ronnyb

Første forsøk med roterende

Etter vellykket prøving med biltemamaskinen (tohodet) og 1-2-3 Meg, var veldig fornøyd med resultatet..Så i dag tidlig oppdaget jeg at noen (mest sannsynlig minsten her) har vært å "tegnet" med stein på den nypolerte forskjermen. Ordentlig dype riper som man kjenner mer hånden ( ikke bare fingernegl)

Så jeg bestemmer meg for å gjøre noe med det, og reiser på BilXtra og kjøper den roterende de har på tilbud til 599,- Kjøper også en grov lakkrens som er BilXtra's eget merke, den skal være det kraftigste de har.

Så ordner jeg meg til med ullpad og greier...

Til min store forbauselse fjerner jeg alle ripene etter stein taggingen på bare tre pålegg.. kjører ikke på så stor hastighet og alt går bare fint...

Glad og fornøyd finner jeg en annen DYYYP ripe, og gyver løs.... Her blir jeg nok litt for modig, for plutselig ser jeg en "dråpe" i lakken på størrelse med et kronestykke, samtidig ser jeg at ullpaden får litt farve på seg :-(

Så da har jeg slipt for mye akkurat der, synd, kipt og alt det dær, men gjort er gjort, og spist er spist....

Nå vet jeg iallefall at jeg ikke kan være så tøff med roterende ullpad mot lakken.... Var "heldigvis" bare på konebilen, som det ikke er så nøye med... Hadde det vært min egen bil...............

Avsluttet med å legge step 2 og 3 av Meg. med den tohodete Biltemamakinen.... Og selv med "dråpen" er den skjermen den beste på hele bilen nå... så alt i alt ikke så værst.. Er mest overrasket over at det gikk så lett å fjærne så store og dype riper, som jeg i utgangspunktet ikke ville trodd var mulig...

Så ett råd til alle roterende jomfruer, vær forsiktig første gangen, ikke hold på for lenge.......

Da er det bare å glede seg til i morgen, da skal jeg ta noen stygge riper på støtfangern bak.... Men først skal jeg ut å vaske min bil, forsiktig, veldig forsiktig :-)

God helg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyst å legge ut bilder av skaden??

Mye press og/eller lite bevegelse på maskin over tid brenner lakk.. Spesielt om lakken er "tynn".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk når du skriver at du skal ta riper på bakfanger. Hvis det er i plast så tåler den mye mindre enn metall... Liten advarsel bare... :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du startet med den groveste kombinasjonen.. Ikke alltid like lurt ;) Men man lærer av sine feil, og vi lærer sålenge vi lever!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også lyst til å se litt bilder om du har av før/etter. Synes det er litt rart egentlig at du klarte å fjærne ripene da du sier du kjente dem med neglen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Produktet du brukte til rubbing, er forøvrig heller ikke beregna for roterende maskin.

Har du sett på området du polerte i solen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har også lyst til å se litt bilder om du har av før/etter. Synes det er litt rart egentlig at du klarte å fjærne ripene da du sier du kjente dem med neglen...

Har ikke før bilder, men skal se i morgen(senere i dag) om jeg får tatt bilde av skaden....

Ripene var ikke bare sånn man kjenner med negl, strøk hånden over, og kjente de godt.... Minsten innrømte at det var han som hadde gjort det, han hadde jo sett at pappa pynta bilen, og så ville han også gjøre det.... Kan jo nesten ikke bli sint heller.... Men er veldig glad for at det var Subaruen som ble pyntet på og ikke S60en....

Det er mulig at det som berga hele greia er at bilen var nypolert og ny vokset fra før?

Produktet du brukte til rubbing, er forøvrig heller ikke beregna for roterende maskin.

Har du sett på området du polerte i solen?

Står på flasken at den kan brukes til maskin, og eiern av BilXtra solgte den og maskinen til meg og sa at det var den kraftigste kombinasjonen de hadde ( roterende, ullpad og den lakkrensen )

Så ikke noe særlig bra ut etter lakkrensen, men så at ripene var borte, og da la jeg på Meg. step 2 to ganger med DA før jeg la step 3.

Nå er vi ikke plaget med så mye sol her oppe i nord, men har sett på det i dagslys, og i garasjen under halogen, ser veldig bra ut... Men jeg skal ikke krangle, er mulig det ikke er pent i skarpt sollys... får vente å se om det blir sol her :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør, er for at så vidt jeg vet, så inneholder verken Megs DC Step 2 eller 3 noen slipemidler som refiner lakken etter bruk av ull, dem bare fyller igjen riper..

Hvor i nord bor du da? Bor i Bodø, og har sol nesten hele tiden her iallefall :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grunnen til at jeg spør, er for at så vidt jeg vet, så inneholder verken Megs DC Step 2 eller 3 noen slipemidler som refiner lakken etter bruk av ull, dem bare fyller igjen riper..

Hvor i nord bor du da? Bor i Bodø, og har sol nesten hele tiden her iallefall :)

Her er noen før og etterbilder med kun bruk av DC serien og DA: Før og etter bilder

Nå er det sol her i Harstad og skjermen ser veldig bra ut :-)

Skal få tatt bilde av skaden litt senere...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er bilde av skaden:

gallery_962_43_309173.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

så ikke så dumt ut dette :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan garantere deg at når DC2 og 3 er "vasket bort" kommer du til å se stygge spor etter korrigeringa med ull, DC 2 og 3 har ikke fjernet disse merkene, bare skjult dem inntil videre.

Men skjermen ble jo uansett mye bedre ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg kan garantere deg at når DC2 og 3 er "vasket bort" kommer du til å se stygge spor etter korrigeringa med ull, DC 2 og 3 har ikke fjernet disse merkene, bare skjult dem inntil videre.

Men skjermen ble jo uansett mye bedre ;)

Hva skal jeg da bruke? Trodde DC serien var veldig bra.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må bruke profesjonelle produkter hvis du virkelig skal korrigere lakken, og ikke bare skjule ripene.

Da trenger du compounds fra Menzerna, Scholl eller 3m, som er mine favoritter.. Finnes mange andre merker der ute :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hva skal jeg da bruke? Trodde DC serien var veldig bra.....

DC serien er veldig bra, men skal brukes for hånd eller kan evt. brukes med DA maskin. DC 2 skal brukes etter DC 1, og ikke etter ull og roterende ;)

For å rette opp kjørespor/hologrammer etter ull og roterende må du over på finere pute og produkt som også er laget for bruk med roterende maskin (proff).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DC serien er veldig bra, men skal brukes for hånd eller kan evt. brukes med DA maskin. DC 2 skal brukes etter DC 1, og ikke etter ull og roterende ;)

For å rette opp kjørespor/hologrammer etter ull og roterende må du over på finere pute og produkt som også er laget for bruk med roterende maskin (proff).

Som feks. Scholl S3+ og Scholl S30 ?

Så om jeg nå forstår dette rett, så skal man kun bruke ullpad som "siste utvei" altså man bør prøve mildere stoff / pads før man avgjør om man skal kjøre på med ullpad og groveste lakkrens?

Jeg mener er vel ikke vits i å kjøre over hele bilen med ullpad om det ikke er nødvendig...?

Ser også av bilder her på forumet at mange taper opp områder på ca 30 x 30 cm, er det slik man skal gjøre det? Eller tar man sånn ca 30 x 30 på øyemål?

Jeg har gjort slik: Feks. Forskjerm, denne har ikke så stor flate, så har tatt hele på en gang, panser delte jeg i to på øyemål, og tok en halvpart før jeg tok den ander. Dører tok jeg over lista på en gang og under lista etter på (en dør i slengen )

Er ganske mye å sette seg inn i :-) men jeg synes dette er spennede og jeg liker å ha blanke fine biler :-)

Volvoen min får stadig kommentarer som; Bestandig nyvasket, veldig blank bil etc.. den har jeg kun vasket med autoglym såpa ( bruker vaske oppskrift fra forumet med mitt, mf tørk håndkle osv ) Så det er morro at folk synes den er fin.. Jeg er dog ikke helt fornøyd, er masse vaskeriper og swirls, som man ser når man går nært og gransker lakken, men på fredag skal den inn til bilpleien hvor de skal fjærne dette, polere og vokse...Jeg tør ikke gjøre dette selv enda, men neste polering / voksing gjør jeg selv :-)

Jeg har jo konas bil til å øve meg på, og den er allerede 100 ganger bedre enn hva den var i utgangspunktet...

Har et par dører, tak og støtfangere igjen på den. Men får vel også ta den forskjemen hvor jeg brukte ullpad på nytt etter jeg har kjøpt noe annet enn DC serien...

Men jeg må si at jeg synes DC serien er veldig bra, om det ikke er større riper så tror jeg det holder å bruke DC serien og DA. Mulig dere som sverger til roterende ikke er enig i det, men for en nybegynner gir det i allefall gode resultater uten noen særlig risiko for å gjøre noe galt.

Forumet her er en kilde til informasjon og inspirasjon, og jeg er glad for at jeg begynte å lese her inne og på den måten har fått meg en helt ny hobby.... Gleder meg til å ta fatt på noen av de litt slitne bilene i slekta og nabolaget :-) Men først skal jeg trene litt til på konas bil :-) :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som du har forstått det meste gitt :) Du har nok riktig oppfatning om DC- Serien. Blir for svakt til dypere riper og swirls, da må man over på produkter for roterende maskiner.

Du kommer langt med f .eks Scholl S30+ og Scholl S30+ eller S40. Så kan du ta orange og grønn/blå uber pads :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt klart inne på noe her ja ;) Men nå må du ikke glemme at med DC serien fjerner du IKKE ripene, du bare SKJULER dem. Etter x antall vask kommer de tilbake. Eventuelt om du bruker scratch-x demper du ripene kjemisk, slik at det er vanskeligere å se dem. Men som sagt skal du fjerne ripene permanent er det proff produkter med slipemiddler og roterende som gjelder. Det med opptapingen av områder, er det som regel noe vi gjør på det første panelet vi prøver på bilen for å teste hva slags kombo som fungerer best på den lakken. Etter det går det på øyemål. Synes også du tok litt store områder om gangen, pleier selv og dele f.eks panser i 4 deler, om ikke mer. Lettere å holde på om det ikke er for store områder. Da tørker ikke rubbing/polishen så fort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive