ST202 2 Skrevet 15 September, 2019 Rapporter Share Skrevet 15 September, 2019 Hei, jeg har en 1996 modell Toyota Celica T20 For det meste så ser lakken veldig bra ut, men av en eller annen grunn så er den ikke like fin på frontfangeren Det ser ut noen steder som om base coat har rent, og andre steder ser det ut som om alt har sunket Mens andre steder igjen er det noen lyse felter som nesten ser ut som dråper, som om noe har etset i lakken Jeg er nokså ny på det som har med lakkering og pussing til forberedelse å gjøre, men vil gjøre et forsøk på det Så om noen kan gi en pekepinn på hva som kan ha skjedd og evt hvorfor også, så hadde det vært helt topp Håper det går an å kanskje slipe ned noen områder og lakkere opp istedenfor å måtte ta hele frontfangeren På første bildet så kan dere se noen mørke felter der det nesten kan se ut som om lakken og alt har "sunket" Men samtidig kan det se ut som om det har vært på for mye base coat siden de områdene er litt mørkere? Og de lyse "dråpene" rundt over er ikke skitt. Det er disse områdene i lakken som ser ut som om de er "etset" På andre bildet kan dere se mer av de lyse feltene som ser ut som om noe har etset på det, men lakken er "jevn" For meg indikerer det at kanskje skaden er under clear coat, at det kanskje er gjort dårlig forberedende arbeid? Ikke lett å se hvor skaden er i forhold til clear coat egentlig, men om den er under er det vel noe som kan slipes ned? På tredje bildet er det et mørkt felt over der det ser ut som alt har sunket ned Og under ser det ut som om det har rent nedover. Synes det virker litt merkelig.. På fjerde og siste bildet ser dere også at lakken har sunket litt ned Og under er igjen to av disse "rennemerkene" jeg ikke skjønner så mye av.. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Niebelheim 66 Skrevet 15 September, 2019 Rapporter Share Skrevet 15 September, 2019 De feltene som du sier har sunket ned, ser ut som steinsprut som har blitt fyllt med flekklakk. De hvite flekkene kan nok være etseskader fra noe som har blitt sølt en gang i tiden. Det kan jo de mørke rennemerkene være også. Det er jo utrolig hva enkelte holder på med i garasjen sin, rett foran bilen. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
ST202 2 Skrevet 15 September, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15 September, 2019 (endret) 11 minutter siden, Niebelheim skrev: De feltene som du sier har sunket ned, ser ut som steinsprut som har blitt fyllt med flekklakk. Jeg synes det er litt merkelig at de er mørkere da, men kan det ha noe å gjøre med at de har brukt en lakk som "er omtrent lik"? Om det hadde vært samme fargekode skulle det vel ikke vært noen forskjell i fargen slik? 11 minutter siden, Niebelheim skrev: De hvite flekkene kan nok være etseskader fra noe som har blitt sølt en gang i tiden. Det kan jo de mørke rennemerkene være også. Det er jo utrolig hva enkelte holder på med i garasjen sin, rett foran bilen. Ok men da var muligens antakelsene mine riktige.. Synd om noen faktisk har sølt noe på bilen da men slikt skjer. Jeg er enig, litt sprøtt hva folk driver med rett ved bilen.. Uansett hva slags bil det er bør man da passe på at lakken er fin Uansett, er dette noe som lar seg fikse på en grei måte? Uten altfor mye utstyr og problemer med å få det til riktig Endret 15 September, 2019 av ST202 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
trogha 457 Skrevet 15 September, 2019 Rapporter Share Skrevet 15 September, 2019 Selv med riktig fargekode på lakken er det ikke alltid det blir helt 100% match. Man kan f.eks få flere eller færre metallicflak enn det som er sprøytet fra fabrikk, noe som kan gjøre fargen litt lysere eller mørkere. De vil også ligge annerledes enn lakken som har blitt sprøytet, som også vil påvirke nyansen litt. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
ST202 2 Skrevet 15 September, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15 September, 2019 (endret) 23 minutter siden, trogha skrev: Selv med riktig fargekode på lakken er det ikke alltid det blir helt 100% match. Man kan f.eks få flere eller færre metallicflak enn det som er sprøytet fra fabrikk, noe som kan gjøre fargen litt lysere eller mørkere. De vil også ligge annerledes enn lakken som har blitt sprøytet, som også vil påvirke nyansen litt. Skjønner. Men har noen flere spørsmål Men er dette noe som er veldig avansert å fikse selv? Hvordan er det å pusse ned små områder, og legge ny grunning, base coat og clear coat? Blir det litt som rustfiks, bare at det er på frontfangeren? Så lenge man våtsliper for å få det jevnt etter endt jobb er det vel greit.. Med 600 og 1000 grit.. Eller er det noe annet som er bedre? Også ville jeg også spørre om hvordan man best får til overgangen fra ny til gammel lakk? Maskere opptil der man pusser ned eller sandblåser, og har lakken helt inntil? Føler det blir en litt skarp overgang, så bedre å ta det gradvis, kanskje.. Isåfall hvordan gjør man det? Vær så greie å ikke be meg sette bilen bort til en profesjonell lakkerer. Dette er noe jeg ønsker å lære og det er jo en god mulighet. Selvom det blir med rattle can Endret 15 September, 2019 av ST202 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
trogha 457 Skrevet 16 September, 2019 Rapporter Share Skrevet 16 September, 2019 Om det er avansert å fikse..vel ja og nei. Slip opp/ren alle gamle skader/fyllinger med diamantborr e.l, legg i ny baselakk og 2k klarlakk, slip ned og jevn ut fyllingene, jeg starter med ca. 1000 grit og avslutter med 2500/3000. Dette krever masse øvelse for å få det noenlunde bra, første gang blir det gjerne "bra langt ifra men langt ifra bra". Det ligger masse tråder/info/guider om dette på forumet hvis du søker litt. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
ST202 2 Skrevet 16 September, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 16 September, 2019 (endret) 32 minutter siden, trogha skrev: Det ligger masse tråder/info/guider om dette på forumet hvis du søker litt. Jeg er veldig fan av å påpeke at alt er tilgjengelig bare man søker på forumet Søkte litt og lette men fant ikke noe som gikk på spesifikt dette. Jeg har funnet info andre steder når det gjelder å pusse ned rust og legge ny base og klarlakk. Tenkte det kanskje ville være annerledes siden disse områdene er "midt på" fangeren og ikke i utkanten slik rust gjerne er Men da fungerer det omtrent slik jeg trodde, takk for svar. Da blir det å få testet dette en dag snart med 2K epoksygrunning (sliper vel ned til underlaget), 1K base og 2K klarlakk. Blir nok ikke før til våren når det er varmere og tørt, men greit å få planlagt det tidlig og kjøpe inn det man trenger for å gi det er forsøk. Takk for svar Endret 16 September, 2019 av ST202 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
trogha 457 Skrevet 16 September, 2019 Rapporter Share Skrevet 16 September, 2019 Her er 9 sider med litt diskusjoner og erfaringer, du kan jo lese kjapt igjennom den og se om du finner noe nyttig info Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
ST202 2 Skrevet 16 September, 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 16 September, 2019 (endret) 16.9.2019 - 9.57, trogha skrev: Her er 9 sider med litt diskusjoner og erfaringer, du kan jo lese kjapt igjennom den og se om du finner noe nyttig info Bra guide, jeg skjønner jeg ikke er så god til å søke Endret 19 September, 2019 av ST202 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.