Gå til innhold

Test av P21S High End felgrens

Recommended Posts

Jeg har drevet med detailing i flerer år, og har egentlig funnet "mine" produkter som jeg bruker på fast basis. Dette på grunn av at jeg har brukt ALT for mye penger på å kjøpe inn forskjellige produkter for å prøve ut, har jeg egentlig skjært igjennom og bestemt meg for hvilken produkter som passer meg best, og jeg holder meg til dem.

Men så kom det ut en forespørsel fra @Bilnerden.no at hvis noen ville prøve ut den nye P21S High End felgrens, så var det bare å ta kontakt med de.

For noen dager siden kom flasken, så jeg tenkte jeg skulle kjøre en liten test for å se om @Bilnerden.no har rett i sine gode uttalelser om dette produktet.

Litt om produktet:

Flasken har sitt design fra den forrige P21S, foruten ny etikett. Ergonomisk er flasken god å holde i, og spraydysen fungerer bra. Jeg  hadde foretrukket en litt bedre spredning, men dette er en bagatell.

Lukt: Tja, den lukter ikke stygt akkurat, de har nok tilsatt litt luktstoff for å fjerne den typisk Iron-X lukten. Jeg er egentlig litt usikker på hva den luktet, men jeg var innom tanker om ølbryggeri da jeg sprayet på produktet:D Litt udefinert lukt, men det var ingen stygg lukt.

Viskositet: Gel-aktig for å henge lenge på loddrette overflater. Er i samme gata som de fleste andre felgrenser.

Farge: Grønnaktig. Utradisjonell farge for en felgrens! Den holder litt på den grønnaktige fargen til den begynner å reagere med metallpartikler og går over til den vanlige rødlige fargen som vi er vant med fra andre felgrenser.

Litt om selve testen:

Jeg har mitt favorittprodukt når det kommer til felgrens, så jeg var litt spent på om P21S High End kunne matche det produktet jeg bruker. I denne testen kaller jeg heretter "mitt" produkt Wheel X. Wheel X er nok et produkt de fleste som driver med detailing har brukt, og svært mange bruker det.

I garasjen har jeg noen felger til en Volvo V70 liggende, og de felgene har ikke blitt for mye vasket i løpet av årenes løp, så jeg tenkte at disse burde kunne vise hva P21S High End er kapabel til.

Jeg bestemte meg for å bruke P21S High End på tre av felgene, og felg nr 4 skulle behandles med Wheel X. Felgene som har blitt brukt framme på bilen er de som skulle brukes i testen hvor Wheel X skulle sammenlignes direkte med P21S High End, da felger brukt framme generelt blir mye mere skitten enn felger brukt bak på bilen.

Det skulle IKKE foretas noe berøringsvask, her skulle produktene sprayes på, få virke i 5 minutter før avspyling.

Første felg klar for påføring av P21S High End. Meget skitne felger skal virkelig gi produktet en utfordring:

IMG_9907.thumb.JPG.334213489c77f36bdc6fecce8159e627.JPGIMG_9908.thumb.JPG.f588745dc1d116e79476edde3d88029c.JPG

IMG_9909.thumb.JPG.d8af07ea9dc9d0e6ae2ebc871fa8aa26.JPGIMG_9910.thumb.JPG.7c82b3b733286a8386c3d7c120f7a63b.JPG

Rett etter påføring har P21S High End et grønnaktig skjær, men får gradvis den mere rødlige fargen når den begynner å gjøre jobben sin:

IMG_9911.thumb.JPG.db6e067be79d910f1d840ea5b41715b8.JPGIMG_9912.thumb.JPG.be8d2fdfebac5929233ec5a4f2136b72.JPGIMG_9913.thumb.JPG.d4ca75dbd13ce350e4e78cded62a9083.JPG

Her er et klipp som viser påføring av P21S High End:

Når det nærmer seg 5 minutter virketid tok jeg en liten test angående hvor godt P21S High End henger på felgen:

Gel-egenskapene er gode på P21S High End, uten at jeg skal påstå at den er mye bedre enn andre produkter jeg har prøvd.

Nå har det gått 5 minutter, og det er tid for avspyling:

Her er felgen avspylt. Igjen, INGEN berøringsvask foretatt. De prikkene som fortsatt vises er steinsprang og lakk som har flasset av .

IMG_9921.thumb.JPG.dad0323a72574f43a7816da93005358e.JPG

Nå er det "Wheel X" sin tur å vise hva den er god for

Påføring av "Wheel X":

Etter nærmere 5 minutter virketid tar jeg en liten test for å se hvor godt "Wheel X" henger på felgen. Det kan virke som om at det ble lagt et tykkere lag med Wheel X enn P21S High End siden den ble påført med trykkanne. Det kan se ut for i dette klippet at Wheel X renner fortere av enn P21S High End, men det tror jeg kommer av at det er et tykkere lag. Jeg syntes begge produktene hadde lik gel-egenskap.

Avspyling "Wheel X":

Bilder fra virkning av Wheel X og ferdig spylt felg:

IMG_9928.thumb.JPG.d0bd38b1d80507616fee7e4015e499b8.JPGIMG_9930.thumb.JPG.6489db9e83f34b30b555f6f7a6d0669a.JPG

Her er alle  felgene vasket. Felg nr 1,2 og 3 (fra venstre) er behandlet med P21S High End, mens felg nr 4 (lengst til høyre) er behandlet med "Wheel X."

IMG_9931.thumb.JPG.0311bfda2d55f2c35cc89b830e3d33c4.JPG

Jeg synes felgene behandlet med begge produkter ser veldig blank og fin ut. Nå skal vi huske at det IKKE er utført berøringsvask på disse, det er kun sprayet på felgrens, latt det virke i 5 minutter og så spylt av. MEN, vi kjører en liten test til, Q-TIPS-testen!

Jeg bruker type Q-tips som egentlig er designet for rengjøring av kameraliner, men disse har stor overflate som lett suger til seg skitt, og gnir disse i et bestemt område på felgen. Jeg dreide felgene vilkårlig til en "trekant" i mønsteret stod vertikalt. Jeg gnidde q-tipsen 5 ganger fram og tilbake på alle tre flatene.

Her er et bilde av q-tipsene som ble brukt:

IMG_9936.thumb.JPG.b09122e318ecabdd18efb3e05a9267ec.JPG

Her er selve testen. Husk at de 3 første felgene er behandlet med P21S High End, mens siste felgen er behandlet med "Wheel X"

Her er q-tipsene linet opp i kronologisk rekkefølge. De 3 øverste q-tipsene er fra felgene behandlet med P21S High End, mens den nederste er "Wheel X":

IMG_9938.thumb.JPG.01f76293f6d9a28845cd38217c1fe4f5.JPG

KONKLUSJON:

P21S High End framstår som et meget potent kjemikalie for å rengjøre felger. Under avspyling fikk jeg et inntrykk at P21S High End var lettere å spyle av, Wheel X måtte jeg liksom jobbe litt mere med med høytrykkspyleren for å få det til å løsne. Ved første øyekast så felgene like rene ut etter begge kjemikaliene, men Q-tips testen viser at "Wheel X" etterlater seg litt mere rester av skitt. Dette var også visuelt når jeg tok felgene nærmere i øyensyn. Hadde det ikke vært for at jeg nettopp har kjøpt et større volum av "min" felgrens, så hadde jeg nok kjøpt en kanne med P21S High End. Jeg likte denne, og jeg må bare innrømme at den nok er hakket hvassere enn den felgrensen jeg bruker til vanlig.

Man skal også ta hensyn til at dette er et forholdsvis dyrt produkt med sine 1190kr for 5 liter. Akkurat nå er den på tilbud @Bilnerden.no hvor 5 liter koster 918 kr. "Min" felgrens koster rundt 700kr for 5 liter. Så det blir å veie litt for og imot, man må betale ekstra for P21S High End, men det er et svært bra produkt, og kanskje mange vil mene at en billigere felgrens vil gjøre en god nok jobb.

Denne testen er tatt helt og holdent som en objektiv test uten påvirkning av merke, pris og forhold til leverandør. Jeg hadde faktisk håpet at "min" felgrens skulle klare denne kampen, men slik gikk det ikke selv om jeg anser den felgrensen jeg bruker som en av de aller beste på markedet....og jeg har testet mange.  

Til slutt må jeg få takke gutta @Bilnerden.no for flasken jeg mottok for å teste produktet.

Hvis det er spørsmål eller kommentar til denne testen, så er det bare å ta kontakt.

Mvh Are Kristensen

IMG_9915.JPG

IMG_9918.JPG

IMG_9919.JPG

IMG_9921.JPG

Endret av BC160
  • Liker 9
  • DCN Poeng 6
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glimrende test!

• Liker 1

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 7 months later...
mariushh

Det så ikke ut som felgen hadde noe særlig fastbrent bremsestøv? Klarer den det også?

hadde noen i går det Felgenblitz ikke gjorde stort - selv med felgbørste. Måtte på med syrebasert 😏

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6.5.2020 - 6.31, mariushh skrev:

Det så ikke ut som felgen hadde noe særlig fastbrent bremsestøv? Klarer den det også?

hadde noen i går det Felgenblitz ikke gjorde stort - selv med felgbørste. Måtte på med syrebasert 😏

Hei! Noen prikker var det der, men ikke i store mengder. De prikkene som var der klarte P21S å ta. Men det mulig man må gå på med tøffere alternativer hvis det er skikkelig fastbrent. De felgene i testen hadde ikke blitt vasket da de ble tatt av bilen, så de fikk godgjøre seg til neste sesong👍

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...