Gå til innhold

Gjenopprette lakk på en gammel og dårlig behandlet bil


Themagician16

Recommended Posts

Themagician16

Hei!

Har en BMW e60 5 serie (gått nesten 300k, brukt til å pendle minst 60/120km hverdag i flere år ), tidligere eier (familie) har så vidt tatt vare på bilen. Sjeldent vasket osv. Lakken er veldig dårlig på den og enkelte steder ser det skittent ut selvom jeg vasker for hånd med såpe eller avfetting.. Så jeg leste mye om nettet om vidunder produkter som skal løse og fjerne det meste av skitt og møkk, shampoo, clay, prickbort osv.. og ingen av disse hjalp med å få vekk ting som sitter godt i lakken, så dårlig behandlet er lakken fra før av. Det er også en del riper, både små og skikkelig dype, og et par steder hvor klarlakken har sluppet.

 

 

Det jeg tenkte nå var heller å ta 2 stegs polering, for å illustrere hva jeg tenkte nå:

1. Vaske bilen med skumkanon

2. Vaske bilen for hånd (2 bøtte metoden)

3. Claye bilen (usikker på denne, vet ikke om det hjelper, tror ike det hjalp stort sist jeg prøvde på det lille område.)

4. Vaske bilen med skum kanon og tørke bilen

5. sette bilen i garasje

6. Compunde bilen med poleringsmaskin (grov polering)

7. Polere bilen med poleringsmaskin

8. Tørke bilen med mikrofiber klut (er dette nok slik at voksen setter seg på lakken?)

9. Vokse bilen med poleringsmaskin

 

Det jeg lurer på er:
1) Er denne fremgangsmåten jeg har satt opp til meg selv bra?

 

2) Kikker på poleringsmaskiner, har ikke veldig bra råd.. https://www.autodude.no/produkt/poleringsmaskin_rupes_lhr15es/ Hvordan er denne? Tenkte å kjøpe North Detailer, men mange som mener Rupes er bedre i og mer nybegynner vennlig, ettersom man kan ikke gjøre noe feil.. Men da har jeg strukket budsjettet langt over egentlig hva jeg tillater for å kjøpe en ordentlig en, så det blir noen dager med kun knekkebrød :D

 

3) Har en mørk bil, Monaco Blue (Fargekode A35), så har dere anbefalinger på poleringsmiddel som passer bilen min?

 

4) Ettersom bilen er gammel og lakken på den er så dårlig behandlet lurer på om jeg kommer til å angre på etter å ha brukt så mye penger og se lite forskjell, eller muligens at riper syntes mer kanskje.. Tenker dere at det er vits i å i det hele tatt prøve å "Restore" lakken på denne bilen, eller heller bare vente til jeg kjøper meg en ny bil?

 

5) Har en del mikrofiber klut som jeg bare slenger inn i vaskemaskinen uten å tenke så mye over det, men vil disse klutene bli ubrukelige hvis de vaskes med andre klær eller må man kjøpe spesial middel? Tenker at hvis jeg får 6mnd-12mnder ut av en mikrofiber klut så er det mer verdt enn å drive å bruke masse tid å penger på sortere og kjøpe spesial rense midler.



 

 

Ettersom lakken er så dårlig på denne bilen så er jo egentlig målet mitt å restore painten enn det er å vedlikeholde den.

 

Tips?

 

 

 

 

 

 

Lurte også på om den maskinen jeg linket til inneholder puter og alt det andre eller må det kjøpes separat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Hei. Maskinen du linker til er bare maskin. Du får den også i sett med noen puter, poleringsmiddel, bag og noen kluter. Du kan/bør clay bilen hvis du skal maskinpolere. Du kan vaske microfiber som du spør om men du må for enhver pris unngå skyllemiddel. Men de liker nok best å bli vasket separat. For meg så høres det litt ut som en stor jobb hvis du ikke har erfaring med dette. Ikke selve poleringen. Men med klarlakk slipp og dype riper er det en del feller å gå i hvis du ikke har vært borti dette før. Se noen videoer på YouTube først er mitt råd iallefall. Men la det være hevet over enhver tvil. Du kan få bilen din mye bedre enn den er i dag med det du har tenkt å gjøre. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Du bør legge inn noen flere elementer i vasken din. Les litt show & shines så ser du hva og hvordan mtp metallpartikkelfjernere osv

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Themagician16
26 minutter siden, olav framvik skrev:

Hei. Maskinen du linker til er bare maskin. Du får den også i sett med noen puter, poleringsmiddel, bag og noen kluter. Du kan/bør clay bilen hvis du skal maskinpolere. Du kan vaske microfiber som du spør om men du må for enhver pris unngå skyllemiddel. Men de liker nok best å bli vasket separat. For meg så høres det litt ut som en stor jobb hvis du ikke har erfaring med dette. Ikke selve poleringen. Men med klarlakk slipp og dype riper er det en del feller å gå i hvis du ikke har vært borti dette før. Se noen videoer på YouTube først er mitt råd iallefall. Men la det være hevet over enhver tvil. Du kan få bilen din mye bedre enn den er i dag med det du har tenkt å gjøre. Lykke til.

Vet du hvor mye rabatt man får med VIP medlemskap på Autodude?

 

Har sett på Ammo NYC og noen andre youtubere i noen uker nå, og det er mye informasjon man får gratis men er bare å få plass til det i huet :D

Har hørt at med maskinen på områder der det er store riper og klarlakk feil, så kan man bare jobbe fort over de områdene også ikke bruke tid på de.. Tror du det er mulig? 

 

Takk for svar :)

9 minutter siden, Blankbil / polishduden skrev:

Du bør legge inn noen flere elementer i vasken din. Les litt show & shines så ser du hva og hvordan mtp metallpartikkelfjernere osv

Kan man bytte ut de elementene som tær og metall fjerner med ved å f.eks. bruke sterk blandet surfex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne Guiden. Her får du svar på spørsmålene du har. BMW er kjent for å ha hard lakk, så støtter oppfordringen til Blankbil/Polishduden om å se igjennom S&S så får du mange tips om riktig fremgangsmåte og hvilke produkter som anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden
Kan man bytte ut de elementene som tær og metall fjerner med ved å f.eks. bruke sterk blandet surfex?
Nei. De har alle hvert sitt formål

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Themagician16 skrev:

Vet du hvor mye rabatt man får med VIP medlemskap på Autodude?

 

Har sett på Ammo NYC og noen andre youtubere i noen uker nå, og det er mye informasjon man får gratis men er bare å få plass til det i huet :D

Har hørt at med maskinen på områder der det er store riper og klarlakk feil, så kan man bare jobbe fort over de områdene også ikke bruke tid på de.. Tror du det er mulig? 

 

Takk for svar :)

Kan man bytte ut de elementene som tær og metall fjerner med ved å f.eks. bruke sterk blandet surfex?

Mener du får 10% som VIP medlem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Themagician16

Har sett på S&S. Der var det mye nyttig :)

men etter å ha sett på det så ser jeg jo også at de fleste har garasje, utstyr og kunnskap på et ganske så profesjonelt nivå, noe jeg ikke har. Er helt nybegynner på dette utenom vanlig eksteriør og interiør vask med såpe/avfetting.

Derfor lurer jeg på om jeg kanskje er for ambisiøs med å starte med compound og voks? Det er vel noe som kan gå gærent om han ikke helt er sikker på hva man skal gjøre hvis man kommer ovenfor et område på lakken man er usikker pp hva man skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du vil fjerne riper, swirls osv. 

Det krever endel å gjøre dette. Du kan kjøpe deg en maskin, grove puter, compound som du sier å gyve løs.. det tar tid. LANG tid. 

Mye har med teknikk å gjøre og bilen blir nok noe bedre men det er dessverre ikke bare å kjøpe en maskin og puter + compound så blir det bra. Jeg har selv 100+ puter og det er ikke gitt at de putene som fungerte til en bil fungerer på neste. Samtidig så er det en viss fare for at du skaper endel ugagn i lakken når du kjører et såkalt grovsteg på bilen. Da må du også til med finere polish for å få lakken bra igjen. Hvis ikke så risikerer du at bilen ser ut som et hologram når du tar den ut i sola. 

Hvis du planlegger å lære deg å få andre enn bare den bilen du har nå bra så kjøp et rupes kit med puter, compund og polisher. 

Hvis dette er kun for å få shine på den ene bilen så ville jeg heller vurdert å satt bort jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Themagician16

Du sier noe der Arild :)

Dette er jo forsåvidt for en bil, for å få den til å se pen ut, ettersom jeg er veldig opptatt av utseende på bil, men det er jo i utganspunktet rom for å gjøre det med flere biler etterhvert om jeg føler at dette er gøy og ikke altfor dyrt 😁

Å få vekk en del riper hadde vært fint, men hvis jeg får vekk de områdene på lakken som ser gammalt og slitt ut, og får det til å se ut som ny lakk, er jeg fornøyd, men det er kanskje ikke mulig med mindre man tar hel lakkering?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du legger ut noen bilder er det mye lettere å kunne si om det er mulig å få bra. 

Det er mulig å få relativt fæle ting bra med å våtslipe MEN det anbefaler jeg ikke en nybegynner å i det hele tatt vurdere å prøve på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden
Har sett på S&S. Der var det mye nyttig [emoji4]
men etter å ha sett på det så ser jeg jo også at de fleste har garasje, utstyr og kunnskap på et ganske så profesjonelt nivå, noe jeg ikke har. Er helt nybegynner på dette utenom vanlig eksteriør og interiør vask med såpe/avfetting.
Derfor lurer jeg på om jeg kanskje er for ambisiøs med å starte med compound og voks? Det er vel noe som kan gå gærent om han ikke helt er sikker på hva man skal gjøre hvis man kommer ovenfor et område på lakken man er usikker pp hva man skal gjøre?
Det du trenger er asfalt/tjærefjerner. Metallpartikkelfjerner og en alkalisk avfetting eller skum, og clay. Kjøp maskin etter budsjett og ønske samt grov, medium og fin polish sant puter og noe til å beskytte jobben med. Det er et absolutt minimum

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett alternativ til bilder her på forumet er å avtale med en av detailerne her inne å se på bilen din og gi deg noen råd om veien videre i forhold til hva som kan la seg ordne og hvilke produkter.

Eventuelt kan de også gi deg en pris på jobben så du har noe å sammenligne med vs å kjøpe eget utstyr.

Bor du i nærheten av Drammen så kan du sende meg en PM, så hjelper jeg deg med en titt på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Themagician16

Skal ta noen bilder og legge ut. Skulle egentlig gjøre det men regnet så mye at man får ikke tatt ordentlig bilde, og de områdene jeg vil behandle synes ikke når bilen er våt.

 

Jeg bor i nærheten av Drammen og Tønsberg, så takk for tilbudet bukken74, skal se om det blir behov for det etter at jeg får tatt noen bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Themagician16

http://imgur.com/a/xtDIp3j

 

Har tatt noen bilder, mulig det er vanskelig å se. Små defekter i lakken som ødelegger helheten.

Spesielt hvis man ser nederst foran på bilen så er det nesten en helt annen farge enn det som er på lakken.

Skal også sies at bilen har blitt polert engang før bildene av noen, men dette var absolutt ikke noe proff gjort.

 

Her ser man litt bedre: 

http://imgur.com/a/qQChmyx

Det er liksom små partikler festet inne i lakken, som jeg ikke får vekk med clay når jeg prøvde

 

Vet at bildene viser ikke stort men er dårlig med sol så  jeg får ta noen bilder når sola dukkrr opp igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Speilhus blir alltid mye slitt. Ikke så mye som skal til for å hente de opp igjen. Det samme gjelder fangeren din. Den er matt av "sandblåsing"

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Ja. De aller fleste maskinpolisher i dag ordner biffen. Det er deg som maskinfører det står på [emoji4]

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg anbefaler deg å prøve. Det er utrolig gøy og gir en enorm mestringsfølelse. Med en DA maskin er det utrolig mye som skal til før du gjør noe galt. Denne er gammel men like relevant i dag: 

 

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...