Jump to content
Sign in to follow this  
VolvoX

Løst: Bytte hjulmuttere på Ford Focus Electric

Recommended Posts

VolvoX

Nå går det f... meg ikke lenger... På Focusen står de originale hjulmutterene, men nå må jeg finne noen som funker bedre.

De originale har en slags forkrommet hette som sitter fast på mutteren, men som er så myk at den blir ødelagt med det utstyret jeg har.

Har de siste årene brukt slagtrekker og momentstaver, og dette har fungert bra på alle andre biler jeg har vært borti.

Problemet er at når de blir ødelagt så setter pipa seg fast. Så i dag måtte jeg fram med det gamle hjulkrysset som har ligget på hylla i 7-8 år.

Andre som har dette problemet på Ford? Hva gjør dere? Noen som har tips til alternative mutter til Fords originale felger?

På merkeverkstedet kjente de til problemet, og tilbød meg nye muttere. Men hadde bare den samme dritten å tilby...

Er helt utslitt etter å ha lagt om fire hjul, på Volvoen gikk det smækk-smækk uten å bli svett en gang....

Edited by VolvoX
Godt løsningsforslag fra MortenHaa

MortenHaa

Helt normalt problem på Ford, er som du sier en plastikkappe utenpå selve muteren som deformer seg og skaper problemer :)
Får tak i standard 19mm mutrer uten slik kappe hos din nærmeste dekkforhandler.

Edited by MortenHaa
  • DCN Point 1

VolvoX
19 timer siden, MortenHaa skrev:

Helt normalt problem på Ford, er som du sier en plastikkappe utenpå selve muteren som deformer seg og skaper problemer :)
Får tak i standard 19mm mutrer uten slik kappe hos din nærmeste dekkforhandler.

Godt tips, det enkleste er ofte det beste. Takk skal du ha, setter denne som løst.

VolvoX

Bare en rask oppdatering:

Som mortenhaa over skriver er det et kjent problem. Fant info om et gruppesøksmål i USA pga dette. Det ble riktignok avvist i retten, men det betyr ikke at ikke folk plages. 

Fant link til et bilde som beskriver greit hvordan mine ser ut nå, måtte bruke 19mm 12kant hylsenøkkel som jeg slo i med hammer for å få dem løs. De går rett i søpla, selv om de egentlig burde vært levert i postkassen til vedkommende som har designet dem....

https://www.carcomplaints.com/news/2017/ford-swollen-lug-nuts-class-action-lawsuit.shtml

Var hos dekkfirma, de skulle ha godt 800,- for 20 stk uoriginal. Gikk til biltema, betalte 218,-. M12x1, 50 - 35mm.

Perfekt! 

Sanden

Du er ikke alene, på mutteren sin mondeo, ble løsningen og fjerne de for chromede hettene og bruke 18mm isteden for, har funket bra i 5-6 år nå.  Dette ble løsningen da hu ikke kunne bruke uorginale bolter pga hullene i felgen var større og fikk ikke nok kontakt flate på vanlig 60 kon. Men godt du er kvitt problemet😉