Larmod 0 Skrevet 25 Oktober, 2019 Rapporter Share Skrevet 25 Oktober, 2019 (endret) Først av alt må jeg si takk for et lærerikt forum! Min første post på dette forumet, men som ivrig leser har jeg prøvd å forberede meg på min første polering av bil. Jeg har lenge hatt dilla på vask av både min bedre halvdels og egen bil, og har lenge hatt lyst å lære meg kunsten å polere. Da damen kom hjem med en Rupes 15 i stor og fin bag, med både puter og midler som bursdagspresang var derfor lysten til å forsøke stor. Mitt første offer skulle bli min mors VW Golf 2007 mod, som ikke har fått mye stell og kjærlighet, og har godt med vaskeriper over det hele etter utallige turer i vaskehall. Grei øvningsbil var tanken, og i dag var bilen ren og lakken renset etter alle kunstens regler og jeg satt i gang. Først ut var gul rupes pad og gult middel. Ikke tegn til korrigering der, så prøvde da grønn pute og middel med samme resultat. Litt overrasket over at jeg ikke så antydning til korrigering prøvde jeg da blå pute og middel. Litt bedring ble det, men det var minimalt. Jeg kjørte maskina sakte og tok 3-4 pass både vannrett og loddrett før jeg sjekket resultatet. Og prøvde så enda lengre etter det. Akk nei. Eneste jeg egentlig føler jeg har lært og forstått i dag er hva dere snakker om når dere sier det støver. For på blå rupes støvet det noe voldsomt. Så mitt spørsmål er egentlig til dere. Er dette en bil med veldig hard lakk som jeg må gå løs på med enda grovere skyts, eller er det noe jeg ikke gjør riktig som gjør at jeg ikke opplever særlige tegn til forbedring selv med det jeg har tenkt var ganske grovt? Endret 26 Oktober, 2019 av Larmod Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Conkey 713 Skrevet 25 Oktober, 2019 Rapporter Share Skrevet 25 Oktober, 2019 Kan dessverre ikke uttale meg om hardhet på den lakken kontra andre. Hadde en BMW F11 med knallhard lakk som krevde både at jeg kjørte små områder av gangen for å få god nok temp (type 40x40 cm), samt jeg kjøpte korthåret ullpute samt zvizzer hc polish. Ble enorm forandring av den endringen. Et annet moment kan være om du holder puten plan mot lakken eller om du vinkler den og da muligens stopper rotasjonen. Sett en strek på bakeplate og pass på å holde puten plant mot underlaget. Jeg er en happy amatør men tenker umiddelbart at rupes sine polisher er relativt gamle. Har ikke likt de selv men ser jo selvsagt at folk får svært gode resultat med disse midlene. Samt at maskin, puter og polish er utviklet for å fungere sammen. Kan likevel inne unngå å tenke at det kanskje finnes mer effektive merker enn rupes.. Oppdater oss hvis du finner en løsning, og håper du får andre innspill [emoji106] 2 Siter Min Produktlogg Bilpleielogg [twitter]samfunnspsyk[/twitter] 2013 BMW 525d XDrive 2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S2012 Ford Fiesta 1.252011 Mazda 6 2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde1999 Volvo V70 2.0LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
einarhelge 491 Skrevet 25 Oktober, 2019 Rapporter Share Skrevet 25 Oktober, 2019 Men ble ikke vaskeriper borte engang? Du må ikke se deg blind på de dype, de er bare å gi blaffen i på første tur med poleringsmaskinen! 1 Siter Min showcase Mine S&S 2017 VW eGolf S&S 2003 Volvo V70 S&S 2019 Tesla Model X S&S 2017 Aprilia RSV4 RF S&S 2012 Mercedes Benz ML S&S 2017 Volvo XC90 S&S 2015 Subaru Outback S&S 2000 Porsche 911 S&S 2017 Tesla Model S Østergren bilpleie på Facebook S&S 2015 Nissan Xtrail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larmod 0 Skrevet 26 Oktober, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Oktober, 2019 10 timer siden, einarhelge skrev: Men ble ikke vaskeriper borte engang? Du må ikke se deg blind på de dype, de er bare å gi blaffen i på første tur med poleringsmaskinen! Nei svært lite ble borte, og det er ikke hva jeg kan se spesielt dype riper heller. Selv ikke når jeg har prøvd å gå over samme lille område tre ganger med 4-5 pass og panelet er ganske varmt når jeg er ferdig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larmod 0 Skrevet 26 Oktober, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Oktober, 2019 13 timer siden, Conkey skrev: Kan dessverre ikke uttale meg om hardhet på den lakken kontra andre. Hadde en BMW F11 med knallhard lakk som krevde både at jeg kjørte små områder av gangen for å få god nok temp (type 40x40 cm), samt jeg kjøpte korthåret ullpute samt zvizzer hc polish. Ble enorm forandring av den endringen. Et annet moment kan være om du holder puten plan mot lakken eller om du vinkler den og da muligens stopper rotasjonen. Sett en strek på bakeplate og pass på å holde puten plant mot underlaget. Jeg er en happy amatør men tenker umiddelbart at rupes sine polisher er relativt gamle. Har ikke likt de selv men ser jo selvsagt at folk får svært gode resultat med disse midlene. Samt at maskin, puter og polish er utviklet for å fungere sammen. Kan likevel inne unngå å tenke at det kanskje finnes mer effektive merker enn rupes.. Oppdater oss hvis du finner en løsning, og håper du får andre innspill Jeg prøver så godt jeg kan å holde puten plan, selv om jeg mangler erfaringen til å si jeg klarer det hele tiden. Passer på at jeg ikke legger mer press så det ikke skal stoppe rotasjonen, men skal sette en strek så jeg er helt sikker. Når jeg kjenner på panelet etter jeg har gått over er det ganske varmt, men ikke sånn at jeg skulle være redd for at noe skulle gå galt, og det kan nok godt være noe av svaret ligger i at jeg ikke oppnår høy nok temperatur? På vei bort i garasjen nå for å gi det et nytt forsøk, og skal prøve å se om jeg kan få til litt bedre med enda mindre områder og enda roligere tempo/flere pass så jeg kan få opp temeraturen litt mer. Takk for tips 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Conkey 713 Skrevet 26 Oktober, 2019 Rapporter Share Skrevet 26 Oktober, 2019 Lykke til og ikke gi opp! Plutselig er det et eller annet som faller på plass og du ser effekt av jobben du gjør. Er også en god ide å ha litt ymse puter på lager slik at du kan eksperimentere. Som einarhelge skriver må du blåse i dype riper og medium dype vil du også fortsatt se i rett lys. Stå på! Siter Min Produktlogg Bilpleielogg [twitter]samfunnspsyk[/twitter] 2013 BMW 525d XDrive 2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S2012 Ford Fiesta 1.252011 Mazda 6 2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde1999 Volvo V70 2.0LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larmod 0 Skrevet 26 Oktober, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Oktober, 2019 1 time siden, Conkey skrev: Lykke til og ikke gi opp! Plutselig er det et eller annet som faller på plass og du ser effekt av jobben du gjør. Er også en god ide å ha litt ymse puter på lager slik at du kan eksperimentere. Som einarhelge skriver må du blåse i dype riper og medium dype vil du også fortsatt se i rett lys. Stå på! Takk for oppmuntrende ord, og takk for gode råd. Jeg satt en strek på bakplata i dag før jeg begynte og fikk meg et lite eureka øyeblikk i garasjen. Der jeg trodde jeg hadde vært flink på å passe på at puta var plant hadde jeg tydeligvis ikke vært så flink likevel. Nå kunne jeg tydelig se når maskina jobbet riktig, og da ble resultatet også mye bedre. Langt fra alle riper ble borte, men langt bedre resultat enn i går, og det med grønn pute. Så veldig mye artigere og mer motiverende å jobbe på bilen i dag, og jeg kunne avslutte dagen med å nyte en akseptabel blank og fin bil med nylagt voks, og var ganske fornøyd med meg selv 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Conkey 713 Skrevet 27 Oktober, 2019 Rapporter Share Skrevet 27 Oktober, 2019 Kjekt å se at det løste seg, eller i alle fall ble mye bedre. Siter Min Produktlogg Bilpleielogg [twitter]samfunnspsyk[/twitter] 2013 BMW 525d XDrive 2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S2012 Ford Fiesta 1.252011 Mazda 6 2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde1999 Volvo V70 2.0LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.