Gå til innhold

Egnet skumvask for bil med Modesta glasscoating?

Recommended Posts

Ene bilen min er coatet med Modesta BC-04, og jeg har brukt Carpro reset til skumvask. Det fungerer godt, men det går mye dyr såpe i lengden. Er det noe mer egnet og eventuelt rimeligere som passer med Modesta? Fikk inntrykk av at det burde være ph nøytralt for glasscoatingen sin del.

Pleier forøvrig kjøre følgende prosess:

- Prickbort på tørr bil, fylle bøtter og skumkanon i mellomtiden

- Skumlegge over prickbort med Carpro Reset, max 1:10 i kanonen, vente et par min

- Spyle av med høytrykk

- Berøringsvask med mikrofibervott og Carpro reset i bøtta

- Spyle av med hageslangen
- Nå som coatingen har passert 1,5 år har jeg tatt en runde med Carpro Hydr02 lite, kommer til å gjøre det hver 2-4 måneder

- Tørke

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Niebelheim

Du kan jo droppe Reset i skumkanonen, så sparer du litt der. Bruk f.eks Autofoam, som er en potent forvask men med en mye hyggeligere literspris enn Reset. 

Ellers finnes det jo en skog av ph-nøytrale såper som ikke etterlater seg noe (som er en fordel). Personlig liker jeg Britemax Puremax godt.

Endret av Niebelheim
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Sjekk denne for oppmåling av blandingsforholdet som faktisk kommer ut av kanonen, og ikke blandingsforholdet i flasken. Reset har et blandingsforhold på 1:500, så betyr at det er svært lite såpe som trengs for å skumlegge en bil. De fleste andre bøttesåper ligger rundt dette forholdet. 

Når det er sagt, så er Reset en bøttesåpe som er laget for å gi glid mellom lakk og vaskesvamp. Det har tilnærmet null rengjøringsevne. Jeg vil heller anbefale å bruke en alkalisk skumforvask. Nå er vel coating motstandsdyktig mot de fleste kjemikalier, men likevel vil for eksempel prickbort slite langt mer på en vanlig vokset lakk enn en skumformask blandet 1:50. Med tanke på at blandingsforholdet er 10x lavere enn ved Reset, så koster det litt mer, men noe sier meg at du har blandet alt for sterk om du har reagert på prisen på Reset i kanon. Men min spyler og med blandeskrien helt igjen på kanonen, så trenger jeg bare en kork med Reset og resten vann. 

• Liker 1

2018 Tesla Model S 75D - Deep Blue Metallic

2016 Ducati Panigale 1299S

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare skumvasken jeg tenker på altså, bøttevasken er 1:500 og helt ubetydelig. For eksempel får en 5-litere av Nerta Active diamond, men ser ut som sen har pH 13. hvis det finnes noe som henger enda lenger, og støtte kanner, så hadde det vært kjekt. Men er ikke helt komfortabel med å teste produkter på en coating til femsifret beløp.

Skal sies at jeg skumlegger to biler med full skumkanon.

Der kom det et svar mens jeg skrev ja, og joda, vet at jeg blander sterkt, men syns skummet blir tynt og henger dårlig med noe særlig svakere..

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Forhandlere
Conlogo / Terje

Det er helt riktig at du burde ha en mer eller mindre pH-nøytral skumavfetting, dette er sterkt anbefalt. Jeg har pleid å bruke enten blanding av CarPro Reset, MultiX og vann, eller IronX Snow Soap. Denne ligger på 7 i pH og fungerer som et kombiprodukt. På en beskyttet overflate vil den kunne løse opp både asfalt og metallpartikler. 

Kan legge til at det er absolutt anbefalt at du jevnlig bruker Modesta M2 Blast og M4 Smoke til vedlikehold av coatingen :)

• Liker 1

www.conlogo.no

www.swissvax.no

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...