Gå til innhold

CarPro Cquartz UK 3.0 langtidstest på egen bil


rogersolmyr

Recommended Posts

rogersolmyr

Jeg har tidligere gjort en langtidstest av den opprinnelige versjonen av Cquartz UK på min egen BMW i3 samt CarPro Cquartz Professional på min kones Skoda Fabia. Nå har jeg fått en ny bil igjen som egner seg godt for en langtidstest, og denne gangen er det den nyeste versjonen av CarPro Cquartz UK (3.0) som skal få prøve seg.

 

Bilen det er snakk om denne gang er pendlerbilen min. En hvit Hyundai Ioniq EV som jeg kjøpte i juli. Den brukes mellom Askim og Oslo hver dag, en strekning på ca 60 km, altså 120 km om dagen.

 

Bilen har så langt gått ca 12000 km og den har vært helt håpløs å holde ren. Har aldri hatt en bil hvor møkka sitter så godt fast etter få dager på veien, men regner med at renholdet skal bli langt enklere fremover.

Coatingen ble lagt de siste dagene før jul nå i 2019 og jeg kommer til å oppdatere denne tråden fremover med ujevne mellomrom.

 

Første post blir ikke en lang show and shine, men kun en oppstart på testen og litt erfaringer med hvordan selve leggingen av coatingen var.

 

Begynte selvsagt med en grundig nedvask av en svært så møkkete Ioniq.

 

DSC03709.thumb.JPG.5716311014bfbe8d11a6274158def483.JPGDSC03712.thumb.JPG.ab30bd4a8eafa1be06587f338c575a1e.JPGDSC03714.thumb.JPG.71f3bacfd481726d9f1a3174244cf350.JPG

 

Bilen ble først satt inn med litt forskjellige petrokjemiske avfettinger (Prickbort, Koch Chemie og Autoglaze) som jeg hadde rester av for å få bort det værste av veisalt og gugge som sitter på lakken. Skum på toppen og lot det virke en stund før avspyling.

 

DSC03717.thumb.JPG.4dfabfcbc14d0655bf058fa90f6c6d45.JPG

 

DSC03718.thumb.JPG.9f47ff69e5520f82d91cc8d38f678c15.JPG

 

DSC03719.thumb.JPG.e02772c3d672f23ef2ec667811a93845.JPG

 

Det hang fortsatt mye igjen på lakken, og som sagt har denne bilen vært krøkkete å få ren. Men jeg fortsatte med CarPro IronX for å fjerne metallpartikler o.l.

 

DSC03720.thumb.JPG.a6187a4c84b9de25377e2ee77777f9b9.JPG

 

DSC03722.thumb.JPG.12a0ec748bc1124139b716886b6e2bb5.JPG

 

Spylte av og tok en vanlig håndvask før bilen ble kjørt inn i garasjen for tørk.

 

DSC03727.thumb.JPG.14e3d9b256fd6fdf68d981fe99f2723b.JPG

 

Bilen var nesten helt ren, men gikk over med citrusvask for å fjerne noen rester som hang igjen og lot bilen stå over natten for å tørke.

 

DSC03728.thumb.JPG.8ddc786a32dbd12bdb36ecfb654e8954.JPG

 

Det er vanskelig å ta gode bilder av tilstanden på en hvit lakk syns jeg, men noe småtteri var det jo.

DSC03738.thumb.JPG.c00a3a5b223a22cc86197da00d5fa6f9.JPG

Polerte opp hele bilen med Rupes grønn pute og tilhørende polish (Rupes Quarz) som er en medium pute og polish. Etter dette brukte jeg CarPro Eraser for å fjerne alt av polish og oljerester i lakken. Siste steg for Coating ble en runde med CarPro Essence Primer. Denne ble lagt med Rupes gul pute med maskin. For å være sikker på at primeren hadde herdet ordentlig før Coating lot jeg bilen stå i god og varm garasje (ca 20 grader) til neste dag.

 

DSC03740.thumb.JPG.37d99a71bfdea855695becd82ff7a0d2.JPG

 

 

Coatingen ble pakket ut og gjort klar for påføring. Jeg la coating på et panel om gangen, lot den ligge 1-2 minutter før jeg tørket bort med mikrofiber. Jeg gikk først over med en mikrofiberklut, ventet ca 30 sekunder før jeg tørket over en gang til. Dette fungerte veldig fint og jeg må si at dette er vel den enkleste coatingen å legge som jeg har vært borti så langt.

 

DSC03742.thumb.JPG.8c391b6f4b73d754fedda4c28580b457.JPG

 

Etter at første runde med legging av coating var gjennomført lot jeg bilen stå i et døgn for jeg tok en runde til på samme måte. Flaska holdt akkurat til to gode lag med coating på denne bilen. Kun noen få dråper igjen i flaska når jeg var ferdig.

 

Etter nye 12 timer i garasjen la jeg CarPro Reload på toppen som et siste beskyttende lag. Denne sprayes lett på og tørkes av.

 

DSC03748.thumb.JPG.9f5a2beee2e77071ee692fcf340a68ec.JPG

 

Det er kanskje ikke så lett å se hvor blank bilen egentlig ble på bildene. Igjen syns jeg det er litt vanskelig med fotografering av hvit bil, men noen ferdigbilder.

 

DSC03749.thumb.JPG.765b627cf2b91513ede70da2cdde93e5.JPG

DSC03760.thumb.JPG.ca0526c16bcac89c4c1da366259690b5.JPG

DSC03764.thumb.JPG.229f364d552e948bd9c805b6cbf915cb.JPG

DSC03765.thumb.JPG.946eb248691f1290226b5e2dba64ead5.JPG

DSC03767.thumb.JPG.4645c4457b87e9471237ec9cd981ee30.JPG

 

Bilen ble bare kjørt ut av garasjen for bilder og har nå stått ubrukt noen dager i oppvarmet garasje.  Erfaringen så langt med legging av Cquartz UK 3.0 er jo at dette var veldig enkelt, men det som blir spennende er jo å se hvordan dette holder fremover. Bilen kommer i alle fall til å bli utsatt for alt norsk østlandsvær kan by på fremover, og jeg skal komme med litt oppdateringer fremover.

 

 

Endret av rogersolmyr
  • Liker 14
  • DCN Poeng 3

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
einarhelge

Herlig Roger, dette innlegget trengte jeg. Skal bli spennende å lese hva du synes, selv er jeg veldig glad i denne coatingen :-)

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 month later...
rogersolmyr
10 timer siden, Nel22 skrev:

@rogersolmyr super jobb med bilen. Hvordan ville du ha beskrevet lakken? Har selv en Ioniq (sølv) og skal polere denne. Vil du si at medium pad er ok til denne lakken?

Jeg kan egentlig bare for den hvite lakken. Den er medium hard og lett å korrigere uten å lage for mye ugagn. Brukte medium pute og polish (grønn) på “grov”-steget og det avsluttet veldig fint.

  • Liker 1

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 4 weeks later...
rogersolmyr

spacer.pngEn aldri så liten oppdatering på denne. Jeg slet jo veldig med å få den hvite Hyundai'en ren før jeg la coatingen og jeg måtte faktisk gå løs med citrusrens noen steder for å få av møkka. Nå 2 mnd etter påføring av coatingen er dette selvsagt langt enklere. Men bilen rekker dessverre ofte å bli svært så møkkete før jeg får vasket den for tiden. Jeg kjører jo 120 km hver dag i all salgs vær.

 

DSC03845.thumb.JPG.9a8229a5d85f8694b3868d73f5fe41c0.JPG

 

DSC03852.thumb.JPG.fa9eca4994662c42edeff095373e1fc9.JPG

 

Når bilen er såpass er det dessverre ikke nok med en enkel avspyling selv med denne coatingen. Så jeg må nok bruke petrokjemisk avfetting fortsatt. Havner ofte på Prickbort om bilen ikke er våt i utgangspunktet (da fungere andre varianter bedre).

 

DSC03851.thumb.JPG.fe55973d93b332b29d7e77aa4a6c06ae.JPG

 

DSC03854.thumb.JPG.e46841bb24e79c1d1ffca9eadc99dfcd.JPG

 

Det jeg i alle fall med sikkerhet kan si er at møkka løsner langt enklere nå enn uten coatingen :-) Etter prickbort og avspyling av bakluka ble det slik:

 

DSC03859.thumb.JPG.77eddc3e2f1bc000cf0aa41b03d1a653.JPG

 

Selvsagt ikke helt rent, men kan ikke sammenlignes med hva jeg opplevde før med litt slitt voks på bilen. Det sitter likevel litt småtteri igjen i lakken etter avspyling.

 

DSC03861.thumb.JPG.ad8ac63c0819f956136fe5f3589fc932.JPG

 

Så en ny runde med skumlegging og håndvask må til før bilen er ren og fin igjen. Jeg bruker CarPro Reset i bøtta. Og etter vask og ny avspyling ser man tydelig at bilen har en nesten usvekket beskyttelse. Men det skal jo egentlig bare mangle etter 2 mnd :-)

 

 

 

DSC03870.thumb.JPG.f0e290eda0acd7cbf30d94e00e4cc50a.JPG

 

Og vannet renner lett av ved spyling.

 

DSC03872.thumb.JPG.41ea097ea999eac696fd10a242ee1bb2.JPG

 

DSC03881.thumb.JPG.05f3b56ce800b6590c91076faf0eb045.JPG

 

En rask tørk med tørkehånkle så er bilen klar til nye daglige 120 km... Så langt har jeg ikke brukt Reload etter vask på denne bortsett fra rett etter behandling. Dette kun pga testen. Om man vil at coatingen skal vare så lenge som mulig er det en stor fordel å bruke slike produkter jevnlig.

 

DSC03883.thumb.JPG.bf52bca8e9918992438b8e482e6951e8.JPG

 

DSC03887.thumb.JPG.c03342caf88ff34e59d85e209e1caa75.JPG

 

Ny oppfølging kommer med ujevne mellomrom de nest 2-3 årene tenker jeg.

 

 

Endret av rogersolmyr
  • Liker 7
  • DCN Poeng 2

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Admins
truhaa

Moro å følge med her 👍

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 weeks later...

Hei Roger, 
Har samme erfaring som deg med lakken på Ioniq, veldig vanskelig å holde ren. Selv om vi (dvs. fruen) bare kjører ca 40 km pr dag, så "gror" det nærmest fast møkk på denne bilen.
Det er helt klart at noe må gjøres (påføres), så veldig bra at du legger ut erfaringer! 👍

 

56027391_Vrvask.thumb.jpg.7923fdda9a86cce1c9da5d70cd6e3cf8.jpg

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 month later...
rogersolmyr

En liten oppdatering på denne testen igjen.

 

De siste ukene har jeg hatt hjemmekontor, og det har ikke vært så mange turer til og fra Oslo som tidligere og veisaltsesongen er over her i distriktet. Derfor har det ikke vært like utfordrende å holde bilene rene og fine, men har lyst til å dele noen bilder av hvordan Cquartz UK 3.0 holder stand. Tok en god vask av bilen nå i helgen og det er morsomt å se hvor vanskelig det er for såpeskum fra skumkanonen har for å holde seg på lakken:

 

kYqNHP1x3qIzA_dzXypJ92Nm4dcecjYs9J_K-7_guMUBZ1HPiULtRjztHWBoAUoqvgu5_yRVPgPAj3l0lq3XALey9LQqbC4EVb-xCqRalMQfLON3JPt8uMH5SnPnDPlPmNwgqDotjuWOPtZOEqnMuunW2IZEHKdZi4G0FkxEUXrXMUjUiDGPNV5Vqdx5e_i2FvcWawPctPJ3RPLF6LtgKBIY1aYG9BLEeKARoixRs3nqMsbaSitIFa30DQHINENqC4WX_T4lAcnJPhXlAkXpJTMk6An84QD9nl9M4WPpWSK1JpyW_UzZbHQpJdo7B26WKlee-q5tSeK7EkCT3QH7Xywp2UxOjaxiQfzNu--61XPPp_bGCaTnbzNfEF8hSBGMYuRjNO-Sh8JXUsvYgqYHkyGhhYOd7UnB2nW5yjNgJDbhJGf66gO2zRP4JXx_2l8W0UacNvIkM6Ngmjed-X8i-2-GxHYEGrikWHFWCpgeiKhrAukk7vBmLTlOH83ol7ov9B706tv_owUaU9AB1HD71XZpyEP4kb3u95Z_tnSbA7YXC9rLhFBWCgaX8TxDI-axF1bmhszSNfzTBLa0mcJscHLAJ0uid-aOMJIEklI8khk53m38s_JVbuzZmdvxGBrN1nW-FEhWlwZaoy3PCTa3ap5_ti-_qE7o5DuUUkaBUIBrmmL-YUnLO2uXR2W7VwM=w1288-h966-no

 

Vannskrekken er i høyeste grad intakt fortsatt. Jeg må si jeg er fornøyd så langt 🙂

7ypyYId-jXr7W3GskfDvQ9BN3_A1OWiL-_4Xs_7k0GTypHvXOcVP4EEtIH0Kfvql-Hda-xnjvOrnYzfiH2FanU7AlJ9y0TODzIx3ooqSeqv-cfEE90rgPQ8KWEU0SBWN5lAcMn7_xuWLE8Pkry95O4P7O-wljVyylvXl-FBfb_IplI1ns0MiPKWFCrzeuDgBI78Jh8i5Gv16bsO3ixlfaoy1ZWzaEIdkfKNDAlKSX8wtcwrmmCVnh0XnGvGqKK64TOEO0tqdjBIFdOiy4lHbVvnk0MCw4WDJOuYUrX2mg8CoHe35zw57_KxjSDg0Pq1_8SlxmX3qn-uSY63MEDshTbNUe-2e07IQnQQLZpdPmnYVcDVXiYtl8Wkb87rurC7_fTPZi-ut2UEJ8sksNK_pXA0Fzc-xQIRkyZ-Y3aeYAKeiws-RyWtK11_uKKRIdOi0vTQSJH5ah1Dye7hhRVd0DJOZm4rhNLslCbz5PRp8WVkSRWhd6CWnMWmdp4xxShWreIy3BmK9ETrRxouRrtMIeOQiEbk6Up82uuW16hiyOngeV1r4DFcxbIv-JKSW-_MOdodMMr4LDus_F6zbm5u38_Q7nwrCtdNt-xctspIYuWhVMrw5JuAnVLl54i10LVgMvP4ESZUNlVz3g1c58z2TwDapGej83EYufWI8EfbjvQStZbkMf4meD8PoeV_es_s=w1288-h966-no

 

 

 

IaY5O3wwCaVmifESoLdNXkwTTi-ZH6K7EYEww9mS8cq-YgtuIrRq_h-jBy6fmFpPaIml8wTO37CX_nys3W4PsvBWkZlNxuOIkRpNdiXd4EkdVVo9ynhHTH_92mmlQTQKa1NUD2fCelP1sb6ezCR_OFXa-Z8_rd8-D2UsKhSAq3azC6kLPcq_uC5ZtV8aCCv09SYspQj9asPoooYIo3z0kGj-FYLjL8jelgha8RlsLRgRuWlTPFhXHJ2oHCzYZ46vuEpsN_kxaBYE-RSDc1jgW3OxfBf_CGFCP74cPGq_XEFYtShzh-54CU-MAfFT5c7AxNnpngYN0_60fjEY9932IkC9l9EgmLWr1srHoBC_EX7OJYRvUA3oaEAL8zZKsErJ7PXLmE5NL2xgjwI7P3puEg19DOyqa_N2HZ2ZJU5x-vCfbFR5zptKPOs--qV-cZuAzdTYNSqlJDNdVCfOhjFwWI0_I2YCRxw0XbtwCVopckTN3WU9-EktVM69u4qKBmb84yl8TEvf-wav6_bpcx9f1-t4v9lEf7VIfC6y0aK858rqwVuGTclccYGReaIR3uAyo5H1rlQpWQ-WDaph0zMFV-UtLqkeONmkmZngHJMY3yYc5OXnv78kObIgXG6dJD8Uu3BshixL3EcUsiNl3b6-iK2D3OjXHt5dbgTzGH83Uo8ZUDUW5YyVg8edSWt700s=w1288-h966-no

 

Bilen har stort sett bare blitt vasket på vanlig måte, og jeg har også kjørt en runde med IronX for å få bort metallpartikler i lakken etter vinteren. Det ser altså ikke ut til å ha svekket coatingen nevneverdig. Har bruk Reload en gang etter at jeg la coatingen. Men det er noen vasker siden nå, og skal ikke ha for stor innvirkning på disse bildene. Men jeg kommer til å fortsette med å bruke Reload innimellom også fremover for å holde virkningen av beskyttelsen lengst mulig. Dette er jo en bil som kommer til å kjøre 30000 km ++ i året i all slags vær.

 

En liten videosnutt til slutt:

 

 

  • Liker 5
  • DCN Poeng 1

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stian1991

Flott test! Og ikke minst utrolig rått at en coating i denne prisklassen og tilgjengelig for alle gir så gode resultater 😃
Har liggende uk3.0 selv så klart når anledningen byr seg for å behandle min egen :D

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 months later...
rogersolmyr

En liten oppdatering på denne igjen. Bilen brukes fortsatt til pendling mellom Askim og Oslo og har i sommer også vært ute på en ca 1200 km langtur 🙂 Jeg syns fortsatt at coatingen holder bra, og noe annet hadde vel egentlig vært merkelig etter erfaringen jeg hadde med førsteutgaven av Cquartz UK på min BMW i3.

Tok noen bilder og en liten videosnutt for å illustrere hvordan det ser ut nå. Disse er tatt etter en skumlegging og avspyling av bilen, altså ingen berøringsvask før bildene ble tatt. Ordentlig vask ble tatt etterpå 🙂

20200818_183556.thumb.jpg.603f37e827de3136213d2cbf499c392d.jpg

 

 

20200818_183604.thumb.jpg.f62be99e8b82ac389bc760a56ffdfd1b.jpg

 

 

 

20200818_183549.thumb.jpg.3549797af3d62d5d2bafd724bb70b287.jpg

 

20200818_183418.thumb.jpg.e8f505d8ed30b5c818ef412aff89662d.jpg

 

 

 

Endret av rogersolmyr
  • Liker 6

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...