Gå til innhold

Valg av voks


Daniel87

Recommended Posts

Hei. hvilken voks anbefaler dere som har god holdbarhet og glans? Har pr i dag fusso som er prøvd på både en svart hilux og ocean race blue volvo xc70. Begge bilene fikk skjolder over hele bilen etter fusso. Prøvde på en hvit nissan i dag, la på et panel så buffe av, men ble like mye skjolder. På hiluxen var det panseret som ble værst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Daniel87 skrev:

Hvordan er angelwax enigma eller enigma qed? 

Autoglym uhd voks kan og anbefales i lag med mange andre vokser egentlig, men ja Fusso enkelte her inne har opplevd skjolder med den, eg har den ikkje da det er mye annet der ute er bra. Har Enigma men ikkje prøvd ennå, skal legges om ikke så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel Fusso en sealer, og ikke en voks. Swissvax shield som nevnt over er et godt alternativ til voks, å hvis du vil gå for en flytendes sealer som du kan legge både for hånd, og med maskin, så kan jeg anbefale Menzerna Power Lock, som har god holbarhet, lett og legge/buffe og er billig

https://www.conlogo.no/products/menzerna-power-lock-ultimate-protection-lakkforsegling

 

Endret av Tommy

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Hvis du ønsker et alternativ som er billig og enkelt å jobbe med er collinite 845 et godt alternativ til fusso.

Hvis du ønsker noe litt mer ekslusivt som lukter godt og er en lek å jobbe med er SV shield allerede nevnt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vanvittig glad i både Swissvax Shield og Utopia som begge er vokser som inneholder PTFE for bedre holdbarhet. Jeg foretrekker å bruke Swissvax Cleaner Fluid Regular før påføring (selvsagt etter en god nedvask med ulike avfettinger), da dette gir en god rens av overflaten og er et ripefritt alternativ til clay. Begge disse voksene er svært lette å påføre tynt og dekkende, lukter godt og er svært lette å tørke av. Selv om jeg ikke har opplevd noen holdbarhetsforskjell eller kan se noe mer glans, så liker jeg likevel Utopia så mye bedre enn Shield at jeg vil si at det er verd de ekstra kronene. Jeg syntes den er enda enklere å legge tynt enn shield, og er enda lettere å tørke av. TIPS: en 50ml boks holder lenge. 

2018 Tesla Model S 75D - Deep Blue Metallic

2016 Ducati Panigale 1299S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, KennethR skrev:

Jeg er vanvittig glad i både Swissvax Shield og Utopia som begge er vokser som inneholder PTFE for bedre holdbarhet. Jeg foretrekker å bruke Swissvax Cleaner Fluid Regular før påføring (selvsagt etter en god nedvask med ulike avfettinger), da dette gir en god rens av overflaten og er et ripefritt alternativ til clay. Begge disse voksene er svært lette å påføre tynt og dekkende, lukter godt og er svært lette å tørke av. Selv om jeg ikke har opplevd noen holdbarhetsforskjell eller kan se noe mer glans, så liker jeg likevel Utopia så mye bedre enn Shield at jeg vil si at det er verd de ekstra kronene. Jeg syntes den er enda enklere å legge tynt enn shield, og er enda lettere å tørke av. TIPS: en 50ml boks holder lenge. 

Våger meg på et spm i denne forbindelsen, siden jeg har lyst å prøve SV Cleaner Fluid Regular i kombinasjon med SV voks: brukes S-CFR på fin/myk pute når lakken er pen, maskinpoleres og buffes, ingen wipedown men rett på voks?
Har testet Concorso som første fra SV, digger den, det var bare lekkert å bruke :)  Så langt kun på MC.

(På bil er jeg stor fan av Menzerna Power Lock, lett å legge, varer lenge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring med fusso, nesten direkte håpløs å jobbe med. 
Shield er jo en lek i forhold, men synes ikke holdbarheten var så veldig god. 
Foretrekker heller en flytende sealer, synes det gir bedre holdbarhet å langt enklere i bruk. 

GunnarS - Der Golf B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilt Hamber Double speed wax er også en bra hybridvoks, har lagt den og Concorso rundt omkring på bilen i mai og BH beader som nylagt mens Concorso fikk et oppfriskningslag for 1 mnd siden, ingen som ser noe forskjell på de heller. Betalte ca.200.- for en 250ml boks fra england.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, joo skrev:

Våger meg på et spm i denne forbindelsen, siden jeg har lyst å prøve SV Cleaner Fluid Regular i kombinasjon med SV voks: brukes S-CFR på fin/myk pute når lakken er pen, maskinpoleres og buffes, ingen wipedown men rett på voks?
Har testet Concorso som første fra SV, digger den, det var bare lekkert å bruke :)  Så langt kun på MC.

(På bil er jeg stor fan av Menzerna Power Lock, lett å legge, varer lenge)

Cleaner Fluid Regular skal legges for hånd. Derimot Cleaner Fluid Professional kan brukes med maskin og voks kan legges direkte uten wipedown. Om jeg skal maskinpolere så pleier jeg å claye på forhånd, samt å gå over med wipedown etter polering. Da legger jeg voks rett på nedwipet overflate. 

 

Om jeg kun tar en "Wash & Wax", så bruker jeg ikke clay, da det lager mye ugang i lakken. I stedenfor syntes jeg Cleaner Fluid Regular er et godt alternativ til å flerne lettere vannflekker, tjære, nupper osv. I tillegg er overflaten klar for voks. 

 

Her viser de bruk av cleaner fluid:

 

  • Liker 1

2018 Tesla Model S 75D - Deep Blue Metallic

2016 Ducati Panigale 1299S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, KennethR skrev:

Cleaner Fluid Regular skal legges for hånd. Derimot Cleaner Fluid Professional kan brukes med maskin og voks kan legges direkte uten wipedown. Om jeg skal maskinpolere så pleier jeg å claye på forhånd, samt å gå over med wipedown etter polering. Da legger jeg voks rett på nedwipet overflate. 

 

Om jeg kun tar en "Wash & Wax", så bruker jeg ikke clay, da det lager mye ugang i lakken. I stedenfor syntes jeg Cleaner Fluid Regular er et godt alternativ til å flerne lettere vannflekker, tjære, nupper osv. I tillegg er overflaten klar for voks. 

Takk for tips KennethR!
Bruker vanligvis clay og "hele pakka" også når jeg  bare skal ta et finsteg på fin og ikke sliten bil-lakk, før forsegling før vinteren.
Men på MCer som er rimelig strøkne og bare sommerkjørt vil jeg gjerne unngå claying hvert år, skjønner at da kan jeg bruke "Regular" for hånd. Blir som en veldig lett claying på kjøpet skjønner jeg.

Tenker jeg får prøve mer fra SwissVax i vinter, deilige produkter det lille jeg har prøvd :)
Kanskje også CFP med maskin til våren på egen bil for å lære mer, og så prøve SV Shield/Utopia til sommerhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du røre bilen med maskin så må du claye... det har ingenting med grovheten på poleringen å gjøre men det ligger dritt i porer osv som du nødig vil slepe rundt med maskina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt spørsmål om cleaner fluid, må en bruke det før swissvax påføres, eller kan en for eks bruke en annen wipedown for å gjørr klar lakken? Vet at det står at cleaner fluid inneholder oljer som skal gjøre at voksen fester seg bedre, men er det noen som har testet 50/50 og merket stor forskjell på det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cookiey skrev:

Kjapt spørsmål om cleaner fluid, må en bruke det før swissvax påføres, eller kan en for eks bruke en annen wipedown for å gjørr klar lakken? Vet at det står at cleaner fluid inneholder oljer som skal gjøre at voksen fester seg bedre, men er det noen som har testet 50/50 og merket stor forskjell på det ?

https://www.detailersclub.no/forums/topic/22475-test-swissvax-med-eller-uten-cleaner-fluid/#comments

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, joo skrev:

Takk for tips KennethR!
Bruker vanligvis clay og "hele pakka" også når jeg  bare skal ta et finsteg på fin og ikke sliten bil-lakk, før forsegling før vinteren.
Men på MCer som er rimelig strøkne og bare sommerkjørt vil jeg gjerne unngå claying hvert år, skjønner at da kan jeg bruke "Regular" for hånd. Blir som en veldig lett claying på kjøpet skjønner jeg.

Tenker jeg får prøve mer fra SwissVax i vinter, deilige produkter det lille jeg har prøvd :)
Kanskje også CFP med maskin til våren på egen bil for å lære mer, og så prøve SV Shield/Utopia til sommerhalvåret.

Så lenge det er en sommerkjørt MC og du har hatt ordentlig forvask burde det gå greit å droppe clay.

Ville ikke vært veldig bekymret for at noe som sitter inni porene i lakken skal lage krøll, du må ha mikroskop for å se porene og du må ha kjemisk rens eller slipende polish for å gjøre de ren. Men har du ikke fått bort alt av asfaltnupper som også inneholder litt finstøv/grus, kan det selvfølgelig bli noe krøll om disse løsner og blir med rundt på lakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Cookiey skrev:

Kjapt spørsmål om cleaner fluid, må en bruke det før swissvax påføres, eller kan en for eks bruke en annen wipedown for å gjørr klar lakken? Vet at det står at cleaner fluid inneholder oljer som skal gjøre at voksen fester seg bedre, men er det noen som har testet 50/50 og merket stor forskjell på det ?

Dette ble testet mye her inne for mange år siden, og da fikk vi best holdbarhet på en del vokser fra swissvax ved å legge de rett på oljene til finpolish, altså uten wipedown. Da ble det brukt finpolish fra scholl og 3M. Anbefalingen om å bruke cleaner fluid før voks handler ikke om at det er noen magiske ingredienser i CF, men det er en generell anbefaling om å gjøre en kjemisk rens/polering før voks for å oppnå best mulig resultat.

24 minutter siden, ALFRED skrev:

Her ble det brukt vannbasert polish istedet for de polishene som faktisk ga (marginalt) bedre holdbarhet enn wipedown og cleaner fluid, testen mangler også en konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...