Gå til innhold

Ny bil. Hvilket steg starter man på.

MecanicaVergera

Recommended Posts

MecanicaVergera

Nå som ny bil er i hus er tiden inne for å ta godt ekstra godt vare på den. Spørsmålet er da om det er feil å starte med steg 3 eller 4? Etter en ukes kjøring er det forhåpentligvis ikke så mye riper å polere bort. 

Jeg har kjøpt inn det som står i listen til formålet. 

ADB0A946-F797-4D53-A401-DD3E1FA98E08.png

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sprett ny bil? 

Ville isåfall lagt keramisk coating på den 😊

Uansett, så bør det ikke være for fæl lakktilstand med mindre det er en tesla. 

Ville gjerne begynt med oransje uber der med menzerna 2500 selv om jeg mener den 2500 saken gjerne er litt nærmere fin enn medium polish. 

Så kjøre grønn pute med 3500 før du legger powerlock med blå. 

Skulle det være noe dypere riper du ikke får vekk så spotkorrigerer du heller området med gul og 400 ved behov

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
MecanicaVergera
16 minutter siden, Arild skrev:

Sprett ny bil? 

Ville isåfall lagt keramisk coating på den 😊

Uansett, så bør det ikke være for fæl lakktilstand med mindre det er en tesla. 

Ville gjerne begynt med oransje uber der med menzerna 2500 selv om jeg mener den 2500 saken gjerne er litt nærmere fin enn medium polish. 

Så kjøre grønn pute med 3500 før du legger powerlock med blå. 

Skulle det være noe dypere riper du ikke får vekk så spotkorrigerer du heller området med gul og 400 ved behov

Takker for raskt og forståelig svar. Nå er det sånn at det er en Tesla med skandalefargen sort. Sånn ble det bare når det var mor sin tur til å velge farge. Så da må muligens ting gjøres på en annen måte? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, MecanicaVergera skrev:

Takker for raskt og forståelig svar. Nå er det sånn at det er en Tesla med skandalefargen sort. Sånn ble det bare når det var mor sin tur til å velge farge. Så da må muligens ting gjøres på en annen måte? 

Nei, da ville jeg absolutt gått for den framgangsmåten jeg skrev over, men muligens med litt mer korrigering der det er nødvendig.. lakken er veeeeeldig myk. Anbefaler deg å kjøpe et par wipedowns også. Jeg selv foretrekker carpro eraser men det er smak og behag. Gtechniq panelwipe er muligens litt sterk, men siden du handler på bilnerden så er gyeon prep et godt alternativ.. men den lakken bør du legge coating på snarest da lakken er tynn så det er.(noe du også må passe på mtp poleringa). 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MecanicaVergera
15 timer siden, Arild skrev:

Nei, da ville jeg absolutt gått for den framgangsmåten jeg skrev over, men muligens med litt mer korrigering der det er nødvendig.. lakken er veeeeeldig myk. Anbefaler deg å kjøpe et par wipedowns også. Jeg selv foretrekker carpro eraser men det er smak og behag. Gtechniq panelwipe er muligens litt sterk, men siden du handler på bilnerden så er gyeon prep et godt alternativ.. men den lakken bør du legge coating på snarest da lakken er tynn så det er.(noe du også må passe på mtp poleringa). 

Takker for raskt svar igjen. Når det gjelder Wipedowns. Er det noe jeg kan finne hos en lokal butikk tror du? Thansen, Biltema eller tilsvarede. Og da jeg fortsatt er helt fersk i detailer verden lurer jeg også på hvilken Coating man bør gå for. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MecanicaVergera
10 minutter siden, MecanicaVergera skrev:

Takker for raskt svar igjen. Når det gjelder Wipedowns. Er det noe jeg kan finne hos en lokal butikk tror du? Thansen, Biltema eller tilsvarede. Og da jeg fortsatt er helt fersk i detailer verden lurer jeg også på hvilken Coating man bør gå for. 

Coating. Jeg har en flaske med Autoglym Extra Gloss Protection jeg har brukt tidligere. Men usikker på om dette er Coating. Kan den brukes til noe fornuftig på en skjør Tesla lakk? Spørsmålet kan sikkert si mye om min begrensede kunnskap om emnet bilpleie.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGP er en flytende sealer med dårlig holdbarhet. 

Coating danner en mer slitesterk hinne over lakken og er kanskje ikke det første man starter på når man er helt fersk i gamet. 

Vurder Fusso, en hybridvoks med god holdbarhet. En grei start, og ikke så hinsides kostbar og vanskelig i bruk. Varer i opp til 12mnd.

Ellers vår mørkgrå model S fra 2015 oppleves ikke myk og utilgivende bl.a.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

Helelektrisk bilpark <3 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MecanicaVergera
3 timer siden, Klykken skrev:

EGP er en flytende sealer med dårlig holdbarhet. 

Coating danner en mer slitesterk hinne over lakken og er kanskje ikke det første man starter på når man er helt fersk i gamet. 

Vurder Fusso, en hybridvoks med god holdbarhet. En grei start, og ikke så hinsides kostbar og vanskelig i bruk. Varer i opp til 12mnd.

Ellers vår mørkgrå model S fra 2015 oppleves ikke myk og utilgivende bl.a.

Takker for svar. Sikkert lurt å prøve noe som ikke er alt for komplisert på første forsøk. 

Jeg tror lakken på din grå Model S er mye bedre enn på vår solid Black. Jeg hadde en sølv Model S og har nå en sølv Model X. Den er nok vesentlig lettere å holde enn den sorte lakken på 3ern. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 weeks later...
MecanicaVergera

Etter en del timer med kvalitets tid i garasjen er to biler klarer for vinteren.  

Bil nr. 1 sølv Model X har ikke fått noen stor omsorg på et års tid. Den fikk to runder med polering før Fusso coat. Bil nr. 2 sort Model 3 har ikke fått den helt store medfarten etter at den ble hentet ut for en måned siden. Så den fikk en runde med polering før Fusso coat. 

Så langt er jeg veldig fornøyd med resultatet. Så gjenstår det å se hvor enkelt bil renholdet blir når vinteren slår inn. 

X polering 0 2019.jpg

3 polering 0 2019.jpg

3 polering 1 2019.jpg

3 polering 2 2019.jpg

X polering 2 2019.jpg

3 polering 4 2019.jpg

X polering 1 2019.jpg

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
MecanicaVergera
5 minutter siden, gulliks skrev:

Ser bra ut :) 

Ta en skrubberunde på dekkene så så står de i stil til lakken!

Helt klart. Ikke helt heldig med poleringen der. 

Endret av MecanicaVergera
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...