Gå til innhold

Test av diverse Car Chem produkter

Hans Marius

Recommended Posts

Hans Marius

Var så heldig å få en liten testpakke med Car Chem produkter for en stund siden og fikk i helga testet en del av produktene. Ble ikke så mye bilder, så det blir for det meste min subjektive mening om de forskjellige produktene :)

Car Chem Iron Detox

Denne hadde jeg hørt en del bra om og bilen til dama ble et perfekt testeksemplar, i og med den er hvit og jeg tipper den aldri har sett en jernfjerner... Hadde en runde på den i sommer med en god vask med prickbort, men var tom for Bilthamber Korrosol som jeg har pleid å brukt. Så derfor etter vask at det var _mye_ rustflekker på lakken. Hadde nylig gått til innkjøp av Koch-Chemie Felgenblitz så tenkte jeg skulle sammenligne disse to. Dette er riktignok ikke en ren rustfjerner, så det blir ikke helt å sammenligne epler og epler. Uansett, sprayet høyre side og høyre halvdel av rompa på bilen med Iron Detox og venstre side med Felgenblitz på tørr bil. Lot det ligge å virke i nesten 10 min før det ble skummet over med en blanding av Autofoam og CG Watermelon såpe. Skummet fikk så ligge i 3-4 minutter før det ble avspylt med HT. 

Iron Detox etter ca 7 min:

TvpbSmB.jpg

Felgenblitz etter ca 7 min:

gpx9VRo.jpg

50/50:

Guz9slm.jpg

Oppsummering av produktet:

Var først litt skeptisk til konsistensen ved at jeg trodde det ville renne av fort i forhold til Felgenblitz som er mer gel aktig, men ble positivt overrasket over hvor lenge den hang på uten at den tørket. Syntes den fungerte godt og fjernet mye av rustflekkene. Dog var det igjen noe, men det var det også på siden til Felgenblitz. Følte det var vanskelig å finne en klar vinner, men det er nok mulig Iron Detox tok noe mer. Et annet pluss med denne var at den ikke hadde noe spesiell lukt slik som jeg var vandt med fra Korrosol :) For å konkludere så er det nok absolutt et produkt jeg kan gå god for og for 799,- for 5 liter så ligger den relativt likt de andre tilsvarende merkene i pris.

Car Chem Alloy Clean

Har dessverre ingen bilder av denne i aksjon, men testet den på mine egne sommerfelger som ikke var veldig møkete. Sammenlignet også denne med Felgenblitz, selv om heller ikke dette er "like" produkter som kan sammenlignes direkte. Ikke noe spesiell lukt på denne heller og den hadde en ganske lik konsistens som Iron Detox. Den kunne med andre ord ligge på en stund uten å tørke ut. Jeg er vandt med felgrenser som er veldig konsentrerte som heller kan blandes ut til egnet bruk, men denne er altså ferdig blandet og klar til bruk. Følte kanskje den ikke var så drøy i bruk siden den ikke kan blandes ut, men den er nok til gjengjeld bedre å bruke på felger du er litt redd for. Felgrensen tok greit, men hadde som sagt ikke så mye å jobbe med heller. Må teste den litt mer på felger som har et værre utgangspunkt senere, men inntil videre ser jeg på denne som en felgrens til "go" felga for sommerbruk ;) 

Car Chem Hydro Seal
Hydro Seal er en typisk "hurtig sealer" som kan sprayes på etter vask og deretter spyles av med HT og fiks ferdig. Også denne skal brukes ren og konsistensen var noe mer gel-aktig enn jeg hadde forventet. Jeg følte jeg måtte bruke en del produkt for å dekke bilen, sammenlignet med Carpro Hydro 2 og Koch-Chemie Protectorwax som jeg har brukt før. Dette kan ha noe med gelkonsistensen. Når den i tillegg ikke kan blandes ut og koster ca det samme som ublandet Protectorwax så kommer den litt skeivt ut for min del. Når det er sagt, så oppførte den seg litt annerledes på lakken enn Protectorwax. Lakken fikk ikke den samme umiddelbare vannskrekken som med Protectorwax, men vannet trakk seg litt senere av panelet. Til gjengjeld lå det igjen betydelig mindre dråper på lakken når det først hadde rent av. Dette kan være en god egenskap for å slippe waterspots. Jeg har ikke fått testet holdbarheten på denne enda, men kommer til å følge med på den utover vinteren da både denne og Protectorvax ligger på bilen til dama. Jeg konkluderer dermed ikke noe på denne enda, men blir spennende å følge med fremover.

Litt vanskelig å se på bildene, men venstre side er behandlet med Hydro Seal, mens høyre er behandlet med Protectorvax utblandet ca 1:50.

4TRJVZz.jpg

oLn2MEI.jpg

Hele panseret fikk Hydro Seal

21w64sY.jpg

Car Chem Tyre and trim dressing
Heller ikke denne ble det noen bilder av, men har samme konsistens som Swissvax Pneu, men rosa farge. Lett å spraye på dekksider og dra ut med en MF eller en kost. Resultatet ble kanskje litt blankere enn den vanlige Pneu, men ikke typisk petroleumsbasert dekkgel blankt. Har lagt denne på vinterdekkene mine, så kommer til å følge med på holdbarhet og utseende fremover. Konkluderer dermed ikke noe på denne heller.

Car Chem Glue and tar remover

Denne ble jeg faktisk imponert over. Har vært vandt med typisk citrusbaserte tjærefjernere som lukter frisk citrus. Det gjør ikke denne :P Her er det en tydelig kjemisk lukt, men til gjengjeld så fungerer den utrolig bra. Testet den på de hardeste flekkene med asfalt som var igjen på vinterfelgene mine etter vanlig vask. Sprayet direkte på flekkene og lot de virke i 5-10 sekunder før jeg tørket av. Så umiddelbart at den begynte å virke og det rant brunt nedover felgen med en gang. Kunne så tørke av med en MF og alt var vekk. Uten behov for å gnikke noe særlig. Kunne sikkert latt den virke litt lenger om det var værre flekker, men i mitt tilfelle var ikke det noe behov. Prøvde litt på limet etter lodd også og her kjente jeg at limet gikk i oppløsning ganske kjapt. Hadde ikke plastikk barberblad tilgjengelig, så måtte ha brukt neglen til å skrape av (noe jeg ikke gadd), så prøve ikke så mye på det. Men tror denne og et barberblad hadde gjort rent bord! Til 129,- for en halv liter er denne en "no brainer" til sitt bruk i mitt hode :)

Car Chem Super Suds Champoo

Testet denne på 2 biler og en motorsykkel i helga og førsteinntrykket er ganske greit. Den er relativt konsentrert, så det er ikke behov for mer enn ca 15 ml på en vanlig 18,9 liters vaskebøtte. Den skummer bra og gir god glid. Lakken ble ren, men jeg føler ikke det var noe wow over såpa. For min del liker jeg at bilshampoen lukter godt og da var det litt skuffende at denne ikke hadde noe særlig lukt. Men for 179,- for 500 ml er det en billig såpe som gjør jobben. Kommer nok til å bruke den til den er tom, så får vi se om jeg blir mer overbevist til å kjøpe den med tiden.

Car Chem All Clean
Denne har jeg ikke testet selv, men dama fikk bruke den til å vaske interiøret i sin egen bil. Den lukter ganske greit og kan blandes opp til 1:10. Hun benyttet den ren i dette tilfellet og var veldig fornøyd med resultatet. For 139,- for 500 ml er heller ikke prisen ille. Må nok teste den selv for å kunne konkludere ordentlig ;)

Car Chem Hydro QD og Car Chem Tyre Gel har jeg ikke fått testet enda, så disse må jeg komme tilbake til. 

Dette var i alle fall min ærlige erfaring med testproduktene. Så er det opp til dere selv om dere ble overbevist eller ikke ^^

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...