AndersR 110 Skrevet 9 Desember, 2019 Rapporter Share Skrevet 9 Desember, 2019 (endret) Neste Porsche kom raskt etter forrige, og da ble det ny S&S så klart, denne gang på en lekker Carrara White 911 4S Denne ble enda lenger enn den forrige... Eier tok kontakt rett etter forrige kunde la ut GT3 S&S-en i diverse grupper, og ønsket behandling på sin 4S. Veldig hyggelig når kunder ringer og bestiller på bakgrunn av en S&S! Var selvfølgelig ikke tung å be, og det passet veldig fint at eier skulle 2 uker på ferie, så jeg kunne ha bilen stående hele tiden. Avtalte hva som skulle gjøres og tidspunkt for levering. Hadde også nettopp flyttet inn i nye lokaler hos en bilforhandler i området med mye bedre fasiliteter, så alt var lagt til rette for en god jobb på denne også. Det skulle vise seg at denne jobben også fikk litt snøball-effekt, som det ofte blir når man har fine biler inne og god tid.. Da ender man opp med dårlig tid til slutt Tok imot bilen og satte den på plassen jeg har leid. Eier forklarte at han forventet ikke å hente en ny bil; ENK tenkte "Suverent" mens egoet tenkte "Challenge accepted!"... Kan trygt si at egoet vant denne runden også.. Kjørte den inn i vaskehallen for en mer nøye gjennomgang av tilstand, og bilder. Rimelig møkkete utgangspunkt, men før vask starter skal begge stoneguardene fjernes. Frem med Karcher SC5 og LabelOff fra Biltema Starer med å påføre limfjerner i kanten av folien, for at det skal få trekke inn bak og løsne opp Hjelper til med steam for å få folien til å slippe taket Fikk ganske enkelt tak på hjørnet etter det, og da gikk resten veldig greit. Fyller på med limfjerner hele veien, og steamer folien for at den skal løsne både lettere og raskere Dette gikk jo veldig greit, videre på neste Da var begge to av, og det ser ut som det trengs en skikkelig nedvask på denne her Finner frem kjemi til å begynne med; Teerwasche, Felgenblitz og Green Star. Som vanlig er Teerwasche først ut, og denne finner litt å jobbe med. Det var også såpass fuktig i vaskehallen at denne kunne ligge nærmere 10 minutter på lakken '' Skum neste, denne gangen ble det ikke brukt Vorreiniger B som vanlig, da jeg ikke har fått bestilt diverse deler for å kunne bruke egen skumkanon på det fastmonterte vaskeanlegget. Etter 8-10 minutters virketid var det klart for å spyle av skummet, og gjøre klart til neste runde. Merket også at det er veldig greit å ha tilgang på fast anlegg, med varmtvann! Fikk også en fin 50/50 under vasken! Gjemte seg litt her bak også Ferdig spylt, og klar for neste kjemirunde Frem med Felgenblitz, for å se hva den kan finne på lakk og felger Etter at dette har fått virke i rundt 10 minutter, legges det et lag Green Star over hele bilen Etter samme virketid som resten, toppes dette igjen med et skumlag Mens dette virker er det frem med børste fra Detail Factory til kriker og kroker Fyller på med skum for at det ikke skal tørke ut Da var kjemivasken ferdig, finner frem håndvaskutstyr. Som vanlig er det Gold Nugget og Britemax PureMax i bøtta. Plukker også frem clay, og legger den i en kopp med varmt vann for å myke den opp Finner frem en egen vaskevott for undersiden av skjørt, da det stort sett er litt ekstra her Ikke spesielt mye spennende å finne her.. Siste avspyling før tørk Ferdig med vask og tørk, da gjenstår det bare å flytte bilen over i andre hallen Noe som ikke er altfor lenge gjort... Dagen etter var det tid for å få bilen opp fra gulvet, og få av vinterskoa. Finner frem låsebolt til de to hjulene som har det på seg. Rimelig grei bredde på de her! Triller de tilbake i vaskehallen for en grundig vask Blander opp ny Green Star Skrubber dekksider med Vikan børste Matteholdere fungerer ypperlig til skiltholdere også! Så er det frem med børste fra North Detailing for å løsne skitt fra disse Topper Green Star med skum Frem med børsten igjen for få løsnet opp Så var det innsiden som stod for tur Starter med ett lag Teerwasche Det var litt å jobbe med inni her også Etter ca 10 minutters virketid legges et lag Green star over alle felgene, inkludert dekksider Etter nye 10 minutter toppes det med skum Og frem med børsten igjen Frem med LabelOff og plastskrape til limrester Sprayer på restene for å løse opp Den fant litt mer i felgene også Etter litt virketid er det frem med plastskrape Håndvask neste, frem med PureMax og egen vaskehanske til felger Diverse børste for å komme til skikkelig Når dekka først er tatt av, var det jo en gylden mulighet til å få rensa litt i hjulhus også Det var det også litt behov for ser det ut som.. Starter med å legge Green Star i hele hjulhuset Jobber det inn med diverse børster fra Detail Factory, North Detailing og Vikan Steamer over for å løse opp Sitter fortsatt en del igjen, går på en runde til Fyller også på med Green Star jevnt og trutt Får fjernet litt gammel moro herfra Mye bedre, men fortsatt litt igjen helt innerst Frem med mixing bottle fra Swissvax med Green Star blandet 1:5 og ny børste En hjulbue ferdig, tre igjen... Drar over bremseskivene med #00 stålull for å fjerne rustfargen Fant også frem børsten til steameren, veldig kjekk å ha mellom rør og slanger! Finner frem Koch Chemie PSS for å piffe opp plasten litt Etter litt jobb ser det ganske mye hyggeligere ut inni her også Finner frem Flex og Nano fra Poleringskongen, og kjører over calipere med CFP Regular, før de får ett lag Swissvax Autobahn. Eier hadde ønske om at motorrommet skulle få litt oppmerksomhet også. Ser ikke altfor ille ut ved første øyekast, litt støv og forskjellig som har samlet seg Frem med SC5, Green Star og børste igjen Veldig hjelpsomt med børste på enden når man skal ta slanger med riller Fjerner munnstykket på enden for å få litt mer trykk under steaming Scholl Boost ble brukt for å få litt finere farge her Når man likevel har mulighet til å heise bilen og få tilkomst under, kan man like godt heise den litt lenger opp.. Går på med Green Star, børste og steam for å fjerne det verste her også Blir ikke helt 100%, men litt renere må det vel ha blitt under her Når bilen først var så høyt oppe, la jeg merke til at eksosstussene kunne trenge litt ekstra pleie. Tok av "kappene" rundt for bedre tilkomst. På disse var lakken slitt gjennom, så valgte å slipe de helt ned til bart metall. Dersom eier ønsker å lakkere de igjen er de allerede ferdig slipt Håndsliper de i "omkretsretning" for å få imitere en børstet finish på de (Om du lurer; ja, det tok sinnsykt lang tid..) Viser litt igjen i alle fall Da hadde felgene stått i ro en liten s tund, så bestemte meg for å dra over de en runde med CFP også. Ifølge eier var ikke disse så nøye med da de sjelden var i bruk, men nå var de først av bilen og helt rene.. Og det hjelper på å løfte helhetsinnstrykket av jobben Frem med Rupes Mini, gul Rupes pad og CFP Regular Plutselig var disse litt blankere også Snur de rundt og finner frem Flexen igjen, sammen med Nano Polisher Frem med Svisswax Autobahn Dekksider får MaxProtect UTC 4 stk felger ferdig! Da var det bare resten av bilen igjen.. På tide å komme seg igang med lakk. Frem med Paint Detective PD8 for å sjekke litt dybder og eventuelle relakkeringer. Måleren viste at det aller meste er relakkert med unntak av tak og panser, noen steder var det rimelig lite å gå på. Fikk 77.1 som laveste måling på panser. Hadde også klart å slette bildene av venstre forskjerm målingene i sorteringsarbeidet.. Panser: Høyre forskjerm Dør høyre side Høyre bakskjerm Dør venstre side Venstre bakskjerm Tak venstre side Stolpe venstre side Tak høyre side Stolpe høyre side Tok også en måling i innsteg bare for å ha en liten unøyaktig pekepinn Maskerer opp Lakktilstand var ca som forventet, en del å hente og litt å rydde opp i Starter med Koch Chemie F5.01 på lilla skumpad fra 3D, som forøvrig har blitt en av mine absolutte favorittpads! Sprer produktet på hastighet 1, og kjører 3-4 pass på hastighet 4-5 Litt finere å se på nå Klok av skade fra forrige S&S (GT3 som ikke tålte Virtue i det hele tatt), tester jeg med opp til finsteg med en gang. Wiper ned panelet og gjør klart for Virtue Tester opp med Virtue på gul Rupes pad Her ser det heldigvis veldig bra ut! Da er planen klar for resten av bilen Ny runde wipedown for å fjerne Virtue Flytter oppmerksomheten lenger ned på panelet, hvor stoneguarden satt. Her var det fortsatt litt fargeforskjell etter fjerning Finner frem en litt heftigere kombo siden jeg går ut ifra at det må tyngre skyts til her. Heavy cut pad fra 3D og Koch Chemie H8.02 får prøve seg først Mye bedre, men skimter fortsatt litt fargeforskjell enda.. Går ett hakk grovere for å sjekke Henter Rupes 15 MKII og blå Rupes ull og prøver med H8.02 igjen Nekter fortsatt å gi seg... 15 MKII må vike plass for 21 MKII, for å se om den klarer å utrette noe mer Hjalp litt til, men ble fortsatt ikke helt fornøyd.. Bakplate til Flex var fortsatt ikke ankommet, og neste steg var derfor våtslip.. Men før dette kunne begynnes på måtte jeg forhøre meg med kunde.. Tok kontakt, og vi ble enige om at det var såpass lite synlig som det var nå og det skal etter all sannsynlighet på stoneguard igjen så vi sa oss fornøyde med resultatet. Mikroripene etter litt hissig korrigering ble lett ryddet bort med F5.01 og lilla 3D pad Tar fatt på resten av grovsteget, fortsetter med samme kombo som ble testet først Litt in action og 50/50 bilder, for hvem liker ikke det? Venstre forskjerm hadde noen skikkelige defekter å rydde opp i, men to av flekkene var allerede igjennom klarlakken ser det ut som.. Bestemmer meg for å prøve å pynte litt på det i det minste, se om det er mulig å få det litt mindre synlig Sliper forsiktig på kantene for å jevne ut forkskjellen litt Fjerner sliperipene med roterende og ull, og kjører opp med finere kombo Fikk sminket det opp litt i alle fall Panseret hadde også noen steinsprut som kunne vært pyntet litt på Da er denne veldig kjekk å ha liggende Finner frem p2500 og hullmaskin og lager spotpapir til blyanten Sliper lett over for å jevne ut fyllingen litt, tar ikke for mye siden jeg ikke har ny lakk å legge i dersom det skulle være nødvendig Frem med ryddelaget etter sliping Og ryddelag etter ryddelaget Hentet frem iBrid når bakparten skulle tas, da det er vrient å komme til med Mini enkelte steder Da var det klart for wipedown av hele bilen før Virtue ble kjørt som finsteg Tid for å få på dekk igjen, men først blar jeg meg igjennom boka (som forøvrig KUN var på tysk) for å finne korrekt moment som var 130nm på denne Slenger på dekkposer for å være sikker på at de holder seg helt rene Frem med finsteg kombo, Britemax Virtue og gul Rupes Slenger pads i en bøtte med Green Star før de skal i maskin Finsteg ferdig på lakk, da kan maskeringsteipen fjernes Det blir noen meter med maskering på en jobb.. Når den er av, drar jeg over lyktene også med finsteg Mens Virtue får herde i fred og ro, begynner jeg på interiøret. Senker ned bilen og kjører frem for å få bedre tilkomst på grunn av 2-søyleren. Relativt normal tilstand innvendig Frem med støvsugeren (forhandler hadde LITT større støvsuger enn meg, så fant ut at jeg lånte deres..) Tar ut mattene og henger de i vaskehallen for grovspyling Frem med MZR og tekstilbørste Her var det litt grums som gjemte seg.. Neste dag blir brukt til å legge MaxProtect UGC og UNC-V1. Starter med glass først. Finner frem WSR og går over alle rutene med denne for å fjerne vannmerker og få de helt rene før coating Går over med IPA etter WSR Da er det frem med UGC, frontrute fikk 3 lag mens resten fikk 1 lag UGC lagt, tid for V1 på lakk Lakkfinish er absolutt godkjent for å coates Siste sjekk gjort, V1 neste. Legger ca halve bilen før det buffes, så legges resten Buffer som vanlig med Pink Worker Legger neste lag UGC på frontrute før resten av bilen får V1 Da var det på tide å ta kveld igjen, og UNC-R stod på tapeten neste dag. Med tanke på at panelene har få "knekker" er det ikke mange plasser å dele UNC-R, så tar litt forhåndsregler for å kjøpe nok tid til å legge ett og ett panel. Glemte også sette flaska i kjøleskap over natta, så da blir det kjølekopp.. Frem med LedLenser P7R til buffelys Starter med de minste panelene, der man faktisk kan ta seg tid til å ta bilder (Litt usikker på hva kamera fant ut det skulle fokusere på her) Lykter har allerede V1, og toppes med R 1 stk kald, coata 911 Coating ferdig, dagen etter brukes til finish arbeid på interiør og diverse før levering. Videre med støvsuging nå som mattene er ute Finner frem Colourlock rens og går løs på skinninteriøret Ren, hvit mikrofiber Ikke fullt så ren, eller hvit mikrofiber Men det ble jo en veldig fin 50/50 Kluten etter at hele sitteputa var rengjort.. Planen var å farge opp denne flekken dersom jeg hadde farge som var bra match, men det hadde jeg ikke dessverre.. Tar vel ikke skade av å bli renset denne her heller Videre på resten av skinninteriøret Finner frem en fuktiberklut og legger rundt munnstykket på støvsugeren for å løfte ut eventuelle rester fra de perforerte setene Ikke fullt så ille her som førersetet, men fant fortsatt en del Venstre side av ratt renset, betydelig blankere på høyre side Til resten av overflatene hentes steameren frem igjen Starter med pedalsett, jobber inn MZR med børste først Videre følger litt diverse interiørbilder, alt blir renset med MZR før det steames rent Setter også bilen på lading igjen Og siden dette panelet da er ute kan man jo like godt rense det med steam også Resten under panseret får en runde Svisswax Quick Interior Finish Henter frem mattene for å få renset de med Mimo også. Jobber MZR inn med tekstilbørste Renser med Mimo i alle 4 retninger for å være sikker på å få løftet ut alt av produkt fra mattene Høyre matte renset ferdig Begge renset. Legger disse til tørk på vaskerommet, før de legges på plass igjen Tid for å buffe UGC, frem med IPA igjen Glassvask innvendig er neste på lista, finner frem Rupes G401 og lofritt papir Colourlock Shield på alt av skinn Bakside av stoler får en runde Swissvax Quick Interior Finish Siste finish på matter før de legges på plass i bilen Tørker av overflødig Shield fra setene Siste som blir gjort er MaxProtect Silk Coat for å beskytte coatingen Da er det endelig tid for ferdigbilder! Endret 10 Desember, 2019 av AndersR 4 17 Siter Titan Coatings Certified Detailer Koch Chemie Certified Detailer MaxProtect Certified Detailer Colourlock Technician Facebook: Rekdal AutoSpa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 10 Desember, 2019 Rapporter Share Skrevet 10 Desember, 2019 Meget bra både S&S og utført jobb. Skal jeg sette fingeren på noe, så må det være at du ikke har satt alle porsche senterkoppene på felgene i samme stilling (med spissen mot ventilen) 1 1 Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skydancer 162 Skrevet 10 Desember, 2019 Rapporter Share Skrevet 10 Desember, 2019 Vakkert! Godt dokumentert og godt jobbet [emoji4] Siter Max Protect Certified Instructor & Max Protect Certified Detailer Audi A4 2.0 Tdi, S-line, "09 modell.Skydancer Detail Skydancer Detail på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersR 110 Skrevet 10 Desember, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 Desember, 2019 6 minutter siden, Skydancer skrev: Vakkert! Godt dokumentert og godt jobbet Takk! Siter Titan Coatings Certified Detailer Koch Chemie Certified Detailer MaxProtect Certified Detailer Colourlock Technician Facebook: Rekdal AutoSpa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Tommy R 200 Skrevet 10 Desember, 2019 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 10 Desember, 2019 Flink du! Mente du sa du skulle smøre inn hele bilen med lampeolje, men mulig jeg husker feil? Siter Detailshop.no Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera. Gnukkehjørnet En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersR 110 Skrevet 10 Desember, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 Desember, 2019 17 minutter siden, Storefot / Tommy skrev: Flink du! Mente du sa du skulle smøre inn hele bilen med lampeolje, men mulig jeg husker feil? Fant ut at det hadde blitt fryktelig mørkt uten olje til lampa 1 Siter Titan Coatings Certified Detailer Koch Chemie Certified Detailer MaxProtect Certified Detailer Colourlock Technician Facebook: Rekdal AutoSpa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersR 110 Skrevet 10 Desember, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 Desember, 2019 2 timer siden, Tommy skrev: Meget bra både S&S og utført jobb. Skal jeg sette fingeren på noe, så må det være at du ikke har satt alle porsche senterkoppene på felgene i samme stilling (med spissen mot ventilen) Takk! Stemmer, tok en kjapp vurdering og satt de rett opp for bildene sin skyld Siter Titan Coatings Certified Detailer Koch Chemie Certified Detailer MaxProtect Certified Detailer Colourlock Technician Facebook: Rekdal AutoSpa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Punisher 100 Skrevet 10 Desember, 2019 Rapporter Share Skrevet 10 Desember, 2019 Herlig bra arbeid! Det som mangler her er jo uttrykket til eier ved første øyekast! Hvertfall det mest givende, hva? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersR 110 Skrevet 10 Desember, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 Desember, 2019 2 timer siden, The Punisher skrev: Herlig bra arbeid! Det som mangler her er jo uttrykket til eier ved første øyekast! Hvertfall det mest givende, hva? Takk! Det er alltid det beste med slike jobber, å se eier gå rundt egen bil flere ganger og ta bilder Siter Titan Coatings Certified Detailer Koch Chemie Certified Detailer MaxProtect Certified Detailer Colourlock Technician Facebook: Rekdal AutoSpa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gizmo 6 Skrevet 10 Desember, 2019 Rapporter Share Skrevet 10 Desember, 2019 For en lang, detaljerik og deilig S&S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersR 110 Skrevet 10 Desember, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 Desember, 2019 (endret) 43 minutter siden, Gizmo skrev: For en lang, detaljerik og deilig S&S Takk! Satt halvveis og tenkte at det her blir for mye Endret 10 Desember, 2019 av AndersR Siter Titan Coatings Certified Detailer Koch Chemie Certified Detailer MaxProtect Certified Detailer Colourlock Technician Facebook: Rekdal AutoSpa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niebelheim 70 Skrevet 10 Desember, 2019 Rapporter Share Skrevet 10 Desember, 2019 31 minutter siden, AndersR skrev: Takk! Satt halvveis og tenkte at det her blir for mye Absolutt nydelig! Ikke noe mer å si om det. Det blir aldri for mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersR 110 Skrevet 11 Desember, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2019 7 timer siden, Niebelheim skrev: Absolutt nydelig! Ikke noe mer å si om det. Det blir aldri for mye. Takk! Siter Titan Coatings Certified Detailer Koch Chemie Certified Detailer MaxProtect Certified Detailer Colourlock Technician Facebook: Rekdal AutoSpa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.