Gå til innhold

Salty


Prinsen

Recommended Posts

Heisann! Bilpleiekongen har fornyet seg og fått en kjent person i dette miljøet med på laget. I den nye vloggen til nye Bilpleiekongen snakker han mye om Salty. Et produkt som visstnok fjerner effektiv salt som, i følge han, vanlig avfetting ikke fjerner. 

 

Hvorfor er det første gang jeg hører om dette? Noen her som har erfaring med tilsvarende produkter og hvorfor man må ha et 5. produkt for vask brått (avfetting, prick bort, IronX, bilsåpe og nå plutselig Salty i tillegg)?

Endret av Prinsen

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info:

Det er garasjetid.no dette gjelder.

Ikke Bilpleiekongen.

Bilpleiekongen har fornyet seg ja, men uten Bredal. Han har startet nytt firma og har ingenting med Bilpleiekongen å gjøre lengre.

 

Personlig ser jeg ikke poenget med enda et produkt.

Tar du en DCN vask, så tror jeg ikke dette er et produkt du trenger, men det er mulig jeg tar feil.

Det er nok et produkt jeg aldri kommer til å kjøpe.

Endret av Niebelheim
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens,

Jeg jobber i garasjetid sammen med Bjørn Aage. Det er kjempe bra at vi på DCN er skeptiske og det vil jeg belønne. De tre første som sender meg en pm skal få en 1L med Gloss Factory Salty slik at dere kan teste det og gjøre opp en mening etterpå [emoji4]

Gloss Factory Salty er et produkt som løsner bindingen mellom saltet og lakken. I tillegg er den fantastisk som tilsetning i spylervæsken nå på vinteren.

Her er noen ord fra kjemikeren:

Først og fremst, - et finnes mange produkter på markedet med saltfjernere, - noen gamle og noen nyere, men felles for de fleste er at de har ulike mindre heldige bivirkninger. For de som har spesiell interesse så kan man lese en omfattende forskningsrapport her som inngående tester flere av de. Fellesnevneren er at de fleste er at de i varierende grad er aggressive mot ulike metaller og/ eller legeringer. Det finnes også mange kjerringråd om hvordan man fjerner salt, alt fra varmt vann til eddik. Rent teknisk er det kloridet i saltet, uavhengig av om det er natrium klorid eller kalsiumklorid, som er kraftig negativt og binder seg til underlaget. Denne bindingen er det vanskelig å fjerne uten å skade underlaget.
Salty er et konsentrat solgt over store deler av verden i gjennom tiår og produktet er rett nok en videreutvikling av de egenskapene til Salt-X. Det har vært lagt stor vekt å øke den korrosjonshemmende funksjonen og beholde den gode saltfjernerevnen samtidig som man fokuserer på at produktet ikke må skade metaller og legeringer det kommer i kontakt med. Moderne biler og båtmotorer består av svært mange komponenter i ulike legeringer. Magnesium er en av de på grunn av sin fantastiske styrke og lave vekt når det benyttes i legeringsmaterialer. Dette senker vekten på bilene og dermed reduseres utslippene på en god og enkel måte. Magnesium benyttes også i svært mange presstøpte produkter, da det også er et suverent flytstoff i støpeprosessene.
Det kommenteres også at Salt-X kan benyttes uten å spyles av. Det samme gjelder Salty, - men det avhenger av hva du ønsker å oppnå. Benytter du Salty på en bil fordi du vil fjerne salt, så anbefaler vi etter lang tids utprøving at du sprøyter bilen med en 1% blanding av Salty og vann og deretter skyller bilen med vann. Dette for å lede saltet av overflatene. Salty etterlater da en molekylær hinne som hindrer rust. Om du derimot har en saltfri overflate og ønsker å legge en rusthemmende hinne på den, så kan du sprøyte på en blanding med 3% Salty og vann og la den tørke. Det gir en kraftigere korrosjonshemmer, men husk at Salty først og fremst er en saltfjerner, det finnes som kjent mange svært gode rusthemmende produkter på markedet.
Salty er velprøvet i de fleste miljøer uten rapporter om uheldige bivirkninger og ikke er merkepliktig i henhold til CLP regulativet. I tillegg er det svært drøyt med sitt blandingsforhold 1:100 og er således enkelt å blande ut. Spray på og skyll av. Med den saltingen vi har på dagens veier så er det viktigere enn noen gang å ta vare på kjøretøy og utstyr, om det er en liten bil, en bobil eller lastebil. Alle rammes vi like hardt.
En god test på produktet er å legge en presstøpt aluminiumsgjenstand i et lite bad med angitt blandingsforhold noen timer og så la det lufttørke. Etiketten bør inneholde informasjon om hva det kan og ikke kan benyttes på og hvordan det skal benyttes.
Ellers henvises det til Garasjetid og deres ansatte som også har inngående kjennskap til produktet de nå har testet over en tid.
Ha en god og saltfri vinter med en godt vedlikeholdt bil!

Per Christian Nilsen

CarPro C.Quartz Finest & Professional Sertifisert - Rupes BigFoot Specialist - Fenice Skinnreperasjon sertifisert - Flex Certified - Meguairs Advanced Mirror Glaze - Jotun Yachting Paint School - Autoglym Bilklargjøring - Colourlock Skinnreperasjon

 

BMW E93 320i 08mod

BMW E92 330DAX 09mod

BMW F30 335i ESS tune & MPE 12mod

Audi A3 E-tron 17mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har det noen hensikt på lakken om man vasker med en berøringsvask?

 

For meg høres dette ut som et produkt som er kjempefint for understellet på bilen. Dessverre har ikke de fleste en mulighet for å heise opp bilen og spyle godt under den.

For min del, som har en 96 mod A8 som har gått 435000km så er forstilling og sånt ganske hardt medtatt. Traversen bak måtte bla. byttes pga rust. Når det er sagt, så hadde den gått 425000km og kjørt rundt i saltsuppa i 22 år før den ble såpass dårlig.

Mye av bærearmer blir skiftet før de ruster/ korroderer istykker, og resterende konstruksjoner er ganske robuste.

Endret av Niebelheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er generøst å tilby prøver og det setter jeg stor pris på, men jeg er egentlig ikke ute etter å prøve produktet. Rett og slett fordi produktet lover egenskaper jeg ikke kan se og da blir en test utført av meg veldig begrenset.

 

Jeg er mer interessert i å lese synspunktene fra andre detailere som ikke er kjøpt og betalt av produsenten, eller på andre måter tjener penger på produktet.

 

Hvis det legger igjen en hinne på bilen, så kan det vel ikke benyttes i forbindelse med nedvask før polering? I så fall, hvordan fjernes hinnen og hvorfor klarer ikke naturen å fjerne hinnen som skal beskytte mot salt? Hvis det er det eneste produktet som fjerner salt, så har vi alltid smørt inn bilene med salt når vi har polert uten å bruke Salty da? Hva er i det hele tatt poenget med å legge en beskyttende hinne med voks når Salty påståes å gjøre det samme?

 

Jeg forstår rett og slett ikke hensikten med produktet og det er ingen ting jeg selv kan gjøre for å forstå det bedre, siden gjensittende salt ikke har vært et synlig problem etter vask tidligere. Jeg vet ikke hva jeg skal se etter hvis jeg skulle begynt å bruke det 🤔

Endret av Prinsen

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge

Kjøpte en flaske med konsentrat Salt-X på Bilxtra, 499kr for 1 L.

Prøvde en kork av Salt-X i spylervæsketanken. Rutene ble betydelig renere nå enn før. Fikk naboen til å prøve og. Han sendte meg en gladmelding dagen etter at dette funket bra.

Jeg skjønner veldig godt at folk lurer på hva man skal med enda et produkt for vask av bil. En viktig del av bilpleiehobbyen min er å prøve nye ting. Noen produkter jeg bruker har egenskaper som jeg ikke klarer å bevise effekten av.

Bilt hamber atomic mac, et produkt som sprayes på bremsene for å forhindre korrosjon. Funker det? Vet ikke. Føles det bra? Jepp.

Bilt hamber auto wash er en såpe med korrosjonsforebyggende egenskaper. Samme godfølelsen :-)

Under bilen har jeg fluidfilm. Det bruker jeg bare fordi det brukes i nordsjøen, der vet de hva som funker mot salt.

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å ha det i spylervæsketanken har jeg også sett de har laget vlogg om. Mulig det var samme video. Ganske interessant at du opplever vinduene som betydelig renere, for jeg opplever vinduene som ganske rene når vanlig spylervæske brukes (Mobil 1 konsentrat i blandingsforhold 1:3).

 

Akkurat det kunne vært interessant å kjøpe produktet for å teste, for da vil jeg eventuelt kunne se en forskjell. Det er det som er grunnen til skepsisen min. Jeg ser at de andre produktene jeg bruker virker. 

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra egen erfaring med Salt-X (tviler på at Salty er noe annerledes) og det man kan lese av i datablader så merket jeg null forskjell på en DCN vask med Koch Teerwasche, Surfex 1:20, VBN skum og håndvask, kontra en DCN vask med Salt-X. Dette var da på bil coatet med Kamikaze coating, slik at Korrosjonsinhibitorene i Salt-X'en vil ikke gjøre noe ekstra uansett.
Som kjent så løser jo vann opp salt, noe som gjør at saltet i seg selv slipper ved spyling. Evnt kan det også løses med Syre/Maursyre, noe som også er grunnen til at Salt-X har tilsatte bufferstoffer, som mest sannsynlig er syre for å senke PH'en på blandingen, for at dette skal være mere effektivt.

 

Konklusjonen utifra både egen erfaring, og sett ifra den kjemiske siden er at ja, produktet fungerer, men sammens med en skikkelig vask så blir det smør på flesk :) 

Tar gjerne imot andre erfaringer og synspunkter om noen har det! ^_^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Slik jeg har forstått det så klarer du ikke enkelt å vaske vekk salt. Men du tynner det ut. Disse stoffene gjør at saltet slipper fullstendig og faller til bakken. Nesten som en elektromagnet som blir slått av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider



Tar gjerne imot andre erfaringer og synspunkter om noen har det! [emoji5]


En annen fordel er jo alle skjøter, kanaler i dører og slike ting som får veldig lite vask som vil fjerne saltet og legge litt beskyttelse..

Motorvask er også positivt å bruke det på :)
  • Liker 1

Per Christian Nilsen

CarPro C.Quartz Finest & Professional Sertifisert - Rupes BigFoot Specialist - Fenice Skinnreperasjon sertifisert - Flex Certified - Meguairs Advanced Mirror Glaze - Jotun Yachting Paint School - Autoglym Bilklargjøring - Colourlock Skinnreperasjon

 

BMW E93 320i 08mod

BMW E92 330DAX 09mod

BMW F30 335i ESS tune & MPE 12mod

Audi A3 E-tron 17mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24.12.2019 - 0.24, olav framvik skrev:

Slik jeg har forstått det så klarer du ikke enkelt å vaske vekk salt. Men du tynner det ut. Disse stoffene gjør at saltet slipper fullstendig og faller til bakken. Nesten som en elektromagnet som blir slått av.

Men om man ser alt dette ifra den kjemiske siden så er den forklaringen der "umulig" og vann (evnt syre) vil gjøre akkurat den samme jobben pga saltets løselighet. I Norge saltes det hovedsaklig med Natriumklorid, og en veldig liten andel med magnesiumklorid (ref. SVV sitt dokument om salting av vinterveier), hvor begge disse formlene for salt er lettoppløselig ved bruk av H2O vann. Så uansett hvor mange fancy ord og forklaringer man putter på virkemåten, og funksjonen av dette produktet, så vil kjemien og dens lover motbevise dette.
Hadde det derimot blitt saltet med f.eks kalsiumsulfat som er veldig tungt oppløselig i vann, men mere lettoppløselig i syre, så hadde produkter som Salt-X og Salty hatt mere for seg, pga dens lavere PH. Men dette er da noe som ikke brukes.

3 timer siden, Pec skrev:

 


En annen fordel er jo alle skjøter, kanaler i dører og slike ting som får veldig lite vask som vil fjerne saltet og legge litt beskyttelse..

Motorvask er også positivt å bruke det på :)

 

Beskyttelsen er vel det eneste jeg kan se fordelen i her, men ikke i noe større grad av beskyttelse kontra hva wetcoat gir. Utifra innholdsfortegnelser og datablad er det vanskelig å vite hva disse korrosjonsinhibitorene som brukes i produktet er, og om dette er ulikt det man finner i ulike sprayvokser.
Nå er jeg vel en av få som også har coatet alt av dørkarmer, kanaler osv. Og som også vasker de like regelmessig som resten av bilen, slik at hos meg vil det nok ikke utgjøre noen forskjell.

Alt i alt, så føler jeg (også sett ifra kjemiske fakta) at slike produkter er en gimmick for mersalg, til ett allerede proppfullt marked, uten særlig virkning utover det man allerede bruker i en DCN vask :)
Om folk ønsker kan jeg fint legge med alle lenker iforhold til bruk av salt på Norske veier, kjemiske forklaringer på forskjellige salters løselighet og kilder til det meste som backer dette.

  • Liker 6
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Hallo

 

Kom over denne tråden etter at en eldre bensinstasjons ansatt påsto at asfalt var en type salt, og dermed ville asfaltfjerner hjelpe...

 

Jeg er riktig nok mere elektroingeniør enn en ren kjemiker, men har en del erfaring med galvaniske batterier. Og jeg ønsker å si "kremt kremt" til alle noobsa over her.

 

Lener meg litt på innlegget til "Pec", og antar at klorid er det mest korriderende her. Som i fri form er negativt ladet (Cl-). Jeg tror det etter å ha bundet seg til bilen løser seg til luft, som da legger igjen oksygen på metallet ( i div. Fe2O3 eller FeO(OH) former ), som er rust. Da trenger man frie hydrogen atomer, monohydrogen (H+). Dette er mest sannsynlig det alle slike produkter inneholder utover vann (H2O), som da legger seg i likevekt tror jeg det heter. Og andre syrer man finner i hjemmet innholder også dette, slik at en blanding (i uvisst forhold) av vann og f.eks. eddik/maursyre vil gi den samme effekten. Jo mer syre jo bedre, ned til en viss pH verdi før det reagerer med bilens metaller.

 

Jeg vil anbefale to runder med vasking. Først en med H+. Deretter en runde for å fjerne de bundne positivt ladde ionene som Na+, Ca+, og Mg+, som gjør bilen totalt mer positivt ladet, som igjen tiltrekker seg mere negativt ladet klor. Da trenger man monohydrogenoksid (OH-), som man finner i alle hjemmets baser, som f.eks. lut, frukt, og grønnsaker. Det skal godt gjøres å finne noe med for høy pH verdi i dagligvarebutikker, og jeg vil tippe vaskemiddel tiltenkt vaskemaskiner er det enkleste og beste alternativet. Dette inneholder også såpe, som også er bra for vasken da det både kan binde seg til stoffer som er vann- eller fettløselige :)

 

 

Lykke til alle sammen!

Mvh F.P.M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis
1 time siden, nwctim skrev:

Jeg vil anbefale to runder med vasking. Først en med H+. Deretter en runde for å fjerne de bundne positivt ladde ionene som Na+, Ca+, og Mg+, som gjør bilen totalt mer positivt ladet, som igjen tiltrekker seg mere negativt ladet klor. Da trenger man monohydrogenoksid (OH-), som man finner i alle hjemmets baser, som f.eks. lut, frukt, og grønnsaker. Det skal godt gjøres å finne noe med for høy pH verdi i dagligvarebutikker, og jeg vil tippe vaskemiddel tiltenkt vaskemaskiner er det enkleste og beste alternativet. Dette inneholder også såpe, som også er bra for vasken da det både kan binde seg til stoffer som er vann- eller fettløselige :)

Morsomt innlegg, for kjemi er morsomt. :)
Ikke tilfeldig at feks Surfex HD som er ett av de mest effektive avfettingene jeg bruker mot salt, er basisk da.
Ser jeg ikke har kommentert i tråden før, men jeg er en av de som ikke ser behovet for enda et produkt i vaskerutinen. Etter såpass mange år som jeg nå har holdt på, har jeg gode vaskerutiner som sørger for ren bil hver gang, også på vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22/12/2019 at 21:48, Pec said:

Rent teknisk er det kloridet i saltet, uavhengig av om det er natrium klorid eller kalsiumklorid, som er kraftig negativt og binder seg til underlaget.

Nei du dæven Pec, det var skivebom, haha. Du kan da tenke deg hva jeg tenkte når du skrev OG!

 

5 hours ago, Knutis said:

jeg bruker mot salt, er basisk da.

 

Ser jeg ikke har kommentert i tråden før, men jeg er en av de som ikke ser behovet for enda et produkt i vaskerutinen.

Noen ekstremister ville kanskje sagt at det er tilnærmet nøytral, og sagt at du ha-ha-har vaske mani.

 

Og forresten, kunne jeg spurt om hvor du har fått tak i paraply til bilen din?

 

 

Men vi skulle ikke tatt en slik en redefinering av strømrettningen til å være fra minus til pluss, kalt en spade for en spade, også kunne vi jo satt bilene våre ute i regnet for å fjerne rust :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis
16 timer siden, nwctim skrev:

Noen ekstremister ville kanskje sagt at det er tilnærmet nøytral, og sagt at du ha-ha-har vaske mani.

Og forresten, kunne jeg spurt om hvor du har fått tak i paraply til bilen din?

I følge databladet har ren Surfex en ph på 13. Ikke akkurat det jeg vil kalle nøytral.
Paraply? Den skjønte jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett, når jeg først har deg her. Blir vitsen med Surfex ol. at Cl- binder seg til metallet, og har høyere(?) elektronegativitet enn OH-. Slik at når metallet går i metning, vil det neste OH- molekylet overta plassen til et bundet nøytralt Cl atom, som får elektronet til OH-, som nå blir bundet og nøytralt? (Ikke akkurat det samme elektronet men.) Og dermed er tilbake til å være Cl- som kan reagere med luft, og binde seg til noe der? Og kan OH evt. binde seg til fett stoffer i Surfex ol. uten å ta med seg elektronet sitt? (Og at fettet da blir til noe alla etanol, propanol, osv.?)

 

Og at da bla. Na som er bundet ikke vil gi rust utslag direkte, men mere indirekte magnetisk ved at metallet er total mer positivt når Na opptar et elektron. Slik at det lettere tiltrekker seg Cl-?

 

Og ser for meg at Na nærmest danner en hinne på metallet, men er det da hinnen på metallet, eller den magnetiske tiltrekningen som på en måte vinner og er sterkest? Som i om det er hinnen som hindrer Cl- mest, eller magnetismen som tiltrekker seg Cl- mest?

 

Og om det kommer nedbør forbi eventuelle paraplyer, har Na lavere(?) elektronegativitet enn H+, slik at Na+ går av, og H tar plassen?

 

Om du/dere har tid da, takk uansett :)

Endret av nwctim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 07/02/2024 at 13:33, nwctim said:

Men uansett, når jeg først har deg her. Blir vitsen med Surfex ol. at Cl- binder seg til metallet, og har høyere(?) elektronegativitet enn OH-. Slik at når metallet går i metning, vil det neste OH- molekylet overta plassen til et bundet nøytralt Cl atom, som får elektronet til OH-, som nå blir bundet og nøytralt? (Ikke akkurat det samme elektronet men.) Og dermed er tilbake til å være Cl- som kan reagere med luft, og binde seg til noe der? Og kan OH evt. binde seg til fett stoffer i Surfex ol. uten å ta med seg elektronet sitt? (Og at fettet da blir til noe alla etanol, propanol, osv.?)

 

Og at da bla. Na som er bundet ikke vil gi rust utslag direkte, men mere indirekte magnetisk ved at metallet er total mer positivt når Na opptar et elektron. Slik at det lettere tiltrekker seg Cl-?

 

Og om det kommer nedbør forbi eventuelle paraplyer, har Na lavere(?) elektronegativitet enn H+, slik at Na+ går av, og H tar plassen?

Das ist richtig!

 

On 11/02/2024 at 20:33, tommy_sn said:

Er det noe som ikke tåler Salty da?

Den sure klo av surfex vil finne ro.

 

On 07/02/2024 at 13:33, nwctim said:

Og ser for meg at Na nærmest danner en hinne på metallet, men er det da hinnen på metallet, eller den magnetiske tiltrekningen som på en måte vinner og er sterkest? Som i om det er hinnen som hindrer Cl- mest, eller magnetismen som tiltrekker seg Cl- mest?

As presidented by the general S.M. ex.:

Weak-force(charge) ⊂ electromagnetism(spin)

=> Proof: The membrane of Na+ wins. And my most unpopular fact so far: Tectyl is washing round 2 :o

 

<=>

 

(Umbrella ∈ N) & (carossery ∈ N)

Umbrella </= carossery

Umbrella = carossery

 

 

Best of Luck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...