Gå til innhold

TEST: Sommertest av Sealer/voks og AIO produkter 2019!


Petecomplete

Recommended Posts

Petecomplete

Sealer/voks og AIO test 2019

 

Hei forum! Har gjort en litt uformell voks/sealer test av 5 produkter i sommer, etter inspirasjon fra tråder jeg har lest her inne. Da voksen jeg egentlig skulle ha i sommer forsvant såpass fort at jeg måtte legge noe nytt, valgte jeg derfor å gjøre en test av diverse produkter jeg hadde stående og fant i garasjen for å se hva som fungerer slik jeg vil PÅ MIN BIL. Testen ble utført på panser og bakluke, og resten av bilen ble satt inn med soft99 Fusso. Jeg vet at flere av disse produktene ikke har høy stjerne her inne (og med god grunnn, Super resin polish og Biltema voks), og jeg er enig i at dette ikke er detailerprodukter. Jeg ville allikevel bare teste det selv av ren nysgjerrighet for å gjøre meg erfaringen og se hvordan de funka på min bil.

 

Liten disclaimer: Bear with me, er min første test! Jeg vil påpeke at jeg har opplevd vesentlig kortere holdbarhet på alle vokser jeg har prøvd enn det som jeg har hørt er normalt, og at jeg vet at noe som fungerer på en bil ikke fungerer på en annen. 

 

Bilen er min Audi A1 Ambition 1.6 TDI i scuba blau. 

 

15.07.19

Forarbeid: 

Bilen var nypolert i 2 steg 6 uker i forveien, med 3D HD cut+ og 3D HD polish+ som avsluttende steg. Bilen hadde stått flesteparten av de ukene i garasje med den sviktende sommervoksen på, mens jeg var på ferie. Sommervoksen ble strippa helt på følgende fremgangsmåte:

 

Bilen ble forvasket med Autoglaze Allclean Eco i 1:4 styrke. Fikk ligge ca 6-7 min.

1491582351_GOPR4304(Stor).thumb.JPG.cfe35c198a76998059ae27afa19f3de0.JPG

 

Bilen ble omhyggelig vasket med HT og jeg kunne observere at vannet hang på alle paneler. 3D Pink carsoap gikk i bøtta i en passe dæsj og ble frest opp til ett tjukt skum med HT. Så gikk jeg igang med mikrofiber vaskehanske.

1152628160_GOPR4311(Stor).thumb.JPG.116a820db74fb45e269f20858894f82f.JPG

 

Etter det ble bilen ble tørket helt med MF håndklede. Brukte Autoglaze IPA til wipedown av hele bilen.

652840980_GOPR4318(Stor).thumb.JPG.aa6406fcaad1c045f16f3404968f42ee.JPG

 

 

Påføring av LSP produkt:

Så var det klart for å legge sealer og voks.

Panseret ble delt inn i 4 seksjoner med maskeringstape. Bakluke ble delt i 2 seksjoner.

Følgende produkter ble lagt, fra Høyre:

  • Soft99 Fusso
  • 3D HD poxy
  • Autoglym Super Resin Polish (herved SRP)
  • Autoglym Extra Gloss Protection (herved EGP)
  • Biltema Vokspolish høyre bakluke.

 

På bakluke ble det lagt AG SRP på venstre side for å ha noe å sammenlikne Biltema med. Alle produktene fikk en hazingtid på mellom 12-15 min. Resten av bilen ble påført Fusso, og buffet etter 15 min.

1791914523_GOPR4321(Stor).thumb.JPG.74549e6a473aeadcb4ff111218e4e6c3.JPG819439355_GOPR4330(Stor).thumb.JPG.b644ba936d64b70119a43cf193361cfc.JPG

 

Jeg brukte spruteflaske med rent vann for å sjekke beading, og vann på flaske for å teste vannskrekk.  Video ligger under vurderingene av produktene under her.

 

 

Autoglym EGP

Syntetisk sealer, flytende som vann. Veldig lett og påføre med applikatorsvamp, særlig med spray tut. Er helt tyntflytende, bare å påføre syltynt utover. Vanskelig å se hvor man har lagt produkt før det hazer. Litt småkjemisk lukt, uten å være veldig ubehagelig. Tørker/hazer fort. Binder seg veldig til lakken, lugger i mikrofiberen og jeg må bruke litt krefter for å få av igjen. Sisteplass på brukervennlighet (nr.5). Var litt dritt og buffe av, selv der det er syltynt.

 

Beading/vannskrekk: nr.2. Lager ganske uniforme dråper, som etterhvert som jeg sprayer mer vann, begynner å trille av i striper. Når jeg heller vann på renner vannet rett av, det «skvetter» av uten og sheete nevneverdig. God vannskrekk det her.

 

Autoglym SRP

«sminke grisen» filler polish med beskyttelse. Krever ganske mye produkt for å få smurt jevnt utover med applikatorsvampen. Tyktflytende konsistens, og er ikke mer enn "grei" og legge. Trekker inn i påføringssvampen så her går mye produkt, dyr er den og med tanke på mengden man bruker. Lukter ikke så værst. Grei og buffe av, støver litt. OK brukervennlighet og OK lukt (nr3)

 

Beading/vannskrekk: Nr.3  Er ikke så veldig mye dårligere  enn EGP, men dråpene er mer ujevne, henger lenger og blir større før de triller av. Ved å helle vann direkte på lages små sheets som raskt renner av, og da ser man at vannskrekken ikke er helt på nivå med EGP.

 

3D HD poxy.

Påføres med applikatorsvamp i tynt lag. Tyktflytende, nesten smøraktiv konsistens som er utrolig enkel og smøre utover. Drøy i bruk og kan smøres syltynt på, men er og uproblematisk om du bruker mye produkt. Føler ikke denne tørker som de andre produktene og lar den haze enda litt lenger. Støver ikke overhodet. Lukter godt, og ekstremt enkel og buffe av, selv om du smurte tykt på. Desidert topp plassering på lukt og alle aspekter av brukeropplevelsen (Nr.1). Detta er kos!

 

Beading/vannskrekk: Nr.4 Delt sisteplass med biltema.  Ikke veldig mye forskjell fra SRP, men noe mindre vannskrekk føler jeg. Det dannes mer eller mindre uniforme dråper, men er noe mer størrelses variasjon ift de andre. På samme måte som på AG SRP, blir de ganske store før de triller av. Ved å helle vann på dannes det mer ett sheet med vann som trekker seg av, noe som jo også kan være hensiktsmessig. Jeg opplever dog at det er mindre vannskrekk her enn hos nesten alle de andre, kanskje med unntak av biltema polishen. Det er veldig små variasjoner blandt de 3 nederst rangerte. 

 

Soft99 Fusso

Den japanske keiseren av vond lukt og vannskrekk påføres også enkelt med applikatorsvamp. Ofte referert til som voks, men er vel egentlig en solid paste syntetisk sealer, i beste fall en petroleumsvoks? Smøres tynt utover. Vanskelig å se hvor man har smurt på når man tar tynt. Relativt drøy i bruk. Detta lukter kjemifabrikk.. inneholder og flourerte stoffer som har fått mye negativ fokus i media ift skismurning og teflonpanner. Dette drittet her vil du ikke ha på henda eller puste inn, garantert kjipt for både deg og naturen. Er ikke veldig kos, men er helt greit å legge om det er ventilert. Lot den haze/tørke over 20 min på resten av bilen. Ingen problemer med å buffe av slik jeg har lest. Har og latt den sitte i en time før uten problemer. Kluten blir luktende kjemi etterpå og du vil ikke ha den i vaskemaskin. Bruk billig/nedgradert mikrofiber og kast i kjemiavfall etterpå. Definitivt dårligst på lukt, men ikke så fæl på brukervennlighet som man skulle tro. Men den kommer på nest sisteplass (nr 4)pga lukt og HMS.

 

Beading/vannskrekk: nr.1 Jeg blir like forskrekka hver gang jeg ser fusso i aksjon. Det er som en teflonpanne. Det dannes helt uniforme små dråper som «står opp» fra lakken, og de blir ikke store før de begynner å trille av og tar med seg alle vennene sine på veien. Det blir nesten tørt. Når jeg heller vann på skyter vannet tilbake i alle retninger for å komme seg raskest mulig vekk. Helt sprøtt å se på.

 

Biltema Vokspolish

Dette skal vel være aller kjipeste sort av bilpleie produkt. Dette fremstår som en Filler polish med beskyttelse, en slags SRP ripoff. Påføres enkelt med applikatorsvamp. Flytende konsistens, noe tynnere enn autoglym SRP. Til tross for billig pris, er lukta er ålreit og den er enklere å påføre enn SRP, og drøyere i bruk. Gir en enkel og bedre brukeropplevelse enn SRP. Veldig enkel og buffe av igjen og. Støver lite. Fremstår som enkel å ha med å gjøre.. Nr.2  på brukervennelighet.

 

Beading/vannskrekk: nr.4. Delt sisteplass sammen med HD poxy. Oppfører seg mer eller mindre helt likt som Autoglym SRP på de fleste områder, men litt mindre vannskrekk. Forskjellen mellom de er dog marginale. Denne er påført ett mer vertikalt panel så vanskelig å sammenlikne direkte med annet enn SRP som ligger rett ved siden av. Verken denne eller SRP er produkter jeg bruker lenger, men sikkert mye for penga for de som ikke er detailere og vedlikeholder bilen for hånd. spørsmålet blir jo holdbarheten.. (kommer i eget innlegg)

 

 

Video:

 

Bakluke:

 

 

 

Bilen ble vasket 3 ganger etter dette for å se holdbarhet, og holdbarhet kommer i ett eget innlegg. 

 

GOPR4309 (Stor).JPG

Endret av Petecomplete
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petecomplete
3 timer siden, olav framvik skrev:

Fin test men måtte titte ut av vinduet npr jeg leste sommertestemoji4.pngemoji106.pngemoji2960.png20191111_060852.jpeg

Haha, ja sånn ser det ut her og. Men kunne jo ikke akkurat kalle det vintertest når den ble gjort på sommern heller ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petecomplete

1.Vask - Holdbarhet og beading

 

1 vask ble gjort 26.07.19, 11 dager etter LSP ble lagt.

 

For å slite litt på voksen blandet jeg Autoglaze Allclean ECO i mellom 1:15 ish og kjørte det ut med skumapplikator. Lot det ligge bare 5 minutter, fordi det stort sett rant av og beadet over hele bilen. Vaskeprosessen lik tidligere, grundig avspyling og deretter håndvask med 3D Pink Carsoap i bøtta, og avspyling igjen med HT.

 

Dommen ved første vask er som følger:

  • All LSP unntatt fusso hadde svekka vannegenskaper i varierende grad etter 11 dager og 1 vask. Ble ikke brukt petrokjemi. Bare Alkalisk forvask ca 1:15 og mild bøttesåpe.

 

  • Autoglym EGP

Beader ikke helt som nylagt men det er veldig bra vannskrekk enda. Vannet renner rett av.

 

  • Autoglym SRP

Noe mer svekka enn EGP, her bruker vannet litt mer tid på å renne av og sheeter i partier om det blir mye vann. Men det greit nok enda, og jeg tenker nok det holder ett par vask til om man er forsiktig med kjemien.

 

  • 3D HD poxy

Her beader det ikke lenger ved bruk av lavtrykk fra HT. Vannet legger seg i flak, men sheeter saakte av. Det er nok noe beskyttelse igjen her, mendet er nær dødt og det tilfredsstiller ikke kravet mitt til LSP, ikke som sommervoks heller. Jeg er ganske skuffet fordi jeg har veldig god erfaring med andre 3D produkter. 

 

  • Soft99 Fusso 

Beader og preller av som nylagt. Ingen endring.

 

  • Biltema Vokspolish

Her beader det ikke lenger ved bruk av lavtrykk fra HT. Vannet henger på panelet og sheeter sakte av. Kan avskrives som konkurrent til AG SRP for de som driver med sånt. Holder ikke mål. 

 

Under er det video. Bilen ble vasket en gang til i selvvask anlegg før jeg i september strippet panser for voks igjen, og la fusso. Kommer en oppdatering til.

 

 

 

Endret av Petecomplete
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Petecomplete

Ups, glemt siste oppdatering her. :thumbdown:

 

2.vask

06.Aug fikk bilen en rask vask i selvvask annlegg. Jeg må innrømme at jeg ikke husker helt om det ble berøringsvasket eller bare spylt. Filmet og tok litt bilder av beading på panser. Det som er interessant er at fusso, som har mest vannskrekk, ender opp med at dråpene og forstøvet vann blir liggende, pga dråpene stikker såpass opp at de ikke får kontakt med hverandre og derfor ikke renner av. Hos de andre voksene, som ikke har samme vannskrekken og i stor grad nå sheeter, blir det mye mindre dråper liggende igjen. de som ligger igjen er dog ganske store. Dette er definitivt noe å tenke over.. Det er vel stor sannsynlighet at pollen+regn vil gi mer waterspots på fusso delen.  Fusso gir god vannskrekk og veldig avrenning til å begynne med men opplever at små dråper blir liggende i større grad etterhvert. 

20190806_163826.thumb.jpg.a3210c7aa0b645a9bf6cc00927943c21.jpg

 

 

3.vask - Ingen dokumentasjon

 

4.vask - siste vask

25.September. jeg har bestemt meg for å vaske ned hele bilen, strippe voks på panser og legge fusso før høsten setter inn. Jeg bruker Blankbil Xtrem på panser i video og spyler av denne. man kan få ett inntrykk av vannegenskapene, men siden det ikke er blitt håndvasket enda i video er det egentlig litt verdiløst. Som man kan se er det beskyttelse igjen i flere av voksene men vannet henger i stor grad. Fusso holder stand, og det blir også det jeg velger å bruke fremover. Det er dog verdt og nevne at jeg underveis kunne se små forskjeller forskjell i glans på de forskjellige produktene. Fusso så veldig bra ut til å begynne med og ga en dypere og mørkere farge (skygge?), men det er det ingen tvil om at den oppleves som noe blass etter en stund. En runde med QD fikser kortvarig opp i det. Extra gloss protection får ett litt "glassaktig" utseende nylagt, dette jevnet seg ut etter vask og da var det umulig å skille fra de den lå ved siden av. Jeg har ingen kamera som er sensitivt nok til å fange dette i stor grad men det kan synes såvidt på noe video jeg har når jeg buffet (hvis det er av interesse).

 

 

Konklusjon:

- Fusso er overlegent på vannavrenning og å hindre møkk i å feste seg. Samtidig gir den hydrofobiske effekten en bieffekt i at dråper ikke "møtes" og derfor ikke renner av, særlig når bilen er bittelitt møkkete.

- Autoglym EGP er en ganske så brukbar sealer som sheeter vannet bra etter ett par vask. Det gjør den i lang tid. Erfaringsmessig er den ikke spesielt motstandsdyktig mot kjemi.

- De andre produktene jeg testet klarer ikke kravene mine til en LSP.

 

takk :) 

 

Endret av Petecomplete
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...