Gå til innhold

Behandling av gammel lakk


RogerO

Recommended Posts

Trenger råd og tips ang behandling av gammel lakk.

Har i alle år hatt helt greie biler å se og ta på, men har ikke fordypet meg mer i lakkbehandling enn hyppig vask og en runde med den grønne harde Turtlewaxen på boks. Kjøpte meg i sommer en bil som snart er veteran, som jeg har planer om å ha en stund og gi godt vedlikehold slik at verdien holder seg, og forhåpentligvis stiger.

 

Ga bilen en omgang med overnevnte produkt, og ble skuffet. Bilen ser greit blank ut, men lakken er ikke i nærheten av å være glatt. Må gå litt grundigere til verks når jeg henter den frem igjen til våren. Er klar for å bruke en del timer på 2/3 stegs lakkbehandling, men jo mer jeg leser og lærer jo flere spørsmål dukker opp. Håper på noen konkrete tips om fremgangsmåte og produkter.

 

Jeg har motivasjon til å legge ned tid på dette og har tilgang på en oscillerende maskin, men har aldri brukt det før. Jeg har ikke motivasjon til å kjøpe et utall produkter for å prøve og feile i evigheter.

 

Bilen er en 1992 Honda Legend coupe med fargen R78P, mao en perlemorlakk. Legger ved et bilde om det er til hjelp. Bilen er pent behandlet, men tror den aldri har fått noe omfattende lakkbehandling.

 

 Har skjønt det slik at Japanske biler har «myk» lakk. Gjelder dette selv om den har klarlakk også, eller er det sånn at «klarlakk er klarlakk», og dermed er problematikken borte?

 

Ut fra tilstand skjønner jeg at claybar er første steg (etter rengjøring), tips til type? Så kommer det jeg er mest usikker på. Med tanke på at jeg ikke har gjort dette før, vil jeg tro at enkelhet (produkter som er gode å jobbe med) er litt av nøkkelen til å få et bra resultat. Her er det vel like mange svar som folk på forumet, men noen som kan gi en «handleliste» ut fra informasjonen jeg har gitt? Ønsker glatt og blank bil. Er vel umulig å treffe blink med en type pad, så her vet jeg at jeg må kjøpe flere.

 

Så et generellt spørsmål: Går det bra og blande forskjellige leverandører? Dvs en leverandør på polishen og en annen på voks/ beskyttelsen? Leverandørene selv sier selvsagt at man bør/ skal bruke deres hele veien, men noen erfaringer med gode kombinasjoner på tvers av leverandører? Hvis jeg f.eks vil bruke noen ekstra kr på Swisswax på det siste laget, er det en bra, men billigere polish som fungerer bra sammen?

ldc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle gjerne hjelpe. men så du seie.mange  svar ..og i dittt tilfellle...alt for mange.

mulig eg legger inn litt meir svar seinare. men kort. ja bland produkta. men. i rett rekke følge.

 

men hadde du vore  næheten av min buplass så kunnne eg heller få prøvd litt og så gitt deg bedre svar.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, hans k skrev:

skulle gjerne hjelpe. men så du seie.mange  svar ..og i dittt tilfellle...alt for mange.

mulig eg legger inn litt meir svar seinare. men kort. ja bland produkta. men. i rett rekke følge.

 

men hadde du vore  næheten av min buplass så kunnne eg heller få prøvd litt og så gitt deg bedre svar.

Du nevner en løsning jeg har tenkt på som plan B, å få hjelp med det som krever maskin, og ta resten selv. Mulig jeg lager en forespørsel på det på forumet til våren.

6 timer siden, hans k skrev:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, RogerO skrev:

Bilen ser greit blank ut, men lakken er ikke i nærheten av å være glatt. Må gå litt grundigere til verks når jeg henter den frem igjen til våren.

Håper jeg ikke leser deg feil, men siden det virker som du primært vil ha lakken "glattere" (og ikke 100% korrigert?) tenker jeg på følgende:

- Skikkelig nedvask, få fjernet Turtlevoksen, asfalt osv. Prikkbort og så alkalisk vask.

- Bruk av metallpartikkelfjerner. (f.eks Korrosol)

- Claye bilen. (Bilt-Hamber medium clay f.eks)

 

Da bør den være greit glatt.

Så er der nok noe marring fra clayingen. Et steg med DA-maskin med ganske fin polish og pute bør ordne opp i det. Altså et "finsteg" med poleringsmaskinen, vil neppe rydde opp i grove riper men gir deg garantert blank bil :)

Da trenger du muligens bare 3-4 poleringsputer, f.eks gul Rupes og gul Rupes polish, eller andre like produkter. Lakken skal være veldig sær før du klarer å gjøre noe galt med et finsteg og DA.

 

Bare et forslag. Får du noen engasjerte detailere til å hjelpe deg er det selvsagt gull :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, joo skrev:

Håper jeg ikke leser deg feil, men siden det virker som du primært vil ha lakken "glattere" (og ikke 100% korrigert?) tenker jeg på følgende:

- Skikkelig nedvask, få fjernet Turtlevoksen, asfalt osv. Prikkbort og så alkalisk vask.

- Bruk av metallpartikkelfjerner. (f.eks Korrosol)

- Claye bilen. (Bilt-Hamber medium clay f.eks)

 

Da bør den være greit glatt.

Så er der nok noe marring fra clayingen. Et steg med DA-maskin med ganske fin polish og pute bør ordne opp i det. Altså et "finsteg" med poleringsmaskinen, vil neppe rydde opp i grove riper men gir deg garantert blank bil :)

Da trenger du muligens bare 3-4 poleringsputer, f.eks gul Rupes og gul Rupes polish, eller andre like produkter. Lakken skal være veldig sær før du klarer å gjøre noe galt med et finsteg og DA.

 

Bare et forslag. Får du noen engasjerte detailere til å hjelpe deg er det selvsagt gull :)

Takk for svar og tips. Du leste riktig. Bilen/ lakken er 28 år gammel til våren, så den blir aldri 100% igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge

Jeg også tenkte på det samme som joo, glatt bil får du ved clay :-)
Carpro Immolube og en clay-klut så kan det være du ikke får marring, da er du jo i mål [emoji1]

  • Liker 1

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...