Gå til innhold

Bremsevæske

Recommended Posts

Hei, jeg har planer om å få skiftet bremsevæske på bilen etterhvert, men har ikke helt funnet ut hvilken som kan brukes og ikke ettersom jeg ikke har gjort dette før

Jeg fant en grønn halvliter/ litersflaske med Castrol DOT4, men alt jeg finner om den sier at den hovedsaklig er kun til motorsykler og scootere? Virker som dette skal være et bra alternativ.. Om den kan brukes til bil

Lånte bilde fra internett (med watermark..) for å illustrere hvilken jeg mener, mitt spørsmål er da om denne kan brukes til bil? Eller er det noe spesielt som gjør at den kun brukes til kjøretøyer på to hjul?

En ting til er om den kan brukes som clutchvæske også? Ettersom bremsevæske og clutchvæske ofte er det samme etter hva jeg forstår? Jeg har ikke skiftet clutchvæske heller før, så håper derfor noen her kan svare på det

104801385-two-plastic-canisters-of-the-brake-fluid-castrol-dot4-isolated-over-white-background.jpg

Endret av ST202
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Niebelheim
4 timer siden, ST202 skrev:

Hei, jeg har planer om å få skiftet bremsevæske på bilen etterhvert, men har ikke helt funnet ut hvilken som kan brukes og ikke ettersom jeg ikke har gjort dette før

Jeg fant en grønn halvliter/ litersflaske med Castrol DOT4, men alt jeg finner om den sier at den hovedsaklig er kun til motorsykler og scootere? Virker som dette skal være et bra alternativ.. Om den kan brukes til bil

Lånte bilde fra internett (med watermark..) for å illustrere hvilken jeg mener, mitt spørsmål er da om denne kan brukes til bil? Eller er det noe spesielt som gjør at den kun brukes til kjøretøyer på to hjul?

En ting til er om den kan brukes som clutchvæske også? Ettersom bremsevæske og clutchvæske ofte er det samme etter hva jeg forstår? Jeg har ikke skiftet clutchvæske heller før, så håper derfor noen her kan svare på det

104801385-two-plastic-canisters-of-the-brake-fluid-castrol-dot4-isolated-over-white-background.jpg

Hei.

All bremsevæske passer til alle kjøretøy.

DOT betegnelsen bestemmer kokepunktet på bremsevæsken. Alt over DOT4 er bra. Jeg tror kanskje ikke du får tak i DOT3 lengre heller?

Det du må være obs på, er at bremsevæsken trekker fukt (fra luftfuktigheten), og derfor anbefaler man å skifte den annenhvert år.

Vann er tyngre enn bremsevæske, så vannet samles ved caliperene, og minsker kokepunktet på bremsevæsken.

Så hvis en av de kannene du fant er åpnet, så har jeg ikke villet brukt den til bremsene, men du kan bruke den til clutchen.

Ja, clutchvæske og bremsevæske er dwt samme.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
52 minutter siden, Niebelheim skrev:

Hei.

All bremsevæske passer til alle kjøretøy.

DOT betegnelsen bestemmer kokepunktet på bremsevæsken. Alt over DOT4 er bra. Jeg tror kanskje ikke du får tak i DOT3 lengre heller?

Først, takk for et utfyllende svar

Ok det var det jeg håpet på. Grunnen til at den 500ml flasken jeg fant ifølge nettet var til mopeder er vel at det var mindre i den kanskje. Men fant etter å ha lest posten din og litt mer googling, at det stemmer som du sier at 500ml DOT4 også passer til bil

Alt over DOT4? Jeg regner iallfall med at jeg satser på Castrol DOT4 som de på bildet jeg postet. Og ang DOT3.. det aner jeg ikke

Det du må være obs på, er at bremsevæsken trekker fukt (fra luftfuktigheten), og derfor anbefaler man å skifte den annenhvert år.

Vann er tyngre enn bremsevæske, så vannet samles ved caliperene, og minsker kokepunktet på bremsevæsken.

Ja men det er noe slikt jeg hadde i mine notater også, annenvert år. Så det er absolutt noe som gir mening, men det er jo litt tungvint laget mtp det du nå påpekte, at vannet samles ved caliper.. Uansett, om man bytter bremsevæske regelmessig blir vel ikke det noe stort problem

Så hvis en av de kannene du fant er åpnet, så har jeg ikke villet brukt den til bremsene, men du kan bruke den til clutchen.

Ja, clutchvæske og bremsevæske er dwt samme.

Det var altså "fant" som i "fant til salgs". Den plassen jeg fant 500ml flasken til salgs først, var altså der det stod at den var til mopeder og scootere.. 

Og til clutchen, det var det jeg håpte på men regner med det blir nye og uåpnede flasker til både bremser og clutch etterhvert

Endret av ST202
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dot 4 er OK, DOT 5.1 er OK.

Du skal absolutt ikke bruke DOT 5, det er en helt annen kjemi, har vært brukt av f.eks Harley og lurer på om noen franske biler bruker det...? Og skal ikke blandes med 4/5.1.

Mange clutcher bruker 4 eller 5.1, men jeg har selvsagt vært borti andre saker. På Mine BMW MC`er er det brukt en mineralsk Vitamol clutchvæske. Men det er ikke særlig vanlig å finne på andre.

Jeg noterer dato på bremsevæskeflaskene når jeg åpner dem. Er de to år siden de ble åpna er det ikke annet enn kjemi til returanlegget på fyllinga ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, joo skrev:

Dot 4 er OK, DOT 5.1 er OK.

Du skal absolutt ikke bruke DOT 5, det er en helt annen kjemi, har vært brukt av f.eks Harley og lurer på om noen franske biler bruker det...? Og skal ikke blandes med 4/5.1.

DOT5 var det..

Uansett så er vel DOT4 et trygt valg på eldre biler, så er ikke nødvendig å blande eller ha på noe annet. Jeg vet ikke hvordan det er med franske biler

Mange clutcher bruker 4 eller 5.1, men jeg har selvsagt vært borti andre saker. På Mine BMW MC`er er det brukt en mineralsk Vitamol clutchvæske. Men det er ikke særlig vanlig å finne på andre.

Ok men da fungerer DOT4.. Iallfall på biler. Motorsykler vet jeg ikke noe om ettersom jeg ikke har lest så mye om det. Er nok uansett mest biler jeg kommer til å bytte bremsevæske og clutchvæske på

Jeg noterer dato på bremsevæskeflaskene når jeg åpner dem. Er de to år siden de ble åpna er det ikke annet enn kjemi til returanlegget på fyllinga ;)

Jeg tror egentlig ikke det blir nødvendig her ettersom flaskene antakeligvis blir tømt når de blir åpnet

Endret av ST202
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yup, 4 og 5.1 kan også blandes. 4 er vel fremdeles en fullgod sak som selges overalt. Glykolbaserte begge to. (5.0 er noe silikonbaserte saker)

Ikke noe forskjell på bil/MC når det gjelder bremsevæsker og kretser og pakninger og vedlikehold. 

Mest sære saker på MC er motoroljer der de fleste må ha JASO MA2-spec hvis clutchen går vått i motoroljen. Det gjør de fleste, bortsett fra noen BMW og kanskje Guzzi?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Kristian skrev:

Lokket på bremsevæskebeholderen i bilen er ofte merket med hvilken DOT som skal brukes.

Joda men det er vel ikke så nøye?

Jeg mener på eldre biler (pre DOT5.1) er vel DOT4 det optimale for de fleste kanskje? 

Så uansett om lokket er merket med DOT3 så er vel DOT4 det greieste? Om man ser bort fra DOT5.1..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...