Gå til innhold

Nanosvampen - Bra til vinduer?

Recommended Posts

Hei, jeg har ikke vært så mye borti nanosvampen før. Og har lest litt motstridende ting ang dette. Så er litt i tvil hva som er riktig.. Regner med flere her har erfaring med disse. Har lest trådene her på forumet også

Kjøpte nylig noen hvite svamper fra UK. Disse har ikke den blå delen slik som bla Nanolotus svampen. Men er vel mest den hvite delen man bruker uansett? Så det er vel ikke noe stort problem, litt interessant at svampen går i oppløsning under bruk

Så jeg har en bil som har mye skjolder på vinduene akkurat nå og har ikke gjort så mye med det.. I den forbindelse har jeg tenkt at om kun nanosvamp og vann kan fungere fint så er jo det gull. Den tar bort trafikkfilm, har jeg skjønt. Noen sier at den etterlater skjolder, andre sier den etterlater et perfekt resultat

•••••

Så spørsmålene mine her er;

• Stemmer det at den fjerner trafikkfilmen som er bygget opp på rutene? Altså det er jo veldig kult isåfall, et stort pluss

• Kan man risikere at den etterlater skjolder? Det å unngå alt av merker på rutene er jo ikke lett men om denne svampen kan gjøre dette lettere å få til, er jo det helt topp

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Har god erfaring fjerning av trafikkfilm med nanosvamp. Tar ikke svampen filmen, kan du bruke trollull av fineste type.

Har ikke opplevd at den etterlater skjolder. Det må evt være av at vannet tørker på ruta etter du har vasket den. 

De billige nanosvampene er det svært kort holdbarhet på, de går i oppløsning som du sier. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker melaminesvamp og en glassrens med cerium oxide, f.eks carpro ceriglass. De billige nano/melaminesvampene går muligens litt fortere i oppløsning, men de er ekstremt mye billigere og man får bare det hvite som er det man har bruk for. I norge koster de gjerne over 10.- pr.stk, på ebay betaler jeg ca.40.- for 100 stk inkl frakt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Chef skrev:

Hei,

Har god erfaring fjerning av trafikkfilm med nanosvamp. Tar ikke svampen filmen, kan du bruke trollull av fineste type.

Har ikke opplevd at den etterlater skjolder. Det må evt være av at vannet tørker på ruta etter du har vasket den. 

De billige nanosvampene er det svært kort holdbarhet på, de går i oppløsning som du sier. 

Det er veldig positivt at du kan bekrefte fjerning av trafikkfilm med nanosvamp. Jeg har lest en del om svampen for å finne ut av det, men har som sagt møtt veldig motstridende påstander.. Ang å bruke trollull, jeg vet ikke heeelt...

Det med skjolder var noe som stod et par steder, mens det andre steder stod at den ikke gjør det. Så siden jeg selv ikke har sett hvordan svampen fungerer ennå er det du sier veldig positivt. Men å la vannet tørke på ruta? Man tørker vel opp vannet, med.. svampen?

Og billige nanosvamper, selvom de er "dårpig kvalitet" og går i oppløsning.. Så lenge de fumgerer er det vel greit nok. Trenger vel egentlig ikke at svampen skal vare så veldig lenge om man har tilgang på en god del nye, det er ikke noe stort problem

12 timer siden, trogha skrev:

Bruker melaminesvamp og en glassrens med cerium oxide, f.eks carpro ceriglass. De billige nano/melaminesvampene går muligens litt fortere i oppløsning, men de er ekstremt mye billigere og man får bare det hvite som er det man har bruk for. I norge koster de gjerne over 10.- pr.stk, på ebay betaler jeg ca.40.- for 100 stk inkl frakt.

Så man kan bruke nanosvamp med annet enn vann?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, ST202 skrev:

Så man kan bruke nanosvamp med annet enn vann?

Ja.

Har også brukt den med skinnrens på vanskelige flekker på skinn, men det skal man være veldig forsiktig med og ikke gjøre ofte. 

Nano/melaminesvampene kan matte ned lakk og andre høyglansoverflater selv om de kan virke harmløs ved første øyekast.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
34 minutter siden, trogha skrev:

Nano/melaminesvampene kan matte ned lakk og andre høyglansoverflater selv om de kan virke harmløs ved første øyekast.

Det har jeg sett at flere har nevnt. Jeg kommer ikke til å bruke dem på.. lakkerte overflater. Jeg kjøper disse svampene hovedsaklig til vinduene. Så det at de kan matte ned lakk er, iallfall ikke for meg, noe reelt problem. Men kan se hvordan det kan være det om man vil fjerne trafikkfilm effektivt fra lakken, kanskje? Heldigvis finnes det TFR...

Endret av ST202
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke brukt de til å fjerne trafikkfilm fra lakk, forvask-kjemi og håndvask holder lenge.

Når det gjelder bruksområder til bil er det stort sett bare glass jeg bruker de på, men bruker en del av de i båten og hjemme. F.eks gjøre ren dusjen/dusjvegger/badekar med bare vann og svampen, vanskelige flekker på sko, keramisk topp på komfyren osv osv....

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...

Nå har jeg testet den litt og liker den egentlig veldig godt :)

Fungerer også fint på felger.. Løser opp gammelt skit og gjør det mulig å tørke bort med en klut.. Veldig bra

Men er det "farlig" å puste inn støvet fra svampen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De skal alltid brukes med vann eller annen væske så da blir det ikke noe "luftbåret" støv man kan puste inn. Men skulle du mot formodning klare å lage støv av de er det sikkert ikke bra å få det ned i lungene.

Edit: Husk at det gjerne er klarlakk på felger som kan bli matt av å vaskes med de svampene.

Endret av trogha
Edit..
Lenke til innlegg
Del på andre sider
26 minutter siden, trogha skrev:

De skal alltid brukes med vann eller annen væske så da blir det ikke noe "luftbåret" støv man kan puste inn. Men skulle du mot formodning klare å lage støv av de er det sikkert ikke bra å få det ned i lungene.

Ja.. Har fått med meg at de ikke skal brukes på tørre flater.. Men selv med vann så avgir de svampene jeg fikk tak i litt støv. Sprayet vann på svampen for å se men virker som om partiklene slipper løs uansett

Jeg tenkte jo ikke så mye over det før jeg så hvitt støv som helt klart kom fra svampen. Trodde jeg hadde kontroll på det ved fukting av vindu og svamp men det stemte ikke. Så fikk jo pustet inn noe støv fra den :(

30 minutter siden, trogha skrev:

Edit: Husk at det gjerne er klarlakk på felger som kan bli matt av å vaskes med de svampene.

Har også skjønt at den kan matte ned klarlakk. Men testet den på en felg og den løste fint opp nesten all gammel skit som var på felgen slik at jeg kunne tørke det bort med en klut. Men er jo ikke noe jeg vil gjøre regelmessig, var bare artig å teste :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...