ST202 2 Skrevet 7 Desember, 2019 Rapporter Share Skrevet 7 Desember, 2019 (endret) Hei, jeg har planer om å få skiftet bremsevæske på bilen etterhvert, men har ikke helt funnet ut hvilken som kan brukes og ikke ettersom jeg ikke har gjort dette før Jeg fant en grønn halvliter/ litersflaske med Castrol DOT4, men alt jeg finner om den sier at den hovedsaklig er kun til motorsykler og scootere? Virker som dette skal være et bra alternativ.. Om den kan brukes til bil Lånte bilde fra internett (med watermark..) for å illustrere hvilken jeg mener, mitt spørsmål er da om denne kan brukes til bil? Eller er det noe spesielt som gjør at den kun brukes til kjøretøyer på to hjul? En ting til er om den kan brukes som clutchvæske også? Ettersom bremsevæske og clutchvæske ofte er det samme etter hva jeg forstår? Jeg har ikke skiftet clutchvæske heller før, så håper derfor noen her kan svare på det Endret 7 Desember, 2019 av ST202 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Niebelheim 66 Skrevet 7 Desember, 2019 Rapporter Share Skrevet 7 Desember, 2019 4 timer siden, ST202 skrev: Hei, jeg har planer om å få skiftet bremsevæske på bilen etterhvert, men har ikke helt funnet ut hvilken som kan brukes og ikke ettersom jeg ikke har gjort dette før Jeg fant en grønn halvliter/ litersflaske med Castrol DOT4, men alt jeg finner om den sier at den hovedsaklig er kun til motorsykler og scootere? Virker som dette skal være et bra alternativ.. Om den kan brukes til bil Lånte bilde fra internett (med watermark..) for å illustrere hvilken jeg mener, mitt spørsmål er da om denne kan brukes til bil? Eller er det noe spesielt som gjør at den kun brukes til kjøretøyer på to hjul? En ting til er om den kan brukes som clutchvæske også? Ettersom bremsevæske og clutchvæske ofte er det samme etter hva jeg forstår? Jeg har ikke skiftet clutchvæske heller før, så håper derfor noen her kan svare på det Hei. All bremsevæske passer til alle kjøretøy. DOT betegnelsen bestemmer kokepunktet på bremsevæsken. Alt over DOT4 er bra. Jeg tror kanskje ikke du får tak i DOT3 lengre heller? Det du må være obs på, er at bremsevæsken trekker fukt (fra luftfuktigheten), og derfor anbefaler man å skifte den annenhvert år. Vann er tyngre enn bremsevæske, så vannet samles ved caliperene, og minsker kokepunktet på bremsevæsken. Så hvis en av de kannene du fant er åpnet, så har jeg ikke villet brukt den til bremsene, men du kan bruke den til clutchen. Ja, clutchvæske og bremsevæske er dwt samme. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
ST202 2 Skrevet 7 Desember, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7 Desember, 2019 (endret) 52 minutter siden, Niebelheim skrev: Hei. All bremsevæske passer til alle kjøretøy. DOT betegnelsen bestemmer kokepunktet på bremsevæsken. Alt over DOT4 er bra. Jeg tror kanskje ikke du får tak i DOT3 lengre heller? Først, takk for et utfyllende svar Ok det var det jeg håpet på. Grunnen til at den 500ml flasken jeg fant ifølge nettet var til mopeder er vel at det var mindre i den kanskje. Men fant etter å ha lest posten din og litt mer googling, at det stemmer som du sier at 500ml DOT4 også passer til bil Alt over DOT4? Jeg regner iallfall med at jeg satser på Castrol DOT4 som de på bildet jeg postet. Og ang DOT3.. det aner jeg ikke 52 minutter siden, Niebelheim skrev: Det du må være obs på, er at bremsevæsken trekker fukt (fra luftfuktigheten), og derfor anbefaler man å skifte den annenhvert år. Vann er tyngre enn bremsevæske, så vannet samles ved caliperene, og minsker kokepunktet på bremsevæsken. Ja men det er noe slikt jeg hadde i mine notater også, annenvert år. Så det er absolutt noe som gir mening, men det er jo litt tungvint laget mtp det du nå påpekte, at vannet samles ved caliper.. Uansett, om man bytter bremsevæske regelmessig blir vel ikke det noe stort problem 52 minutter siden, Niebelheim skrev: Så hvis en av de kannene du fant er åpnet, så har jeg ikke villet brukt den til bremsene, men du kan bruke den til clutchen. Ja, clutchvæske og bremsevæske er dwt samme. Det var altså "fant" som i "fant til salgs". Den plassen jeg fant 500ml flasken til salgs først, var altså der det stod at den var til mopeder og scootere.. Og til clutchen, det var det jeg håpte på men regner med det blir nye og uåpnede flasker til både bremser og clutch etterhvert Endret 7 Desember, 2019 av ST202 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
joo 3 Skrevet 7 Desember, 2019 Rapporter Share Skrevet 7 Desember, 2019 Dot 4 er OK, DOT 5.1 er OK. Du skal absolutt ikke bruke DOT 5, det er en helt annen kjemi, har vært brukt av f.eks Harley og lurer på om noen franske biler bruker det...? Og skal ikke blandes med 4/5.1. Mange clutcher bruker 4 eller 5.1, men jeg har selvsagt vært borti andre saker. På Mine BMW MC`er er det brukt en mineralsk Vitamol clutchvæske. Men det er ikke særlig vanlig å finne på andre. Jeg noterer dato på bremsevæskeflaskene når jeg åpner dem. Er de to år siden de ble åpna er det ikke annet enn kjemi til returanlegget på fyllinga Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
ST202 2 Skrevet 7 Desember, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7 Desember, 2019 (endret) 13 minutter siden, joo skrev: Dot 4 er OK, DOT 5.1 er OK. Du skal absolutt ikke bruke DOT 5, det er en helt annen kjemi, har vært brukt av f.eks Harley og lurer på om noen franske biler bruker det...? Og skal ikke blandes med 4/5.1. DOT5 var det.. Uansett så er vel DOT4 et trygt valg på eldre biler, så er ikke nødvendig å blande eller ha på noe annet. Jeg vet ikke hvordan det er med franske biler 13 minutter siden, joo skrev: Mange clutcher bruker 4 eller 5.1, men jeg har selvsagt vært borti andre saker. På Mine BMW MC`er er det brukt en mineralsk Vitamol clutchvæske. Men det er ikke særlig vanlig å finne på andre. Ok men da fungerer DOT4.. Iallfall på biler. Motorsykler vet jeg ikke noe om ettersom jeg ikke har lest så mye om det. Er nok uansett mest biler jeg kommer til å bytte bremsevæske og clutchvæske på 13 minutter siden, joo skrev: Jeg noterer dato på bremsevæskeflaskene når jeg åpner dem. Er de to år siden de ble åpna er det ikke annet enn kjemi til returanlegget på fyllinga Jeg tror egentlig ikke det blir nødvendig her ettersom flaskene antakeligvis blir tømt når de blir åpnet Endret 7 Desember, 2019 av ST202 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
joo 3 Skrevet 7 Desember, 2019 Rapporter Share Skrevet 7 Desember, 2019 Yup, 4 og 5.1 kan også blandes. 4 er vel fremdeles en fullgod sak som selges overalt. Glykolbaserte begge to. (5.0 er noe silikonbaserte saker) Ikke noe forskjell på bil/MC når det gjelder bremsevæsker og kretser og pakninger og vedlikehold. Mest sære saker på MC er motoroljer der de fleste må ha JASO MA2-spec hvis clutchen går vått i motoroljen. Det gjør de fleste, bortsett fra noen BMW og kanskje Guzzi? Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Kristian 26 Skrevet 7 Desember, 2019 Rapporter Share Skrevet 7 Desember, 2019 Lokket på bremsevæskebeholderen i bilen er ofte merket med hvilken DOT som skal brukes. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
ST202 2 Skrevet 7 Desember, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7 Desember, 2019 5 minutter siden, Kristian skrev: Lokket på bremsevæskebeholderen i bilen er ofte merket med hvilken DOT som skal brukes. Joda men det er vel ikke så nøye? Jeg mener på eldre biler (pre DOT5.1) er vel DOT4 det optimale for de fleste kanskje? Så uansett om lokket er merket med DOT3 så er vel DOT4 det greieste? Om man ser bort fra DOT5.1.. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Kristian 26 Skrevet 7 Desember, 2019 Rapporter Share Skrevet 7 Desember, 2019 (endret) Så lenge du bruker lik eller høyere DOT klassifisering enn anbefalt er du trygg, du bør ikke bruke DOT 4 om det er spesifisert DOT 5.1 Endret 7 Desember, 2019 av Kristian Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
ST202 2 Skrevet 7 Desember, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7 Desember, 2019 (endret) Takk for gode svar Endret 8 Desember, 2019 av ST202 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.