannfortynnbar base f.eks med klarlakk som er løsemiddelbasert. Da blir det bæsjgrøt :P;)

Også varierer det om du bruker lakkstifer eller kjøper det lakk "løst" osv.

Det beste er å høre der du skal handle lakk.

Har skaffet meg lakkstift fra forhandler hvor det følger med lakk og klarlakk, så da er det kanskje ikke meningen at man skal blande? Har du noen formening om hvor mye jeg bør påføre av av baselakk og klarlakk? Har hørt om noen på forumet som nevner at de fyller minst mulig med baselakk, akkurat nok til å dekke skaden, også "pøses" det på med klarlakk, gjerne så det dekker litt utenfor skaden også. Klarlakken blir deretter våtslipt og polert opp igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niebelheim

Joda, du kan blande inn klarlakk ca. 50/50, men denne klarlakken er 1k, og om du bruker petrokjemisk avfetting, så vil klarlakken bli hvit etter en stund.

 

Jeg har et par kanner klarlakk stående, så jeg blander min egen 2k klarlakk, men om du ikke har noe det, så er det unødvendig å kjøpe 1liter klarlakk bare for noen steinspruter, så bruk den som fulgte med.

 

Polishduden bruker visstnok et par dråper superlim i lakken, og sier det funker bra. Selv har jeg ikke prøvd det.

 

Jeg bruker å pensle i bittelitt lakk, slik at du får dekt hele området som mangler farge, for deretter å fylle opp med klarlakk etterpå. Gjerne så det blir en liten "topp".

Også må du la det stå til dagen derpå før du prøver å slipe. Du kan godt varme litt forsiktig med en varmluftpistol, eller evt. en føner.

 

Og lykke til. :thumbup:

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Niebelheim said:

Joda, du kan blande inn klarlakk ca. 50/50, men denne klarlakken er 1k, og om du bruker petrokjemisk avfetting, så vil klarlakken bli hvit etter en stund.

 

Jeg har et par kanner klarlakk stående, så jeg blander min egen 2k klarlakk, men om du ikke har noe det, så er det unødvendig å kjøpe 1liter klarlakk bare for noen steinspruter, så bruk den som fulgte med.

 

Polishduden bruker visstnok et par dråper superlim i lakken, og sier det funker bra. Selv har jeg ikke prøvd det.

 

Jeg bruker å pensle i bittelitt lakk, slik at du får dekt hele området som mangler farge, for deretter å fylle opp med klarlakk etterpå. Gjerne så det blir en liten "topp".

Også må du la det stå til dagen derpå før du prøver å slipe. Du kan godt varme litt forsiktig med en varmluftpistol, eller evt. en føner.

 

Og lykke til. :thumbup:

Superlim i lakken høres veldig skummelt ut for en nybegynner, så jeg tror jeg holder meg unna det så lenge.:P

 

Kan man gjøre noe med klarlakken når den blir hvit? Jeg er generelt litt paranoid ved bilvask og pøser som regel på med en en hel liters flaske Prickbort hver vask (jeg vet jeg kan roe ned her når jeg vasker annehver uke), i tillegg til at jeg legger på random avfetting som finnes hos selvvasken jeg benytter. Jeg kan derfor se for meg at det ikke vil ta lang tid før klarlakken blir hvit. Burde jeg kanskje bare droppe klarlakken fullstendig, eller banner jeg i kirken nå?

 

Selv tenker jeg å bruke tannpirker for å legge på lakk for å unngå og legge på for mye. Har prøvd med pensel på min forrige bil, og det ble ikke noe vakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BrokeBoi skrev:

Superlim i lakken høres veldig skummelt ut for en nybegynner, så jeg tror jeg holder meg unna det så lenge.:P

 

Kan man gjøre noe med klarlakken når den blir hvit? Jeg er generelt litt paranoid ved bilvask og pøser som regel på med en en hel liters flaske Prickbort hver vask (jeg vet jeg kan roe ned her når jeg vasker annehver uke), i tillegg til at jeg legger på random avfetting som finnes hos selvvasken jeg benytter. Jeg kan derfor se for meg at det ikke vil ta lang tid før klarlakken blir hvit. Burde jeg kanskje bare droppe klarlakken fullstendig, eller banner jeg i kirken nå?

 

Selv tenker jeg å bruke tannpirker for å legge på lakk for å unngå og legge på for mye. Har prøvd med pensel på min forrige bil, og det ble ikke noe vakkert.

Kjøp 2k klarlakk på sprayboks hos din lokale lakkleverandør, det er ikke så dyrt. Da løser man ut herderen, rister godt så sprayer du det i en kopp for å så legge i steinspruten.
Evt kan du kjøpe 2k klarlakk på biltema, bilxtra, mekk eller lignende :) ikke prøvd disse selv

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, BrokeBoi skrev:

Superlim i lakken høres veldig skummelt ut for en nybegynner, så jeg tror jeg holder meg unna det så lenge.:P

 

Kan man gjøre noe med klarlakken når den blir hvit? Jeg er generelt litt paranoid ved bilvask og pøser som regel på med en en hel liters flaske Prickbort hver vask (jeg vet jeg kan roe ned her når jeg vasker annehver uke), i tillegg til at jeg legger på random avfetting som finnes hos selvvasken jeg benytter. Jeg kan derfor se for meg at det ikke vil ta lang tid før klarlakken blir hvit. Burde jeg kanskje bare droppe klarlakken fullstendig, eller banner jeg i kirken nå?

 

Selv tenker jeg å bruke tannpirker for å legge på lakk for å unngå og legge på for mye. Har prøvd med pensel på min forrige bil, og det ble ikke noe vakkert.

1k klarlakk blir seig og ikke hard som 2k, den liker (som nevnt) ikke kaldavfetting og sliping/polering kan være utfordrende eller umulig. Har vært borti 1k klarlakk som har latt seg slipe og polere, men ofte er de så seig at lakken bare blir dratt utover/bortover når man prøver å slipe. Å droppe klarlakk er en veldig dårlig ide da baselakken er matt og heller ikke vanntett. En boks 2k klarlakk av grei kvalitet koster et par hundrelapper, om du ikke vil bruke 2k klarlakk er det bedre å bruke 1k enn ingenting. For lakken/bilen sin del (i.fht rust) er det bedre å ha noe oppi steinsprang enn å la være.

Tannpirker eller synåler i div. tykkelser funker til å legge dråper med lakk i steinsprangene.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...