Gå til innhold

Fjerne (keramisk?) coating?

ST202

Recommended Posts

Hei, på min ferd langs bilpleiens veier, har jeg møtt på noe nytt som ikke er like lett å finne ut. Det er flere guider på hvordan man kan gjøre dette på nettet men felles for de fleste at de kan skade clearcoat i prosessen da. Og det er jo ikke noe artig, siden den helst skal være blank

Så jeg henvender meg til dere, som kan mye. Jeg prøvde å søke men fant ikke noe særlig. Derfor håper jeg at noen her kan poste en kjapp guide til hvordan man enkelt, trygt og effektivt kan fjerne coating. Takk :)

Forresten hvordan ser man om en bil har coating? Jeg har som dere skjønner ikke vært borti det før, men jeg har mest troen på god gammel voks selv likevel

Endret av ST202
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som beste løsning er å gjøre ren bilen som vanlig, så clay og polere? Poleringen med varierende grovhet vil da ta bort coatingen?

Ser at også clay kan ta noe coating om man bruker lite clay lube, men er det ikke bedre å gjøre det som vanlig med godt med lube og heller ta coatingen ved polering? Får man bort alt slik?

Er visst heller ikke noen sikker måte å vite om en bil har coating, om forrige eier ikke er sikker eller man kjøper en bil og glemmer å spørre

Jeg er ikke interessert i å bli konvertert til coating, og prøver bare å lære litt.. Kjenner også jeg ikke er særlig begeistret for coating selvom det sikkert har sine fordeler :)

Endret av ST202
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden

Hei

Det kommer helt an på coatingen. Noen er enklere å fjerne enn andre. Hvorfor er du så opptatt av å fjerne? Om du polerer og det viser seg at det kun er coatingen som er korrigert hva så? Den er såppass herjet at du har heft til hvilken som helst beskyttelse uansett. Flere coatinger kan henge på lakken i årevis selv om de hydrofobiske egenskapene har avtatt.

• Liker 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Blankbil / polishduden skrev:

Hei

Det kommer helt an på coatingen. Noen er enklere å fjerne enn andre. Hvorfor er du så opptatt av å fjerne?

Hei hei B)

Jeg har som sagt lest litt rundt. Coating har helt klart sine fordeler, og jeg kan skjønne at noen synes det er attraktivt å bruke. Men jeg selv ser ikke helt den tiltrekningen.

Hovedoppgaven til coating er vel å gjøre bilen lettere og raskere å rengjøre ettersom det ligger et beskyttende lag på lakken. Litt som voks, bare den varer lenger og er mer avansert. Vanskeligere å oppdage og veldig mye vanskeligere å få bort.

Voks tar man jo lett bort ved vask, for å legge på ny etter endt korrigering. Det er en av tingene jeg ser på som en fordel med voksen. Å kunne bytte den ut og altså legge på ny

7 timer siden, Blankbil / polishduden skrev:

Om du polerer og det viser seg at det kun er coatingen som er korrigert hva så? Den er såppass herjet at du har heft til hvilken som helst beskyttelse uansett. Flere coatinger kan henge på lakken i årevis selv om de hydrofobiske egenskapene har avtatt.

Altså det å korrigere og oppdage at kun coatingen er korrigert, det er for meg et lite trivelig scenario. Selvom den er herjet og har heft, så betyr vel det at, om man legger til mangel på hydrofobiske egenskaper at coatingen likevel ikke bidrar med noe lenger?

Så dere som bruker coating, om dere legger på et lag, også venter noen år, og legger på et nytt.. Blir det ikke etterhvert et veldig tykt lag med coating selvom det bare er litt og litt igjen for hver gang? Som oppå clearcoat blir et lag som jeg helst ikke vil ha

Og å legge voks oppå coating? Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være interessant, ettersom coatingen da som sagt ikke bidrar med noe annet enn kanskje å beskytte lakken men nå har man jo clearcoat i utgangspunktet. Om bilen er uten cleaecoat er jeg ikke sikker på hva som er "best"

Jeg skjønner disse postene kan gi et inntrykk av at jeg kanskje er litt i overmåte negativ. Og at det kanskje blir litt dårlig forklart. Men jeg vet som sagt ikke så mye annet om coating ann det jeg har lest. Og egentlig det eneste jeg ønsker å oppnå med denne tråden er å finne en enkel og grei måte å oppdage for så å fjerne coating

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
polishduden
Altså det å korrigere og oppdage at kun coatingen er korrigert, det er for meg et lite trivelig scenario. Selvom den er herjet og har heft, så betyr vel det at, om man legger til mangel på hydrofobiske egenskaper at coatingen likevel ikke bidrar med noe lenger?

Så dere som bruker coating, om dere legger på et lag, også venter noen år, og legger på et nytt.. Blir det ikke etterhvert et veldig tykt lag med coating selvom det bare er litt og litt igjen for hver gang? Som oppå clearcoat blir et lag som jeg helst ikke vil ha

Og å legge voks oppå coating? Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være interessant, ettersom coatingen da som sagt ikke bidrar med noe annet enn kanskje å beskytte lakken men nå har man jo clearcoat i utgangspunktet. Om bilen er uten cleaecoat er jeg ikke sikker på hva som er "best"

Jeg skjønner disse postene kan gi et inntrykk av at jeg kanskje er litt i overmåte negativ. Og at det kanskje blir litt dårlig forklart. Men jeg vet som sagt ikke så mye annet om coating ann det jeg har lest. Og egentlig det eneste jeg ønsker å oppnå med denne tråden er å finne en enkel og grei måte å oppdage for så å fjerne coating

Det finnes ingen dumme spørsmål jeg forstår problemstillingen din. Jeg er bare uenig i at det er et problem

Selv om de hydrofobiske egenskapene på en eksisterende coating er død så vil den fremdeles bidra med ripebeskyttelse. Måten man ofte kan se at det er "gammel" coating tilstede er at bilen holder seg vannvittig blank uten å bli "blass". Om du skjønner hva jeg mener.

Coating slites vekk over mange år, dog kan det være rester her og der. Måten man ofte merker det på er at det kan være lagt coating over riper. Når du da korrigerer så må du igjennom coatingen og føler hvordan det fungerer.

Når det gjelder å korrigere coating og legge ny så bygger du ikke noe tykke lag ala brødskiver, vi snakker typ 1um på 150um.

Så om du skulle finne ut at du korrigerer en coatet bil og resultatet etter korrigering er bra. Sleng på voks eller hva du måtte trives med og la det være med det. Skal du helgardere deg for å vite at absolutt all coating er borte så må du våtslipe bilen. Hvilket er totalt unødvendig.

• Liker 2

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...