Gå til innhold

MINITEST: Biltema Bilshampo Standard (totalslakt!)

Petecomplete

Recommended Posts

Petecomplete

Det er sjelden at man opplever "WOW! faktor" av ett dårlig produkt, men så er det de øyeblikkene der man står ovenfor ett produkt som bommer så fullstendig på hva det skal/bør være, at man blir regelrett entusiastisk over den totale mangelen på ønskede egenskaper. Biltema Bilshampo Standard skulle aldri vært laget, og er ett slikt produkt. Entusiasmen førte til at jeg laget denne testen.

TEST - Biltema Bilshampo Standard (grønn)

20191129_153829.thumb.jpg.77bde6f4781deaa3cdbd5b297dd72d37.jpg

Hva sier de: "Effektiv skumshampo som løser opp og fjerner trafikkfilm og smuss fra lakken, og gir en flekkfri og blank overflate."

Hva sier jeg: "Ineffektiv shampo som løser opp LSP på bilen, fjerner fettet i huden din, og gir en ripete og avfettet overflate"

Hvor mye: 36 kr for 500ml

Kjøpt på: Biltema lier

Hvorfor: Fordi jeg er dust.

Såpen lukter ganske godt, litt champagnebrus aktig. Den har en grønn gjennomsiktig farge og relativt tynn konsistens.  Doseringen er 3 korker eller 50ml på en bøtte (10l). Bilen var fra før avfetta med Blankbil Xtrem og forvasket med HT og Autoglaze powerwash i 1:20. 50ml såpe gikk i bøtta, og jeg prøvde å skumme opp bøtta med høytrykk. Fikk bare ett mediokert kortvarig skum, så jeg ga faen og gikk igang med mikrofiberhansken. Allerede på tak kjente jeg at her var det dårlig glid sammenliknet med alt annet jeg har prøvd, lurte først på om det var fordi det var kaldt. Det gikk 50ml til av såpen og prøvde å skumme opp bøtta igjen. Litt mer skum som døde raskt ut. Det ble forsøkt vaska litt mer nedover på døra på passasjersiden, men her var det ingen glid! Nada! Kun en følelse av at mikrofiberen lugga på lakken.  Tilbake i bøtta gikk en ukjent mengde såpe oppi, og forsøkt frest opp med HT. Noe skum, men helt miserabelt sammenliknet med alt annet. Jeg prøvde igjen på dørpanelet, gliden var like dårlig! Jeg ler litt for meg selv, Er det virkelig mulig? Var dette virkelig bilsåpe? Jeg måtte lese en gang til på beskrivelsen på flaska. Når hansken kom ned på nederste delen av panelet der det var skikkelig vintergraps/trafikkfilm forvasken ikke tok, reglrett lugga mikrofiberen og det ble sittende fast i hansken. Argh! Dette blir det riper av!

Jeg forsto nå at jeg rett og slett ikke kunne vasken bilen ferdig med denne såpa. Jeg endte med å helle ut vaskevannet og gå og tappe nytt. Nedi kjemiavdelingen stjal jeg litt av lillebrors Meguiars NXT såpe og freset opp med HT. Høyt tyktt skum! Hansken ble dynka i bøtta og tilbake på taket var det som en annen verden! Mikrofiberen regelrett sklir bortover lakken sammenliknet. Jeg overdriver ikke når jeg sier det føltes 4 ganger lettere å bevege hansken. Sammenliknbart var det som å gni fingrene mot hverandre med og uten smør på. Mikrofiberen glei og mye lettere over trafikkfilmen og fjernet dette uten å legge seg i hansken. Når bilen var vaska ferdig, og jeg spylte avslørte det at såpa hadde svekka voksen der den var brukt, og det er FUSSO på bilen! I tillegg avslørte det etter tørk vesentlig mengde mikroriper nederst på døra der votten lugga med biltema såpa. Gud hjelpe meg! :rofl1::shocking2: Og det stopper ikke der, jeg ble knusktørr på henda (og er det fortsatt mens jeg skriver dette). Dette bekrefter kanskje at biltema bilepleieprodukter bør unngås, da de helt åpenbart ikke har blitt testet av bilpleiere/detailere og det er totalt tilfeldig om du får de egenskapene du forventer av ett produkt i den kategorien.

konklusjon:  Dette er til dags dato den dårligste såpa jeg noen sinne har prøvd.  Det er faktisk helt ufattelig hvor ubrukelig den er, og det er det som gjør det til en form for humor. Den feiler totalt på alle måter, vaskeevne, HMS, glid, og den har INGEN av egenskapene en bøttesåpe skal ha. Den stripper voksen av bilen, den er hard mot huden og henda dine, og den har ingen glid, overhodet! Den kunne vært gratis, og det hadde fortsatt ikke vært aktuelt å bruke. Det er rett og slett ikke bilsåpe! Om dette er ditt eneste alternativ, så la heller vær å vask bilen og spar deg selv og bilen din for denne alt for sterke såpa uten antydning til glid. Det er bare en ting å si.. WOW!

:lol:

Endret av Petecomplete
  • Liker 4
  • Haha 4
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petecomplete
1 time siden, kris1986 skrev:

:D

Var innom tema for et par uker siden, så de hadde fått inn litt ny bilpleie, overraskende kostbart også så jeg :huh: 

Ja, en del av disse tingene er faktisk overhodet ikke rimlig hvis man ser på mengden man får for pris (prewash/alkalisk forvask spray for 59 kr halvliteren?! dafuq) . Jeg kjøpte felgrensen dems og (den som blør lilla) og den fungerer faktisk helt greit, og tok en del bremsestøv/metallpartikler. Generelt føler jeg biltema bommer stort på hele bilpleiegreia si.. de satser tydeligvis med tanke på utvalget de har, er jo bredt utvalg og vannvittig god tilgjengelighet. De kunne de faktisk virkelig eti markedsandeler om produktene bare var midt på treet +. Med en sånn skivebom som denne såpa så holder jeg meg hvertfall langt unna.. Her er det helt tydelig hvorfor biltema er det det er.. NULL kvalitetskontroll.

Endret av Petecomplete
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bekrefte at skummet deres er av akkurat like elendig kvalitet - løser ikke opp noe.

Kostet riktignok ikke mye, 150,- for en 2-3 liter mener jeg. 

Men dette er så langt unna Nerta e.l. som du kommer - kjøp kvalitet. Alltid lønnsomt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Moderatorer

Jeg regner med at alt biltema har, ikke er av ønsket kvalitet - slik som dette eksempelet. 

Jeg har aldri vært å kjøpt noe bilpleie derifra, men jeg har tittet litt i ny og ned både i katalogen dems, og på nettsiden. Biltema har jo overraskende mye bilpieie i sortimentet sitt, er alt bare "ræl", eller har de noe som faktisk fungerer helt greit? 

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Core2Duo skrev:

Jeg regner med at alt biltema har, ikke er av ønsket kvalitet - slik som dette eksempelet. 

Jeg har aldri vært å kjøpt noe bilpleie derifra, men jeg har tittet litt i ny og ned både i katalogen dems, og på nettsiden. Biltema har jo overraskende mye bilpieie i sortimentet sitt, er alt bare "ræl", eller har de noe som faktisk fungerer helt greit? 

jeg tror nok mye er ræl, men ser dekk-shinen demes dukker opp i ulike fora, med bra tilbake melding om at den er holdbar og fin og matt. har ikke prøvd noe derfra selv, men tror nok for man i gata så er det ikke så gærent. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petecomplete
18 timer siden, tommy_sn skrev:

Hva med mf-klutene?

De som er "dedikert" til bil er ikke overbevisende billig. De såkalte "premium" klutene kan du brått betale 80 kr stk for. Til sammenlikning koster en enkelt klut av proffkvalitet typ 35 kr hos Blankbil. Biltema er DYRT på mye bilpleie! Jeg kjøpte dog en 12 pakning til "hjemmet", til 60 kr. Jeg har brukt noen av disse til buffing av voks, og de gjør definitivt jobben. Jeg kjøpte og felgrensen som blør lilla, og den er helt grei. Den gamle quick detaileren dems på sort 500ml flaske (speed shine detailer, rosa farge med godterilukt) var også helt ok, med grei glid. Nå har de noen nye typer, og en grønn som også heter speed shine detailer på 1l.. denne lukter ikkeno, og har nada glid. Samme navn, samme produktbeskrivelse, men er altså plutselig no drit. Det er problemet med biltema.. du vet aldri hva du får.

https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/rengjoringstilbehor/mikrofiberkluter/mikrofiberklut-12-stk-2000039967

Endret av Petecomplete
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har også gule mf i større pakke, 24 stk?, som også er greie, mye for pengene. Biltema er som de fleste andre billigbutikker, alt er ikke billig, og alt er ikke bra. Handler endel på biltema av diverse, men har styrt unna bilpleiekjemi. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...